کم شنوایی

بیماری کلیوی و کم شنوایی – ارتباط وزوز گوش و کلیه

بیماری کلیوی و کم شنوایی

در این مقاله ما به ارتباط میان بیماری کلیوی و کم شنوایی میپردازیم. بیماران مبتلا به اختلال کلیوی مزمن نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض ابتلا به کم شنوایی حسی-عصبی هستند، در مطالعات مختلف بیان شده است که 50% این افراد به کم شنوایی مبتلا هستند که در 30% آنها کم شنوایی شدید است.

مطالعات جدی نشان داده اند که افرادی که از اختلالات کلیوی رنج میبرند میبایست تحت بررسی های دوره ای عملکرد شنوایی و انجام شنوایی سنجی دوره ای و درمان قرار گیرند. کم شنوایی در بیماران با اختلال عملکرد کلیه ممکن است کم شنوایی موقتی و یا دائمی باشد.

هیچ در مان دارویی برای بهبود و جلوگیری از ایجاد کم شنوایی ناشی از بیماری کلیوی وجود ندارد بجز کنترل مناسب بیماری کلیوی و اصلاح بیماریهای مرتبط.

کم شنوایی و بیماری کلیوی

بیماری کلیوی و کم شنوایی

بیماری کلیوی

کلیه اندامی است که در درجه اول مسئول حذف متابولیت های سمی از بدن و در نتیجه ایجاد محیط مورد نیاز برای عملکرد بهینه اندام های داخلی از جمله گوش داخلی است.

بیماری های کلیه نه تنها به دلیل تجمع سموم متابولیک در خون بر عملکرد لابیرنت در گوش داخلی اثر می گذارد، بلکه به این دلیل که واحد عملکردی کلیه، یعنی نفرون، ساختاری و عملکردی  مشابه با لابیرنت که در گوش داخلی اندان اصلی شنوایی است، دارد، بر گوش داخلی تأثیر مضری دارد.  این شباهت ها هر دو اندام را در برابر عوامل مشابه  حساس و در برابر اختلالات ژنتیکی در رحم آسیب پذیر می کند .

کلیه و گوش داخلی هر دو از عوارض جانبی بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و افزایش سن (پیر گوشی) رنج می برند.

کلیه و شنوایی

عملکرد کلیه

بیماری کلیوی و کم شنوایی

با توجه به ارتباط میان بیماری کلیوی و کم شنوایی در ادامه لیستی از بیماری هایی کلیه که باعث ایجاد کم شنوایی می شوند آورده شده است.

بیماری کلیوی مزمن

علل کم شنوایی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی چند عاملی است، از ژنتیک تا عوارض اورمیک تا عوارض دارویی که در ادامه به ارتباط بیماری کلیوی و کم شنوایی میپردازیم

سندرم آلپورت و کم شنوایی

نفریت ارثی (سندرم آلپورت) یک علت شناخته شده بیماری کلیوی مزمن در بین نوجوانان و بزرگسالان جوان است. سندرم آلپورت با نارسایی پیشرونده کلیه (عمدتاً از دهه دوم)، کم حسی عصبی و مشکلات چشمی مشخص می شود.

افراد مبتلا به سندرم آلپورت کم شنوایی حسی عصبی فرکانس بالا دو طرفه دارند .افراد مبتلا به سندرم آلپورت از دست دادن تدریجی عملکرد کلیه را تجربه می کنند. تقریباً همه افراد مبتلا دارای خون در ادرار (هماچوری) هستند که نشان دهنده عملکرد غیر طبیعی کلیه ها است. بسیاری از افراد مبتلا به سندرم آلپورت نیز سطح بالایی از پروتئین در ادرار خود (پروتئینوری) دارند. کلیه ها به تدریج توانایی خود را برای حذف موثر مواد زائد از بدن از دست می دهند و در نتیجه بیماری کلیوی در مرحله نهایی (ESKD) ایجاد می شود.

بیماری های کلیوی عامل ایجاد کم شنوایی

سندرم برانکواتورنال و کم شنوایی

در سندرم Branchio-Oto-Renal (BOR)، بروز همزمان ناهنجاری های گوش و کلیه وجود دارد. ناهنجاری های کلیوی شامل آژنزی کلیوی دو طرفه، هیپوپلازی یا دیسپلازی دو طرفه، آژنزی کلیوی یک طرفه همراه با هیپوپلازی یا دیسپلازی طرف مقابل، انسداد حالب لگنی و ریفلاکس مجرای ادراری است. عملکرد کلیه از کاهش طبیعی تا شدید در میزان فیلتراسیون گلومرولی متغیر است . ناهنجاری های گوش از حفره های پیش گوش، ناهنجاری ها در گوش خارجی، میانی و داخلی تا ایجاد کم شنوایی متفاوت است.

 

سمیت گوش و کم شنوایی

بیش از 450 داروی سمی گزارش شده است که می توانند باعث سمیت گوش شوند  اینها شامل هر دو داروی تجویزی مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای سرطان، ضد مالاریا و دیورتیک ها می شود. و داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (ضد درد). در بیشتر موارد، این نوع سمیت گوش یک عارضه جانبی حاد و کوتاه مدت است. اگر بیمار مصرف دارو را متوقف کند، علائم معمولاً کاهش می یابد . با این حال، این مورد در مورد آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید و مشتقات پلاتین که به عنوان داروهای سرطان استفاده می شود و ممکن است با کاهش شنوایی دائمی همراه باشد، صادق نیست. مکانیسم سمیت گوش ناشی از دارو متفاوت است.

 

دیالیز و کم شنوایی

دیالیز و کم شنوایی

بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه در مرحله پایانی که تحت همودیالیز هستند، گروه دیگری از بیماران CKD هستند که از کم شنوایی رنج می برند.چندین گزارش نشان می دهد که کم شنوایی حسی عصبی (SNHL) در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه (CRF) به طور قابل توجهی بیشتر از جمعیت عمومی است و شیوع آن از 28٪ تا 77٪ متغیر است.اگرچه همه فرکانس ها می توانند تحت تأثیر CRF قرار بگیرند، اختلال شنوایی در فرکانس های بالا شایع ترین است .

گاهی بعد از انجام دیالیز نوساناتی در شنوایی ( محدوده فرکانسهای پایین) دیده می شود که به صورت احساس کیپی و یا کاهش بلندی صدا حس می شود.

درد کلیه و گوش

روش های پیشگیری از کم شنوایی در بیماران کلیوی

به دلیل بار جهانی بیمارانی که درمان همودیالیز مزمن دریافت می کنند، همراه با شیوع بالای کم شنوایی در بین این گروه که اغلب نادیده گرفته می شوند  شایسته است بر لزوم ایجاد آگاهی در مورد اقدامات پیشگیرانه از کم شنوایی تاکید شود. همچنین، در سراسر جهان، تخمین زده می شود که 120 میلیون نفر از کم شنوایی ناتوان کننده (> 40 دسی بل، متوسط ​​0.5-4 کیلوهرتز) رنج می برند.

  • استفاده دقیق و عاقلانه از داروهای اتوتوکسیک مانند فوروزماید و آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید در محیط های بالینی  و در صورت امکان اجتناب از مصرف همزمان این دو گروه داروها
  • اجتناب از خود درمانی و استفاده از فرآورده های گیاهی که هم سمیت سمی و هم سمیت کلیوی دارند.
  • آموزش در مورد ازدحام بیش از حد در مهدکودک ها، سیستم های ضعیف مسکن، تغذیه با شیشه، سوء تغذیه و غیره تا عفونت در فرد ایجاد نشود.
  • مدیریت بهتر عفونت های حاد تنفسی.
  • کنترل صدا و استفاده مناسب از محافظ شنوایی وجود داشته باشد.
  • غربالگری شنوایی نوزادان/اوایل کودکی باید برای شناسایی زودهنگام، تشخیص، درمان و توانبخشی بیماران پرخطر انجام شود.
  •  تشخیص زودهنگام و مدیریت بیماری های همراه مانند فشار خون بالا و دیابت در جمعیت بزرگسال
  • در میان جمعیت دیالیزی باید آگاهی ایجاد شود و برنامه های غربالگری در صورت امکان اجرا شود.
  • انجام برنامه های توانبخشی برای افراد آسیب دیده به منظور بهبود کیفیت زندگی این افراد از طریق استفاده از سمعک و ایمپلنت .

پیشگیری از کم شنوایی در بیماری کلیه

وزوز گوش و کلیه

این سوال مطرح است که آیا بیماری کلیوی می تواند باعث ایجاد وزوز گوش و یا صدای گوش شود. پاسخ به این سوال در یک کلمه بله است.

به نظر می رسد بین وزوز گوش و کلیخ ارتباط وجود دارد به این صورت که کاهش عملکرد کلیه و افزایش خطر وزوز گوش و کاهش شنوایی ارتباط وجود دارد. گوش‌های داخلی و کلیه‌ها شباهت‌هایی در ساختار، مکانیسم و ​​خواص آنتی ژنی دارند. بیماران CKD (chronic kidney disease ) در معرض افزایش خطر کم شنوایی هستند، به ویژه آنهایی که نارسایی مزمن کلیوی دارند، بنابراین شناسایی زودهنگام کاهش عملکرد کلیه برای به حداقل رساندن عوامل خطر مرتبط با کم شنوایی و اختلال عملکرد شنوایی ضروری است.

اگر CKD  یعنی بیماری کلیوی مزمن دارید و شروع به تجربه علائم شنوایی یا وزوز گوش کرده اید، بسیار مهم است که با یک شنوایی شناس تماس بگیرید، گزینه های درمانی برای درمان کم شنوایی و وزوز گوش وجود دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *