همه چیز در مورد گوش و شنوایی

درد گوش در هواپیما -11 درمان گرفتگی گوش در پرواز

درد گوش در هواپیما

درد گوش در هواپیما و گرفتگی گوش در پرواز یکی از مشکلات آزاردهنده است که در حین پرواز ممکن است تجربه شود. در اغلب موارد این مشکلات جدی نیستند هرچند که در برخی از موارد ممکن است دردشدید و کم شنوایی رخ دهد. ما در مرکز شنوایی سنجی آوای امید به شما نکاتی را می گوییم که بهتر است قبل و در حین پرواز برای جلوگیری از درد گوش در هواپیما می بایست رعایت کنید.

علت درد گوش در هواپیما 

به صورت طبیعی فشار هوای داخل کانال گوش و فشار هوای خارج گوش با هم برابر است و یا حداقل تفاوت در حدی نیست که مشکل خاصی ایجاد کند. زمانیکه تغییر فشار هوای بیرون آنقدر سریع باشد که فشار هوای داخل نتواند خود را با آن مطابق کند احساس درد و گرفتگی گوش رخ می دهد.

قبل از ادامه توضیح در مورد علت درد گوش در هواپیما بهتر است با بخشی از آناتومی گوش آشنا شوید.

گوش میانی سه استخوان کوچک دارد – چکشی، یا مالئوس؛ سندانی، یا اینکوس؛ و رکابی یا استاپس. پرده  گوش ناحیه استخوان‌ها را از گوش بیرونی جدا می‌کند. مجرای باریکی به نام لوله استاش گوش میانی را به پشت بینی و بالای حلق متصل می‌کند. حلزون، ساختاری به‌شکل صدفی، بخشی از گوش داخلی است.

وقتی هواپیما از زمین بلند می شود فشار هوای داخل گوش به سرعت نسبت به فشار هوای بیرون افزایش می یابد ، پرده گوش به سمت خارج کشیده می شود.برعکس اگر فشار هوای داخل گوش به سرعت کاهش یابد پرده تمپان به سمت داخل کشیده می شود مانند اثر جاروبرقی.

آنچه که اتفاق می افتد اینست که شیپوراستاش (لوله ای که گوش میانی را به حلق وصل می کند و وظیفه تهویه گوش را برعهده دارد) بسته می ماند و به یک کمک نیاز دارد تا به طور مناسب هوا را وارد گوش کند.

چه در حال بالا رفتن باشیم چه در حال پایین آمدن کشش پرده تمپان باعث می شود ارتعاش لازم برای انتقال صدا را ایجاد نکند در نتیجه گرفتگی  و همچنین احساس درد و فشار ایجاد شود.

هرکسی که با هواپیما پرواز داشته است اثرات تغییر در گوش ها را احساس کرده است برای برطرف شدن این حس می بایست هرچقدر ممکن است هوا را از طریق شیپور استاش وارد گوش کرد .راههای مختلفی برای کمک به بهتر عمل کردن شیپور استاش  وجود دارد که در ادامه توضیح داده می شود.

PS 3

گوش درد در هواپیما

پیشگیری از درد و گرفتگی گوش ها:

  • یکی از این روش ها  برای کاهش درد گوش در هواپیما انجام دادن عمل بلع است.در این شرایط  وقتی چیزی را قورت می دهیم  آن صدای کلیک یا مکش که در گوش احساس می شود درواقع حباب کوچکی از هواست که از فضای پشت بینی از طریق شیپور استاش  به داخل گوش میانی وارد شده است.این هوای وارد شده توسط غشای گوش میانی جذب می شود و دوباره این سیکل شروع می شود.این سیکل پیوسته باعث می شود که فشار هوا در دو سمت پرده تمپان برابر باشد. در هنگام پرواز هرکاری باید کرد تا به شیپور استاش کمک کنیم تا در موقع درست باز شود و فشار را متعادل کند.
  • از روش والسالوا در هنگام بالا رفتم و زمین نشستن استفاده کنید. بینی خود را محکم بگیرید و با فشار باد را به پشت گوش های خود هدایت کنید. چندین بار تکرار کنید، به خصوص هنگام زمین نشستن، تا فشار گوش‌هایتان را با فشار سالن هواپیما یکی شود.
  • جویدن آدامس یا مکیدن یک آبنبات می تواند در فعال شدن شیپور استاش کمک کننده باشد.
  • برای نوزادان که شیپور استاش نازکتر و کوچکتری دارند تغییر در فشار هوا می تواند بیشتر و بدتر نیز باشد بنابراین دادن شیشیه شیر یا پستانک برای افزایش عمل بلع توصیه می شود به ویژه در هنگام کاهش ارتفاع در پرواز.
  • برای بچه های بزرگتر خوردن آبمیوه با” نی” یا جویدن “آدامس بادکنکی”  توصیه می شود.
  • یک روش دیگر مانوریست که به Toynbee معروف است روش انجام این مانور به این صورت است که دهان خود را ببندید و بینی خود را با دست بگیرید و چندین بار محکم آب دهان را قورت دهید چندین بار این کار را تکرار کنید تا فشار هوا متعادل شود.
  •  از قرص دکونزستانت با احتیاط استفاده کنید. استفاده از قرص دکونژستانت قبل از پرواز تا 30 دقیقه تا یک ساعت می‌تواند در کاهش درد گوش در هواپیما به شما کمک کند، اما اگر بیماری قلبی، اختلال ریتم قلب، فشار خون بالا دارید یا باردار هستید، بهتر است استفاده نکنید.
  •  از اسپری های بینی بدون نیاز به نسخه استفاده کنید. اگر گرفتگی بینی دارید، حدود 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از بلند شدن و فرود آمدن از اسپری بینی استفاده کنید. اما از استفاده بیش از حد خودداری کنید، زیرا استفاده طولانی مدت از اسپری بینی می‌تواند گرفتگی بینی را بیشتر کند.
  • داروهای آلرژی را مصرف کنید. اگر آلرژی دارید، داروهای خود را حدود یک ساعت قبل از پرواز بگیرید.
  • برنامه‌های سفرتان را مورد بازنگری قرار دهید. اگر امکانش وجود دارد، هنگام سرماخوردگی، عفونت سینوس، تراکم بینی یا عفونت گوش، سفر با هواپیما انجام ندهید. اگر اخیراً عمل جراحی گوش داشته‌اید، با پزشک خود در مورد زمان مناسب برای سفر مشورت کنید.
  • از قالب گوش استفاده کنید. اگر درد گوش در هواپیما دارید قالب های گوش فیلتر دار در واقع می‌توانند در متعادل کردن فشار در طی صعود و نشستن مفید باشند. آنها با کمک تعادل تدریجی فشار، امکان ایجاد تغییرات فشار تدریجی را فراهم می کنند. می‌توانید این قالب های گوش را را از داروخانه‌ها، فروشگاه‌های فرودگاه یا کلینیک‌های شنوایی تهیه کنید. ولی حتی با استفاده از این قالب های گوش توصیه های بالا مانند بلعیدن و جویدن را برای کاهش فشار فراموش نکنید.
PS 2

جلوگیری از گوش درد در هواپیما

چه افرادی بیشتر دچار درد گوش در هواپیما می شوند

هر شرایطی که مجرای Eustachian را مسدود کند یا عملکرد آن را محدود کند می‌تواند خطر ایجاد درد گوش در هواپیما را افزایش دهد. عوامل خطر متداول عبارتند از:

– داشتن مجرای Eustachian کوچک، به ویژه در نوزادان و کودکان کوچکتر
– سرماخوردگی معمولی
– عفونت سینوس
– آلرژی
– عفونت گوش میانی (اوتیت میانی)
– خوابیدن در هواپیما در حین بالا رفتن و یا نشستن، زیرا شما در حالتی خوابیده اید و اقداماتی مانند دمیدن یا بلعیدن برای تعادل فشار در گوش خود به کار نمی‌برید.

نکات دیگری که برای حرفه ایها ضروریست:

  • از خوابیدن در هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما خودداری کنید
  • در هنگام پرواز مقادیر زیادی آب بنوشید
  • خمیازه بکشید
  • از اسپری بینی در مواقع ضروری استفاده کنید، اسپری بینی را تنها در مواقع لزوم و به تجویز پزشک استفاده کنید چون مصرف زیاد آن ایجاد احتقان و گرفتگی بیشتر می کند
  • دکونژستانت ها نیز در مواردی که فرد مشکل شدید در حین پرواز دارد توصیه می شود.
  • در نهایت اینکه اگر گرفتگی بینی،سرماخوردگی یا حمله آلرژیک دارید حتی المقدور پرواز خود را به تعویق بیندازید . این بیماریها می توانند ایجاد انسداد کامل در شیپور استاش کنند . پارگی پرده تمپان یا عفونت های شدید نیز از عوازض پرواز با این بیماریهاست.

در صورتیکه چند روز بعد از پرواز شنوایی شما به وضعیت نرمال بازنگشت حتما به متخصص شنوایی مراجعه نمایید. .

کلینیک شنوایی آوای امید

44005315

44974855

 

2 نظر در “درد گوش در هواپیما -11 درمان گرفتگی گوش در پرواز

  1. غلامرضا گفت:

    سلام
    قبلا شرکتهای هواپیمایی برای جلوگیری از این مشکل قبل از پرواز ابنبات میدادند
    متاسفانه الان دیگه این کار را نمیکنند و این مشکل گرفتگی گوش خیلی منو اذیت میکنه

  2. دکتر شهیدی پور گفت:

    بعضی از شرکت های هواپیمایی اما هرچند تعداد کم در حین ورود شکلات پذیرایی میکنند.اما تعدادشان بسیار کم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *