کم شنوایی

کم شنوایی ده علامت

ده علامت کم شنوایی

ده علامت وجود کم شنوایی

ده علامت وجود کم شنوایی

10 علامت معمول که ما را به احتمال وجود کم شنوایی هدایت می کند در ادامه آورده شده است، در صورتی که هریک از این علایم را در خود و یا اعضای خانواده مشاهده کردید به مراکز شنوایی شناسی مراجعه کنید:

  • وقتی با تلفن صحبت می کنید در شنیدن صدا مشکل دارید: اغلب تلفن های جدید ولوم کنترلی دارند که قابلیت افزایش صدا در حین مکالمه را برای ما فراهم می کند.اگر وولوم کنترل تلفن شما روی حالت ماکزیمم قرار دارد شما یا یکی از افرادی که از این تلفن استفاده می کند به کم شنوایی مبتلاست بنابراین حتما به شنوایی شناس مراجعه نمایید

 

  • هنگامی که چند نفر به طور همزمان صحبت می کنند در پیگیری مکالمه دچار مشکل می شوید: محیط هایی مانند مهمانی یا جلسه کاری و یا رستوران را تصور کنید اگر هنگامی که در این محیط ها دو یا تعداد بیشتری افراد در حال صحبت هستند و شما در درک صحبت ها در این شرایط دچار مشکل هستید احتمالا از کم شنوایی رنج می برید.

 

  • اعضای خانواده بیان می کنند که شما صدای تلویزیون را بلند می کنید:اگر اعضای خانواده از بلند کردن صدای تلویزیون توسط شما شکایت دارند ، احتمالا به کم شنوایی مبتلا شده اید. این علامت جزو علایمی است که در همه سنین ازجمله کودکان،نوجوانان و بزرگسالان کاربرد دارد.

 

  • برای شنیدن مکالمات انرژی زیادی صرف می کنید:
    آیا در پایان روز دچار سردرد می شوید؟ پس از مکالمه با همکاران،دوستان یا خانواده دچار خستگی می شوید؟ احتمالا این خستگی می تواند ناشی از انرژی ای باشد که که برای حفظ تمرکز برای شنیدن صرف کرده اید. حفظ تمرکز در کل طول روز کار بسیار خسته کننده ایست و می تواند منجر به سردرد،خستگی و ازدست رفتن انرژی شود. سمعک باعث می شود که در پایان روز این احساس را نداشته باشید.

 

  • در محیط پرسر وصدا دچار مشکل هستید: تصور کنید ساکن یک شهر بزرگ هستید و با دوستانتان مثلا به پارک یا پاساژ رفته اید. سر و صدای زمینه یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی شهریست. افراد دچار کم شنوایی در این محیط ها برای شنیدن دچار مشکل می شوند.خبر خوب برای این دسته از افراد اینست که سمعک های جدید مجهز به سیستم های دایرکشنال و سیستم مهار نویز هستند . میکروفن های دایرکشنال صدا را از سمت مورد نظر فرد(مقابل) برمیدارند و سایر صداها را از جهت های دیگر مهار می کنند.سیستمهای مهار نویز نیز سر و صدای محیط را کاهش می دهد تا فرد استفاده کننده از سمعک راحتتر باشد.

 

  • زیاد می پرسید “چی؟”: اگر در طول روز زیاد از کلمه “چی” استفاده می کنید این نشانه اینست که صدا را به درستی دریافت نکرده اید و نشان دهنده وجود کم شنوایی است.

 

  • فکر می کنید که مردم واضح صحبت نمی کنند: اگر حس می کنید که اطرافیان شما درست و واضح صحبت نمی کنند،زیر لبی صحبت می کنند و یا زمزمه می کنند، احتمالا به کم شنوایی مبتلا هستید. سمعکی که به خوب انتخاب و تنظیم شده باشد می تواند این مشکل شما را حل کند و شفافیت صدا را برای شما ایجاد کند.

 

  • کلمه ای را به جای کلمه مشابه دیگر می شنوید: مثلا کلمه “ سیر” را “شیر” می شنوید . اشتباه شنیدن کلمات مشابه خسته کننده است ولی شما محکوم به تحمل آن نیستید. سمعک می تواند در حل این مشکل بسیار کمک کننده باشد.

 

  • در فهم گفتار کودکان و زنان مشکل دارید:همانطور که بارها تکرار شده است کم شنوایی در فرکانس خاص(زیر و بمی خاص) با افزایش سن بسیار معمول است و اغلب افراد ،کم شنوایی در صداهای” زیر” دارند. از انجا که صدای کودکان و زنان “زیر” است شنیدن این صداها سختتر است و در پروسه کم شنوایی زودتر تحت تاثیر قرار می گیرد.ارزیابی شنوایی می تواند به طور دقیق مشخص کند که در چه فرکانسهایی دچار مشکل هستید.با استفاده از سمعک مناسب می توان این مشکل را حل کرد.

 

  • ازصحبت کردن با دیگران اذیت می شوید زیرا فهم گفته هایشان برای شما دشوار است:اینکه فرد نتواند صدای اطرافیان را به خوبی بشنود باعث ایجاد آزار و گاهی دلخوری از دیگران می شود. وجود کم شنوایی تنها به نشنیدن محدود نمی شود و متاسفانه عوارضی مانند افسردگی،عصبانیت،انزوا و سایر اختلالات عاطفی را با خود به همراه دارد. با مشاوره گرفتن از متخصصین شنوایی می توانید شادتر باشید و کیفیت زندگی بالاتری داشته باشید.

 

  • ده علامت وجود کم شنوایی
  • انتخاب های زیادی برای درمان کم شنوایی وجود دارد. با مراجعه به مراکز شنوایی شناسی می توانید راهکار مناسب را برای درمان کم شنوایی پیدا کنید

ده علامت وجود کم شنوایی

مرکز شنوایی آوای امید برای مشاوره رایگان در مورد کم شنوایی در خدمت شماست:

0214005315- 02144974855

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *