سمعک

تقویت شنوایی با ورزش و تمرین

lazy

تقویت شنوایی با ورزش امکان پذیر است .اهمیت حفظ سلامت شنوایی خود را نمی توان نادیده گرفت.کم شنوایی اغلب منجر به پیامدهای منفی زیادی مانند افسردگی، انزوای اجتماعی، خراب شدن روابط و زوال شناختی و آلزایمر می شود می شود. خوشبختانه، راه‌های مختلفی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که شنوایی شما برای سال‌های آینده در وضعیت خوبی باقی می‌ماند.

مطالعات نشان می‌دهند که ورزش کردن می‌تواند شنوایی را قویتر کند.

و کم شنواییps

تقویت شنوایی با ورزش

ورزش دارای فواید متعددی برای بخش‌های مختلف بدن است از جمله سلامت فیزیکی، قلبی-عروقی، ذهنی وصدها فواید دیگر که همه می دانیم.جدیدترین یافته از اثرات مثبت ورزش بر تقویت شنوایی صحبت می کند.

محققان گزارش داده‌اند که انجام ورزش ممکن است توانایی مغز در پردازش صدا را نیز بهبود بخشد، یافته‌ای که می‌تواند منجر به درمان‌های جدید برای افرادی شود که با کم شنوایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

مطمئناً برای بیشتر ما با شنوایی طبیعی، گوش دادن و پردازش صداها از جمله فعالیت‌های ذهنی خودکار است که آنها را مسلم می‌دانیم، اما ایجاد معنی برای یک صدا در واقع یکی از پیچیده‌ترین کارهایی است که ما از مغز خود می‌خواهیم.

پردازش صدا همچنین می‌تواند بازتابی از سلامت مغز باشد، از آنجا که بسیاری از مناطق به هم پیوسته مغز را درگیر می‌کند تا برای تصمیم گیری در مورد آشنا بودن هر صدای مشخص با یکدیگر هماهنگ شوند و در صورت نیاز، بدن ما پاسخ دهد.

درباره عوامل موثر بر سلامت شنوایی خود و همچنین تمریناتی که می توانید برای کمک به حفظ سلامت شنوایی خود و مدیریت مسائل رایج مانند وزوز گوش انجام دهید در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

ابیps

عوامل موثر بر سلامت شنوایی

در اینجا برخی از عوامل رایجی که به طور بالقوه می توانند بر سلامت شنوایی شما تأثیر بگذارند آورده شده است:

سن : تخریب تدریجی سلول های موئی در گوش داخلی می تواند باعث کاهش شنوایی شود.

ژنتیک: افراد ممکن است با ژن های خاصی متولد شوند که به طور طبیعی احتمال کم شنوایی را افزایش می دهند.

شرایط پزشکی :برخی از شرایط پزشکی مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی می توانند منجر به کاهش شنوایی شوند. علاوه بر این، برخی از داروهای اتوتوکسیک نیز ممکن است به توانایی های شنوایی فرد آسیب برساند.

قرار گرفتن در معرض سر و صدا: قرار گرفتن مکرر در معرض صداهای بلند می تواند به گوش داخلی آسیب برساند و منجر به از دست دادن دائمی شنوایی شود.

تجمع جرم گوش:تجمع بیش از حد جرم گوش می تواند از شنیدن صداها توسط گوش جلوگیری کند و منجر به مشکلات شنوایی شود.

استرس: افزایش سطح استرس می تواند منجر به تنش عضلانی و افزایش فشار خون شود که می تواند بر سلامت شنوایی تأثیر منفی بگذارد.

ABR 2024 01 17T175229.215

ورزش و تمرین برای تقویت شنوایی

اطمینان از اینکه گوش شما جریان خون کافی را دریافت می کند یکی از جنبه های مهم حفظ سلامت شنوایی و تسکین برخی علائم وزوز گوش است.

با گردش خون مناسب، گوش داخلی اکسیژن و مواد مغذی کافی دریافت می‌کند و به آن اجازه می‌دهد به خوبی عمل کند. از سوی دیگر، جریان خون ضعیف می تواند باعث آسیب به گوش و در نتیجه کاهش شنوایی شود.

علاوه بر این، گنجاندن تمرینات ذهنی، محلی سازی صدا و صوتی در برنامه روزانه شما می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت شنوایی شما داشته باشد.

1. تمرینات قلبی عروقی برای تقویت شنوایی

 

درگیر شدن در تمرینات قلبی عروقی منظم مانند دویدن، دوچرخه سواری و شنا می تواند راهی عالی برای اطمینان از حفظ وضعیت شنوایی شما باشد.فعالیت بدنی به بهبود گردش خون در سرتاسر بدن مانند گوش کمک می کند که خطر کاهش شنوایی را کاهش می دهد.

علائم وزوز گوش را نیز می توان به طور موثر با ورزش های هوازی مکرر کنترل کرد.

ABR 2024 01 17T180132.480

2. تمرینات کششی گردن برای تقویت شنوایی

تنش عضلانی در گردن می تواند باعث وزوز گوش شود. با کشش ماهیچه های گردن، می توانید گردش خون در گوش ها را بهبود بخشیده و علائم وزوز گوش را کاهش دهید. برای آگاهی بیشتر در مورد درمان های موجود برای وزوز گوش مقاله وزوز گوش را بخوانید.

نحوه انجام تمرین کششی گردن

  1. قبل از کشش گردن، مطمئن شوید که پشت شما صاف است و شانه های شما شل هستند.
  2. سمت چپ گردن خود را با آوردن گوش راست به سمت شانه راست بکشید.
  3. این موقعیت را به مدت 20 ثانیه نگه دارید.
  4. سمت راست گردن خود را با آوردن گوش چپ به سمت شانه چپ بکشید.
  5. کشش را به مدت 20 ثانیه حفظ کنید.
  6. با کشیدن چانه به سمت قفسه سینه پشت گردن خود را دراز کنید.
  7. وضعیت را به مدت 20 ثانیه حفظ کنید.
  8. جلوی گردن خود را با خم کردن سر خود به سمت عقب بکشید.
  9. قبل از استراحت کوتاه تا 20 بشمارید.
  10. مراحل 2 تا 9 را هر چند بار که احساس می کنید لازم است تکرار کنید.

ABR 2024 01 17T180709.071

3. تمرینات تنفس عمیق مناسب برای بهبود شنوایی

علاوه بر بهبود اکسیژن رسانی خون و گردش خون در کل بدن، تمرینات تنفس عمیق نیز به کاهش درک وزوز گوش کمک می کند.

برای بهترین نتایج این مراحل را دنبال کنید:

  1. در یک مکان راحت مانند تخت یا مبل خود بنشینید یا دراز بکشید.
  2. چشمان خود را ببندید و از طریق بینی عمیق نفس بکشید.
  3. قبل از اینکه به آرامی از طریق دهان بازدم کنید، چند ثانیه نفس خود را نگه دارید.
  4. مراحل 2 و 3 را هر چند بار که لازم است تکرار کنید.
  5. برای حداکثر نتیجه، ذهن و بدن شما باید در حالت آرامش در طول این تمرین باشد.

ABR 2024 01 17T182801.860

4. تمرینات مکان یابی صدا راهی برای بهتر شنیدن

مکان یابی صدا توانایی تعیین مکان صدا در یک فضای معین است.انجام منظم تمرینات مکان یابی صدا می تواند به حفظ سلامت شنوایی شما کمک کند زیرا مغز شما برای مکان یابی دقیق صداها و تمایز بین منابع مختلف صدا آموزش دیده است.

می توانید این تمرین را با گوش دادن به موسیقی و قدم زدن در اطراف و در عین حال تلاش برای تشخیص و جداسازی صداهای مختلف انجام دهید.

5. تمرینات vocal 

تمرین منظم آواز خواندن و تمرینات صوتی می تواند سلامت شنوایی را با افزایش توانایی های پردازش شنوایی، از جمله درک زیر و بم، بهبود بخشد. اگر مشکلات شنوایی را تجربه می کنید، این به طور بالقوه می تواند شنوایی را برای شما آسان تر کند.

آواز خواندن همچنین دارای مزایای اضافی مختلفی مانند آزادسازی اندورفین، کاهش استرس و هوشیاری ذهنی بیشتر است – که همه اینها می تواند به سلامت و عملکرد شناختی بهتر منجر شود.

ABR 2024 01 17T181602.604

6. تمرینات گفتار در سر و صدا

تمرین‌های گفتار در نویز شامل گوش دادن به ضبط‌های گفتار یا درگیر شدن در مکالمات با صدای پس‌زمینه است. این تمرینات با نویز کم شروع می شود و به تدریج بر سختی آن افزوده می شود. هدف آنها افزایش توانایی فرد برای درک گفتار در محیط های چالش برانگیز است.

برنامه‌های شنیداری آنلاین مختلفی برای تسهیل آموزش گفتار در نویز موجود است. برخی نیز تست هایی را برای اندازه گیری آسان توانایی شما در درک گفتار در محیط های پر سر و صدا ارائه می دهند.

7. تمرینات ذهنی راهی برای بهبود شنوایی

درگیر شدن در تمرینات ذهنی می تواند توانایی مغز شما را برای پردازش و شناسایی صداها بهبود بخشد. فعالیت هایی مانند سودوکو و جدول کلمات متقاطع می توانند توسعه بافت مغز سالم و ارتباطات عصبی را تشویق کنند که برای پردازش اطلاعات حسی و حفظ سلامت شنوایی ضروری هستند.

علاوه بر این، نگه داشتن مغز در بهترین حالت از طریق ورزش منظم به جلوگیری از انحطاط مغز نیز کمک می کند.

نکات مهم برای حفظ سلامت شنوایی شما

جدای از ورزش، در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که به مدیریت علائم وزوز گوش و حفظ سلامت شنوایی شما کمک می کند.

ABR 2024 01 17T190950.632

رژیم غذایی سالم را حفظ کنید


یک رژیم غذایی مملو از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند به حمایت از سلامت کلی گوش کمک کند. سبزیجات برگ دار، مرغ، ماهی، آجیل و غلات کامل از جمله غذاهایی هستند که برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل باید مصرف کنید.

غذاهایی که سرشار از ویتامین B، روی و منیزیم هستند نیز در حفظ سلامت شنوایی شما مهم هستند.

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید

مشکلات دندانی مانند بهداشت نامناسب دهان، بیماری لثه، پوسیدگی و حفره های دندان می تواند منجر به کاهش شنوایی و سایر مشکلات مربوط به گوش شود. هنگامی که پلاک دندانی ایجاد می شود، باکتری ها می توانند وارد جریان خون شده و در رگ های خونی گوش داخلی جمع شوند.

به این ترتیب، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم و مراجعه به دندانپزشک برای معاینات منظم بسیار مهم است.

ABR 2024 01 17T191858.200

از رطوبت بیش از حد در گوش خود اجتناب کنید

رطوبت بیش از حد در گوش می تواند باعث ایجاد بسیاری از مشکلات مربوط به گوش شود. برخی از این موارد عبارتند از:

  • رشد و تجمع باکتری ها که منجر به عفونت هایی مانند گوش شناگر می شود
  • تجمع جرم گوش

به این ترتیب، اطمینان از تمیز و خشک نگه داشتن گوش ها در حفظ سلامت شنوایی شما بسیار مهم است.

از  موم و شمع گوش خودداری کنید

در مورد اینکه آیا عمل هایی مانند گوش پاک کن ، موم گوش و شمع گوش بی خطر هستند یا خیر گفته و نوشته شده است. به گفته متخصصان، تمیز کردن داخل مجرای گوش با اشیاء خارجی مانند گوش پاک کن توصیه نمی شود، زیرا این کار می تواند باعث انسداد بیشتر و آسیب به گوش شود.

برای از بین بردن ایمن جرم گوش اضافی، باید به دنبال خدمات مناسب حذف موم گوش باشید.

از کشیدن سیگار یا استنشاق دود خودداری کنید

قرار گرفتن در معرض دود سیگار، چه مستقیم یا غیر مستقیم، می تواند بر سلامت شنوایی فرد تأثیر بگذارد. این به این دلیل است که دود می تواند به رگ های خونی و بافت های گوش داخلی آسیب برساند.

ABR 2024 01 17T192304.175

قرار گرفتن در معرض صداهای بلند را کاهش دهید

کم شنوایی ناشی از سر و صدا (NIHL) هم می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض یکباره و هم قرار گرفتن مکرر یا طولانی مدت در معرض صداهای بلند باشد.

در حالی که همیشه نمی توان از صداهای بلند اجتناب کرد، می توانید از روش های خاصی پیروی کنید تا اطمینان حاصل کنید که گوش های خود تا حد امکان محافظت می شوند:

  • برای کاهش صدای ورودی به گوش از گوش گیر یا هدفون حذف نویز استفاده کنید.
  • هنگام گوش دادن به موسیقی یا تماشای تلویزیون مراقب صدا باشید
  • در صورت امکان از منابع صداهای بلند مانند سایت های ساختمانی فاصله ایمن را حفظ کنید
  • اگر برای مدت طولانی در معرض صداهای بلند هستید، به گوش خود استراحت دهید
آزمایشات شنوایی را به طور منظم برنامه ریزی کنید

شنوایی سنجی  را به طور منظم برنامه ریزی کنید.آزمایشات شنوایی منظم می تواند به تشخیص موارد کم شنوایی در مراحل اولیه کمک کند. این به پزشکان اجازه می دهد تا به سرعت مداخله کنند، که می تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر به گوش کمک کند.

برای کسانی که کنجکاو هستند، یا به سادگی می‌خواهند یک آزمایش سریع در خانه انجام دهند، یک تست شنوایی آنلاین می‌تواند نشانه‌ای تقریبی از سلامت و حساسیت شنوایی شما باشد.

برای کسب اطلاع بیشتر در مورد روش های پیشگیری از کم شنوایی مقاله را بخوانید.

ABR 2024 01 17T193752.510

 اثرات ورزش بر مغز و شنوایی

هیچ کس مخالف این واقعیت نیست که ورزش منجر به آمادگی جسمانی بهتر می‌شود اما ما کمتر به اثرات ورزش بر سلامت مغزی فکر می کنیم . ورزش می‌تواند مغز انسان را برای درک بهتر محیط حسی فرد، تنظیم کند.

مطالعه آن‌ها شامل 495 دانش آموز ورزشکار دختر و پسر از مناطق شمال غربی و یک گروه کنترل 493 نفری غیر ورزشکار، هم سن و هم جنس آن‌ها بوده است.

در این آزمایش، فعالیت‌های مغزی شرکت کنندگان توسط الکترودهای چسبانده شده بر روی سر کنترل می‌شد در حالیکه از گوشی‌هایی استفاده می‌کردند که صداهای گفتاری را ارائه می نمود.در این مطالعه ورزشکاران مهارت بیشتری نسبت به گروه کنترل در تنظیم  صدای پس زمینه توسط مغز و پردازش بهتر صداهای گفتاری داشتند.

این مهارت زمانی می‌تواند برای ورزشکاران مفید باشد که آن‌ها می‌خواهند صدای هم تیمی یا مربی خود را هنگام بازی بشنوند.

علاوه بر این همانند ورزشکاران، نوازندگان و کسانی که می‌توانند بیش از یک زبان صحبت کنند نیز توانایی بهتر شنیدن سیگنال‌های صوتی ورودی را دارند. با این حال، مغز نوازندگان و افراد چند زبانه به جای کاهش صدای زمینه در مغز، این کار را با بالا بردن صدای هدف شان انجام می‌دهند.

ورزش منظم  موجب می‌شود تا یك سیستم عصبی ریلکس تری داشته باشیم و شاید اگر سیستم عصبی سالم‌تری داشته باشید، بهتر بتوانید از عهده جراحات یا سایر مشكلات سلامتی برآیید.این یافته‌ها می‌تواند منجر به ابداع درمان‌هایی بر پایه ورزش برای افرادی شود که با مشکلات پردازش شنوایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

برای ارزیابی شنوایی و مشاوره جهت خرید سمعک می توانید به مرکز شنوایی و تعادل آوای امید مراجعه کنید

44005315-09123033945

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *