همه چیز در مورد گوش و شنوایی

کم شنوایی یا فراموشی؟

lazy

کم شنوایی یا فراموشی؟

مکالمات من و مادرم مثل سابق نبود˛ من تا حدی انتظار داشتم که با افزایش سن یک سری مشکلات بوجود آید اما در طی یک زمان کوتاهی شدت مشکلات با روندی غیرنرمال به اوج رسید.  در طول مدت زمانی که باهم صحبت می کردیم ‘او از من ۳ بار پرسید که اوضاع کاریت چطور پیش می رود؟ جواب من در این ۳بار هیچ تغییری نکرد اما انگار مادرم به من توجهی نشان نمی داد که این برای من نگران کننده بود.

سابقه ی آلزایمر و زوال عقل در خانواده ی ما وجود دارد که این حالت باعث شد ذهن من شروع به مرور بدترین سناریوهایی که از اطرافیانم شنیده بودم˛ کند.

ذهن من آنقدر درگیر شده بود که نمی توانستم روی مسائل خاصی فکوس کنم و به آینده و مراکز نگهداری و درمان این نوع بیماران و نورولوژیست ها فکر میکردم˛ اما یک اتفاق جالب در راه خانه افتاد˛ او هرچیزی که من گفته بودم را به یاد می آورد و دیگر سوالات تکراری از من نپرسید و یک مکالمه ی روتین بین من و مادرم شکل گرفت.

این زوال عقل نیست˛مشکلات او به دلیل کاهش شنوایی است…

مغز او هیچ مشکلی نداشت. مشکلش بخاطر گوش هایش و شنوایی بود. جاهای شلوغی مثل رستوران ها˛قدم زدن در خیابان و … و همزمان صحبت کردن با طرف مقابل برای اینجور افراد سخت است. در رستوران سروصدای حرف زدن آدم ها-ظرف ها و … باعث می شد که مادرم به سختی متوجه حرف های من شود و نمی توانست صدای من را از نویز(سروصدا) محیط تشخیص دهد.

ارتباط بین شنوایی و حافظه

بین شنوایی و حافظه رابطه ای وجود دارد:

  • زمان سکوت

در این زمان شما چه بیدار باشید یا نباشید مغزتان فعالیت خود را دارد و صداهایی که شما می شنوید را برایتان معنی دار می کند˛ چیکه کردن آب از شلنگ‘ هر یک هجا از کلمه‘ تق تق در(در زدن). مغزتان همه ی این ها را ثانیه به ثانیه آنالیز میکند. وقتی که شنوایی تان افت پیدا می کند مغز مثل روال قبل آنالیز انجام نمی دهد و به مرور تنبل می شود‘ درنهایت این امر می تواند منجر به آتروفی  قسمت هایی از مغز شود.

  • سعی و تقلا زیاد برای خوب شنیدن

درهمان زمانی که شما برای شنیدن تلاش می کنید مغز شما زیادتر از حالت نرمال کار می کند. مثل این می ماند که شما به حالت لوچ کردن چشم هایتان به تصویری نگاه کنید˛ نتیجه اش چیزی جز چشم درد و سردرد نیست. حالا وقتی شما برای شنیدن تلاش و تقلا زیادی می کنید گوش هایتان همیشه در حال فعالیت زیادی هستند که در طولانی مدت باعث خستگی می شود.

کم شنوایی می تواند باعث شرمساری برای فرد شود. هیچ کس دوست ندارد که برای فهم صحبت های طرف مقابلش از وی چندبار درخواست تکرار کردن کند. پس بعضی افراد بجای اینکار˛ترجیح می دهند در خانه بمانند. همین مدل زندگی کردن باعث می شود که وی از ارتباطات محیط بیرون دور شود که در مدت طولانی میتواند روی حافظه اثر گذارد( به این دلیل که انسان موجودی اجتماعی است و اگر او را از جامعه دور کنند انگار همه چیز را از او گرفته اند.)

راهکار مفید

طی جست و جوهای زیاد به این نتیجه رسیدم که مادرم را بجای دکتربردن های متعدد و بی فایده˛ او را پیش یک شنوایی شناس حاذق ببرم تا درصورت لازم وی سمعک متناسب کم شنوایی اش را تجویز کند. یک سمعک مناسب می تواند مغز را هوشیار نگه دارد و مشکلات ناشی از زوال عقل و ضعیف شدن حافظه را کم کند.

وقتی این موضوع را با مادرم مطرح کردم مقداری مخالفت کرد اما با صحبت های شنوایی شناس قانع شد که سمعک مناسب نوع کم شنوایی اش را دریافت کند تا دیگر مجبور به درخواست تکرار کردن صحبت ها نباشد و به راحتی می تواند با افراد مختلف جامعه ارتباط برقرار کند و درنهایت کیفیت زندگی و سلامت روح و ذهن او ارتقا پیدا کرده است.

پس بهتر است با پیگیری کردن و انجام تمامی تست ها مخصوصا سنجش شنوایی از میزان حس شنیداری آن ها مطلع شویم تا هم خودمان از مکالمه های هرچه بیشتر با آن ها لذت ببریم و هم آن ها  به روال عادی زندگی بازگرداننده شوند.

و توصیه ی آخر

اگر در بین اطرافیان شما کسی هست که این چنین شرایط مشابهی دارد هرچه سریع تر او را به شنوایی شناس متخصص معرفی کنید تا اقدامات لازم را انجام دهد.

خوشبختانه،راه حل این بیماری ساده است و کافیست به مراکز شنوایی سنجی  مراجعه کنید.اگر شما احساس پیری می کنید،درمان کم شنوایی احساس جوانی را دوباره به شما باز خواهد گرداند 

برای تعیین وقت ارزیابی و مشاوره با شماره -۴۴۰۰۵۳۱۵ تماس حاصل نمایید.

کلینیک شنوایی سنجی آوای امید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *