همه چیز در مورد گوش و شنوایی

چرا نباید از گوش پاک کن استفاده کرد

عوارض گوش پاک کن

گوش پاک کن ها ابزارهای کوچکی هستند که برای خارج کردن جرم گوش ساخته می شوند اما اگر شما با ساختار و فیزیولوژی گوش آشنا باشید عوارض گوش پاک کن را می دانید و بنابراین می دانید که نباید از گوش پاک کن استفاده کرد.در این مقاله ما به انواع گوش پاک کن و عوارض آن می پردازیم

گوش پاک کن

همه شما با گوش پاک کن ها آشنایی دارید . گوش پاک کن ها ابزارهایی از جنس پلاستیک و یا چوب که در دو سمت آن پنبه فشرده وجود دارد . گوش پاک کن ها برخلاف اسمشان برای گوش کاربردی ندارند و برای مصارف دیگری مانند آرایشی، هنری،کمک های اولیه و صنعت استفاده می شوند. از این ببعد وقتی یک جعبه گوش پاک کن می خرید دقت کنید که روی آن نوشته است برای گوش خطرناک است.

جرم گوش

حتی اگر جرم گوش را نامطلوب می دانید، باز هم فواید حیاتی برای سلامت گوش شما دارد. اگر شما در کار جرم گوش دخالت نکنید، می‌تواند وظایف خود را انجام دهد و در نهایت، بدن به تنهایی جرم اضافی را خارج می‌کند.

جرم گوش، گوش را مرطوب نگه می دارد


جرم گوش مرطوب کننده گوش است و یک پوشش محافظ برای کانال گوش شما فراهم می کند. هنگامی که به طور مکرر جرم گوش را با گوش پاک کن از مجرای گوش خود خارج می کنید، ممکن است گوش شما دچار خارش شود یا پوست پوسته پوسته و تحریک شده ایجاد شود. این سوزش خطر ابتلا به عفونت در گوش را افزایش می دهد.

جرم گوش با عفونت ها مبارزه می کند


باکتری ها در محیط های گرم و مرطوب سرشار از پروتئین رشد می کنند. بنابراین، هنگامی که آب در گوش گیر می کند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند عفونت استاف می شود.

با این حال، جرم گوش آب را دفع می کند و دارای خواص ضد عفونت است. علاوه بر این، پپتیدهای ضد میکروبی جرم گوش از عفونت های ناشی از باکتری ها و قارچ ها در کانال گوش جلوگیری می کند.

جرم گوش به عنوان محافظی برای پرده گوش عمل می کند


هدف نهایی جرم گوش محافظت از پرده گوش است. مجرای گوش را می پوشاند و از پوست محافظت می کند. علاوه بر این، از آنجایی که جرم گوش چسبناک است، گرد و غبار، زباله ها و حتی حشرات را جمع می کند و از ورود این مهاجمان خارجی به گوش و ورود باکتری ها و کثیفی به پرده گوش جلوگیری می کند.

به طور خلاصه ، جرم گوش یا سرومن، به دلیل محافظت از گوش ها توسط یک سری سلول های خاص در کانال گوش تولید می شوند تا در برابر گردوخاک،اجسام خارجی به گوش جلوگیری کنند.

جرم گوش به خودی خود از گوش خارج می شود اما در یک سری افراد به دلیل فعالیت زیاد سلول های تولیدکننده یا مواردی دیگر، هرچندوقت یکبار جرم گوش فشرده می شود و فرد احساس سنگینی گوش و کمتر شنیدن خواهد کرد.

عوارض گوش پاک کن

علیرغم هشدارهای روی جعبه، بسیاری از افراد همچنان از گوش پاک کن ها برای تمیز کردن گوش خود استفاده می کنند. در حالی که استفاده از گوش پاک کن برای تمیز کردن تنها لاله گوش بیرونی گوش یک عمل بی خطر است ولی استفاده از آن برای تمیز کردن مجرای گوش می تواند خطرناک باشد.

آیا گوش پاک کن عوارض دارد؟

بر اساس مطالعه ای که در اکتبر 2017 در مجله پزشکی اورژانس منتشر شد، 40 درصد از پارگی پرده گوش ناشی از تمیز کردن گوش از موم با گوش پاک کن بوده است. پارگی پرده گوش دردناک است و می تواند منجر به کاهش شنوایی و عفونت های بیشتر شود.

دلایل مختلفی برای اجتناب از استفاده از کیو تیپ و سواب پنبه ای در گوش وجود دارد و یادگیری نحوه تمیز کردن گوش بدون تیپ کیو می تواند از سلامت گوش شما در دراز مدت محافظت کند.

 آیا می توانم از سواب های پنبه ای برای تمیز کردن گوش هایم استفاده کنم؟
نه! درست در پشت جعبه چنین می گوید: در گوش استفاده نکنید!

گوش پاک کن مانند یک پیستون در مجرای گوش، جرم گوش را بیشتر و بیشتر به داخل فشار می دهد. یک مشکل این است که اگر موم را عمیق تر به داخل فشار دهید، راهی برای خارج شدن موم از گوش وجود ندارد.

همچنین، گوش پاک کن ها می توانند باعث سوراخ شدن پرده گوش و کاهش شنوایی شوند. در موارد شدید، گوش پاک کن می تواند به بسیاری از ساختارهای حساس پشت کانال گوش آسیب برساند و باعث ناشنوایی کامل، سرگیجه طولانی مدت همراه با تهوع و استفراغ، از دست دادن عملکرد چشایی و حتی فلج صورت شود.

آیا می شود از گوش پاک کن برای لاله گوش استفاده کنم

هر بیماری که از گوش پاک کن استفاده می کند تاکید می کند که من در مورد میزان وارد کردن گوش پاک کن به کانال گوش دقت می کنم اما اتفاق یکبار می افتد

اخیراً یک بیمار پس از اینکه گوش پاک کن را در گوشش گذاشت و به طور تصادفی با آن برخورد کرد و سواب را به عمق مجرای گوش فشار داد، به من ارجاع شد که باعث درد و خونریزی فوری شد. طبل گوش او تقریباً به طور کامل از بین رفته بود و فقط یک برش کوچک باقی مانده بود.
خوشبختانه اندام های داخلی شنوایی او آسیب ندیده است، بنابراین می توانیم برای تعویض پرده گوش و بهبود شنوایی او عمل جراحی انجام دهیم. اگر سواب پنبه ای چند میلی متر عمیق تر شده بود، ممکن بود تمام شنوایی خود را برای همیشه از دست داده باشد.

 بهترین پاک کردن جرم گوش چیست
جرم گوش، که به عنوان سرومن نیز شناخته می‌شود، یک ماده طبیعی است که بدن شما می‌سازد و خواص مفید زیادی دارد – کمی اسیدی است که به مبارزه با باکتری‌ها و قارچ‌های گوش کمک می‌کند، و کمی روغنی است که یک سد ضد آب برای محافظت پوست کانال گوش ایجاد می کند .

شما معمولاً نیازی به تمیز کردن موم از گوش خود ندارید زیرا یک سیستم تمیز کننده طبیعی در کانال گوش وجود دارد که موم گوش را مانند تسمه نقاله بیرون می کشد. حتی اگر مقدار زیادی موم وجود داشته باشد، می توانید تا 90 درصد از مجرای گوش خود را مسدود کنید و همچنان بتوانید به وضوح بشنوید، زیرا برای عبور صدا فقط به یک سوراخ کوچک نیاز دارید.
در برخی شرایط، گوش مقدار بیش از حد موم تولید می‌کند یا جرم گوش به دلایل دیگری ایجاد می‌شود. در این موارد، پزشکان مراقبت های اولیه اغلب از شستشوی گوش استفاده می کنند، جایی که آب گرم به داخل کانال گوش ریخته می شود تا موم را به آرامی بشویید. این برای بسیاری از بیماران به خوبی جواب می دهد، اما اگر بیمار سوراخی در پرده گوش یا عفونت فعال داشته باشد، پزشکان احتیاط می کنند، زیرا آب اضافی می تواند باعث درد و تخلیه شود.

س: در مورد محصولات حذف جرم گوش که در داروخانه می بینم چطور؟
دکتر وونگ: چندین سیستم موم گوش برای مراقبت خانگی از مایع ملایمی در سرنگ استفاده می‌کنند تا مجرای گوش را خارج کنند. در حالی که به طور کلی استفاده از این سیستم‌های مراقبت خانگی بی‌خطر است، گاهی اوقات باعث ذوب شدن جرم گوش می‌شود و سپس جرم گوش باقی‌مانده می‌تواند دوباره در داخل کانال گوش مانند سیمان در برابر پرده گوش جامد شود.

چنین مواردی نیاز به برداشتن دقیق توسط متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) دارد. در مطب گوش و حلق و بینی خود، از یک بزرگنمایی و میکرو ابزارهای کوچک برای جدا کردن موم گوش بدون آسیب رساندن به ساختارهای زیرین، به آرامی از پوسته گوش استفاده می کنیم. پزشکان گوش و حلق و بینی و دستیاران پزشک ما آموزش دیده اند تا جرم گوش را بی خطر تشخیص دهند و خارج کنند.

 

عوارض گوش پاک کن

شاید به ذهنتان هم خطور نکند که به دنبال استفاده از گوش پاک کن، ممکن است چه عواقبی به دنبال داشته باشد. جالب است بدانید که موارد کمی گزارش منجر به فوتی مشاهده شده است.

آیا عفونت به دنبال استفاده از گوش پاک کن رایج است؟

بهتر است بدانید که عفونت هرچقدر نادر اما ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد. گوش پاک کن نقش یک جسم خارجی را دارد. بدن انسان ممکن است به هر جسم خارجی واکنش نشان دهد. ما با استفاده از گوش پاک کن می توانیم انواع و اقسام باکتری ها را وارد گوش کنید.

 

شستشوی گوش

زمانی که شما احساس پری گوش/کم شنوایی به دلیل تجمع سرومن گوش/ وزوز گوش می کنید بهتر است به پزشک گوش حلق بینی مراجعه کنید تا برای برطرف کردن این علائم اقدام شود.

شکل و سایز گوش پاک‌کن به گونه‌ای است که به جای آنکه جرم گوش را خارج کند مانند سمبه جرم را به داخل آن فرو می‌برد و تا نزدیک پرده گوش هدایت می‌کند.

گوش‌هایتان نباید هیچوقت تمیز شوند. با تمیز کردن داخل گوش فقط موجب دور باطل می‌شود. وقتی به طور مداوم پوست گوشتان را می‌مالید، هیستامین زیادی تولید می‌شود. این موجب التهاب پوست می‌شود. و هرچه بیشتر آن را بخراشید، خارش بیشتری پیدا می‌کند.

معمولا گوش سالم، نیاز به تمیز کردن ندارد، اما اگر جرم در کانال گوش انباشته شود و مسیر شنوایی را مسدود کند، در این شرایط فرد باید به پزشک مربوطه مراجعه کند. در این صورت، طبق دستور پزشک، فرد ابتدا قطره گلیسیرین معدنی را جهت نرم شدن جرم کانال گوش استفاده می کند، سپس طبق صلاحدید متخصص، با دستگاه ساکشن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *