سمعک

چگونه سمعک را سالم نگه داریم ؟

چگونه سمعک را سالم نگه داریم

چگونه سمعک را سالم نگه داریم؟

چه کنیم که حادثه ای برای سمعک پیش نیاید و اگر اتفاقی برای آن افتاد، راه حل چیست؟

شما بلاخره مراحل تهیه سمعک را از  ملاقات با شنوایی شناس، تشخیص او مبنی بر وجود افت شنوایی و تهیه و استفاده از سمعک را گذرانده اید. به راحتی از سمعک های خود استفاده می‌کنید،به آنها عادت کرده‌اید  هر شب آنها را از گوش‌هایتان درآورده، تمیز  می کنید و در جایی امن نگه دارید. شما باتری تازه مورد نیازتان را در اختیار دارید و به طور مرتب برای ارزیابی و نگهداری از سمعک‌تان به ملاقات ادیولوژیست خود می‌روید.

چگونه سمعک را سالم نگه داریم؟

تبریک می گویم! شما همه کارها را درست انجام می‌دهید. اما زندگی پر از اتفاقات خواهد بود، درست است؟ چه می‌شود اگر …

سمعک‌تان بیرون افتاده باشد

اگر در منطقه‌ای با آب و هوای سرد زندگی می‌کنید به احتمال زیاد چیزی را می‌پوشید تا هنگام بیرون رفتن، سرتان گرم نگه داشته شود. صرف نظر از این که کلاه یا پیشانی بند است ممکن است سمعک پشت گوشی شما به آن گیر کرده و سهواً هنگام برداشتن کلاه یا پیشانی بند از گوش شما خارج شود.

“استفاده از سمعک های‌تان در بیرون از منزل برای لذت بردن از شنوایی و همچنین برای امنیت شما مهم است.” با این حال شما اگر کاری را انجام می‌دهید که با ناحیه سر، گردن یا گوش شما در تماس است باید بلافاصله پس از آن بررسی کنید تا ببینید که آیا سمعک های شما هنوز سر جایشان هستند یا خیر.

برای نگه داشتن سمعک بر روی گوش توصیه می کنیم که از وسایل محافظتی سمعک مانند کلیپس‌های مخصوص استفاده کنید. همچنین ممکن است بخواهید در مورد گیره‌ها یا قالب‌های خاص گوش طراحی شده برای نگه داشتن سمعک های خود باشنوایی شناس خود صحبت کنید.

اگر این اتفاق افتاد…

کاری را که انجام می‌دهید بلافاصله متوقف کنید و از افراد نزدیک خود هم بخواهید که بایستند. “جستجو را از بالای سر خود شروع کنید و بدون حرکت دادن پاهای خود به سمت پایین ادامه بدهید.” چک کنید تا ببینید که سمعک در لباس‌تان گیر کرده است یا خیر. به این فکر کنید که کجا بودید وقتی مطمئن هستید آخرین بار آن را همراه‌تان داشتید و از آن زمان تاکنون چیزی با گوش شما برخورد داشته است؟”

با ملایمت خودتان را لمس کنید و به آرامی قدم خود را عقب بکشید. امیدواریم بدین صورت بتوانید سمعک خود را پیدا کنید.

چگونه سمعک را سالم نگه داریم؟

سمعک‌تان درون فاضلاب یا در دستشویی افتاده باشد

این حالت برای افرادی که عادت دارند سمعک خود را داخل حمام درآورده یا در گوش بگذارند بسیار اتفاق می‌افتد.

“من معتقدم که تنها مکان امن در حمام برای سمعک شما، در گوش شما است.” به جای اینکار جایی را در خانه خود پیدا کنید مثلا اتاق خواب‌تان. جایی که می توانید بعد از نشستن، سمعک خود درآورده و دوباره در گوش بگذارید یا در جعبه اش قرار دهید. اگر باید سمعک خود را روی یک سطح سخت مانند پیشخوان قرار دهید یا آن را پاک کنید، یک حوله نرم زیرش بگذارید تا از بدنه آن محافظت کرده و در صورت افتادن، صدمات را کاهش دهید (و اگر حمام تنها گزینه شماست، سینک یا درب توالت را قبل از اینکار ببندید).”

اگر این اتفاق افتاد…

راه حل بستگی به میزان تحمل شما دارد. “اگر در یک مکان عمومی اتفاق افتاد ممکن است آن را از دست رفته تلقی کنید. اگر در خانه خودتان اتفاق افتاد و توالت یا سینک ظرفشویی بسیار تمیز است، هر چه سریعتر آن را دربیاورید. “

بیشتر سمعک‌ها دارای یک پوشش نانو محافظ هستند که می‌تواند با یک پاک کننده الکلی، ضد عفونی شود. “با این حال سمعکی که در یک توالت شسته نشده و پر افتاده باشد باید به عنوان یک جسم آلوده خطرناک در نظر گرفته شده و به همین ترتیب نابود شود.”

در صورت بروز این اتفاق و افتادن سمعک در زیر سینک، آب آن را باز نکنید. ممکن است شخصی که آچار لوله بازکن دارد بتواند گلویی سینک را از زیر آن خارج کرده و سمعک را دربیاورد. مطمئناً ارزش زحمت اش را دارد!

شما با سمعک خود به زیر دوش یا به استخر رفته اید

ما می دانیم سمعک‌های امروزی بسیار راحت هستند تا جاییکه اغلب فراموش می‌کنید که آنها را در گوش‌تان دارید! اگر عادت دارید سمعک خود را قبل از دوش گرفتن بیرون بیاورید، کمتر احتمال دارد این مشکل را تجربه کنید به جز زمانی که برنامه شما تغییر می‌کند و به تعطیلات می روید.

“تعطیلات به عنوان یک وقفه بین برنامه های معمول‌تان مطرح میشود به همین دلیل یک زمان پرخطر برای ورود به آب است در حالیکه سمعک در گوش دارید.” ما توصیه می‌کنیم به عنوان یک عادت قبل از ورود به آب، سمعک های خود را با هر دو دست لمس کنید. استفاده از یادداشت‌هایی نزدیک دوش یا چسباندن یکی از آن‌ها به لباس شنا یا حوله نیز ایده خوبی است..

اگر این اتفاق افتاد…

اگر به طور تصادفی سمعک های خود را خیس کردید، سریعاً آن‌ها را از گوش خود خارج و با حوله خشک کنید. درب باتری را باز کرده و باتری‌ها را دربیاورید. آن‌ها را در جعبه خود یا در خشک کن سمعک قرار دهید (هرگز از اجاق گاز، مایکروویو یا سشوار استفاده نکنید) و درب باتری را باز گذاشته و اجازه دهید حدود یک ساعت یا در طول شب به حال خود بماند. اگر سمعک‌ها صبح با باتری‌های تازه کار نمی کنند، با متخصص شنوایی خود تماس بگیرید.

سمعک شما بلعیده شده باشد

بله باور نکردنی است، این اتفاق بیشتر از آنچه فکر می‌کنید رخ می‌دهد. حیوانات اهلی کنجکاو هستند و بچه های کوچک غالباً با دهان خود چیزهای اطراف را کشف می کنند. حتی بزرگسالانی نیز به اشتباه سمعک‌ها را خورده اند مخصوصا اگر سمعک در نزدیکی غذاهای کوچک مانند آبنبات یا آجیل رها شده باشد.

اگر این اتفاق افتاد…

اگر دیدید حیوان خانگی شما سمعک‌تان را می‌خورد ولی می توانید با خیال راحت آن را از دهانش خارج کنید، این کار را انجام دهید و بعد از آن شکستگی قطعات یا باتری‌ را چک کنید. بلعیدن باتری ها می تواند کشنده باشد بنابراین در صورت بلع باتری بلافاصله با دامپزشک خود تماس بگیرید.

همین مسئله در مورد کودک یا بزرگسال به طور تصادفی اتفاق می افتد. وجود باتری و یا هر قطعه شکسته شده را در دهان به طور کامل بررسی کنید و در صورت لزوم فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

“پس از اطمینان از امنیت حیوان خانگی خود، به سمعک رسیدگی کنید.” “اگر صدمه ای ندیده است و تمام قسمت ها و باتری دست نخورده باشند، آن را با پاک کننده الکلی تمیز کنید و ببینید که آیا هنوز هم کار می‌کند. اگر سمعک کار نکرد با ادیولوژیست خود تماس بگیرید. مطمئن شوید وقتی می‌خواهید او را ببینید، هر قطعه ای را که توانستید نجات دهید را همراه خود ببرید.

هنگامی که به سمعک‌تان نیاز داشتید، آن‌ را درخانه جا گذاشته اید

آیا باور می‌کنید این شایع ترین اتفاقی است که برای سمعک می‌افتد؟ “اگر می توانید، به خانه برگردید و سمعک‌ خود را بردارید. ” استفاده منظم از سمعک برای توانایی ارتباطی و سلامت مغز شما حیاتی است. کم شنوایی شما متناوب نیست بنابراین استفاده از سمعک نیز نباید اینگونه باشد.”

بهترین راه برای جلوگیری از جا ماندن سمعک شما در خانه، تعیین یک روال برای قرار دادن آن‌‌ در گوش مطابق با توصیه متخصص شنوایی است.

یکی از مراجعین تعریف می کند”هنگامی که من برای اولین بار سمعک گرفتم، به تنهایی زندگی می کردم و چون با کسی صحبت نمی کردم گاهی فراموش می کردم آن‌ها را قبل از رفتن به محل کار در گوش بگذارم.” او گفت: “یك راه یافتم برای اینكه صبح‌ها بدون سمعک از خانه خارج نشوم، این كه آن‌ها را در جعبه شان قرار داده و در کیفم می‌گذارم. من همیشه وقتی خانه را ترک می‌کنم کیفم را با خودم برمی‌دارم بنابراین حتی اگر فراموش کنم قبل از خروج از خانه سمعک‌ها را بزنم، آن‌ها را همراه خودم خواهم داشت. راه دیگر برای به یاد آوردن این است که یادداشتی را روی دربی که از خانه خارج می‌شوید، قرار دهید که همراه داشتن سمعک را یادآوری کند. “

اگر این اتفاق افتاد…

اگر می‌توانید به خانه بازگردید تا آن‌ها را بردارید. در غیر این صورت به دیگران اطلاع دهید که سمعک‌های خود را فراموش کرده‌اید تا در صورت لزوم هوای شما را داشته باشند.

نمی‌توانید سمعک خود را پیدا کنید؟

برای درخواست کمک‌های ویژه، متخصص شنوایی خود را مطلع کنید. آن‌ها می‌توانند سمعک “امانت” به شما بدهند تا زمانیکه سمعک خودتان آماده شود و اگر سمعک شما هنوز ضمانت دارد، ممکن است بتوانید آن‌ها را با هزینه‌ای کمتر جایگزین کنید.

برای انجام ارزیابی های شنوایی و دریافت مشاوره برای خرید سمعک به مرکز شنوایی شناسی آوای امید مراجعه کنید. 02144005315- 09194707047

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *