همه چیز در مورد گوش و شنوایی

یک سمعک یا دو سمعک؟ 11 دلیل استفاده از دو سمعک

یک سمعک یا دو سمعک

 من به یک سمعک نیاز دارم یا دو سمعک ؟ سمعک برای یک گوش کافی است یا حتما باید از دو سمعک استفاده کنم ؟ مزایا و معایب سمعک یک گوشی و سمعک دوگوشی چیست. این سوالی است که ذهن بسیاری از کسانی که کم شنوایی دارند را به خودش مشغول کرده است. 

یک سمعک یا دو سمعک

برروی این جمله ها تامل کنید، پاسخ این سوال را در خواهید یافت:
همانطور که در صورتی که دو چشم ما ضعیف باشند باید هردو تقویت شوند تا ما دید کامل داشته باشیم در مورد گوش ها نیز همین قضیه صدق می کند.فرآیند شنیدن به این صورت است که دو گوش باید صدا را از هر سمت برداشت کرده و به مغز ارسال کنند و مغز تجزیه و تحلیل را برروی صداهای ورودی انجام دهد تا شنوایی کامل شکل گیرد.

چرا دو سمعک بهتر از یک سمعک است

در واقع می توان دو گوش را مانند دو بال یک پرنده توصیف کرد که باید هر دو بال صحیح عمل کنند تا تعادل شنوایی برقرار شود.
بنابراین در صورتیکه آزمونهای شنوایی وجود کم شنوایی در دو گوش را نشان داده اند به دلایل زیر می بایست از دو سمعک استفاده کنید.

یک سمعک بهتر است یا دو سمعک

مزایای استفاده از سمعک دو گوشی

در ادامه لیستی از مزایای استفاده از سمعک دو گوشی در شرایطی که دو گوش کم شنوایی دارد آورده شده است .

فهم بهتر گفتار با دو گوش

وقتی دو گوش ما صحیح و کامل بشنود ما از قابلیت شنوایی انتخابی مغزمان می توانیم استفاده کنیم و شنوایی انتخابی مغز راحتتر حاصل می شود .این بدان معنیست که مغز شما میتواند روی گفتار تمرکز بیشتری کند.مطالعات نشان داده اند که افرادی که از دو سمعک استفاده می کنند نسبت به افرادی که از یک سمعک استفاده می کنند گفتار و محاورات را بهتر درک می کنند.

کیفیت بهتر صدا با دو گوش حاصل می شود 

با استفاده از دو سمعک محدوده دریافت اصوات از 180 درجه با استفاده از یک سمعک به 360 درجه با استفاده از دو سمعک تبدیل می شود .این محدوده بیشتر باعث ایجاد حس بهتر تعادل و کیفیت صدا می شود.

محدوده شنوایی بیشتر

وقتی فردی شنوایی طبیعی در دو گوش دارد، با استفاده از دو گوش نسبت به حالت یک گوشی اصوات در فاصله دورتری شنیده می شوند. بنابراین وقتی فردی تنها یک گوش سالم دارد و یا از یک سمعک استفاده می کند اصوات فاصله دورتر را نخواهد شنید.

کیفیت صدای صاف تر با دوسمعک حاصل می شود

وقتی شخص از دو سمعک استفاده می کند شدت مورد نیاز صدا در هر گوش کمتر می شود(سمعک هر گوش روی ولوم کمتر تنظیم می شود) تنظیم صدای سمعک روی درجه کمتر (ولوم کمتر) باعث اعوجاج کمتر و تولید صدا با کیفیت بیشتر توسط سمعک می شود.

تشخیص بهتر صدا

با استفاده از یک سمعک در اغلب اوقات تمایز صدای گفتار از نویز محیط به خوبی انجام نمی شود. ولی با استفاده از دو سمعک مانند شنوایی دو گوشی اصوات راحتتر قابل تمایز هستند.

کاهش خستگی شنوایی و دلپذیر شدن مکالمه:

اغلب افرادی که از دو سمعک استفاده می کنند بیان کرده اند که استفاده از آنها باعث خستگی کمتر و لذت شنوایی بیشتر شده است.

فهم گفتار در گروه و محیط های شلوغ با استفاده از دو سمعک

استفاده از دو سمعک باعث ایجاد مکان یابی و جهت یابی می شود، در مهمانی ها و جاهای شلوغ مکان یابی و جهت یابی امکان تشخیص اینکه از کدام سمت اتاق کسی شما را صدا کرد است و با شما گفتگو می کند و یا مکان گوینده کجاست را به فرد می دهد.

احساس تعادل در شنوایی با سمعک دو گوشی

استفاده از دو سمعک باعث ایجاد تعادل در درک صداها می شود که به این پدیده اثر استریو نیز گفته می شود. تجربه این حس را می توان با حالتی که با یک هندرفری و یا دو هندزفری به موسیقی گوش می دهید تشبیه کرد.

راحتی بیشتر در هنگام مواجهه با صداهای زمینه بلند:

به این دلیل که وقتی از دو سمعک استفاده می شود تنظیم سمعک ها به گونه ای انجام می شود که سطح تقویت صدا در هرگوش کمتر از حالت یک گوشی است این قضیه باعث بهتر شدن تحمل اصوات بلند می شود.

رضایت بیشتر: 

تحقیقات نشان داده است که افرادی که از دو سمعک استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که از یک سمعک استفاده می کنند رضایت بیشتری از استفاده از سمعک دارند. که دلیل آن مجموعه عواملی است که گفته شد.

جلوگیری از تنبلی گوش با دو سمعک

گوش ها مانند عضلات هستند اگر به کار گرفته نشوند به تدریج تحلیل می روند. تصور کنید فردی تمریناتی را برای تقویت بازو انجام می دهد اگر تمرینات فقط برای یک بازو انجام شود و بازوی دیگر بدون تمرین رها شود تصور کنید چه چهره کاریکاتوری در نهایت حاصل می شود در مورد گوش ها نیز قضیه به همین صورت است .

وقتی تنها از یک سمعک استفاده می شود، گوش بدون سمعک به تدریج توانایی شنوایی و درک گفتار خود را از دست می دهد .به این پدیده محرومیت شنیداری و گاهی به آن تنبلی گوش نیز گفته می شود . استفاده از دو سمعک از رخداد این پدیده جلوگیری می کند.

یک نکته درباره سمعک

در صورتی که درباره خرید سمعک سوالی دارید یا نیاز به مشاوره و دریافت اطلاعات تخصصی و مشاهده فیلم های آموزشی سمعک هستید توصیه میکنیم که حتما به صفحه اصلی سایت مراجعه بکنید یا از منوها و ناوبری سایت استفاده بکنید.

2 نظر در “یک سمعک یا دو سمعک؟ 11 دلیل استفاده از دو سمعک

  1. مانی گفت:

    سپاس

  2. محمد رضا گفت:

    خیلی از مطالب تان استفاده کردم
    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *