تب و وزوز گوش – تب و کم شنوایی

تب و وزوز گوش

کلمه وزوز ممکن است دارای پایان “-itus” باشد، اما این یک بیماری نیست. وزوز گوش به خودی خود باعث تب نمی شود، مسری نیست و لزوماً به این معنی نیست که شما بیمار هستید. این یک احساس رایج است که تقریباً همه در مقطعی و به درجات مختلف آن را تجربه می کنند. با این حال، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد – و برخی از این شرایط باعث تب می‌شوند.

ارتباط تب و وزوز گوش

تب و وزوز گوش – تب و کم شنوایی

تب بخشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن شما است که بقای باکتری ها و ویروس ها را سخت تر می کند. این یک پاسخ ایمنی موثر (اگر ناراحت کننده باشد) است، بنابراین با استراحت و درمان مناسب، تب ها ظرف چند روز از بین می روند.

میانگین دمای بدن 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) است، بنابراین هر چیزی که بیش از 100 درجه فارنهایت (37.8 درجه سانتیگراد) باشد تب محسوب می شود. جدا از افزایش دمای بدن، تب اغلب با درد، تعریق، لرز، سردرد و ضعف همراه است، اما علائمی که تجربه می کنید به علت اصلی آن بستگی دارد. در حالی که بیشتر تب‌ها با عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی مرتبط هستند، می‌توانند ناشی از گرمازدگی، برخی داروها، بیماری‌های خودایمنی یا شرایط التهابی مانند آرتریت روماتوئید نیز باشند.

تب و کم شنوایی

ارتباط کم شنوایی و وزوز گوش با تب چیست؟

برای درک وزوز گوش و ارتباط آن با تب، آناتومی گوش خود را در نظر بگیرید. گوش میانی یک حفره پر از هوا و پوشش غشایی است که به گوش داخلی و حلزون شنوایی شما منتهی می شود. این اندام مارپیچی شکل پر از مایعات و سلول های مویی ظریف است که ارتعاشات را دریافت می کنند. شبکه پیچیده ای از رگ های خونی خون غنی از اکسیژن را به سیستم شنوایی می رساند تا شنوایی شما را تسهیل کند. هنگامی که هر یک از این ساختارها ملتهب، آسیب دیده یا متورم می شوند، ممکن است بدون هیچ توضیحی متوجه زنگ زدن گوش خود شوید.

وزوز گوش، ادراک صدا زمانی که منبع خارجی وجود ندارد، ممکن است علت شناخته شده ای داشته باشد یا نداشته باشد. هنگامی که مشخص باشد، برخی از عوامل اصلی کمک کننده عبارتند از قرار گرفتن در معرض صدای بلند، آسیب به سر، دارو، بیماری، و اغلب، کاهش شنوایی.

کم شنوایی و تب

یکی از اصلی ترین راه هایی که کم شنوایی می تواند باعث وزوز گوش شود، آسیب به سلول های مویی حلزون گوش است. این سلول های کوچک سیگنال های شنوایی را دریافت کرده و برای تفسیر به مغز می فرستند. هنگامی که سلول ها آسیب می بینند، این سیگنال ها ناقص یا مختل می شوند، بنابراین مغز سعی می کند با ایجاد صداهای وزوز، شکاف های شنوایی را پر کند.

وقتی تب را به این ترکیب اضافه می‌کنید، تورم و التهاب ممکن است بر عصب شنوایی و رگ‌های خونی گوش تأثیر بگذارد. تب بالا حتی ممکن است به سلول های مویی حلزون شما آسیب برساند و در نتیجه شنوایی دائمی را از دست بدهد.

تب های ناشی از عفونت های ویروسی

هنگامی که مبتلا به عفونت ویروسی هستید، احتمالاً بر روی کم کردن تب و تلاش برای بهبود هر چه سریع‌تر تمرکز کرده‌اید. با این حال، نظارت بر شنوایی در حین بهبودی بسیار مهم است. بسیاری از ویروس های رایج مرتبط با کم شنوایی و وزوز گوش وجود دارد:

تب ویروسی

آنفولانزا و سرماخوردگی. آنفولانزا و سرماخوردگی می توانند به سینوس ها و گوش داخلی شما فشار وارد کنند و عصب شنوایی را تشدید کرده و باعث ایجاد وزوز گوش شوند. معمولا این فشار و صدای زنگ در گوش با بهبودی از بیماری از بین می رود.
مننژیت ویروسی مننژیت التهاب غشاهای اطراف مغز و نخاع است. این التهاب ویروسی می‌تواند بر عصب شنوایی یا سلول‌های موی شکننده در حلزون گوش تأثیر بگذارد و منجر به وزوز گوش و همچنین تب شود.

واکسن ها. از آنجایی که واکسن ها نسخه های ضعیف شده یک ویروس هستند، احتمال کمی برای ایجاد عوارض جانبی ویروس – از جمله تب یا وزوز گوش وجود دارد. DTaP یا Tdap (هر دو برای محافظت در برابر کزاز، دیفتری و سیاه سرفه یا سیاه سرفه استفاده می‌شوند) ممکن است این اثرات را ایجاد کنند. برخی افراد پس از دریافت واکسن کووید-19 وزوز گوش را گزارش می‌کنند، اما تحقیقات هنوز ادامه دارد.

کاهش شنوایی ناگهانی. در برخی موارد، عفونت های ویروسی می تواند با کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی (SSNHL) همراه باشد. این نوع از دست دادن شنوایی می تواند در یک یا هر دو گوش رخ دهد و می تواند به یکباره یا در طول روز اتفاق بیفتد. ارتباط دقیق بین تب و SSNHL هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که این ارتباط نتیجه آسیب‌دیدگی عروق خونی و اعصاب گوش داخلی است.

سرما خوردگی و کم شنوایی

سرخک. این بیماری که می تواند به ویژه برای کودکان خردسال و نوزادان خطرناک باشد، می تواند منجر به تب بالا شود. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) از هر 10 مورد سرخک، 1 مورد منجر به عفونت گوش می شود که اغلب منجر به وزوز گوش می شود. در برخی موارد، ممکن است باعث کاهش شنوایی دائمی نیز شود.

اوریون. اوریون یک ویروس بسیار مسری است که شامل تب، سردرد و تورم در فک است. این تورم به راحتی می تواند باعث وزوز گوش و گاهی اوقات SSNHL شود.
آبله مرغان (هرپس زوستر). آبله مرغان یک عفونت ویروسی است که بیشتر به دلیل تب و بثورات خارش دار شناخته می شود که به سرعت – به ویژه در بین کودکان – گسترش می یابد، اما همچنین می تواند باعث ایجاد لابیرنتیت در یک گوش یا هر دو شود. این التهاب می تواند باعث تورم، سرگیجه و وزوز گوش شود.

اوریون و کم شنوایی

تب ناشی از عفونت باکتریایی

با شستن دست ها، ماندن در خانه هنگام بیماری و رعایت بهداشت خوب، از خود (و شنوایی خود) در برابر عفونت های باکتریایی محافظت کنید. اگر دچار عفونت باکتریایی شدید، حتماً فوراً به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا بسیاری از بیماری ها با آنتی بیوتیک قابل درمان هستند.

مننژیت باکتریایی مننژیت باکتریایی مانند همتای ویروسی خود، غشاهای سیستم عصبی مرکزی را ملتهب می کند. با این حال، شکل باکتریایی مننژیت بیشتر احتمال دارد که تب بالا ایجاد کند، بنابراین خطر آسیب حلزون بیشتر است و برخی از بیماران دچار کم شنوایی می شوند.

گلودرد استرپتوکوکی یا مخملک. استرپتوکوک و مخملک هر دو توسط باکتری استرپتوکوک بسیار مسری ایجاد می شوند، اما ممکن است قسمت های مختلف بدن را آلوده کنند. هر دو می توانند باعث تب شوند (اگرچه تب با مخملک شایع تر است) و ممکن است منجر به آسیب به سلول های مویی حلزون یا عصب شنوایی شود.

عفونت باکتریایی و کم شنوایی

بیماری لایم. بیماری لایم از طریق نیش کنه به انسان منتقل می شود. اغلب با یک بثورات بولسی مشخص تشخیص داده می شود و اغلب با تب و سردرد همراه است. در صورت عدم درمان، باکتری عامل بیماری لایم می تواند منجر به عوارض متعددی از جمله سرگیجه، کاهش شنوایی و وزوز گوش شود.

عفونت های گوش عفونت در گوش میانی – اوتیت میانی – می تواند باعث تب بالا و التهاب در شیپور استاش و سایر قسمت های گوش شود. این التهاب می تواند منجر به کاهش شنوایی هدایتی و وزوز گوش شود

اوتیت خارجی (گاهی اوقات گوش شناگر نامیده می شود) نیز می تواند باعث تب و وزوز گوش شود، اما کمتر از سایر انواع عفونت گوش. گاهی اوقات، عفونت گوش داخلی (اوتیت داخلی) می تواند به عنوان علامت سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت باکتریایی دیگر ایجاد شود. Otitis Interna یک اصطلاح رایج نیست اما مترادف با Labyrinthitis است.

بیماری لایم و کم شنوایی

آیا داروهای تب می تواند باعث وزوز گوش شود؟
برخی از داروها سمی هستند یا به گوش آسیب می زنند – از جمله برخی از درمان های تب. به عنوان مثال، داروهای رایج مانند آسپرین و NSAID ها مانند ایبوپروفن می توانند تب را کاهش دهند، اما ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی وزوز گوش داشته باشند.

برخی از آنتی بیوتیک های معروف به آمینوگلیکوزیدها مانند جنتامایسین برای درمان عفونت های باکتریایی شدید استفاده می شود. این آنتی بیوتیک ها بسیار موثر هستند، اما متأسفانه، برای ساختارهای گوش داخلی مضر شناخته شده اند.

سایر داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا، افسردگی، تشنج یا سرطان نیز می توانند سمی باشند. همیشه با پزشک خود در مورد تداخلات دارویی مشورت کنید تا مطمئن شوید که سلامت خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت می کنید.