سمعک

کم شنوایی ناشی از صدا

کم شنوایی ناشی از صدای بلند یکی از ارمغان های زندگی های جدید است .همه ما روزانه در محیط زندگی خود در معرض صداهای مختلف قرار داریم مانند صدای طبیعت،موزیک، صدای تلویزیون،رادیو،لوازم برقی،ترافیک و موارد اینچنینی معمولا سطح شدت این صداها آنقد زیاد نیست که باعث ایجاد آسیب در سیستم شنوایی شود ولی اگر سطح شدت صدا زیاد باشد حتی در مدت زمان کوتاه نیز می تواند به سیستم شنوایی آسیب وارد کند.

سر و صدا(نویز) یکی از معمولترین علت کم شنوایی و یکی از رایج ترین بیماریهای شغلی است.بر طبق آمار ایالات متحده 10 ملیون آمریکایی از کاهش شنوایی دایمی ناشی از صدا رنج می برند.بیشتر از 30 تا 50 میلیون فرد نیز روزانه در معرض سطوح آسیب زای صدا قرار دارند. 

کم شنوایی ناشی از صدای بلند

این نوع کم شنوایی می تواند با حتی یک بار در معرض صدای بلند بودن ایجاد شود مانند صدای” شلیک گلوله” و یا برای مدت طولانی در معرض یک صدای با شدت کمتر ولی ممتد”مانند صدای تراشکاری چوب”  ایجاد شود.

فعالیت هایی که می توانند ایجاد کم شنوایی ناشی ازصدای بلند کنند شامل، تیر اندازی و شکار،موتور سواری،استفاده از دستگاه چمن زن،گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون،استفاده از MP3 ،کنسرت ها،نواختن موسیقی می باشد.

واحد اندازه گیری بلندی صدا دسی بل نامیده می شود . هرچه میزان دسی بل بیشتر باشد یعنی صدا بلندتر است . اصوات کمتر از 75 دسی بل معمولا ایجاد کم شنوایی نمی کنند  و صداهای بیشتر از 85 دسی بل می توانند ایجاد کم شنوایی کنند. هرچقدر صدا بلندتر باشد در مدت زمان کوتاهتری ایجاد کم شنوایی می کند.

سطوح مختلف ضدا

صدای یخچال: 45 دسی بل

سطح شدت صدا د رهنگام گفتگوی معمولی: 60 دسی بل

سر و صدای ناشی از ترافیک سنگین: 85 دسی بل

صدای موتورسیکلت: 95 دسی بل

MP3 player در آخرین ولوم: 105 دسی بل

صدا در جشن ها  و موسیقی راک: تا 120 دسی بل

صدای بلند شدن هواپیما:140 دسی بل

فاصله فرد از منبع صدا و مدت زمان قرارگیری در معرض صدا نیز فاکتورهای مهمی برای حفاظت از کم شنوایی هستند.

 

برای جلوگیری از آسیب شنوایی یک قانون کلی را به خاطر بسپارید: از صداهای بلند،از منبع نزدیک و اصواتی که مدت زمان زیادی طول می کشند دوری کنید.

علت ایجاد کم شنوایی ناشی از صدا

برای فهم این مطلب که صدا چگونه به سیستم شنوایی آسیب وارد می کند ابتدا باید ببینیم که چگونه می شنویم. شنوایی به یکسری از رویدادها یی بستگی دارد که موج صوتی را به سیگنال الکتریکی در گوش تبدیل می کند ، عصب شنوایی این سیگنالها را به سمت مغز از طریق گامهای مختلفی هدایت می کند.

  1. امواج صوتی وارد گوش خارجی می شوند و از طریق یک دالان باریک به نام کانال گوش به پرده گوش می رسد.
  2. پرده گوش مرتعش می شود و اصوات را به سه استخوانچه کوچک در کانال گوش میانی منتقل می کند .
  3. این استخوانچه ها ارتعاش را به مایع گوش میانی منتقل می کنند (حلزون گوش)
  4. وقتی مایع حلزون مرتعش می شود یک موج مسافر ایجاد می شود این موج مسافر باعت تحریک سلولهای حسی حلزون (سلولهای مویی)می شوند .
  5. تحریک سلولهای مویی حلزون تغییراتی در پتانسیل غشا ایجاد می کند و به این ترتیب سیگنال الکتریکی، تولید می شود.
  6. عصب شنوایی این سیگنال الکتریکی را به مغز منتقل و مغز این سیگنال را به معانی ای که قابل تشخیص و فهم است ترجمه می کند.

 

اغلب کم شنوایی های ناشی از صدا در اثر آسیب  و مرگ سلول های مویی ایجاد می شوند. سلولهایی مویی در صورتی که از بین بروند قابلیت ترمیم مجددو دوباره رشد کردن را ندارند و به این ترتیب آسیب ایجاد شده دایمی است.

افت شنوایی در فرکانس 4000

افت شنوایی در فرکانس 4000 یکی از ریج ترین انواع کم شنوایی ناشی از صدای بلند است که به آن کم شنوایی شغلی نیز گفته می شود . با توجه به نوع صدای دستگاهها و فرکانس خاص آنها  در محیط های شغلی این نوع کم شنوایی ایجاد می شود. مشاغلی که در معرض این نوع کم شنوایی هستند در ادامه آورده شده است

  • نظامیان
  • پلیس
  • کارکنان کارخانجات
  • افرادی که در معدن کار می کنند
  • کشاورزها
  • کارکنان ساختمانی
  • کارکنان صنایع
  • موسیقی دان ها
  • افرادی که در ترافیک و محیط شلوغ کار می کنند

نشانه های اولیه کم شنوایی ناشی از صدا

 

وقتی که شخص برای مدت طولانی  در معرض صدای بلند قرار می گیرد شنوایی به تدریج شروع به کاهش یافتن می کند.به این دلیل که آسیب ناشی از صدا معمولا تدریجی است شخص  یا متوجه شروع آن نمی شود و یا علایم هشداردهنده را نادیده می گیرد تا وقتی که علایم قابل توجه شوند.

در مراحل اولیه ،اغلب شکایت به صورت  سوت کشیدن گوش، احساس کیپی و پری گوش،مشکل  در شنیدن صدای تلویزیون (نیاز به بلند کردن ولوم تلویزیون) و یا مشکل در درک گفتار در محیط های پر سر و صدا است که به تدریج بدتر می شود.

سطح صدای آسیب رسان

  • وقتی فردی در یک متری  صحبت می کندصدای موجود درمحیط اجازه نمی دهد صدای او را بشنویم.
  • وقتی ازمحیط خارج می شوید احساس پری گوش و کیپی در گوشها دارید.
  • صدای سوت یا زنگ زدن در گوش بلافاصله بعد از قرار گرفتن در معرض صدای بلند نشانه آسیب است.
  • به صورت ناگهانی در فهم گفتار بعد از قرار گرفتن در معرض صدا دچار مشکل می شوید به این ترتیب که صدا را می شنوید ولی در فهم بعضی کلمات دچار مشکل هستید.

درمان کم شنوایی در اثر صدای بلند

کم شنوایی در اثر صدای بلند در صورتی که ایجاد شود قابل درمان نیست . زیرا سطوح بالای صدا باعث از بین رفتن سلول های موئی گوش می شود که پس از تخریب قابل بازیابی نیستند.  این نوع کم شنوایی ابتدا به صورت کم شنوایی موقتی ایجاد می شود و در صورتی که فرد همچنان در معرض صدای آسیب رسان قرار گیرد به کم شنوایی دایمی تبدیل می شود. درمان کم شنوایی دائمی ناشی از صدای بلند تنها با سمعک امکان پذیر است.برای آشنایی با سمعک و کاربرد آن مقاله خرید سمعک را مطالعه کنید.

اما این نکته بسیار مهم است که بدانیم که کم شنوایی ناشی از صدای بلند  تنها نوع کم شنوایی است که  به طور کامل قابل پیشگیری است. 

پیشگیری از کم شنوایی ناشی از صدای بلند

در بخث درمان این نوع کم شنوایی پیشگیری مهمترین نقش را دارد .شنوایی شما، مانند دیگر قسمت های بدن،می بایست از آسیب حفاظت شود.چندین مرحله را می بایست برای جلوگیری از رخداد  کم شنوایی دایمی انجام دهید:

  1. به دست آوردن یک ارزیابی پایه:اغلب افراد تا سنین سالمندی هرگز تست شنوایی انجام نداده اند. در چکاپ های سالیانه خود حتما شنوایی سنجی را بگنجانید. این ارزیابی برای پیشگیری از مشکلات شنوایی ضروریست .
  2. صداهای آسیب رسان را بشناسید(صداهایی که شدت بیشتر 85 دسی بل دارند)
  3. در صورتیکه در محیط پر سر و صدا کار می کنید از وسایل حفاظت شنوایی استفاده کنید.
  4. اگر نمی توانید صدای محیط را کم کنید و یا از وسیله حفاظت شنوایی استفاده کنید سریعا از محیط خارج شوید

انواع وسایل حفاظت شنوایی

پلاگ های یکبار مصرف: این پلاگ ها معمولا از جنس فوم هستند وقابلیت ارتجاعی دارند و هنگامی که در گوش قرار می گیرند باز می شوند و کانال گوش را مسدود می کنند .

قالب های ضد صدای ساختنی: این قالب ها از روی قالب اولیه گوش که توسط شنوایی شناس گرفته می شود در لابراتوار برای هر فرد به صورت اختصاصی ساخته می شود بنابراین صدای اضافی را بیشتر از پلاگ های یکبار مصرف کاهش می دهند و روش موثری در پیشگیری از کم شنوایی ناشی از نویز هستند

هدفون های ضد صدا:این نوع هدفون ها در مواردیکه صدای آسیب رسان بسیار زیاد است به کار برده می شوند مثلا در کارخانه مونتاژ قطعات خودرو و یا در باند فرودگاهها.

هدست های هدفمند:در شرایطی که نیاز است همزمان با کاهش صدای مزاحم فرد استفاده کننده از هدفون، صدای گفتگوی دیگران را نیز بشنود استفاده از این هدفون ها پیشنهاد می شود. این هدفون ها دارای مدارات الکتریکی خاصی هستند که باعث حفظ وضوح صدا در محدوده گفتاری می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *