همه چیز در مورد گوش و شنوایی

تومور گوش داخلی

تومور گوش داخلی

تومور گوش داخلی

تومور گوش داخلی معروف به تومور عصب هشتم یا اکوستیک نوروما یک بیماری نادر و خوش خیمی است که این زائده روی عصب هشتم یا عصب شنوایی و تعادلی پیشروی می کند. این عصب از گوش داخلی شروع شده تا مغز ادامه دارد و وظیفه شنوایی و تعادل انسان را برعهده دارد.

شیوع این بیماری 1نفر در هر 100هزار نفر می باشد و احتمال ابتلا زنان بین رده ی سنی 30 تا 60 سال به این بیماری بیشتر از مردان است.

عوامل موثر در ابتلا به تومور عصب هشتم

با وجود پیشرفت علم پزشکی هنوز عوامل مرتبط با پیدایش تومور خوش خیم عصب هشتم مشخص نشده است و این زائده ممکن است خودبخود بدون هیچ بیماری زمینه ساز یا ژنتیکی بوجود آید. در بعضی از افراد نوعی بیماری ژنتیکی به نام فیبروماتوزیس نوع 2 وجود دارد که روی اعصاب مغزی یک سری تومورها شروع به رشد می کنند.

فاکتورهای خطر دیگری مثل مواجهه با صدای بلند / مواجهه با اشعه ی ایکس به سر و گردن برای مدت نسبتا طولانی و … احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

نشانه های تومور اکوستیک (عصب هشتم)

وقتی که تومور شروع به رشد می کند و به رگ ها و اعصاب مجاور هم فشار وارد می کند طیفی از نشانه های بارز ممکن است ایجاد شوند:

کم شنوایی یک طرفه (گوش درگیر) – وزوزیک طرفه (گوش درگیر) – گیجی و عدم تعادل – بی حسی یا فلج عضلات صورت – دشواری در عمل بلع – سردرد

تشخیص

اگر شما یک نشانه یا چندین علامت بارز را درخودتان حس کردید حتما در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه نمایید. هرچه زودتر اقدام کنید راه حل پیش رو برای از بین بردن این تومور خوش خیم گسترده تر است اما اگر زمان زیادی بگذرد و تومور به اندازه ی کافی رشد کند طوری که نتوان با عمل جراحی آن را برداشت باید فرد مبتلا با بیماری اش مدارا کند.

اگر دکتر شک به وجود تومور کند بیمار باید برای تایید یا رد آن یک سری آزمایشات و تست های تکمیلی انجام دهد. این تست ها شامل :

تست شنوایی : برای اینکه متوجه میزان و شکل کم شنوایی خود شوید.

تست ABR : در این تست از سه الکترود استفاده می شود که امواج مغزی عصب و ساقه مغز را ردیابی و جمع آوری می کنند.یکی از الکترود ها به پیشانی در خط حاشیه ای رویش موی سر وصل می شود.الکترود دیگر به محل بین ابروها و الکترود سوم به پشت گوش وصل می شوند.

تست VNG : این تست به منظور ارزیابی عملکرد تعادلی بیمار انجام می شود.

MRI و CT scan : تصویری توسط اشعه ی ایکس یا میدان مغناطیسی از مغز گرفته می شود تا بیمار درصورت وجود تومور سریعا اقدامات لازم را انجام دهد.

درمان

برخی از تومورها در ساقه مغز رشد می کنند که بسیار خطرناک و تهدیدکننده هستند. درمان تومور اکوستیک بستگی به سایز آن-مکان قرارگیری- سلامت جسمی و عمومی فرد دارد. می توان گفت که سه مرحله باتوجه به شرایط ذکرشده وجود دارد.

  1. اگر تومور خوش خیم اندازه ی بزرگی نداشته باشد و در جای آنچنان خطرناکی رشد نکرده باشد به احتمال زیاد جراح مغز و اعصاب پیشنهاد می کند که صبر کنید و چکاپ های دوره ای (MRI و تست های شنوایی) خود را ادامه دهید تا کاملا از روند پیشروی تومور مطلع شوید. اگر رشد خیلی کند باشد احتمال زیاد هیچ مداخله ی تهاجمی خاصی صورت نمی گیرد.
  2. جراحی: اگر تومور سلامت عمومی بیمار را به خطر اندازد پزشک متخصص دستور بستری شدن و برداشتن کامل تومور را می دهد. در بعضی مواقع تومور درجاهای خظرناکی رشد می کند که جراح فقط قادر به برداشتن بخشی از آن زائده یا تومور است که مثلا از بی حس شدن صورت یا افزایش کم شنوایی جلوگیری کند.
  3. پرتو درمانی: بعد از عمل جراحی و برداشتن تومور لازم است که چندین جلسه پرتو درمانی انجام شود تا پزشک اطمینان کامل از عدم رشد تومور را پیدا کند. در برخی از کیس ها نمی توان عمل جراحی انجام داد چراکه این عمل خیلی خطرناک است و ممکن است یک سری عوارض بد برجای بگذارد. به همین دلیل فقط این کیس ها پرتودرمانی می شوند.

اگر نشانه هایی از موارد بالا حس کردید که تشدید شده مثلا یک گوش شما وزوز دارد و کم شنواتر شده طبیعی ست که ابتدا بسیار نگران و ناراحت درمورد سلامتی خود شوید. اما به جای غصه خوردن بهتر است به فکر چاره باشید. سریعا به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و با شرح حال خود وی را از احوالات خود مطلع کنید تا پزشک اسکن ها و تست های شنوایی و … بررسی کند و وجود تومور خوش خیم عصب هشتم تایید یا رد شود.

متاسفانه در بیشتر موارد با عمل جراحی بیمار کم شنوایی حسی عصبی پیدا می کند یا ناشنوا می شود. بعد از درمان تومور عصب هشتم برای جبران کم شنوایی راهی جز سمعک وجود ندارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی می توان سمعک دیجیتالی هوشمند برای فرد تجویز کرد و شنوایی شناس متخصص با یک تنظیم مناسب می تواند درک گفتار بیمار را ارتقا ببخشد.

جهت کسب اطلاع بیشتر با کلینیک شنوایی سنجی آوای امید تماس بگیرید.

۴۴۰۰۵۳۱۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *