کم شنوایی

ارتباط چاقی و کم شنوایی چگونه است

چاقی و کم شنوایی

مطالعات نشان داده اند که بین چاقی و کم شنوایی ارتباط وجود دارد .برطبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها بیشتر از یک سوم  بزرگسالان در ایالت متحده امریکا از چاقی رنج می برند. بزرگسالان با شاخص توده بدنی(BMI) بین 25 تا 29.9 افراد با اضافه وزن محسوب می شوند و BMI بیشتر 30 چاق در نظر گرفته می شوند.

چاقی اثرات نامطلوبی بر سلامت فرد دارد. مطالعات نشان می دهد که اضافه وزن به خصوص در اطراف کمر، یکی از دلایل بیماری قلبی، دیابت، کلسترول بالا و حتی کم شنوایی است. تنها در ایالات متحده، CDC تخمین می‌زند که حدود 93 میلیون نفر دارای اضافه وزن با BMI بین 25 تا 29.9 و چاق با BMI بالای 30 هستند.در این مقاله ما می خواهیم به ارتباط میان چاقی و کم شنوایی بپردازیم.

چاقی و کم شنوایی

ار تباط چاقی و کم شنوایی مستقیم نیست یعنی چاقی به طور مستقیم باعث کاهش شنوایی نمی شود، اما می تواند نهایتا منجر به آن شود. بسیاری از محققان هنوز پیوند روشنی ارائه نکرده اند، اما یک چیز مطمئن است. بین چاقی و کم شنوایی رابطه وجود دارد. کاهش شنوایی با فشار خون بالا و دیابت مرتبط است که با چاقی نیز مرتبط است. علاوه بر این، چاقی بر سیستم گردش خون تأثیر می گذارد و از این رو بر شنوایی شما تأثیر می گذارد.

ps

چرا چاقی باعث کم شنوایی می شود

رابطه و چگونگی ارتباط میان چاقی و کم شنوایی به این صورت است که : گوش داخلی ما سیستم پیچیده ای از تیوبهای پر از مایع  و پایانه های عصبی است . یکی از بخش های مهم سیستم شنوایی سلول هایی  هستند که مسئول کشف صدا، ترجمه صدا به سیگنال الکتریکی و انتقال آن به مغز برای تفسیر صدا هستند.مطالعات نشان داده اند که جریان خون طبیعی و اکسیژن کافی برای سلامت این سلولها یی مویی ضروریست.

به این دلیل که چاقی باعث ایجاد مانع در دیوارهای عروق می شود باعث کاهش انتقال اکسیژن مناسب به سلول ها می شود. وقتی این سلول هایی مویی آسیب ببینند توانایی بازسازی مجدد خود را ندارند و در این شرایط “کم شنوایی دایمی”  رخ می دهد.

ارتباط دیگر بین چاقی و کم شنوایی در رابطه با استریوسیلیا است. استریوسیلیا موهای ریز گوش داخلی هستند که صدا را تشخیص می دهند. وقتی جریان خون به دلیل چاقی محدود می شود، قلب مجبور است برای تامین خون بیشتر کار کند. در این حالت، گوش شما روی مقدار کمتری خون عمل می کند و باعث آسیب دائمی می شود.

با افزایش سن، حفظ وزن سالم از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا شاخص توده چربی بالاتر نیز بر کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن  یا پیرگوشی تأثیر می گذارد. در جوانی، متابولیسم شما سریع و کارآمد عمل می کند. با این حال، با افزایش سن، سرعت آن کاهش می‌یابد، به همین دلیل باید عادات غذایی سالم را رعایت کنید و از سنین پایین فعال باشید.

چاقی عامل کم شنوایی

از طرفی به دلیل اینکه وزن اضافی توانایی پمپاژ کردن خون توسط قلب را در کل بدن کاهش می دهد چاقی باعث افزایش فشار خون نیز می شود.باور کنید یا نه، علاوه بر افزایش ریسک خطر سکته ، فشار خون بالا ریسک خطر ایجاد کم شنوایی را نیز افزایش می دهد. حداقل کاری که فشار خون بالا می تواند ایجاد کند “وزوز گوش” و یا احساس “صدای سوت” در گوش ها است.

ضررهای چاقی برای گوش

مسلم است که حفظ سلامت شنوایی یکی از دلایل لزوم حفظ وزن مناسب است. همه ما میدانیم که وزن اضافی باعث رسوب چربی در قلب می شود و سیستم خونرسانی را تحت تاثیر قرار می دهد.اما افزایش وزن ریسک ایجاد دیابت (معمولا نوع 2)  را نیز افزایش می دهد. که خود یکی از علل عمده ایجاد بیماری قلبی و سکته و هفتمین عامل مرگ و میر در ایالات متحده امریکاست.

در مورد ارتباط میان دیابت و کم شنوایی نیز مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به “دیابت “بیشتر از دوبرابر نسبت به سایر افراد به “کم شنوایی” دایمی مبتلا می شوند.

درمان کم شنوایی به دلیل چاقی

اگر چاق هستید و گمان می‌کنید که علت کم شنوایی شما این است، برای غربالگری به یک متخصص شنوایی‌شناس مراجعه کنید. شنوایی شناس شما با انجام شنوایی سنجی دقیق میزان کم شنوایی شما را اندازه گیری می کند و راه حل هایی ارائه می دهد. شما می توانید تحت درمان قرار بگیرید، اما اگر میزان کاهش شنوایی غیرقابل برگشت باشد، ممکن است به آنها نیاز داشته باشید که سمعک را برای شما سفارشی کنند.

اگر میزان آسیب خیلی بد نباشد، شنوایی شناس شما ممکن است رژیم غذایی یا برنامه تمرینی را برای کاهش تاثیر وزن بر سلامتی شما قبل از بدتر شدن توصیه کند. یک برنامه تمرینی از خانه یا عضویت در باشگاه می‌تواند برای بهبود سلامت کلی شما و گردش خون موثر مفید باشد. به همین ترتیب، سایر جنبه های زندگی خود مانند سلامت روانی، شغلی و زندگی اجتماعی خود را بهبود خواهید بخشید.

درمان کم شنوایی به دلیل چاقی

پیشگیری از کم شنوایی ناشی از چاقی

با توجه به وجود رابطه بین چاقی و کم شنوایی برنامه ریزی برای رسیدن به وزن مطلوب برنامه ای مناسب برای سلامت کلی شماست . قبل از برنامه ریزی برای کاهش وزن با پزشک خود مشورت کنید . هر برنامه خوب می بایست شامل یک رژیم عذایی سالم و تمرینات مناسب ورزشی باشد.

مراحل پیشگیری از کم شنوایی مرتبط با چاقی

برای کاهش وزن و  برهم زدن ارتباط میان چاقی و کم شنوایی موارد زیر را رعایت کنید

1.فعال باشید

فعال ماندن برای کنترل وزن شما ضروری است. همچنین قلب شما را برای پمپاژ موثر خون تقویت می کند. ورزش شما را قادر می‌سازد چربی‌هایی را بسوزانید که رگ‌های خونی را مسدود می‌کند و خون کافی به گوش را محدود می‌کند. همچنین شانس ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی را که مستقیماً با کاهش شنوایی مرتبط هستند کاهش می دهد. یک برنامه تمرینی مناسب در خانه ایجاد کنید و به آن پایبند باشید یا عضو باشگاه شوید.

2.خواب شبانه خوب داشته باشید

خواب در کاهش وزن ضروری است. پس از تمرین یک روزه، به استراحت کافی نیاز دارید تا بدن خود را دوباره پر انرژی کنید. خواب همچنین به هضم غذا کمک می کند و سطح استرس را که باعث استرس خوردن و در نهایت چاقی می شود، کاهش می دهد. به یک برنامه روتین قبل از خواب پایبند باشید و بهداشت خواب را رعایت کنید تا به وزن سالم برسید و تأثیر آن بر کاهش شنوایی شما کاهش یابد.

 

پیشگیری از چاقی و کم شنوایی

 

3. رژیم غذایی سالم داشته باشید

مصرف یک رژیم غذایی سالم برای دور نگه داشتن بیماری های مرتبط با چاقی حیاتی است. تو چیزی هستی که می خوری. با این حال، حتی زمانی که غذاهای سالم مصرف می کنید، به یاد داشته باشید که فقط آنچه بدن شما نیاز دارد بخورید. از پرخوری بخصوص قبل از خواب اجتناب کنید، زیرا هضم غذا را کند می کند و خواب شما را مختل می کند. یک رژیم غذایی متعادل که شامل میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین و غلات کامل به همراه چربی‌های سالم است، شما را تناسب اندام نگه می‌دارد و در عین حال شنوایی خوب را حفظ می‌کند.

وعده‌های غذایی خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که از خوردن میان‌وعده جلوگیری کنید یا میان‌وعده‌های سالم را در جایی که بتوانید به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید، نگه دارید. از طرف دیگر، از یک متخصص تغذیه بخواهید یک رژیم غذایی را برای شما تنظیم کند تا مطمئن شود که مواد مغذی ضروری را دریافت می کنید.

4.مکمل های غذایی

علاوه بر تغذیه سالم، از مکمل ها نیز استفاده کنید. آنها می توانند در جایی که شما فاقد یک ماده مغذی خاص در وعده غذایی خود هستید کمک کنند. آهن به ویژه در صورت کاهش شنوایی ضروری است. کمبود آن به اندازه کافی کم شنوایی را تشدید می کند و باعث وزوز گوش می شود.

 

رژیم غذایی

اکسیژن و جریان خون سالم به میزان قابل توجهی به شنوایی شما کمک می کند. چاقی رگ های خونی را با مسدود کردن آنها با چربی تنگ می کند و جریان آنها را محدود می کند. اگرچه چاقی مستقیماً باعث کاهش شنوایی نمی شود، اما بر آن تأثیر می گذارد.

در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات یشتر در مورد خرید سمعک دارید می توانید به مقاله خرید سمعک مراجعه کنید.

 

مرکز شنوایی آوای امید

44005315

44974855

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *