بزرگسال, وزوز گوش

شنیدن صدای ضربان در گوش را جدی بگیرید – وزوز ضربانی

صدای ضربان در گوش

شنیدن صدای ضربان در گوش مشکلی آزار هنده است که بعضی افراد آن را تجربه می کنند. اگر شما نیز صدای ضربان در گوش خود دارید این مقاله را بخوانید. 

در ادامه به شما توصیه می کنیم که مقاله ی را مطالعه بفرمایید تا به جواب تمامی سوال های خود دست پیدا کنید:

شنیدن صدای ضربان در گوش نوعی از وزوز گوش است که  علت های مختلفی دارد که می تواند به علت بیماری های گوش ، عفونت ها، مشکلات عروقی در گوش مشکلات عروقی در گردن ، استرس و اضطراب باشد .از دیگر عوامل شنیدن صدای ضربان در گوش وجود تومور گلوموس است که باید به سرعت بررسی و درمان شود.

وزوز ضربانی یا صدای ضربان در گوش چیست

افرادی که با وزوز ضربانی مواجه هستند، اغلب صداهایی مانند صدای ضربان قلب، صدای نبض صدای هوهوی ریتمیک یا صدای مشابه جریان خون را در گوش می شنوند که ممکن است در یک گوش و یا هر دو گوش باشد. در بعضی افراد این صدا آزاردهنده است ولی در برخی افراد آزاردهندگی آنقدر زیاد است که ممکن است فرد را در زندگی روزمره ناتوان کند و در تمرکز و خواب این افراد اختلال ایجاد کند.

وزوز ضربانی با نوع معمولی و وزوز مزمن تفاوت دارد. اگرچه حتی تینیتوس ضربانی نیز اغلب خطرناک نیست، اما احتمال دارد منبع قابل شناسایی داشته باشد و ممکن است نشانه اول یک بیماری جدیتر باشد.

گاهی اوقات وزوز ضربانی به طور خودبخود از بین می‌رود. با این حال، از آنجایی که ممکن است ناشی از شرایط خطرناک باشد، برای بیمارانی که علائم تینیتوس ضربانی دارند باید ارزیابی پزشکی دقیقی انجام شود. خوشبختانه، وزوز ضربانی در صورتیکه علت دقیق آن با ارزیابی های کامل شناسایی شود قابل درمان است.

شنیدن صدای ضربان در گوش

علائم وزوز ضربانی

علامت شایع وزوز ضربانی  که منجر به شنیدن صدای ضربان در گوش می شود شامل شنیدن منظم صدایی مانند ضربان قلب در گوش است. ضربان یا صدا اغلب با ضربان قلب بیمار هماهنگ است. زمانی که ضربان قلب افزایش می‌یابد، ضربان یا صدای وزوز نیز سریعتر می‌شود و وقتی ضربان قلب کاهش می‌یابد، ضربان یا صدا آرام تر می‌شود.

اگرچه معمول است که در مواقع استرس شدید که ضریان قلب زیاد می شود فرد ضربان قلب خود را بشنوند، اما افراد مبتلا به تینیتوس ضربانی آن را حتی زمانی که فشاری به خود وارد نکرده‌اند، می‌شنوند. علائم وزوز ضربانی همچنین در شب در حالی که در خوابیده‌اید، بیشتر می شود زیرا صداهای خارجی که می توانند برروی وزوز پوشش ایجاد کنند کمتر می شوند.وزوز ضربانی ممکن است مداوم  یا باشد یا به صورت دوره ای ظاهر شود و از بین برود. 

علت وزوز ضربانی

در بسیاری از موارد، علت شنیدن صدای ضربان در گوش بیماری اساسی دیگری است که باعث ایجاد وزوز ضربانی می شود. در ادامه لیستی از بیماریهایی که باعث ایجاد وزوز ضربنی می شود آورده شده است.

آترواسکلروز

در افراد مبتلا به آترواسکلروز، لایه‌ی پلاک در داخل عروق تجمع می‌کند. زمانی که پلاک سفت می‌شود، عروق را مسدود می‌کنند و جریان خون به بدن، از جمله گوش‌ها، گردن یا سر، محدود می‌شود. این ممکن است باعث شنیدن صدای ضربان یا فش فش که ویژگی تینیتوس ضربانی است، در یک یا هر دو گوش شما شود.

اختلالات و تغییرات ساختاری در عروق وریدی

وزوز ضربانی اغلب به دلیل اختلالات یا تغییرات ظاهری در عروق وریدی و شرایین، به ویژه آنهایی که نزدیک گوش‌ها قرار دارند، ایجاد می‌شود. این ناهنجاری‌ها یا اختلالات، از جمله شامل رگ‌زایی و ناهنجاری‌های شریانی- وریدی است و می‌توانند باعث تغییر در جریان خون از طریق عروق خونی شوند.

 

ناهنجاری‌های گوش عامل صدای ضربان در گوش


مجرای نیمدایره فوقانی یکی از سه کانالی است که در دستگاه تعادلی گوش داخلی وجود دارد. بیماران مبتلا به سندرم اختلال کانال نیم‌دایره فوقانی، یک شرایطی که بخشی از استخوان زمانی که روی کانالنیم دایره بالایی قرار دارد، به طور غیرطبیعی نازک است یا وجود ندارد،این افراد سرگیجه و وزوز ضربانی را تجربه می کنند.

نازک شدن یا عدم وجود استخوان در بالای عروق اصلی وریدی و شریانی که نزدیک گوش قرار دارند همچنین می‌تواند باعث شنیدن ضربان قلب توسط بیمار شود.

فشار خون بالا

زمانی که فشار خون بالا باشد، جریان خون از طریق شریان کاروتیدی به شدت ناپایدارتر خواهد بود که باعث ایجاد صدای ضربانی می‌شود.

تومور گلوموس مهمترین عامل صدای ضربان در گوش

تومور گلوموس از تومورهای خوش خیم شریان کاروتید که یکی از رگ های اصلی گردن است، می باشد. تومورهایی کپسول دار پرعروق و با رشد آهسته می باشند. این تومورها خوش خیم هستند اما می توانند عواقب بسیار بدی برای گوش و شنوایی شما ایجاد کنند.

بیماران مبتلا به تومور گلوموس با شکایت وزوز و شنیدن ضربان قلب به کلینیک شنوایی سنجی مراجعه می کنند. به دلیل اینکه محل رشد این تومور در داخل یا نزدیک استخوان گیجگاهی است در حیطه شنوایی بسیار اهمیت دارد هرچند که سرعت رشد تومور کند می باشد.

شیوع ابتلا خانم ها به انواع تومور گلوموس بیشتر از آقایان بوده و معمولا در دهه های پنجم تا ششم شایع است. اما دیده شده که در هر سنی احتمال ابتلا به این تومور وجود دارد.

اين تومورها به هر فضا ومحوطه خالی نفوذ می کند لذا به آهستگي وارد گوش مياني شده و ماستوييد وتمام سلولهای مجاوررا پر می کند وبا پیشرفت فشاراز درون سبب تخريب مي شود.و حتي بطرف داخل مغز گسترش مي يابند. عصب فاسیال را در بخش ماستوئید واستیلوماستوئید مورد هجوم قرار می دهد و سبب فلج و در نهایت باعث فلج کامل یک طرف صورت می شود.

ضربان در گوش

علائم تومور گلوموس

  • خون ریزی از گوش مبتلا
  • درد گوش
  • مشکل در بلع
  • وزوز

عوارض تومور گلوموس

  • سکته مغزی
  • عفونت
  • نشت مایع مغزی نخاعی

تشخیص تومور گلوموس

معاینه میکروسکپی الزامی است و جهت تعيين وسعت تومور وطبقه بندی آن انجام سي تي اسكن یا سی تی آنژیوگرافی بسیار کمک کننده می باشد.

درمان تومور گلوموس

درمان اين تومور جراحي مي باشد . مگر در مواردي كه قابل جراحی نيست مثل تومورهاي بزرگي كه كل قاعده جمجمه را گرفته است که در این حالت از پرتودرماني گاما نایف استفاده ميشود . پرتودرماني هر چند سبب تخريب تومور نمي شود ولي از پيشرفت و رشد مجدد تومور جلوگيري مي كند.

به علت دستکاری گوش، ممکن است مقداری از شنوایی پس از عمل از دست برود و فرد کم شنوا شود. با این حال شنوایی فرد هیچگاه به حالت اولیه باز نمی گردد و برای جبران کم شنوایی بایستی  برای خرید سمعک و استفاده از سمعک اقدام شود.

افزایش فشار داخل جمجه ای

افزایش فشار مایع مغزی در اطراف مغز باعث بروز یک وضعیت سلامتی به نام فشار داخل جمجمه می‌شود. علت این افزایش فشار گاهی شناخته شده نیست و با علائمی مانند سردرد، دید دوتایی، درد پشت چشم و وزوز ضربانی همراه است.

ناهنجاری‌های دیوار سینوس

این ناهنجاری‌ها شامل فقدان و یا تغییر شکل سینوس سیگموئید  است. سینوس سیگموئید یک کانال حمل خون در کنار مغز است که خون را از وریدهای درون مغز دریافت می‌کند.این ناهنجاری‌ها باعث فشار، تغییرات جریان خون و صدا درون سینوس سیگموئید می‌شوند که منجر به وزوز ضربانی و صدای ضربان در گوش می‌شود.

سایر علل تینیتوس ضربانی که می‌توانند باعث تولید صدای ضربانی یا فش فش شوند عبارتند از:

کم خونی
کم شنوایی انتقالی
آسیب به سر
فعالیت بیش از حد غده تیروئید (هیپرتیروئیدیسم)
تنگ شدن مسیرهای جریان خون مغز 
بیماری پاژه

تشخیص علت وزوز ضربانی

برای تشخیص وزوز ضربانی، و اینکه چه عاملی باعث شنیدن صدای ضربان در گوش است در صورت مشکوک بودن به این حالت، باید تحت ارزیابی پزشکی دقیق شنوایی توسط ادیولوژیست و ارزیابی های اتولوژیک توسط یک جراح گوش و حلق و بینی که با این حالت آشنا است قرار بگیرید.

برای حدود یک سوم بیماران، منبع وزوز ضربانی آنها ممکن است ناشناخته باشد، اما مهم است که علل جدی احتمالی رد شود. 

تست های شنوایی

ابتدا می بایست تست های شنوایی سنجی برای رد عفونت و مشکلات گوش میانی و داخلی انجام شود.این تست ها شامل ادیومتری ، تمپانومتری، ارزیابی خصوصیات وزوز گوش و در صورت وجود سرگیجه تست سرگیجه نیز انجام می شود. این تست ها در مرکز شنوایی انجام می شود.

سایر تست ها برای تشخیص علت وزوز ضربانی

همچنین روش‌های تصویربرداری زیر نیز برای تشخیص تینیتوس ضربانی استفاده می‌شوند:

آنژیوگرافی
آنژیوگرافی تاموگرافی کامپیوتری (CTA)
اسکن تاموگرافی کامپیوتری (CT)
آنژیوگرافی تصویربرداری با مغناطیس (MRA)
تصویربرداری با مغناطیس (MRI)
اسکن CT 
سونوگرافی

وزوز ضربانی

برای از رد کردن احتمال کم خونی یا مشکلات تیروئید، نیاز به آزمون‌های خونی و آزمایش عملکرد تیروئید هم وجود دارد.آزمون‌های خونی، شامل شمارش کامل سلول‌های خون (CBC)، ممکن است برای بررسی کم خونی یا شرایط مرتبط با خون انجام شود.

علاوه بر این، آزمون‌های عملکرد تیروئید، مانند اندازه‌گیری سطوح هورمون‌های تیروئید (T3، T4) و هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)، می‌توانند به ارزیابی عملکرد تیروئید کمک کنند و هرگونه مشکلات مرتبط با تیروئید را به عنوان علل محتمل تینیتوس ضربانی بررسی کنند. این آزمون‌ها، همراه با ارزیابی پزشکی و روش‌های تصویربرداری اشاره شده در بالا، به تشخیص جامع تینیتوس ضربانی کمک می‌کنند و می‌توانند علل زیرین یا عوامل مشارکت‌کننده را شناسایی کنند.

درمان وزوز ضربانی

قبل از تعیین درمان مناسب، باید ابتدا علت اصلی وزوز ضربانی عامل صدای ضربان در گوش شناسایی شود. با شناسایی مشکل، نرخ درمان تینیتوس ضربانی بالا است. این نوع وزوز معمولا درمان پذیر است .

درمان  میبایست شامل بیماری های عامل اصلی ایجاد کننده وزوز ضربانی باشند زیرا تینیتوس ضربانی می‌تواند ناشی بیماری های مختلفی باشد، بررسی دقیق کمک می‌کند تا  پزشک برنامه درمانی شخصی‌سازی شده برای شما ایجاد کنند.

اگر پزشک شما تشخیص دهد که تینیتوس ضربانی شما ناشی از هیپرتیروئیدیسم، فشار داخل جمجمه بالا یا کم خونی است، درمان ممکن است شامل مصرف داروها باشد. فشار خون بالا نیز ممکن است با مصرف داروها در ترکیب با تغییرات سبک زندگی مانند ورزش، ترک سیگار و کاهش وزن، درمان شود.

اگر ارزیابی شما نشان دهد که یک اختلال یا تشکیل خونریزی عروقی، تومور یا ناهنجاری گوش عامل تینیتوس ضربانی شما است، پزشک شما احتمالاً جراحی گوش‌شناسی یا عصبی را برای اصلاح آن شرایط زیرین توصیه خواهد کرد. این در برخی موارد همراه با درمان‌های تکمیلی مانند استنت‌گذاری برای آنوریسم‌ها می‌باشد.

تکنیک‌های مدیریت علائم وزوز ضربانی

اگر هیچ بیماری زمینه ای  وجود نداشته باشد که منجر به تینیتوس ضربانی شما و صدای ضربان در گوش شده باشد، پزشک شما ممکن است روش‌های خودمراقبتی را پیشنهاد دهد تا به کاهش علائم شما کمک کند.

در برخی موارد، درمان صدا ممکن است به کاهش صدای محبوس‌کننده یا صدای شبیه به بادگیر که توسط تینیتوس ضربانی ایجاد می‌شود، کمک کند.

پزشک شما ممکن است توصیه کند از یک دستگاه ساکن صدای قطع کننده استفاده کنید، مانند دستگاه صدای سفید یا یک تولیدکننده صدای قابل پوشیدن. صدای یک کولر هوا یا یک فن نیز می‌تواند کمک کند، به ویژه در زمان خواب.

بعضی از تغییرات سبک زندگی و رفتاری همچنین می‌تواند به کاهش علائم تینیتوس ضربانی کمک کند.

تکنیک‌های زیر برای برخی بیماران با تینیتوس ضربانی مفید است:

– روان‌درمانی شناختی-رفتاری
– مدیتیشن
– تکنیک‌های رهایش
– درمان تجدیدآموزی تینیتوس

پس از مراجعه به کلینیک شنوایی سنجی و تعیین میزان افت شنوایی، متناسب با کم شنوایی و نیاز بیمار توسط متخصص شنوایی بهترین سمعک با بالاترین کارایی تجویز می گردد.

شماره تماس  جهت تعیین نوبت و دریافت مشاوره 

09194707047

02144005315

24 نظر در “شنیدن صدای ضربان در گوش را جدی بگیرید – وزوز ضربانی

  1. Naeem گفت:

    با سلام ، هنگام خوابیدن دقیقا موقعی ک به راختخواب میرم سرمو رو بالشت میزارم گوش سمت راستم شروع به وزوز میکند و خیلی ازار دهنده است لطفا راهنمایی ام کنید بابت این خیلی نگرانم .باتشکر

  2. دکتر شهیدی پور گفت:

    سلام خدمت شما. وزوز ناشی از مشکلات زیادی می باشد. شما بایستی علت وزوزتون مشخص شود. لطف کنید به کلینیک شنوایی سنجی مراجعه کنید. بعضی اوقات یک جرم ساده گوش می تواند وزوز دهد، بعضی اوقات مشکل از عصب است و خیلی دلایل دیگر. پس لطفا پیگیر شوید. متشکرم

    1. سارا گفت:

      سلام، من هم بعضي وقت ها يه صداي بوم بوم توي گوشم هست انگار كه هوا يا آب توي گوشم گير كرده باشه كه خيلي آزاردهندست ، آزمون شنوايي دادم و پيش دكتر عمومي چك كردم گوشمو گفتن چيزي نيست ولي خيلي آزار دهندست

  3. elahe گفت:

    سلام خسته نباشید من حدود ده روز پیش ی سمت صورتم ک سرم احساس درد داشتم و در حرکات سریع صدای نبض در گوشم میشنیدم البته چند ثانیه اما حدود یک هفته است هرروز بیشتر میشه و دو شب اذیتم میکنه و نمیذاره بخوابم در حالت خوابیدن و بیداری میشنوم گردنم ب سمت راست میچرخونم صدا قطع میشه امروز صدای باد نبض باهمه خستم کرده

  4. مریم.ر گفت:

    با سلام ،من در گوش سمت چپ ام صدای نبض میشنوم ،صدای گنگی مثل هو هو.سرگیجه ام دارم ،دکتر حلق و گوش رفتم و قرص اکتوسرک تجویز کردن و گوشم رو ساکشن کردن اما خوب نشدم ،و این قرص حالت سبک سری و منگی به من میده ،نمیدونم چرا اما فکر میکنم مشکل مربوط به مغزمه ،نمیدونم کجا و به چه دکتری مراجعه کنم که علت سرگیجه هام رو متوجه بشه.ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. رضا گفت:

      سلام دکتر گوش

    2. یزدان گفت:

      سلام من چند ماه پیش پشت سرم خورد زمین بد خورد از اون موقع صدای قلبم و هنگامی که میدوعم می‌شنوم خیلی حس بدیع فک کنم اعصابم مشکل دارع

  5. ابوالفضل هاشمی گفت:

    سلام ابولفضل هاشمی صدای نبض در گوش چپم احساس میکن البته فقط مخصوص زمانی است ک مظطرب میشم یا میدوم درکل زمانی ک ضربان قلبم بالا میره چیکار کنم میترسم

    میشه خیلی بدوم شاید فرجی شد خوب شد
    مطمعنم ک ناشی از ضربان قلبه ۱۶ سالمه ۱ ساله اینطوری شدم

  6. الی گفت:

    سلام من دختری ۲۱ ساله هستم دو ماهه ک صدای نبض تو گوش راستم میشنوم و دائمی هست و فقط با فشار رگ گردن صداش قطع میشه . به دکتر متخصص گوش مراجعه کردم ک گوشمو معاینه کرد گفت مشکلی نداره الان باید چیکار کنم این صدای دائمی خیلی آزاردهنده اس

    1. دکتر شهیدی پور گفت:

      با سلام
      همانطور که در مقاله هم اشاره شده است وزوز گوش ضربانی معمولا قابل درمان است فقط علت ایجاد کننده آن باید به درستی تشخیص داده شود و درمان انجام شود .

  7. فرهادپویا گفت:

    سلام وعرض ادب وارزوی سلامتی برای شما.من اقا و۴۱سال سن دارم ومدت۶ماه هست درگوش راستم هنگام خواب صدای تپش قلب میشنوم واگر خمیازه بکشم صدا چند برابر میشه شغلمم شیفتیه یعنی باید استراحت کنم که بتونم شب سرکارم بیدارباشم ولی صدای تپش نمیزاره خوب بخوابم لطفا کمکم کنید ممنون میشم

  8. آناهیتا گفت:

    سلام وقت بخیر…من دختر پنج ساله دارم که گوشش راستش حدود یه هفته س که صدای تپش میده و البته تو این یه هفته مداوم نبوده و سه چهار بار اتفاق افتاده…چه دلایلی ممکنه داشته باشه؟

  9. srt گفت:

    سلام. نوزده سالمع و وزنم مناسبه. هیچ بیماریرای هم ندارم ظاهرا. توی گوش چپم ضربان میشنوم. انگار قلبم اونجاست!!! قضیه چیه؟؟

  10. فائزه گفت:

    سلام من الان حدمد یک سال تو‌گوش سمت چپم صدای نبض میاد در همه حالت نشسته در حال راه رفتن خوابیده دکتر متخصص گوش هم رفتم اما خوب نشده من چی کارکنم دیگ صداش کلافم کرده

  11. رحیمی گفت:

    سلام و‌عرض ادب
    حدود یک ماهه در گوش راستم (فقط راست) صدای پت پت مداوم میشنوم و خیلی کلافه کننده است. شبیه وزوز نیست اصلا، ضربان خیلی تند هست در حدی که نمیتونم بشمرم. بهیچ وجه با ضربان قلب همگام نیست. داروی خاصی مصرف نمیکنم. اوایل وقتی عصبی میشدم شدت میگرفت. اما مدتیه مداوم همیشه هست و نمیفهمم چی ایجادش میکنه. ممنون میشم راهنمایی کنید

  12. Dina(*˘︶˘*).。D.:*♡ گفت:

    سلام ببشخید من هم سرگیجه دارم بیشتر اوقات
    و وقتی ام سرگیجه دارم دست و پام می لرزه و امشب گوش راستم نبض زد چرا?

  13. افسانه گفت:

    سلام خسته نباشید یک چند روز پیش متوجه کاهش شنوایی و صدای طپش قلب در گوش چپم به دکتر مراجعه کردم بعد از تست شنوایی متوجه شدم که گوش راستم هم کاهش شنوایی دارد دکتر برای مدت ۲ هفته این قرص ها رو گاباپنتین و نیزوپرد و ویتامین ب۱ تجویز کردن آیا امکان بهبودی و جلوگیری از کاهش شنوایی گوش سمت راستم امکان دارد؟ امکان دارد به طور کامل شنوایی ام رو از دست بدم؟

  14. ansari گفت:

    سلام
    منصدای هو هو مانند ضربانی را سال 96 در گوشم میشنوم با مراجعه به پزشک و ازمایشات زیاد تشخیص گلوموس ژگولر بود که با انژیوگرافی خدا رو شکر رد شد ولی از سال 98 سر گیجه در سمت چپ گوش یعنی همان گوش شروع شده با خوردن اکتوسرک کنترل شد ولی خوابیدن خیلی سخته چون کامل خوب نشده وقتی به سمت گوش چپ میخوابم باید ارام بخوابم و بیدار شم چون هنوز سرگیجه دارم امستل 1400 ماه رمضان روزه گرفتم زبان قلبم بالا رفت به 114 رسید که این هم گاهی روزها 80 تا 108 در نوسان ایا این علایم اشاره به یک بیماری دارد؟

  15. Bada گفت:

    چندساله صدا افتاده تو گوشم و حتی یک دقیقه هم قطع نمیشه .وقتی بلند میشم یا کلا فعالیت اینا صداش بلند ترم میشه…صدای ضربان قلبه با یطور باد مانند …خسته شدم دیگه 😔یبار رفتم دکتر گفت بخاطر اعصاب ایناس ولی خب تاکی باید تحملش کنم ی لحظه ام قطع نمیشه خیلی بلنده صداش 😔حتی راحتم نمیتونم بخوابم

  16. نیلوفر گفت:

    اکثر مواقع گوش راستم صدای تپش قلب میده خیلی اذیت می‌کنه

  17. سمیرا_م گفت:

    سلام دختر هشت ساله ی من مدتی هست که هرازگاهی میگه گوشم بوم بوم میکنه مدام انگشتش داخل گوشش میکنه تا اروم شه،نمیدونم چیکارکنم، یه راهنمایی بفرمایید

    1. یزدان گفت:

      ببرید دکتر مشکل حل میشه

  18. فاطمه گفت:

    سلام من الان یک هفته ای هست که صدای قلبم رو از گوش چپم می شنوم و الان به قدری شده که نمیتونم با این گوش صدای بیرون رو بشنوم چه مشکلی دارم؟آیا خطرناکه

  19. Na..djnd گفت:

    سلام من دو هفته هست شیمی درمانیم تموم شده،الان وقت فعالیت مثل بالاپایین اومدن از پله تو گوش سمت راستم صدای ضربانی میشنوم که با استراحت و نشستن از بین میره باید پیش چه متخصصی برم؟مشکل جدی هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *