کم شنوایی

دیابت و کم شنوایی – پیشگیری از عفونت گوش و زخم گوش دیابتی

دیابت و کم شنوایی

دیابت و کم شنوایی ارتباطاتی با یکدیگر دارند که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.بیماری دیابت اختلال در متابولیسم کربوهیدرات است که باعث ایجاد اختلال در کنترل گلوکز خون می شود .دیده شده که بیماران دیابتی دو برابر  نسبت به سایر افراد در گروه سنی مشابه بیشتر به کم شنوایی مبتلا می شوند.مکانیسم ایجاد کم شنوایی توسط دیابت هنوز به خوبی شناخته نشده است.

این احتمال وجود دارد که سطوح بالای گلوکز خون در بیماران دیابتی به عروق کوچک خونی موجود در گوش داخلی آسیب وارد می کند ، مشابه روشی که دیابت به چشم ها و کلیه آسیب وارد می کند .هیچ درمان دارویی برای بهبود کم شنوایی ناشی از دیابت وجود ندارد و تنها راه پیشگیری از آن کنترل مناسب دیابت است از آنجا که کم شنوایی در این بیماری ممکن است بسیار آرام رخ دهد ، گاهی  اوقات خانواده و دوستان زودتر از خود شخص متوجه وجود کم شنوایی می شوند.

 

دیابت و کم شنوایی

 ارتباط بین دیابت و کم شنوایی مقاله ای است که در ادامه به آن می پردازیم.

در مورد دیابت و کم شنوایی

 در ابتدا ممکن است هیچ کس به رابطه کم شنوایی و دیابت توجه نکند چرا که پانکراس و گوش دوعضو نسبتا بسیار دور از یکدیگر در بدن قرار گرفته اند. دیابت نوع ۲ بیماری ست که در آن به دلایل مختلف بدن فرد در تبدیل شکر به انرژی مشکل پیدا می کند . مثلا بدنتان نمی تواند انسولین کافی تولید کند یا با انسولین تولید شده واکنش لازم را نشان نمی دهد( به همین علت است که درمان این نوع دیابت چیزی جز تزریق انسولین نیست)

علت کم شنوایی در دیابت

 دیابت یک بیماری شایع پیچیده و بعضی اوقات تخریب کننده است که احتیاج دارد تا با کمک دکتر خود به خوبی مدیریت و درمان شود اما ارتباط میان دیابت و کم شنوایی چیست؟دیابت بیماری ای است که می تواند ساختار عروق و اعصاب را تحت تاثیر قرار دهد. عروق و سلول های موجود در گوش بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. به ویژه در دیابت نوع 2 یکی از عوارض ابتلا به این نوع دیابت کم شنوایی ناگهانی است.

گوش دارای سلولهای های بسیار ریز و مویی شکل است که  استریوسیلیا نامیده می شوند (سلولهای مویی کوچک ) و مسئول  حس شنوایی  هستند. این سلولها نسبت به سایر سلول های بدن  به کوچک ترین تغییرات  حساس تر هستند و عکس العمل نشان می دهند. بنابراین در بسیاری از موارد ممکن است کم شنوایی ناگهانی قبل از علايمی دیگر مثل بی حس شدن انگشتان در بیماران دیابتی بروز پیدا کند.

علت کم شنوایی در دیابت

کم شنوایی در دیابت

ارتباط مستقیمی بین دیابت و کم شنوایی وجود دارد. کم شنوایی در بیماران دیابتی می تواند به دو صورت کم شنوایی تدریجی و یا کم شنوایی ناگهانی باشد.

دیابت و کم شنوایی با هم مرتبطند و کم شنوایی می تواند در کمین افراد مبتلا به دیابت باشد.کم شنوایی به صورت انواع مختلف ممکن است در افراد مبتلا به دیابت رخ دهد اما گاهی اوقات مشکلات شنوایی می تواند به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد. از خواب بیدار می شوید و شاید حتی متوجه تغییر خاصی در ابتدا نشوید تا اینکه بعد از چند ساعت متوجه شوید. شنوایی شما فرق کرده یا یک گوشتان بدتر شده و ممکن است اصلا شنوایی سابق را نداشته باشید.

اولین کاری که بیشتر افراد هنگام روبرو شدن با چنین مشکلی می کنند این است که گوش خودشان را می شویند اما وقتی شنوایی شان در طول روز هیچ تغییری نکرد کمی مضطرب می شوند. کم شنوایی ناگهانی می تواند خود علامت یک بیماری بزرگتر باشد بعضی اوقات مشکل فراتر از اختلال در  گوش است  و ممکن است بخاطر مقداری جرم گوش باشد و یا گاهی اوقات به دلیل ابتلا به  دیابت رخ دهد.

بیماری های ایجاد کننده کم شنوایی

سایر بیماری های ایجاد کننده کم شنوایی عبارتند از

  • فشار خون بالا
  • تومور
  • انواع عفونت
  • بیماری های خود ایمنی
  • مشکلات عروقی

علائم کم شنوایی در دیابت

  • درخواست از دیگران برای تکرار گفته هایشان
  • مشکل در پیگیری مکالماتی که بین بیشتر از دو نفر صورت می گیرد(مکالمات جمعی)
  • شکایت از اینکه دیگران آرام صحبت می کنند(زیر لبی)
  • مشکل در شنوایی در محیط های پر سر و صدا مانند رستوران های شلوغ
  • مشکل در شنیدن صدای زنان و کودکان
  • بلند کردن صدای رادیو و تلویزیون به حدی که برای دیگران آزاردهنده است

 

علائم کم شنوایی در دیابت

 

عوارض دیابت در گوش چیست؟

دیابت علاوه بر کم شنوایی می تواند با اثر برگوش تعادل را نیز درگیر کند .برخی از شایع‌ترین علائم شنوایی و تعادل دیابت عبارتند از:

  • عفونت های گوش :افراد مبتلا به دیابت به مرور زمان بیشتر مستعد عفونت گوش هستند.
  • وزوز گوش: یکی از علائم دیابت نوع 1 یا نوع 2 وزوز گوش است که معمولاً به عنوان زنگ در یک یا هر دو گوش شناخته می شود
  • عدم تعادل : عدم تعادل و سرگیجه یکی از عوارض دیابت است. دیابت می تواند علت سرگیجه ناگهانی باشد
  • کم شنوایی

عفونت گوش در افراد دیابتی

افراد مبتلا به دیابت به مرور زمان بیشتر مستعد عفونت گوش هستند. این به دلیل ترکیبی از جریان خون ضعیف و قند خون بالا است که می تواند پاسخ سیستم ایمنی شما را کاهش دهد و شما را مستعد ابتلا به عفونت ها کند و باعث ایجاد ارتباط بین کم شنوایی و دیابت می  شود. عفونت های باکتریایی گوش را می توان با آنتی بیوتیک ها درمان کرد، اما عفونت مکرر ممکن است به گزینه های تهاجمی تری مانند جراحی نیاز داشته باشد.

عوارض دیابت برگوش

زخم گوش دیابتی

زخم گوش دیابتی یا اوتیت خارجی بدخیم یک نوع تهاجمی از اوتیت خارجی (عفونت گوش خارجی) است که معمولا بر اثر سودوموناس آئروژینوزا ایجاد می شود و منجر به استئومیلیت قاعده جمجمه می شود.
دیابت شیرین و نقص ایمنی با اوتیت خارجی بدخیم مرتبط است، اما می تواند در افراد سالم نیز ظاهر شود.
گوش درد، اتوره و ادم گوش خارجی معمولا در این بیماران دیده می شود.
توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) همراه با اسکن تکنسیوم و گالیوم روش‌های تصویربرداری رایجی هستند که در تشخیص و پیگیری اوتیت خارجی بدخیم استفاده می‌شوند.
آنتی بیوتیک های  و کنترل دقیق قند خون کارآمد در حال حاضر استاندارد طلایی در مدیریت اوتیت خارجی بدخیم هستند، در حالی که جراحی باید در موارد خاص مورد توجه قرار گیرد.

اوتیت خارجی بدخیم (MEO) نوع خاصی از اوتیت خارجی است که با التهاب گسترده و استئومیلیت همراه است. این عفونت از مجرای گوش خارجی منشا می گیرد و به صورت منطقه ای به بافت های نرم و استخوان پیش می رود و در نهایت قاعده جمجمه را درگیر می کند. سودوموناس آئروژینوزا و دیابت شیرین عواملی هستند که معمولاً در ایجاد عفونت بدخیم گوش هارجی نقش دارند.

زخم گوش دیابتی

سوت کشیدن گوش و دیابت

یکی از علائم دیابت نوع 1 یا نوع 2 وزوز گوش است که معمولاً به عنوان زنگ در یک یا هر دو گوش شناخته می شود. گوش داخلی یا حلزون گوش، بخشی از سیستم شنوایی شماست که صدا را به مغز می فرستد. در بیشتر قسمت های بدن منحصر به فرد است زیرا ذخایر چربی یا انرژی ندارد. در نتیجه حلزون گوش برای عملکرد صحیح به اکسیژن و گلوکز خون متکی است. دیابت به دلیل سطوح غیرطبیعی انسولین می تواند بر تحویل گلوکز تأثیر منفی بگذارد که می تواند بر حلزون گوش تأثیر بگذارد و متعاقباً منجر به زنگ گوش شود.

مشکلات تعادل و سرگیجه

تنها بین دیابت و کم شنوایی ارتباط وجود ندارد .دیابت سیستم دهلیزی را هم می تواند درگیر کند و باعث ایجاد سرگیجه شود. سیستم دهلیزی یا سیستم تعادل بخشی از گوش داخلی شما است که با چشم و مغز شما کار می کند تا به شما در حفظ تعادل کمک کند. دیابت می تواند باعث ایجاد عوارضی در نحوه حفظ وضعیت بدن شما با وضعیتی به نام اختلال تعادل دهلیزی شود. بیماران مبتلا به دیابت بیشتر در معرض زمین خوردن یا مشکل در هماهنگی حرکات و حفظ تعادل هستند.

پیشگیری از کم شنوایی در دیابت

همانطور که در بالا ذکر شد با توجه به ارتباط دیابت و کم شنوایی ، پیشگیری از کم شنوایی در بیماران دیابتی بسیار مهم است .هیچ درمان دارویی برای بهبود کم شنوایی ناشی از دیابت وجود ندارد ولی اقدامات زیر میتواند از تشدید و تسریع روند پیشرفت کم شنوایی جلوگیری کند:

  • سطح گلوکز خون خود را با مصرف درست داروها کنترل کنید
  • از حضور در محیط های پر سر و صدا خودداری کنید
  • در صورتیکه غیر از داروهای دیابت، داروی دیگری مصرف می کنید برای حصول اطمینان از اینکه عارضه جانبی آن کم شنوایی نباشد با پزشک خود مشورت کنید
  • تست های دوره ای شنوایی را فراموش نکنید

پیشگیری از کم شنوایی در دیابت

درمان کم شنوایی در دیابت

با توجه به ارتباط دیابت و کم شنوایی برای درمان کم شنوایی در دیابتی ها باید ابتدا تست های دقیق شنوایی انجام شود . باید دقت شود که کم شنوایی از نوع گرفتگی گوش ناگهانی و کم شنوایی ناگهانی است یا تدریجی است.شما می توانید با مراجعه به بخش های شنوایی و با انجام آزمونهای شنوایی سنجی  از میزان و نوع کم شنوایی خود اطلاع پیدا کنید. و در صورت وجود کم شنوایی می توانید راههای درمان غیر دارویی، مانند فراگیری استراتژیهای محاوره ای و استفاده از سمعک را مورد بررسی قرار دهید.

در صورتی که به دیابت مبتلا هستید اکنون می دانید که بین دیابت و کم شنوایی ارتباط وجود دارد بنابراین بلافاصله بعد از شروع تغییرات در شنوایی به پزشک مراجعه کنید.بعضی از افراد ممکن است قبل از اینکه  سایرعلائم خاص دیابت شروع شود با رخداد کم شنوایی متوجه وجود دیابت شوند.

اگر  به موقع  اقدام کنید ممکن است که برای درمان گزینه های بهتری وجود داشته باشد. در صورتی که کم شنوایی از نوع تدریجی باشد خرید سمعک تنها گزینه درمانی است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *