سمعک

کم شنوایی در موسیقیدان ها

کم شنوایی در موسیقیدان ها

          کم شنوایی در موزیسین ها

صدای آسیب رسان معولا به عنوان “صدای ناخواسته” اطلاق می شود، در حالی که موزیک صدای نامطلوب نیست. اما تماس طولانی مدت با صدای موسیقی با شدت بالا می تواند ایجاد کم شنوایی کند.
در طی سالهای اخیر علم بیشتر و بیشتر اثبات کرده است که نواختن و گوش دادن به موسیقی از هر نوع (پاپ،سنتی، راک و…) می تواند ایجاد “کم شنوایی ناشی از صدا” کند.حفظ یکپارچگی شنوایی و حساسیت آن برای موسیقی دان ها بسیار حایز اهمیت است و حتی یک نقص کوچک در این موارد می تواند عملکرد حرفه ای آنها را دچار مشکل کند.در برخی موارد کاهش شنوایی می تواند آنقدر پیشرفت کند که ادامه کار را برای موسیقی دانها غیر ممکن کند.در مطالعات جدید ارتباط میان موسیقی های مختلف و کم شنوایی بررسی شده است، به عنوان مثال در یک مطالعه در سال اخیر وضعیت شنوایی موزیسین های حرفه ای پاپ/راک/جاز بررسی گردید نتایج مطالعه نشان داد با افزایش سالهای نواختن موسیقی ، میزان کاهش شنوایی افزایش می یابد و میزان ابتلا به به وزوز گوش نیز بیشتر می شود.نکته مهم اینست که تعداد ساعت های نواختن موسیقی در هفته، بیشتر از تعداد سالها ، بر ایجاد کاهش شنوایی موثر است بنابراین کسی که مثلا یکسال هرروز 2-3 ساعت تمرین موسیقی می کند ممکن است بیشتر از کسی که سالیان زیاد ولی به صورت تفریحی موسیقی می نوازد در معرض خطر باشد. در این مطالعه دیده شده است که استفاده از وسایل حفاظت شنوایی در پیشگیری از بروز کاهش شنوایی در این گروه ها تاثیر زیادی داشته است.
میزان آسیب رسانی موسیقی به عوامل مختلفی بستگی دارد ازجمله: نوع آلت موسیقی(درام بیشترین آسیب صوتی را ایجاد می کند)،تعداد نوازندگان درگروه،میزان تقویت کردن صدا،شرایط اکوستیکی محیطی که موسیقی در آن نواخته می شود و …
کم شنوایی تنها آسیب ناشی از موسیقی نیست،

5 اختلالی که در نتیجه در معرض موسیقی بودن ایجاد می شود شامل:کاهش شنوایی،وزوز، هایپراکوزیس(بیش شنوایی)،اعوجاج و دو شنوایی است.
تماس با سطوح بالای صدا دو نوع آسیب می تواند ایجاد کند:
آسیب فیزیکی و کاهش شنوایی حسی –عصبی
آسیب فیزیکی: مانند پارگی پرده گوش و در رفتگی زنجیره استخوانچه ای در نتیجه ی اصوات بلند ناگهانی مانند شلیک گلوله و یا انفجار ایجاد می شود.
کاهش شنوایی حسی-عصبی: به وسیله ی تماس مکرر با سطوح بالای صدا ایجاد می شود که در مورد موزیسین ها این نوع آسیب بیشتر رخ می دهد.
علاوه بر اثر بر سیستم شنوایی ،صدا می تواند اثرات فیزیولوژیک و سایکولوژیک نیز ایجاد کند. اثرات فیزیولوژیک شامل علایم زیادی از جمله افزایش ضربان قلب،فشار خون،ریتم تنفسی و انقباض عضلات شود. اثرات سایکولوژیک شامل عصبی شدن،فشار عصبی و تحریک پذیری خلقی می باشد.
ویژگی های صدا:
دو ویژگی صدا شدت و فرکانس صدا است.
شدت:

به صورت بلندی درک می شود و با واحد دسی بل و در مقیاس لگاریتمی بیان می شود. این به این معنی است که صدایی با شدت 90 دسی بل ،10 برابر بلندتر از صدایی با شدت 80 دسی بل است و صدا با بلندی 100 دسی بل ، 100 برابر شدیدتر از صدای 80 دسی بل است. شدت صدا برای هر 3 دسی بل افزایش بلندی ، دوبرابر می شود ، بنابراین کمی افزایش در میزان دسی بل نشان دهنده افزایش زیادی در شدت صدای واقعی است.
در ادامه چند سطح شدت مختلف برای آشنایی و ایجاد معیار در ذهن خوانندگان عزیز آورده شده است:
صدای پچ پچ کردن: 20 دسی بل
مکالکه: 60 دسی بل
جاروبرقی: 80 دسی بل
ارکستر:92-83 دسی بل
مترو:110-80 دسی بل
موزیک راک:111-105 دسی بل
بلند شدن هواپیما: 140 دسی بل
فرکانس:
فرکانس معمولا به صورت زیر و بمی درک می شود. و واحد آن سیکل در ثانیه یا هرتز است. افراد طبیعی محدوده فرکانسی 16 هرتز تا 20000 هرتز را درک می کنند.
نکته قابل توجه اینست که هر صدای بالاتر از 85 دسی بل می تواند در صورت تماس مکرر و یا در سطوح شدت بالاتر حتی با یک بار قرار گرفتن در معرض آن صدا،آسیب می تواند ایجاد شود.
علایم هشدار دهنده ی آسیب به شنوایی :

  • ابهام در شنوایی تا چند ساعت بعد از موسیقی
  • ایجاد وزوز گوش
  • مشکل در شنیدن صدای دیگران به ویژه زنان و کودکان
  • احساس شنیدن موسیقی در گوش تا ساعت ها بعد از اتمام کار
  • حساس شدن نسبت به صداهای بلند و حتی صداهایی که برای بقیه آزاردهنده نیست
  • متفاوت شنیدن در دو گوشی
  • برای کاهش ریسک آسیب در موزیسین هاچه کاری می توان انجام داد:
  • انجام ارزیابی های دوره ای شنوایی به صورت منظم
  • آشنایی با سطوح آسیب زای شنوایی
  • استفاده از حفاظت کننده های گوش: هدفون ها و قالب های ضد صدای ساختنی انتخاب مناسبی برای این منظور هستند. برخی افراد به دلیل تصور راحت نبودن این وسایل از ان استفاده نمی کنند. باید توجه داشت که قالب ها و وسایل حفاظت شنوایی جدید راحتی مناسبی را فراهم می کنند و در عین حال باعث دستخورگی کیفیت صدا نمی شوند.
  • برای انتخاب وسیله حفاظت شنوایی مناسب با شنوایی شناس خود مشورت کنید
  • کم شنوایی در موسیقیدان ها
  •  

5 نظر در “کم شنوایی در موسیقیدان ها

  1. کامران گفت:

    آیا استفاده از هندزفری میتونی سبب ضعف درشنوایی بشه

  2. رضا گفت:

    من با هندزفری موسیقی گوش میدم و یه چند وقتی احساس میکنم صداها رو کمتر میشنوم
    این امر نگران کننده است یا خودبخود حل میشه

    1. آرش گفت:

      شما زمانی که دچار افت شنوایی چه هردو گوش چه یک گوش میشوید علایمی رو تجربه میکنید مثل صدای وزوز،گرفتگی گوش، عدم تعادل شنیداری در گوش چپ و راست و یا تحریک پذیری نسبت به بعضی صداها، هر کدوم از این علایم رو احساس کردید بهترین راه حل برای جلوگیری از آسیب جدی و یا جدی تر استراحت دادن گوش با محافظ های صوتی حداقل به مدت دو هفته هست.

  3. سایت گفت:

    سلام . احتمال آن وجود دارد. بستگی به طول مدت استفاده از هنسفری و میزان بلندی صدا دارد. بهتر است که در صورت استفاده به نسبت زیاد شنوایی خود را چک کنید.

  4. سایت گفت:

    بهتر است که برای چکاپ حتما به مراکز معتبر شنوایی مراجعه کنید و از سلامت حس شنوایی خود باخبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *