کم شنوایی

آلرژی و شنوایی

آیا آلرژی می تواند ایجاد کم شنوایی کند؟

آلرژی و شنوایی

آلرژی و شنوایی

آلرژی و شنوایی

آیا آلرژی می تواند باعث ایجاد کم شنوایی شود؟

پاسخ این سوال بله است.

آلرژی همچنین  می تواند همرا با علایمی مانند خارش گوش، تورم،سرگیجه و کیپی گوش باشد.

وقتی یک آلرژن وارد بدن می شود، سیستم ایمنی فرد  با تولید آنتی بادی هایی که باعث آزاد شدن  هیستامین می شوند به این آلرژن ها پاسخ می دهد. رها شدن هیستامین باعث ایجاد پاسخهای آلرژیک می شود که شامل عطسه،خارش،گرفتگی بینی می شود.

درنتیجه فرایندهای گفته شده موکوسی تولید می شودو تولید آن به تدریج افزایش می یابد و کم شنوایی انتقالی  رخ می دهد.کم شنوایی انتقالی زمانی رخ می دهد که چیزی مانند مایع یا جرم گوش  مانع از انتقال امواج صوتی به گوش داخلی شود . این نوع کم شنوایی قابل درمان است ولی شنوایی را موقتا دچار مشکل می کند.

نکته قابل توچه اینکه، هرگز در چنین شرایطی سعی نکنید با وارد کردن چیزی درون گوش احساس خارش را برطرف کنید. در چنین شرایطی می توانید گوش ها را به آرامی و با آب گرم شستشو داده و با حوله و سشوار ملایم کاملا خشک کنید. اگر اینکار کمکی به بهبود شما نکرد حتما به متخصص گوش و حلق و بینی یا شنوایی مراجعه نمایید.

 

سه نوع از کم شنوایی های به دلیل آلرژی:

آلرژی و شنوایی

گوش سه بخش عمده دارد همه این بخش ها می توانند تحت تاثیر آلرژی قرار گیرند.

گوش خارجی:

واکنش های آلرژیک پوست می تواند باعث ایجاد خارش و تورم در لاله گوش و کانال گوش خارجی  شود. بعضی افراد ممکن است به مواد شوینده ،عطر ها و گوشواره حساسیت داشته باشند.

الرژی و شنوایی

الرژی و شنوایی

گوش میانی:

اگر تورم باعث مسدود شدن ورودی هوا به گوش میانی شود، شیپور استاش دیگر قادر به  تهویه هوای گوش به صورت مناسب نیست . این باعث ایجاد مایع و فشار در گوش میانی می شود و شخص احساس پری در گوش مبتلا می کند. یک چنین شرایطی محیطی مناسب برای رشد باکتریها را نیز فراهم می کند. مایع ایجاد شده در گوش میانی حتی می تواند مشکلات تعادلی مانند سرگیجه و یا احساس سنگینی سر و سردرد نیز ایجاد کند.

گوش داخلی:

آلرژی می تواند مشکلات شنوایی در افرادی که بیماریهای گوش داخلی مانند منیر دارند را بدتر کند .

آلرژی و سمعک:

آلرژی علاوه براینکه باعث می شود در هنگام استفاده از سمعک شخص احساس ناراحتی کند.آلرژن ها می توانند باعث مسدود شدن ورودی میکروفن شده و عملکرد سمعک را تحت تاثیر قرار دهند. برای جلوگیری از اختلال در عملکرد سمعک می توان درپوش میکروفن را به راحتی تعویض کرد.البته تمیز کردن سمعک به صورت منظم به ویژه در فصل های آلرژیک برای جلوگیری از رخداد مشکل توصیه می شود.

برخی از افراد ممکن است به خود سمعک واکنش آلرژیک داشته باشند. اگر شما با این مشکل موجه هستند با متخصص شنوایی خود مشاوره کنید.این نوع آلرژی می تواند با قرار گرفتن نامناسب سمعک در گوش،رطوبت در گوش، تجمع واکس(سرومن)، پوست خشک یا آلرژِ به مواد قالب سمعک می تواند ایجاد شود.

اخبار خوب:

هر نوع کم شنوایی که دراثر آلرژی ایجاد می شود موقتی است و معمولا شنوایی  بعد از از فروکش کردن علایم آلرژی به حالت اولیه بر می گردد.اگر این بهبودی رخ نداد و یا احساس درد  و ناراحتی داشتید حتما به شنوایی شناس خود  مراجعه کنید.

کلینیک شنوایی آوای امید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *