همه چیز در مورد گوش و شنوایی

قالب گوش شنا – ساخت قالب شنا و ضد آب

قالب گوش شنا

قالب گوش شنا یکی از لوازم مورد نیاز برای شنا کردن است برای جلوگیری از ورود آب به گوش ساخته می شوند. یکی از وسایلی  که همه افراد علاقمند به شنا بهتر است از آن استفاده کنند قالب شنا یا در اصطلاح گوش گیر است. شنا کردن بدون قالب شنا می تواند باعث ایجاد بیماری گوش شناگر یا عفونت گوش خارجی شده و ایجاد کم شنوایی موقتی کند.

ممکن است نامیدن این اختلال به نام گوش شناگران باعث برداشت اشتباه شود و شما فکر کنید که این بیماری مختص شناگرها هست درحالیکه هیچ لزومی ندارد شما یک شناگر حرفه ای باشید تا به این بیماری مبتلا شوید. حتی با چند جلسه شناکردن نیز احتمال رخداد این بیماری وجود دارد.حتی زندگی کردن در یک محیط گرم و مرطوب هم میتواند برای رخداد این بیماری  شود. باقی‌ماندن در استخر برای مدت طولانی می‌تواند سطح اسیدی واکس گوش را کاهش دهد و به گسترش عفونت نیز کمک می‌کند.

ps

دلیل استفاده از قالب گوش شنا

استفاده از قالب گوش شنا (earplugs) در حین شنا برای چند دلیل مهم توصیه می‌شود:

1. جلوگیری از ورود آب به گوش

یکی از عوامل اصلی استفاده از قالب گوش شنا ، جلوگیری از ورود آب به گوش و ابتلا به عفونت گوش خارجی است که به آن گوش شناگر می گویند. ورود آب به گوش می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های گوشی مانند التهاب گوش‌های میانی شود که با درد و عوارض دیگر همراه است. گوش گیرها به عنوان یک محافظ برای گوشها عمل کرده و ورود آب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

شنا ps

قالب ضد آب حمام

2. کنترل فشار آب

در عمق زیاد شنا کردن، فشار آب روی گوش‌ها افزایش می‌یابد. استفاده از قالب گوش شنا می‌تواند به کنترل و تعادل فشار آب درون و بیرون گوش کمک کند و از احساس ناراحتی و درد در گوش جلوگیری کند.

3. حفاظت در مقابل آب شور

آب دریا و استخرها معمولاً حاوی مقادیر زیادی نمک هستند. تماس مکرر با آب شور می‌تواند باعث خشکی و تحریک پوست حساس داخل گوش شود. استفاده از قالب گوش شنا می‌تواند از تماس مستقیم آب شور با پوست داخلی گوش جلوگیری کند و از آسیب به پوست گوش محافظت کند.

4. کمک به حفظ تعادل

گوش گیرها می‌توانند به حفظ تعادل شناگر کمک کنند. آنها مانع از ورود آب به گوش‌ها می‌شوند که می‌تواند تأثیری بر تعادل شناگر داشته باشد، به خصوص در شرایطی که شناگر به صورت طولانی در آب حضور دارد.

مهم است بدانید که استفاده از قالب شنا تنها بخشی از اقداماتی است که باید در نظر گرفته شود تا گوش‌ها را در هنگام شنا محافظت کرد. همچنین، انتخاب و استفاده صحیح از قالب شنا نیز اهمیت دارد.

قالب ضد آب

عفونت گوش شناگران

یکی از بیماری های مهمی که بر اثر شنا کردن ایجاد می شود عفونت گوش خارجی است که در اصطلاح  به آن گوش شناگر گفته می شود. این مشکل را می توان با استفاده از قالب گوش شنا حل کرد  . اما عفونت گوش خارجی چیست؟ برای دانستن آن ادامه مطلب را مطالعه کنید.

باید توجه داشت که این عارضه در کودکان شایعتر می باشد. این بیماری درحقیقت نوعی عفونت کانال گوش است که درد گوش خیلی بدی دارد. عفونت از طریق باکتری داخل آب وارد گوش می شود. هر نوعی از آب باکتری خاص خودش را دارد و میزان باکتری ها درجاهایی که سرپوشیده نیستند مثل دریاچه ها˛رودخانه ها خیلی زیادتر از جاهای سرپوشیده مثل استخر است.

پس از شنا کردن اگر آب کامل از گوش خارج نشود˛ باکتری همانجا می ماند و درمحیط گرم و مرطوب کانال گوش تکثیر می شود و باعث عفونت می شود. عفونت گوش ایجاد ورم و التهاب گوش می کند. خود کانال گوش به نسبت جای تنگی است پس کوچکترین التهاب و ورمی برای فرد می تواند غیرقابل تحمل باشد.
سالانه میلیون ها نفر به  عفونت گوش شناگران معروف به اوتیت خارجی ˛مبتلا می شوند. تعداد این افراد در فصل تابستان زیاد می شود طوریکه بیشتر بین ماه های خرداد تا شهریور درگیر می شوند. همانطور که گفته شد بیشتر این افراد کودک هستند. علت این موضوع این است که کودکان کانال گوش باریکتری دارند پس بیشتر مستعد این بیماری هستند. شیوع این بیماری در شناگرها ۵برابر بیشتر از بقیه افراد جامعه است.

علائم عفونت گوش خارجی

• احساس گرفتگی و پری گوش
  • ورم و التهاب
  • درد ( توجه داشته باشید که درصورت عدم درمان ممکن است ترشح هم از گوش خارج شود.)

قالب گوش شنا

آیا این بیماری می تواند کم شنوایی دائمی ایجاد کند؟ یکی از نشانه های این بیماری شامل کم شنوایی موقت است و با درمان میتوان کامل آن را برطرف کرد.

آیا یکی از علائم˛ وزوز می باشد؟ بعضی اوقات˛ فرد از زنگ زدن در گوشش شکایت میکند که به آن زنگ زدن˛وزوز می گوییم که این مورد هم مثل کم شنوایی درصورت پیگیری و درمان موقتی است و به مرور رفع میشود.

درمان عفونت گوش شناگران

متخصصین دوره درمانی ۱۰روزه آنتی بیوتیک تجویز می کنند که علائم این بیماری مخصوصا درد بعد از چند روز مصرف دارو برطرف می شود.
توجه داشته باشید که برای درمان عفونت˛بهتر است که به مدت ۲هفته اصلا به استخر نروید و جدای از استخر نرفتن هنگام دوش گرفتن از قالب های ضد آب مخصوص گوش خود استفاده کنید که کانال گوش مرطوب نماند.
جالب است بدانید که استفاده از گوش پاک کن ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد˛هرضربه یا خراشیدن پوست میتواند منجر به ورود باکتری داخل گوش شود. افرادی که زیاد از گوش پاک کن استفاده می کنند یا آن هایی که اگزما دارند به دلیل خراش پوست کانال گوش بیشتر درخطر ابتلا به این بیماری هستند.

پیشگیری از عفونت گوش شناگران

• محیط گوش را حتما خشک نگه دارید.
  • بعد از شناکردن و دوش گرفتن سرخود را خم کرده تا باقی مانده ی آب از گوش هایتان خارج شود.
  • از قالب ضد آب هنگام شناکردن استفاده کنید.
  • هیچ وسیله ای را وارد گوش نکنید و حتی از گوش پاک کن برای تمیزکردن گوش استفاده نکنید.
  • استفاده از سشوار از یک فاصله ای مناسب می تواند به خشک کردن گوش ها کمک کند.

اگر شما یا فرزندتان مبتلا به عفونت گوش خارجی شدید به این معنی نیست که تمام خوشی های تابستان تمام شده˛ کافی ست به شنوایی شناس مراجعه کنید تا درمان را آغاز کرده و راهکارهای پیشگیری را دنبال کنید و طی چند روز بهبودی خود را بدست آورید.

مزایای قالب شنا

قالب ضد آب جلوگیری از رفتن آب به گوش

یکی از کاربردهای این قالب ها برای جلوگیری از رفتن آب به گوش در حین استحمام است . افرادی که به هردلیل پرده گوششان پاره شده است نباید آب وارد گوششان شود . به همین دلیل این افراد با چالش های زیادی مواجه هستند . اولین راهکار استفاده از پنبه آغشته به وازلین است . افرادی که از این روش استفاده می کنند به خوبی با دردسرهای این روش آشنا هستند و میدانند که این روش چندان راهکار مناسبی نیست. توصیه ما به این افراد استفاده از قالب ضد آب است.

قالب گوش شنا چه تفاوتی با گوش گیر دارد؟

قالب گوش شنا تفاوت زیادی با گوش گیرهایی که در فروشگاهها و استخرها فروخته می شوند دارد. این قالب ها تنها در مراکز شنوایی شناسی و تحت نظر متخصص ساخته می شود . برای تهیه این قالب ها ابتدا از گوش قالب اولیه تهیه می شود و پس از آن قالب اصلی که از جنس مواد سلیکونی و دائمی است ساخته می شود. این قالب ها چون برای هر فرد ساخته می شود ویژگی های آناتومیکی گوش هر فرد در آن لحاظ می شود و امکان ورود آب به گوش بسیار کاهش می یابد.

در واقع در هنگام قالب گیری اولیه خمیر مخصوص کل فضای کانال و لاله گوش را پر می کند و تمام فرورفتگی ها و برجستگی ها در قالب نهایی منعکس می شود.

قالب شنا

فوائد قالب گوش شنا

بهترین درمان پیشگیری است. تعدادی از مراجعین به کلنیک شنوایی ابراز داشته اند به دلیل عفونت گوش بعد از شنا ،حتی مجبور به عمل جراحی شده اند. علت هم این است که پرده ی گوش ضخامت بسیار کمی دارد در نتیجه در هنگام شیرجه زدن فشار زیادی وارد شده و ممکن است باعث آسیب ذیدگی شود اما قالب گوش ایمنی گوش را بالا می برد. قالب ضد آب مخصوص شنا طوری ساخته می شود که قسمت عمده ی لاله ی گوش و ابتدای کانال را می پوشاند به همین دلیل نگران گم کردن آن حین شناکردن نباشید. یکی دیگر از ویژگی های این قالب عمر طولانی آن است که اگر به خوبی از آن نگهداری کنید تا مدت ها می توانید استفاده کنید. این قالب ها محدودیتی برای شنوایی ایجاد نمی کند وشما می توانید به راحتی با دوستانتان صحبت نمایید.

تهیه قالب گوش شنا:

برای تهیه این قالب ها میبایست به مراکز شنوایی سنجی معتبر مراجعه کنید. این قالب ها با قالب های از پیش ساخته شده موجود در داروخانه ها و مراکز فروش لوازم شنا متفاوت هستند و استفاده از قالب های پیش ساخته هیچ کمکی به پیشگیری از این بیماری نمی کند.

متخصص شنوایی شناسی یک قالب اولیه از گوش شما می گیرد و از روی این قالب اولیه یک قالب  گوش شنای دایمی برای شما ساخته می شود

5 ps

برای تهیه قالب گوش شنا به مرکز شنوایی سنجی و سمعک آوای امید مراجعه کنید.

مرکز شنوایی آوای امید