همه چیز در مورد گوش و شنوایی

عوارض شمع گوش – 4 دلیل استفاده نکردن از شمع گوش

عوارض شمع گوش

عوارض شمع گوش مقاله ایست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت .یکی از سوالات جالبی که این روزها از من پرسیده می شود در مورد استفاده از شمع گوش است . تبلیغی این روزها در حال اشتراک گذاری درکانال ها و شبکه های مجازیست . تیم تخصصی آوای امید در این مقاله تلاش کرده است به واقعیت ها در مورد شمع گوش بپردازد.

شمع گوش چیست؟

اگرچه هیچ کس به درستی نمیداند که این روش شبه درمانی از چه زمانی آغاز شده است ولی به نظر می رسد که ریشه این کار به گروهی از هندی ها بر می گردد.

شمع گوش یا همان شمع‌درمانی (Ear Candling) یک روش سنتی و غیرعلمی است که در آن یک شمع خاص در گوش قرار داده می‌شود و سوزانده می‌شود. این روش معمولاً برای ادعای تمیز کردن گوش، بهبود شنوایی، درمان عفونت‌های گوش و حتی درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود.

با این حال، شمع گوش به عنوان یک روش درمانی موثر و اثربخش شناخته نشده است و در واقع ممکن است خطرات جدی به همراه داشته باشد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که شمع گوش ممکن است باعث ایجاد آسیب به گوش و حتی ایجاد انسداد واقعی در کانال گوش شود.

نحوه استفاده از این شمع ها به این صورت است یک شمع توخالی بلند در درون گوش فرد قرار داده می شود و سمتی از این شمع که به سمت خارج از گوش است روشن می شود. شمع کار ها معتقدند که شعله شمع مکشی را ایجاد می کند که باعث خروج جرم از گوش می شود.
شمع کارها به غلط معتقدند که مسیرهای درون سر همه به هم متصل هستند بنابراین تمیز شدن کانال گوش باعث تمیز شدن کل مسیرهای سر می شود. به علاوه آنها معتقدند که این کار باعث بهبود دردهای سینوس و فشار سر می شود و همه چیز ازکم شنوایی،  وزوز گوش گرفته تا علت سرگیجه و بیماری منیر و همه چیز را درمان می کند.به این تکنیک” درمان حرارتی گوش” و یا “درمان مخروطی گوش” نیز گفته شده است.

گوش 1 ps

شمع گوش

عوارض شمع گوش

شمع گوش عوارض زیادی دارد که در اینجا ما به اثرات آن بر گوش می پردازیم. قبل از ادامه مطلب در مورد عوارض شمع گوش اگر احساس گرفتگی گوش دارید قبل از هرکاری به مرکز آوای امید مراجعه کنید تا با انجام شنوایی سنجی دقیق از احتمال دایمی شدن کم شنوایی جلوگیری شود.

  • آسیب به گوش داخلی و گوش خارجی:

بیانه اخیر FDA هشدار جدی در مورد استفاده از شمع گوش داده است. در این بیانیه آورده شده است که شمع گوش حتی زمانی که توسط شمع کاران حرفه ای انجام می شود می تواند آسیب های جدی ازجمله سوحتگی صورت ، سوختگی کانال خارجی پرده گوش و گوش میانی و استخوانچه ها ، مسدود شدن کانال گوش با موم شمع و سوراخ شدن پرده گوش را به همراه داشته باشد.

(در هفته گذشته جوانی به مرکز شنوایی آوای امید مراجعه کرد که بر اثر استفاده از این شمع ها دچار پارگی پرده گوش، عفونت  و آسیب به زنجیره استخوانچه ای شده بود ).

  • این روش از نظر علمی کارآمد نخواهد بود:

نماینده سازمان FDA در حوزه دستگاههای شنوایی ، چشمی . مغز و اعصاب صریحتا بیان کرده است که ” FDA معتقدست که هیچ شواهد علمی برای وجود مزیتی برای استفاده از این شمع ها وجود ندارد و این شمع ها هیچ جنبه درمانی ندارند ” .

  • شمع های گوش در برطرف کردن جرم گوش بی تاثیر هستند

این شمع ها نه تنها باعث از بین رفتن جرم گوش نمی شوند بلکه حتی باعث فرو رفتن بیشتر جرم ها در عمق گوش ونزدیک پرده تمپان می شوند. جرم های مشاهده شده در قیف در انتهای کار جرم گوش نیست بلکه مخلوطی از شمع سوخته و پارچه است.

  • وجود یک مقدار جرم برای گوش ضروریست:

ماده قهوه ای رنگی که در اصطلاح جرم گوش یا سرومن نامیده می شود یک مانع حفاظتی در برابر آلودگی ها و باکتری ها ایجاد می کندو حتی مانند کرم مرطوب کننده برای گوش ها عمل می کند. گوش مقدار طبیعی از این جرم را تولید می کند و مقادیر بیشتر خودبه خود در طول شب از گوش بیرون ریخته می شوند. حتی در صورتیکه جرم گوش بسیار زیاد تولید شود باید توسط متخصص خارج شود .
بنابراین اکنون بروید و شمع ها را در اطراف خود روشن کنید و از نور و انرژی مثبت آنها استفاده کنید ولی هرگز آنها را به گوش های خود نزدیک نکنید. اگر هرگونه احساس خارش درد تورم و هر حس غیر نرمالی را در گوش های خود دارید به پزشک مراجعه کنید . اگر در شنیدن صدا ها و یا تشخیص صدا مشکل دارید به مراکز شنوایی شناسی معتبر مراجعه کنید.

شمع گوش ps

عوارض شمع گوش

پاکسازی گوش با استفاده از جرم گوش

چیزی که پس از سوزاندن شمع گوش به دست می‌آید به عنوان “جرم شمع” شناخته می‌شود. این جرم به طور معمول ماده ایست که پس از اتمام فرآیند سوزاندن شمع گوش درون شمع تشکیل می‌شود.

بسیاری از طرفداران شمع گوش باور دارند که جرم شمع حاوی مواد زائد، مثل واکس و میزانی از گرد و غبار، است که از گوش تخلیص شده است. بعضی افراد ادعا می‌کنند که جرم شمع می‌تواند نشانگر مشکلات گوشی مانند عفونت‌ها، سرماخوردگی یا سایر مسائل باشد. با این حال، این ادعاها هیچ پشتوانه علمی قابل قبولی ندارند و بیشتر به عنوان باورهای خیالی و غیرعلمی در نظر گرفته می‌شوند.

باید توجه داشت که جرم شمع در واقع نتیجه احتراق شمع است و نمی‌تواند به تشخیص یا درمان هرگونه مشکل گوشی کمک کند. برای هرگونه مشکل گوشی، بهتر است به یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید تا تشخیص صحیح و درمان مناسب انجام شود.

گوش ps 2

شمع گوش

روش صحیح تمیز کردن گوش

تمیز کردن جرم گوش می بایست توسط یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی انجام شود. زیرا جرم گوش ممکن است شامل ترکیبات مختلفی باشد که نیاز به ارزیابی و در صورت لزوم درمان دارند. پزشک می‌تواند از ابزارهای مناسب برای تمیز کردن جرم گوش استفاده کند و به شما راهنمایی کند.

شستشوی گوش یک روش است که برای تمیز کردن بخش خارجی گوش استفاده می‌شود. این روش به عنوان یک فرآیند بهداشتی استفاده می‌شود و می‌تواند جرم، چرک و سایر ذرات را از گوش‌ها پاک کند.

مهم است به خاطر داشته باشید که شستشوی گوش فقط برای تمیز کردن بخش خارجی گوش و جلوگیری از تجمع جرم استفاده می‌شود. اگر مشکلی درباره گوش‌های خود دارید، بهتر است به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید تا تشخیص صحیح و درمان مناسب را دریافت کنید.

 

متخصصین ما در مرکز شنوایی شناسی آوای امید شما را در این موارد راهنمایی خواهند کرد.

با ما تماس بگیرید 44005315 –  09194707047

 

15 نظر در “عوارض شمع گوش – 4 دلیل استفاده نکردن از شمع گوش

  1. بتولی گفت:

    بسیار جالب بود

    1. دکتر شهیدی پور گفت:

      ممنونم.لطف دارید

  2. کریمی گفت:

    خیلی عالی و مفید

  3. سعید گفت:

    عالی

    1. دکتر شهیدی پور گفت:

      ممنونم.لطف دارید

  4. علی گفت:

    درود بر شما با توضیحات بسیار مفید و منطقی

    1. دکتر شهیدی پور گفت:

      خواهش می کنم. موفق باشید.

  5. المطرا گفت:

    ممنون که هستین

    1. دکتر شهیدی پور گفت:

      لطف دارید.

  6. افشار گفت:

    تا اولین تبلیغ شمع گوشو شنیدم سریعا راغب شدم که برم یکی دوتاشو استفاده کنم ولی مطلب شما آگاهم کرد
    ممنون از زحمتتون
    آفرین

    1. دکتر شهیدی پور گفت:

      خواهش می کنم. انشالا مفید باشد

  7. فاطمه راد گفت:

    خدا خیرتون بده

    1. دکتر شهیدی پور گفت:

      انشالا زنده و سالم باشید

  8. رضا گفت:

    با تشکر

  9. مهناز گفت:

    من سفارش دادم دو تا اوردن يكى رو گذاشتم توى گوش دوستم و اخر قيف ي مواد قرمز قهوه اى جمع شد و تعجب كردم و اونيكى رو بدون اينكه رو گوش بزارم و تو دستم روشن كردم و در نهايت باز همون جرم قهوه اى جمع شد
    متاسفانه اين چينى ها از هر كلكى برا بدست اوردن پول استفاده ميكنن
    توصيه ميكنم اصلا استفاده نكنيد واقعا سركاريه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *