کم شنوایی

کم شنوایی – هشدار به سیگاری ها – اثر سیگار بر گوش

کم شنوایی - هشدار به سیگاری ها

کم شنوایی – هشدار به سیگاری ها

کم شنوایی – هشدار به سیگاری ها

سیگاری ها در ریسک خطر بالاتر برای ابتلا به کم شنوایی قرار دارند
سیگار کشیدن باعث افزایش ریسک خطر ابتلا به کم شنوایی می شود. این مطلب در مطالعه ای که برروی 50000 نفر که بیشتر از 8 سال است سیگار می کشند نیز تایید شده است. در این مطالعه اثرات وضعیت سیگار کشیدن ( جدید ، قدیمی و غیر سیگاری ) و تعداد سیگار مصرفی در هرروز برروی میزان کم شنوایی بررسی شد. در این مطالعه فاکتورهایی مانند در معرض صدای بلند بود در محیط کاری و سایر فاکتورها یکسان سازی شد. محققین افزایش خطر 1.2 تا 1.6 برابری در افرادی که تازه شروع به سیگار کشیدن کرده اند در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند را نشان دادند.
در این مطالعه بین سیگار کشیدن و ایجاد کم شنوایی در فرکانسهای بالا در مقایسه با فرکانسهای پایین ارتباط قویتری یافت شد.هرچند که با افزایش میزان سیگار کشیدن ریسک ابتلا به هردونوع کم شنوایی فرکانس بالا و پایین افزایش می یابد. افزایش ریسک خطر ابتلا به کم شنوایی در طول 5 سال پس از توقف سیگار به تدریج کاهش می یابد .
محققین مطالعه ذکر شده بیان کرده اند که با توجه به تعداد نمونه بالای جمعیت مورد مطالعه، دوره پیگیری طولانی و ابزار های ارزیابی مناسب این مطالعه این مطالعه شواهد بسیار قوی ای ارائه کرده است که سیگار کشیدن یک ریسک فاکتور مستقل ایجاد کننده کم شنوایی است.
با توجه به اثرات اثبات شده سیگار بر کم شنوایی لزوم کنترل مصرف سیگار برای پیشگیری و یا به تاخیر افتادن ابتلا به کم شنوایی ضروریست .
آیا سیگار الکترونیکی (سیگار برقی) نیز موجب ایجاد کم شنوایی می شود؟
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها گزارش داده است که حدود 2.4 میلیون جوان از سیگارهای الکتریکی استفاده می کنند که 70 درصد این افراد جوانانی هستند که در مقطع دبیرستان قرار دارند.
سوالی که مطرح می شود اینست که آیا سیگار الکترونیکی نیز میتواند کم شنوایی ایجاد کند؟
در حالیکه سیگار الکترونیکی مونوکسید کربن تار و دیگر توکسین های شیمیایی موجود در سیگار های معمولی را تولید نمی کند ولی میزان نیکوتین بالاتری دارد. هرچند که اثرات سمیت ناشی از نیکوتین برروی گوش هنوز به خوبی شناخته نشده است ولی به خوبی می دانیم که نیکوتین باعث کاهش اکسیژن در جریان خون و کاهش جریان خون می شود.
در گوش اکسیژن برای سلولهای مویی حلزون که مسئول تبدیل امواج صوتی به ایمپالسهای الکتریکی قابل درک برای مغز است، بسیار ضروری می باشد. کاهش جریان خون و کاهش سطوح اکسیژن می تواند به این سلولهای حساسه آسیب وارد کند و ایجاد کم شنوایی کند.
اگرچه یک خطر جدی تری در مورد سیگار برقی در مقایسه با سیگار معمولی وجود دارد که میتواند این نوع سیگار را مستعد تولید بالاتر خطر برای شنوایی فرد کند. برعکس سیگار معمولی که غلظت نیکوتین ثابتب دارد بسیاری از سیگارهای الکترونیکی حاوی یک مخزن قابل تعویض هستند که حاوی مایهی است که طعم دهنده های مختلف درآن ریخته می شود (مانند طعم دهنذه با طعم نعنا ، سیب، وانیل و …) و میزان نیکوتین مورد استفاده در این مخزن نیز براساس سلیقه خود فرد قابل تغییر است.
با توجه به ویژگی های اعتیاد آوری نیکوتین، قابلیت تغییر غلظت نیکوتین به دلخواه خود فرد به معنی قابلیت استفاده نابجا از این ماده به میزان بیشتر استبه ویژه در بین جوانان که برای وابستگی و استفاده نابجا در ریسک خطر بالاتری قرار دارند و این به معنای افزایش احتمال خطر کم شنوایی است.
اثرات سیگارهای الکترونیکی هنوز به خوبی مشخص نیست اما آنچه که مشخص است اینست که نیکوتین چه در قالب سیگار و چه در قالب هرچیز دیگر باعث افزایش ریسک خطر ابتلا به کم شنوایی در افراد می شود.
اما در جوانان که فکر می کنند استفاده از سیگار شاید مدی قابل پذیرش است و تصور می کنند و این نوع سیگار خطرات سیگارهای معمولی را ندارد باید آموزش در اینباره در اولویت قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *