کم شنوایی

استرس و کم شنوایی

lazy

استرس روش طبیعی بدن شما برای مقابله با شرایط سخت است. با ترشح مواد شیمیایی در جریان خون، بدن شما انرژی یا قدرت بیشتری پیدا می کند. در دوران باستانی، زمانی که ما مجبور بودیم برای زندگی خود بدویم یا برای غذا شکار کنیم، این ترشح این مواد شیمیایی برای بقا بسیار مهم بود. اما در دوران مدرن، انتشار این مواد شیمیایی ممکن است به اندازه اجدادمان برای ما مفید نباشد.

استرس زمانی مضر می شود که هر روز یا حتی هر ساعت با استرس مواجه می شویم. می تواند ما را فرسوده کند و بدن ما را خسته کند. نگرانی مداوم در مورد چیزهای روزمره مانند شغل، خانواده یا امور مالی ما می تواند منجر به استرس مزمن شود.

موسسه ملی سلامت روان (NIMH) بیان می‌کند که استرس مداوم و طولانی‌مدت می‌تواند برای سلامتی ما مضر باشد، زیرا بدن ما سیگنال واضحی برای بازگشت به حالت عادی دریافت نمی‌کند، مانند زمانی که استرس حاد است. این ممکن است منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا و حتی کم شنوایی شود.

چگونه استرس مزمن ایجاد کم شنوایی می کند:

مانند هرچیزی که باعث ایجاد وقفه در گردش خون می شود (بیماری قلبی، دیابت،سیگار کشیدن، ) استرس نیز باعث ایجاد کم شنوایی می شود  . اول به این دلیل که سلولهای حساسه کوچک حلزون  بسیار به گردش مناسب جریان خون برای انجام کارهای ظریفی مانند تبدیل صدا به سیگنال الکتریکی ای که برای مغز قابل استفاده باشد تیازمندند. هرکدام از این سلولهای حساسه مسئول ترجمه فرکانس خاصی از صدا هستند، بنابراین وقتی آسیب می بینند یا از بین می روند توانایی ارسال پیام به مغز تحت تاثیر قرار می گیرد. کم شنوایی ای که در نتیجه آسیب به این سلولهای حساسه شنوایی رخ می دهد”کم شنوایی حسی عصبی” نامیده می شود.

اختلال در جریان خون مناسب می تواند  وزوز گوش ضربانی نیز ایجاد کند.بیماری ای که افرادی که از آن رنج میبرند معمولا بیان می کنند که یک سوت ریتمیک پالسی در گوش احساس می کنند که به صورت ضربه و یا تخلیه هوا در هنگام نفس کشیدن خود را نشان می دهد. یکی از دلایل ایجاد وزوز ضربانی فشار خون بالا است که معمولا به دلیل استرس ایجاد شده است.

اگرچه کم شنوایی حسی عصبی ایجاد شده در اغلب موارد برگشت پذیر نیست، کاهش میزان استرس در زندگی میتواند از ایجاد کم شنوایی بیشتر ناشی از گردش خون نامناسب جلوگیری کند.

5 نکته برای کاهش استرس:

به خودتان زنگ تفریح بدهید: حتی بیست دقیقه دوری از عوامل ایجاد کننده استرس می تواند باعث بهبود شرایط شود

ورزش: تنها بیست دقیقه ورزش روزانه برای روح و جسم مناسب است

خندیدن: حرکت آن عضلات مربوط به خنده می تواند سیگنال شادی به مغز ارسال کند و موجب کاهش استرس شود.

کمک گرفتن از دیگران: با افرادی که شما را درک می کنند و فیدبک مثبت برای شما ایجاد می کنند صحبت کنید و در ارتباط باشید.

مدیتیشن: مانند ورزش، مدیتیشن به مغز و بدن برای راحتی و تمرکز کمک می کند.

هرگاه در زندگی با استرس طولانی مدت مواجهه بودید و در عین حال احساس کردید صحبت های دیگران را به خوبی نمی شنوید سریعا به مراکز  شنوایی شناسی مراجعه کنید.

 

استرس و کم شنوایی

 

مرکز شنوایی آوای امید

تماس:44005315

44974855

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *