سمعک, همه چیز در مورد گوش و شنوایی

عوارض استفاده نکردن سمعک

عوارض استفاده نکردن سمعک

عوارض استفاده نکردن سمعک چیست ؟ آیا اگر سمعک استفاده نکنم شنوایی من بدتر می شود؟ سوال رایجی است که ما در مرکز شنوایی و سمعک آوای امید از ما پرسیده می شود. افرادی که از سمعک استفاده نمی کنند می خواهند بدانند که اقدام نکردن برای  خرید سمعک چه عواقبی را در پی خواهد داشت و آیا می شود فقط در برخی مواقع از آن استفاده کرد.

ABR 2024 03 16T165453.403

عوارض استفاده نکردن از سمعک

مهم است بدانید که کم شنوایی ممکن است به تدریج کاهش یابد، چه از سمعک استفاده کنید یا نه. اگر از سمعک استفاده نکنید، توانایی شنیدن شما لزوما بدتر نمی شود، اما تمایز گفتاری شما  سریعتر از زمانی که از سمعک استفاده می کنید بدتر می شود. این به چه معناست و چرا اتفاق می افتد؟

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم. کم شنوایی به معنای از دست دادن برخی صداها است. مشکل از دست دادن برخی صداها این است که عصب شنوایی در مغز شما به اندازه کافی تحریک نمی شود. برای اینکه اعصاب به خوبی کار کنند نیاز به تحریک دارند و بدون تحریک عصب کار نمی کند. هنگامی که عصب از کار می افتد، فعالیت کمتری در مجموعه شنوایی وجود دارد، که صداهایی را که می شنویم پردازش می کند.

درست همانطور که برای حفظ سلامت بدن خود به ورزش نیاز دارید، گوش های شما نیز باید صداها را بشنوند و آنها را تشخیص دهند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. وقتی کم شنوایی خود را درمان نکنید، اتفاقی که می افتد این است که حتی اگر بتوانید گفتار را بشنوید، نمی توانید آن را درک یا تشخیص دهید زیرا عصب به خوبی کار نمی کند. با این حال، هنگامی که از سمعک استفاده می کنید، مغز شما به اندازه کافی تحریک می شود تا به عملکرد صحیح خود ادامه دهد.

ABR 2024 03 16T173021.882

بنابراین، هر چه بیشتر منتظر بمانید تا سمعک تهیه کنید یا از آن استفاده کنید، تحریک مغز و اعصاب شنوایی شما کمتر می شود و در تشخیص گفتار بدتر می شوید. هنگامی که عصب شما تحت تأثیر قرار می گیرد، نمی توانید آسیب را جبران کنید. همچنین استفاده نکردن از وسایل کمکی عوارض جانبی دیگری نیز دارد. اینها شامل خطر بیشتر زوال شناختی، عدم تعادل و زمین خوردن، مشکلات حافظه، افسردگی، کاهش درآمد، بهره وری کمتر و فرصت های شغلی است و این لیست ادامه دارد.

استفاده از سمعک ممکن است به معکوس کردن این عوارض جانبی از جمله کمک به کیفیت بهتر زندگی، روابط، سلامت روان، حافظه و مزایای در محل کار کمک کند.

ABR 2024 03 16T172212.857

سایر عوارض استفاده نکردن سمعک

وقتی به ابتلا به کم شنوایی فکر میکنیم اولین تصورمان از خودمان این است که مدام از افراد می خواهیم کلمات را تکرار کنند این تصویر معمولترین تصویر ذهنی از ابتلا به کم شنوایی است ولی کم شنوایی عوارض پنهانی دارد که کمتر به آن فکر کرده اید.

یکی از اولین چیز هایی که کم شنوایی به دنبال خواهد داشت اینست که احساس می کنید دیگران بی دلیل از شما عصبانی می شوند. دیگران زود از کوره در می روند وقتی از انها می خواهید گفته های خود را تکرار کنند. دیگران به طور نخواسته بر شما فریاد میزنند به تصور اینکه شما نمی شنوید.حتی نزدیک ترین افراد خانواده و دوستانتان نیز از تکرار مدوام گفته ها برای شما خسته می شوند.

کم کم شما نیز دچار خستگی می شوید حتی اول خودتان نیز ممکن است متوجه چنین چیزی نشوید. و چون تصور می کنید دیگران حوصله گفتگو با شما را ندارند کم کم خودتان را از مکالمات حذف می کنید.

ABR 2024 03 16T173704.654

 

شروع به ترک رابطه ها و چیزهایی که دوست دارید می کنید:

وقتی به دلیل کم شنوایی ارتباط برقرار کردن برای شما به یک کار استرس آور تبدیل می شود  کم کم ازدوستان و فامیل دوری می کنید  و بعضی از فعالیت هایی را که پیش از این دوست داشتید گروهی انجام اکنون  ترجیح می دهید که تنها انجام دهید.

در بسیاری از موارد حتی در اتاق پر از انسان هم احساس تنهایی می کنید . افراد اطراف شما مداوم با همدیگر در حال صحبت هستند ولی با شما صحبت نمیکنند. حتی بعضی وقتها  در جمع چرت می زنید.

در به یاد آوردن مسایل کوچک دچار  مشکل می شوید

با سخت تر شدن روابط اجتماعی در افراد کم شنوا بخشی از مغز که مسئول فرایندهای حافظه شنوایی ، حل مسئله و یادگیری مسائل جدید  است شروع به ضعیف تر شدن می کند.

ABR 2024 03 16T174001.740

فرد کم شنوا کم کم فراموش می کند که چگونه با دیگران ارتباط برقرار می کرده است و  دچار عصبانیت ، افسردگی و اضطراب می شود. با کاهش تحریک فرد کم شنوا شروع به فراموش کردن چیزهایی از قبیل”

  • ایا الان تو این اتاق نبودم؟
  • ایا اون چیزی که باید پیک میکردم رو پیک کردم یا خیر؟
  • آیا گازو خاموش کردم قبل از اینکه از خونه بیرون بیام؟
  • عینکمو کجا گذاشتم؟

اضطراب شما در مورد از دست دادن حافظه حتی باعث بدتر شدن حافظه نیز می شود.

انجام کارهای فکری ساده را بیشتر می پسندید

کم کم فرد کم شنوا ترجیح می دهد که کارهایی را انجام دهد که نیاز به فکر کمتری دارد. کارهایی مثل حل ریاضیات و تصمیم گیری به یک کار سخت تبدیل می شود. افراد کم شنوا به مرور زمان برای یادگیری تکنولوزی های جدید دچار مشکل می شوند.

شروع به فراموش کردن چیزهای اساسی می کنید

در این مرحله ممکن است که شما حتی از این مسئله باخبر نباشید . شما می فهمید که که نام خود و چهره افرادی را که میشناختید فراموش کرده اید .حتی ممکن است به دلیل اینکه خیابانها را گم می کنید از لذت قدم زدن در اطراف خانه محروم شوید.

ABR 2024 03 16T174218.606

آیا این مطالبی که بیان شد مربوط به پروسه پیری طبیعی نیست؟

جواب این سوال خیر است. این دقیقا اتفاقاتی است که برای فردی که از سمعک استفاده نمی کند رخ می دهد و از عوارض استفاده نکردن از سمعک است. افراد مبتلا به کم شنوایی 30 درصد بیشتر از سایرین در معرض اضطراب و افسردگی قرار دارند . این افراد بیشتر منزوی شده و کمتر کارهای مورد علاقه شان را دنبال می کنند. افراد مبتلا به کم شنوایی 30 درصد بیشتر از سایرین با دوستانشان دچار مشاجره می شوند. کم شنوایی باعث فهم اشتباه گفتار دیگران و برداشت غلط از صحبت ها می شود.

افراد مبتلا به کم شنوایی 24 درصد  بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات شناختی و دمانس قرار دارند.آلزایمر درانها شیوع بالاتری دارد.

اما همه اینها راهکار ساده ای دارد. با استفاده از سمعک به راحتی می توان ریسک خطر را کاهش داد و زندگی شادتر و فعال تری داشت.

آیا شما درمرحله انکار کم شنوایی هستید؟آیا دارید تلاش می کنید که بدون سمعک راههای کنار آمدن با کم شنوایی را یاد بگیرید؟ از استفاده از سمعک واهمه دارید؟

همین الان با تماس با مرکز شنوایی و سمعک آوای امید لذت شنیدن را امتحان کنید.

ABR 2024 03 16T174553.083

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *