کودکان

انواع آترزی و بدشکلی های گوش کودکان

lazy

انواع آترزی و بدشکلی های گوش کودکان

بدشکلی های گوش ممکن است پس از سانحه به وجود آید و یا مادرزادی باشد. ناهنجاری های مادرزادی گوش شامل طیف گسترده ای از اختلالات، از گوش های کوچک و ناقص تا فقدان کامل گوش خارجی است. بدشکلی و ناهنجاری های مادرزادی در گوش خارجی می تواند اندازه، شکل و مکان آن را متاثر کند. در این گونه از موارد، روش های جراحی برای درمان مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا در کودکانی که با ناهنجاری های مادرزادی گوش خارجی متولد می شوند و کم شنوایی انتقالی دارند از سمعک استخوانی برای جبران کم شنوایی استفاده می شود.

در این مقاله به بیماری های مادرزادی مانند آترزی گوش و میکروشیا (بدشکلی) می پردازیم. در ابتدا باید تعاریف هر اصطلاح و تفاوت آن ها را بدانیم. با ما همراه باشید.

آترزی گوش به فقدان یا بسته بودن مجرای گوش اطلاق می شود. علت آترزی گوش را نقص کروزومی، استفاده مادر از داروهایی از قبیل تالامید، عوامل ارثی و سرخجه مادرزادی را معرفی کرده‌اند. آترزی یکطرفه نسبت به دوطرفه رایج تر است. در مذکر نسبت به مونث بیشتر رخ می دهد و در موارد یکطرفه، معمولا در گوش راست مشاهده می شود.

در آترزي گوش خارجي درگير مي شود و امكان دارد  گوش میانی و داخلی سالم باشد. لازم به ذكر است عمدتا گوش داخلي (حلزون و عصب) سالم است كه علت اين امر منشا جنين شناسي متفاوت گوش خارجي و مياني از گوش داخلي است.

آترزي در 4 گريد (درجه) ديده مي شود. شکل زیر نمونه‌ای از انواع آترزی را نشان داده است.

میکروتیا چیست؟

درجه 1: گوش اندکی کوچک تر از حالت نرمال است و اکثر ساختارهای گوش وجود دارند. درجه 2: قسمت هایی از گوش خارجی وجود ندارند. مجرای گوش می توند نرمال، کوچک یا کاملا بسته باشد. درجه 3: گوش خارجی وجود ندارد و به شکل یک زائده ی بادام زمینی شکل است و مجرای گوش وجود ندرد. درجه 4: آنوشیا نامیده می شود و تمام قسمت گوش خارجی و کانال گوش وجود ندارد.

براي كودكان با مشكل آترزي گوش چه اقداماتي بايد انجام داد؟

در درمان آترزی اول از همه باید سی تی اسکن انجام شود تا وضعیت عصب هفت یا عصب صورت مشخص شود که در زمان جراحی آسیبی به آن نرسد. همچنین، در مورد وضعیت استخوانچه های گوش میانی، وجود یا فقدان دریچه های گرد و بیضی و لوله استاش اطلاعاتی را به پزشک معالج می دهد.

به علاوه، ارزیابی های کامل شنوایی نیز برای اطلاع از وضعیت شنوایی کودک بایستی انجام شود. در درمان از جراحی برای بازسازی ساختارهای گوش استفاده می شود و اگر این کودکان به سندرم های دیگری مبتلا نباشند معمولا زندگی نرمال خود را ادامه خواهند داد. در جراحی کانال گوش بازتر یا ساخته می شود و از سمعک های استخوانی کاشته شده یا سیستم  BAHA برای شنوایی کودک استفاده می شود.

سیستم BAHA)Bone-anchored hearing)

در کودکانی که مبتلا به آترزی و میکروتیا هستند میتوان از دستگاه BAHA برای جبران کم شنوایی استفاده کرد. این دستگاه صدا را از طریق استخوان به فرد ارائه می کند. در این روش گوش خارجی و میانی دور زده می شوند و صدا از طریق جمجمه مستقیما حلزون گوش را تحریک می کند. سیستم BAHA دارای سه جز است: قسمت داخلی کاشت شده، قسمت میانی و قسمت خارجی پردازننده صدا. قسمت خارجی که در پشت گوش قرار دارد صدا را دریافت و پردازش می کند و از طریق قسمت میانی به بخش کاشت شده ی داخلی منتقل می کند. سپس، صدا از طریق استخوان جمجمه به حلزون گوش می رسد.

در سمعك استخواني قابل كاشت زماني انجام عمل امكان پذير است كه ضخامت جمجمه كودك به حد نساب معين برسد در غير اين صورت انجام عمل امكان پذير نخواهد بود.

آگر کودکم آترزی یا میکروشیا داشت چکاری باید انجام بدهم؟

اول از همه باید به پزشک متخصص گوش مراجعه شود وسپس مراجعه به ادیولوژیست و انجام تست های ارزیابی شنوایی است. خوشبختانه، در کلینیک آوای امید با استفاده از تجهیزات شنوایی به روز و پیشرفته در این کودکان ارزیابی های کامل شنوایی صورت می گیرد. سپس، با توجه به نتایج ارزیابی شنوایی و سی تی اسکن، پزشک متخصص راهکار درمانی لازم را انجام خواهد داد.

برای این کودکان سمعک برای جبران زودهنگام کم شنوایی بسیار مهم است. نوع سمعکی که در این کودکان بایستی تجویز شود به درجه میکروتیا و آترزی بستگی دارد. در کودکان بدون آترزی معمولا از سمعک های معمول پشت گوشی استفاده می شود ولی در این کودکان به علت کوچک بودن یا فقدان گوش خارجی یا میانی عملا نمی توان از سمعک های پشت گوشی استفاده کرد. تجویز سمعک در این کودکان معمولا با مشکلاتی همراه است. در کودکان مبتلا به آترزی معمولا از سمعک های استخوانی به صورت تل یا هدباند استفاده می شود. در این سمعک ها صدا از طریق استخوان به حلزون گوش داخلی منتقل می شود.

 اگر کودک شما آترزی یا میکروشیای گوش دارد برای اطلاع از وضعیت شنوایی کودک خود و مشاوره در مورد سمعک مناسب می توانید به کلینیک آوای امید مراجعه کنید و با شماره تماس 09194707047 تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *