کم شنوایی, همه چیز در مورد گوش و شنوایی

کم شنوایی عامل تصادف

کم شنوایی عامل تصادف

کم شنوایی عامل تصادف

کم شنوایی عامل تصادف . تصادف و یا آسیب دیدگی های تصادفی در مبتلایان به کم شنوایی بیشتر است

با توجه به جدیدترین مطالعات افراد مبتلا به کم شنوایی در ریسک خطر بالا تر آسیب دیدن در محیط کاری و یا تصادف کردن قرار دارند.

بین مشکلات شنوایی و آسیب‌های تصادفی ارتباط وجود دارد.مثلا فرض کنید فردی مبتلا به کم شنوایی در حال دوچرخه سواری در کنار خیابان است در این حال چون فرد صدای نزدیک شدن ماشین را به خود نمی شنود نمی تواند در زمان مناسب واکنش نشان داده و احتمال تصادف در وی دو برابر می شود. حالا اگر همین فرد به کم شنوایی شدید و عمیق مبتلا باشد حتی ممکن است که صدای بوق زدن های ماشین پشت سر را نیز نشنود و نتواند به درستی واکنش نشان داده و این امر موجب تصادف جدی شود. یا یک مثال ساده تر فرض کنید فرد کم شنوا در پارک در حال قدم زدن است و ناگهان یک توپ فوتبال به سرعت به او نزدیک می شود اگر شخص شنوایی خوبی داشته باشد احتمال اینکه بتواند به موقع واکنش نشان داده و جا خالی دهد بیشتر از فرد مبتلا به کم شنوایی است  در این حالت احتمال برخورد توپ به فرد کم شنوا دو برابر بیشتر است.

اما در محیط کار شرایط فرق می کند و نکته جالب اینکه افرادی که مبتلا به  کم شنوایی خفیف هستند بیشتر از افراد مبتلا به کم شنوایی شدید و عمیق  در معرض  آسیب های ناگهانی در محیط کار خود هستند به این دلیل که افراد مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق  از کم شنوایی خود اطلاع دارند و بنابراین دقت و تمرکز بیشتری از فردی که کم شنوایی ملایم دارد در محیط کاری به کار می برند. بنابراین افراد مبتلا به کم شنوایی جزیی در ریسک  خطر بیشتری برای آسیب دیدن در محیط کار قرار دارند.

 

مرکز تحقیقاتی National Health Interview Survey بین سالهای 2007 تا 2015 مطالعه ای را انجام داد که طی آن بزرگسالان مورد بررسی قرار گرفتند . نتایج این مطالعه نشان داد وقوع احتمال آسیب های تصادفی در مبتلایان به کم شنوایی 2 برابر سایرین است. در این مطالعه نرخ آسیب های ناگهانی در بزرگسالان 2 در صد در افراد با شنوایی عالی تا 5 در صد در افراد مبتلا به کم شنوایی گزارش شده است.  در این مطالعه حوادث اتفاقی که ممکن است رخ دهد به سه دسته تصادفات خودرو،حوادث در حین کار و حوادث در حین تفریح تقسیم شده اند. نرخ حوادث تفریحی از 8 درصد در افراد  با شنوایی طبیعی به 1.4 درصد در افراد با شنوایی عمیق افزایش می یابد. که این شنان می دهد که افراد دارای کم شنوایی شدید و عمیق بیشتر از سایرین در ریسک خطر آسیب دیدن در حین بازی و تفریح قرار دارند.

نتایج این مطالعه همچنین بیان کرده است که از میان تمام افرادی که گزارش کرده اند شنواییشان کمتر از طبیعی است تنها یک سوم از آنها برای بررسی وضعیت شنوایی مراجعه کرده اند و سایرین هیچ اقدام خاصی را انجام نداده اند. یک دلیل آن شاید اینست که این افراد کم شنوایی را تنها یک اختلال که بر روابط اجتماعیشان تاثیر میگذارد در نظر گرفته اند و نه یک بیماری.

چگونه خطر آسیب تصادفی خود را کاهش دهید:

این سوال یک پاسخ ساده دارد. اطمینان از سلامت شنوایی اولین گام است. در صورتی که هر نوع مشکل شنوایی مشاهده شد، درمان و یا استفاده از سمعک گام بعدی و بسیار مهمی است . بهبود شنوایی  نه تنها باعث کاهش رخداد حوادث ناگهانی می شود بلکه برروی بهبود روابط و کیفیت زندگی شما نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت.

برای بررسی شنوایی خود هم اکنون اقدام کنید.

مرکز شنوایی سنجی و تجویز سمعک آوای امید

44005315

44048695

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *