کم شنوایی

کودکان کم شنوا در مدرسه

lazy

کودکان کم شنوا در مدرسه

باشروع فصل پاییز و بازگشایی مدارس در این مقاله می خواهیم راهکارهایی جهت بهبود عملکرد کودکان کم شنوا در مدرسه، ارائه بدهیم. با ما همراه باشید…

قبل از شروع مدارس

  • قبل از شروع مدارس بهتر است که سمعک یا پروتز کاشت حلزون کودک را نزد شنوایی شناس متخصص برده تا از عملکرد درست سمعک مطمئن شوید.
  • هرآنچه که کودک شما درکنار استفاده از سمعک احتیاج به لوازم جانبی برای بهبود کیفیت شنیدن و درک دارد، فراهم نمایید.
  • همچنین بایستی مواردی را به مدیر و معاونین و معلّمین توضیح دهد. به عنوان مثال از مدیر مدرسه بخواهید، همکارانش را از مشکل فرزند خود مطلع کنید و طی جلسه ی کوتاهی آن ها را از این وضعیت آگاه کند.
  • والدین کودک بایستی به معلمین، توضیح کاملی درمورد چگونگی نحوه ی عملکرد سمعک و مسائلی مانند اطمینان یافتن از روشن بودن آن ارائه بدهند.
  • چنانچه کودک شما از مواردی مثل سیستم FM یا سایر تجهیزات کمک شنوایی استفاده می کند، کادر مدرسه را از این موضوع باخبر کنید.

موارد ضروری همراه کودک

اگر کودک شما به قدری بزرگ شده که می تواند از عهده ی چیزهایی مثل باتری سمعک و تعویض آن در صورت تمام شدن یا بلد بودن با چگونگی کار کردن براش های تمیزکننده سمعک برآید بهتر است که این موارد گفته شده را به کیف مدرسه کودک خود اضافه کنید.

به کودک خود گوشزد کنید که درحین بازی کردن در زنگ تفریح مراقب سمعک های خود باشد، به این دلیل که احتمال افتادن از گوش در مواقعی که به زمین میخورد یا بازی های پرشی انجام می دهد بسیار است. می توانید برای جلوگیری از گم شدن سمعک ها از بندهای مخصوص نگهداری سمعک کودک استفاده کند.

اگر کودک شما سمعک بهمراه سیستم FM استفاده می کند بهتر است دفترچه راهنمای مخصوص کودک و معلم را در کیف نگهداری کنید تا معلم در مواقع ضروری بتواند از آن استفاده کند.

اگر کودک شما به تازگی سمعک دریافت کرده است:

فرزند خود را از حیاتی بودن استفاده از سمعک در مدرسه مطلع کنید و به او بگویید که اگر از سمعک خود استفاده نکند نمی تواند مثل بقیه دانش آموزان در درس هایش پیشرفت کند. از معلم کودک خود بخواهید که دائماً دانش آموز خود را من باب استفاده از سمعک چک کند.

ما می دانیم که کودک شما در ابتدا ممکن است بسیار مقاومت کند و با سمعک گوش کردن را دوست نداشته و بخواهد از آن فرار کند. کاملا طبیعی است و باید به او حق داد، چراکه می داند نگاه های عجیب هم سن و سالهایش چطور است؟ و اینکه سوال هایی که از آن می شود برایش ناراحت کننده و چالش برانگیز است.

پس مقاومت و انکار کودک یک چیز طبیعی است اما باید صبور باشید چراکه این مورد هم مثل بقیه خبرهای ناخوشایند یک دوره ی پذیرشی دارد که ممکن است چندوقتی طول بکشد. از متقاعد کردن کودک خود به روش های آرام و ملایم، دست نکشید و می توانید برای اینکه این پذیرش زودتر اتفاق بیفتد از شنوایی شناس خود کمک بگیرید.

علاوه بر اینکه والدین کودک بزرگترین مسئولیت را در قبال کودک، تنظیم سمعک و چکاپ های پی در پی آن دارند بایستی بدانید که کادر مدرسه مخصوصا معلم کودک خود هم مسئولیت هایی دارند، آن ها بایستی در مواردی که کلاس های مهم مثل ریاضی،املا و … برگزار می شود از روشن بودن سمعک و درکل،درست بودن آن مطمئن باشند.

اگر کودک شما نمی تواند از عهده ی تعویض باتری سمعک خود بربیاید باید معلمش این کار را بلد باشد و انجام دهد.

بالاتر در مورد لوازم جانبی سمعک صحبت شد. یکی از این موارد، سیستم FM است. درسیستم FM معلم یک میکروفون دارد که به یقیه لباس خود وصل می کند، این سیستم فقط صدای معلم را گرفته و مستقیم به سمعک کودک منتقل می کند. دیگر کودک تان صداهای اضافی را که حواسش را پرت کند و موجب اذیت و پایین آوردن درک او بشود را حذف می کند و مستقیم صدای شفاف معلم را دریافت می کند. این سیستم کاربرد بسیار خوبی دارد که توصیه می شود برای افزایش درک حتما آن را تهیه بفرمایید.

از معلم کودکتان بخواهید که چکاپ های در طول خود را انجام دهد و اگر برای طفل خود مشکلاتی بوجود آمد حتما شما را مطلع کند. چنانچه دانش آموزان دیگر قصد اذیت یا مواردی مثل سوال های بیجا پرسیدن و خیره شدن به کودک کم شنوا شما را دارند آن ها را از این کار منع کند و با روی خوش با آن ها صحبت کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *