بزرگسال, سمعک

موفقیت در استفاده از سمعک جدید

lazy

موفقیت در استفاده از سمعک جدید

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که تا بحال از سمعک استفاده نکرده اید و به تازگی شنوایی شناس برایتان سمعک تجویز کرده است ممکن است خیلی از موارد مربوط به سمعک مثل نحوه ی قرار دادن در گوش یا کار کردن با آن و مراقبت هایی که باید از سمعک انجام دهید برایتان جالب باشد.

بهتر است بدانید از زمانی که کم شنوایی تان شروع شده و پیشرفت کرده است یک سری صداهایی مثل صداهای بهم خوردن قاشق و چنگال – صدای گنجشک ها در حیاط خانه – صدای کولر و خیلی صداهای دیگر را نشنیده اید بنابراین بعد از مدتی مغزتان این صداها را فراموش کرده است.

شنوایی شناس بهترین فردی است که می تواند مطالب گفته شده را برایتان توضیح دهد و از همه مهم تر نحوه ی کار کردن با سمعک جدید و مراقبت های مربوطه و … را به طور مفصل شرح دهد. بهتر است هرگونه ابهام و سوالی دارید در همان جلسات حضوری نزد شنوایی شناس خود مطرح کنید تا کاملا از همه ی مسائل مطلع شوید.

بعد از گذاشتن سمعک ممکن است ابتدا در صدای خودتان بیشترین حس تغییر را داشته باشید.

بهتر است یادآور شویم که شنوایی شما بعد از گذاشتن سمعک با زمان قبل از مبتلا شدن به کم شنوایی کاملا متفاوت است و نباید توقع بیش از اندازه داشته باشید.

ممکن است در ابتدا همانطور که گفتیم صدای خودتان را کمی بلندتر از قبل بشنوید و یک سری صداها برایتان ناآشنا باشند حتی صدای جویدن خودتان را نیز بشنوید. بعد از گذشتن چندین روز این صداها برایتان قابل هضم تر خواهد شد اما اگر بعد از چند هفته همچنان اذیت می شدید برای تنظیم مجدد به شنوایی شناس خود مراجعه کنید.

نکاتی که بهتر است بعد از تجویز سمعک رعایت کنید.

اولین بار از سمعک خود در خانه استفاده کنید.

ما به شما توصیه می کنیم که اولین بار از سمعک خود در خانه یا یک محیط ساکت و نه چندان شلوغ استفاده کنید. اجازه دهید که دوستان و اعضای خانواده تان از وضعیت شما خبردار شوند تا زمانی که در یک وضعیت چالش برانگیز قرار گرفتید کمک تان کنند.

وقتی که سمعک را داخل گوش گذاشتید بسیار به مکالمات و صحبت های اطرافیانتان گوش کنید تا گوش و مغزتان به صداهایی که ممکن است چندین سال شنیده نشدند یا بد شنیده شدند عادت کنند. می توانید برای اینکه به صدای خودتان وفق پیدا کنید با صدای بلند کتابی بخوانید یا با نوه های خود صحبت کنید تا این صدا برایتان عادی تر شود.

برای تمرین بیشتر بهتر است که وقتی در خانه تنها هستید به رادیو گوش کنید یا دقت کنید که منبع صدا درکدامین سمت تان قرار دارد. به خودتان تکلیف دهید که یک سری کارهایی مثل آنچه که گفتیم انجام دهید تا بیشتر با سمعک تان انس بگیرید.

در روزهای اول فقط ساعاتی کم از سمعک تان استفاده کنید. به مرور زمان مدت زمان استفاده را زیاد کنید. مثلا چند ساعت سمعک بگذارید سپس به خودتان استراحت دهید. سمعک را از گوش درآورده آن را خاموش کنید و دوباره بعد از ساعاتی از سمعک استفاده کنید. این کار را مرتبا انجام دهید و به خودتان استراحت دهید.

با گذشت زمان همانطور که گفتیم تعداد ساعات را زیادتر کنید و درمحیط های بیشتری هم از سمعک استفاده کنید. روزهای اول استفاده از سمعک فقط در خانه توصیه شد حال می توانید در خیابان یا مهمانی و … هم سمعک بگذارید.

یادتان باشد که حتما برای چک کردن تنظیم سمعک خود به شنوایی شناسی که سمعک را برایتان تجویز کرده مراجعه کنید. در این مدت می توانید مواقعی که صدا را خوب نمی شنوید یا بد می شنوید یا هرمورد مشکل دار دیگر را یادداشت کرده و هنگام مراجعه دررابطه با این مشکلات با شنوایی شناس خود صحبت کنید. معمولا افراد بعد از دوهفته برای تنظیم بهتر به شنوایی شناس مراجعه می کنند.

اگر سمعک شما از نوع پشت گوشی باشد ابتدا یک قالب گیری از گوش خودتان انجام می شود سپس این قالب به لابراتوار فرستاده شده و قالب ثانویه از روی قالب اولیه تهیه می گردد. در روزهای اول ممکن است قالب گوشتان برای گذاشتن و برداشتن اذیتتان کند.

بهتر است که درابتدا با وازلین به مقدار خیلی کم داخل گوش را چرب کنید که قالب گوش به راحتی جا بگیرد. دقت کنید که زیاد چرب نکنید به دلیل اینکه ممکن است به قالب آسیب برسانید.

اگر یکی از عزیزانتان به تازگی سمعک دریافت کرده است:

شما به عنوان فرزند یا همسر کسی که به تازگی سمعک دریافت کرده می بایستی کارهایی در راستای بهتر کنار آمدن با سمعک انجام دهید. به عنوان مثال با او بسیار صحبت کنید تا متوجه کلمات سخت در مکالمات شما شود و به این توجه کنید که آیا درکی از آن کلمات دارد یا خیر؟

حتی می توانید از وی آزمون بگیرید. مثلا کلماتی را برایش بخوانید که فقط در یک حرف متفاوت هستند ( توپ – سوپ/ سیر – شیر) و دقت کنید که آیا به خوبی متوجه کلمات می شود و می تواند تمایز قائل شود یا خیر؟ جالب است بدانید که صامت های الفبای فارسی برای افرادی که کم شنوایی حسی عصبی سخت ترین حروف برای تمایز و درک هستند.

سخن آخر

بعد از چندین هفته صدای آواز گنجشک ها / صدای کولر و … خوشایندتر خواهد شد. صدای خود فرد دیگر آزاردهنده نیست و خود فرد یاد می گیرد که به چنین صداهایی کمتر توجه کند. بعد از یک مکالمه طولانی با دوستان یا خانواده متوجه خواهید شد نسبت به زمانی که از سمعک استفاده نمی کردید کمتر خسته می شوید و اشتیاق او برای ارتباط برقرار کردن بیشتر خواهد شد.

و مانند همیشه توصیه نهایی ما به شما اینست که هر نوع مشکل و یا سوال را با متخصص شنوایی خود مطرح کنید . شنوایی شناس با توجه به علم و تجربه ای که دارد می تواند روش های فردی سازی شده بسیار مناسبی را در اختیار شما قرار دهد
این نکات به علاوه راهنمایی های که شنوایی شناس به شما خواهد داشت شما را برای عادت پذیری سریعتر اماده خواهد کرد.

مرکز شنوایی سنجی و سمعک آوای امید

۴۴۰۰۵۳۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *