سمعک

5 علت کم شنوایی موقتی

کم شنوایی موقتی

کم شنوایی موقتی یکی از انواع کم شنوایی است که تعداد زیادی از افراد از کودکان تا بزرگسالان سالانه با آن درگیر هستند.کم شنوایی انواع مختلفی دارد و می تواند دایمی و یا موقتی باشد. کم شنوایی موقتی نوعی از کم شنوایی است که با درمان مناسب قابل برگشت است . یعنی بعد از درمان شنوایی به حالت طبیعی باز می گردد. در این مقاله سعی کردیم با کم شنوایی موقت آشنا شویم.

 

کم شنوایی موقتی

کم شنوایی موقتی

بسیاری از موارد مختلف می توانند باعث بروز افت شنوایی موقت شوند از جمله تجمع جرم گوش، عفونت یا آسیب های ناشی از نویز. در اکثر موارد، کم شنوایی ایجاد شده در این حالت خفیف است و به سرعت برطرف می شود. با این حال، همیشه کم شنوایی پایدار یا شدیدی که به طور ناگهانی ایجاد شده است باید توسط پزشک بررسی شود. در اینجا شایع ترین علل کم شنوایی موقت و درمان های استاندارد برای هر کدام آورده شده است:

 علت کم شنوایی موقتی

در ادامه لیستی از علت های رایج کم شنوایی موقتی آورده شده است

 

علت کم شنوایی موقتی

1-عفونت های گوش میانی

یکی از شایعترین علت های کم شنوایی موقتی عفونت های گوش میانی است . این نوع کم شنوایی در کودکان بسیار شایع است.

هنگامی که پشت پرده گوش توسط مایع پر از باکتری مورد حمله قرار می گیرد، احتمال ایجاد عفونت بسیار زیاد است. از آنجا که گوش میانی دارای گذرگاهی به پشت گلو است، عفونت گوش می تواند در اثر ویروس یا سرماخوردگی شدید ایجاد گردد. این عفونت ها در کودکان شایع است و می تواند بر توانایی شنیدن آنها، تأثیر موقت بگذارد. این عوامل معمولا فقط روی یک گوش تأثیر می گذارند.

هنگامی که بدن در حال مبارزه با عفونت است، عفونت در گوش میانی می تواند باعث تجمع مایع شود. این مایعات می توانند به ساختارهای گوش که در شنوایی دخیل هستند مانند استخوانچه های گوش میانی، فشار وارد کنند. در برخی موارد، این مایعات آنقدر فشار وارد می کنند که پرده گوش پاره شده و خون و مایعات چرکی از گوش نشت کند. پارگی پرده گوش می تواند دردناک باشد اما اغلب پس از برطرف شدن عفونت، می تواند خود را ترمیم کند.

کم شنوایی موقتی در کودکان

درمان عفونت گوش میانی

درمان عفونت گوش میانی که از دلایل کم شنوایی موقتی است معمولا شامل یک دوره درمان با آنتی بیوتیک است. اگر برای عفونت گوش آنتی بیوتیک تجویز شده است مصرف آنها را فقط به این دلیل که حس می کنید بهتر شده اید، متوقف نکنید. مصرف دارو را تا اتمام آن ادامه دهید تا مطمئن شوید عفونت را به طور کامل از بین برده اید.

درمان کم شنوایی موقتی در کودکان

2-قرارگیری در معرض صدای بلند

صداهای بسیار بلند مانند صدایی که در ردیف اول کنسرت یا در محل تیراندازی (بدون محافظ گوش)وجود دارد می توانند باعث کم شنوایی موقت شوند.

چگونه این اتفاق می افتد؟ در اعماق گوش های داخلی ما، سلول های مویی ریز وجود دارند که امواج صوتی را تشخیص داده و این سیگنال ها را به مغز منتقل می کنند. این سلول های مویی می توانند در اثر صدای نویز آسیب ببینند. معمولا هر دو گوش درگیر می شود اما در طرفی که نویز بیشتری دریافت می کند (مانند صدای تیراندازی برای فردی که اسلحه در دست دارد، اصطلاحا به آن “گوش تیرانداز” گفته می شود) می تواند شدیدتر باشد. به طور کلی باعث ایجاد درد نمی شود. هنگامی که کم شنوایی دائمی است، به عنوان کم شنوایی ناشی از نویز شناخته می شود.

درمان کم شنوایی موقتی ناشی از قرار گرفتن در معرض صدای بلند 

کم شنوایی موقتی مانندبعد از کنسرت های پر سر و صدا  علامت بدی است (یعنی گوش های شما آسیب دیده است). اگر این چیزی است که برای شما اتفاق افتاده، در اسرع وقت به گوش های خود استراحت دهید. در صورت امکان خود را در معرض صداهای بلندتر قرار ندهید.

اگرچه شنوایی شما در کوتاه مدت بهبود می یابد اما این اتفاق ممکن است باعث آسیب طولانی مدت به سلول های حساس مویی در گوش شده باشد. اگر شنوایی شما در عرض یک روز بهتر نشد به مرکز شنوایی سنجی مراجعه کنید.

و فراموش نکنید دفعه بعد که در محیطی با صدای بلند قرار گرفتید باید با استفاده از محافظ گوش، از شنوایی خود در برابر آسیب های بیشتر محافظت کنید. اگر می دانید که در یک کنسرت یا آتش بازی با صدای بلند شرکت می کنید، از محافظ گوش یا گوش بند استفاده کنید. اگر سرگرمی های شما شامل استفاده از تجهیزات بلند مانند موسیقی زنده، موتور سیکلت، موتر برفی یا سلاح گرم است، همیشه از وسایل محافظ شنوایی استفاده کنید.

اختلال در شنوایی و سوت کشیدن گوش که اغلب به آن وزوز گوش نیز گفته می شود، به طور کلی ناشی از قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد است. صدا را کم کرده یا از تجهیزات محافظ گوش استفاده کنید تا احتمال ابتلا به کم شنوایی دائمی و وزوز گوش مادام العمر کاهش یابد.

جرم گوش و کم شنوایی

 

3-تجمع جرم گوش

تجمع جرم در گوش یکی از علت های کم شنوایی موقتی است .باور کنید یا نه، جرم گوش چیز خوبی است (در بیشتر مواقع). وظیفه جرم گوش به دام انداختن گرد و غبار و سایر ذرات ریز قبل از رسیدن به پرده گوش است. به عنوان یک قاعده کلی، جرم گوش به طور طبیعی از مجرای گوش شما خارج می شود اما مواقعی وجود دارد که این جرم تحت تاثیر قرار می گیرد یا در مجرای گوش گیر می کند. این انسداد می تواند باعث از دست دادن ناگهانی شنوایی در یک یا هر دو گوش شود و مانع از حرکت امواج صوتی از طریق مجرای گوش به پرده گوش می گردد.

وقتی پرده گوش نتواند به درستی عمل کند، شنوایی ضعیف می شود. تجمع جرم در گوش ممکن است یک یا هر دو گوش را درگیر کند و به طور کلی باعث ایجاد درد نمی شود.

درمان تجمع جرم گوش:

برای درمان تجمع جرم در گوش باید شستشوی گوش یا ساکشن انجام شود . برای این منظور به یک پزشک مراجعه کنید که می تواند جرم را به راحتی از مجرای گوش شستشو داده یا خارج کند. برای بسیاری از افراد، این روش سریع و نسبتا بدون درد است. به هیچ عنوان از گوش پاک کن برای خارج کردن جرم استفاده نکنید زیرا شرایط را بدتر می کند.

ABR 2024 01 15T181847.852

 

4-عفونت گوش شناگران

اگر به تازگی شنا کرده اید و با خارش گوش، درد یا احساس پری در گوش خود روبرو هستید ممکن است موردی تحت عنوان گوش شناگر را داشته باشید که به عفونت گوش خارجی معروف است. این عفونت در مجرای گوش خارجی شما و معمولا زمانی رخ می دهد که آب بعد از شنا در گوش باقی می ماند. این حالت می تواند یک یا هر دو گوش را تحت تأثیر قرار دهد و فوق العاده دردناک باشد. استفاده از قالب گوش شنا برای پیشگیری از این حالت توصیه می شود.

اگر گوش های خود را با استفاده از گوش پاک کن و یا وسایل دیگر به شدت خارانده باشید به علت خراش در گوش ممکن است به عفونت کانال گوش خارجی مبتلا بشوید که می تواند کم شنوایی موقتی ایجاد کند.

ps

درمان گوش شناگر:

قطره های آنتی بیوتیک معمولا تجویز می شوند. هنگامی که این وضعیت توسط یک متخصص به درستی درمان شود، شنوایی شما معمولا به حالت عادی برمی گردد. همچنین با اطمینان از اینکه همیشه آب محبوس شده در گوش خود را از بین می برید، از مشکلات آینده نیز جلوگیری خواهید نمود.

5-عوارض جانبی داروها

داروها نیز ممکن است کم شنوایی موقتی ایجاد کنند هرچند که کم شنوایی ناشی از اکثر داروها دایمی است. برخی از داروها از جمله آسپرین، باعث کم شنوایی و وزوز گوش  در هر دو گوش می شوند. این حالت به عنوان سمیت گوشی شناخته می شود. اگر بعد از شروع دارو، هرگونه تغییر جدیدی در شنوایی احساس کردید، باید پزشک خود را مطلع کنید. درمان ممکن است شامل تعویض داروها باشد.

در بیشتر مواقع این نوع کم شنوایی موقتی است اما در برخی موارد (به ویژه هنگامی که داروی جایگزینی در دسترس نباشد برای درمان شرایطی که تهدید کننده زندگی فرد است) ممکن است این افت شنوایی دائمی شود.

درمان کم شنوایی موقتی

افت شنوایی موقت در کودکان

5 علت گفته شده در قبل می تواند باعث ایجاد کم شنوایی موقتی در کودکان نیز شود.با این حال، به ویژه برای نوزادان و خردسالان، علائم و نشانه ها می توانند کمی متفاوت باشند. کم شنوایی های موقتی در کودکان بیشتر مربوط به عفونت های گوش میانی است.

کم شنوایی موقتی ناگهانی

اگر به صورت ناگهانی نمی توانید از گوش چپ یا راست خود بشنوید باید احتمال وجود کم شنوایی ناگهانی را نیز مد نظر قرار دهید. کم شنوایی ناگهانی در صورت درمان نشدن بعد از 48 الی 72 ساعت به کم شنوایی دایم تبدیل می شود.

این نوع کم شنوایی بدون منشأ مشخص است (به عنوان مثال اخیرا در کنسرت با صدای بلند شرکت نکرده اید یا در دریاچه ای کثیف شنا نکرده اید) یک اورژانس پزشکی است و باید فورا درمان شود. در این مورد به غریزه خود اعتماد کنید.

اگر چیزی درست به نظر نمی رسد یا صداها عجیب هستند، به پزشک مراجعه کنید. هرچه سریعتر تحت درمان قرار بگیرید شانس بیشتری برای برگشت شنوایی خود خواهید داشت. اگر اخیرا مریض بوده اید، این نکته را نیز باید به پزشک خود اطلاع دهید (عفونت های ویروسی از جمله اوریون و حتی کووید19) با کاهش ناگهانی شنوایی و وزوز گوش ارتباط دارند.

کم شنوایی موقتی ناگهانی

کم شنوایی موقت چقدر طول می کشد؟

طول مدت زمان کم شنوایی  موقت شما کاملاً به علت ایجاد آن بستگی دارد، اما ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. اگر کم شنوایی موقتی شما ناشی از شرایطی مانند عفونت باشد، ابتدا باید این مشکل را برای بهبود شنوایی خود درمان کنید.

مهمترین چیز این است که با مشاهده هر نوع تغییر در کم شنوایی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید .

از کجا بفهمم کم شنوایی من موقتی یا دایمی است

دلایل زیادی وجود دارد که چرا شما ممکن است کم شنوایی را تجربه کنید، اما تشخیص اینکه آیا این مشکل موقتی است یا اینکه یک مشکل دائمی است دشوار است. برای جلوگیری از ابتلا به کم شنوایی ناگهانی از نوع سکته گوشی به محض اینکه احساس کم شنوایی کردید برای ارزیابی های دقیق و انجام تست های شنوایی سنجی به مرکز آوای امید مراجعه کنید. 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *