کم شنوایی

کم شنوایی – کم شنوایی چیست

کم شنوایی

کم شنوایی به وضعیتی اطلاق می‌شود که شخص قادر به شنیدن صداها و گفتار به طور کامل یا به طور مطلوبی نباشد. این مسئله ممکن است از میزان بسیار ملایم تا کم شنوایی شدید و ناشنوایی متفاوت باشد. کم شنوایی می‌تواند در تمام طول عمر افراد رخ دهد و ممکن است به صورت  کم شنوایی تدریجی یا گرفتگی گوش به صورت ناگهانی یعنی کم شنوایی ناگهانی پدید آید.

علل کم شنوایی می‌تواند شامل مشکلات در ساختار گوش، آسیب به گیرنده‌های حساس گوش در گوش داخلی، مسائل مربوط به مسیر انتقال صوت تا مغز و مشکلات در تشخیص و پردازش صداها در مغز باشد.در مقاله 18 علت کم شنوایی به دلایل بروز کم شنوایی پرداخته ایم.

 

کم شنوایی چیست

 

علت کم شنوایی

کم شنوایی می تواند علت های مختلفی داشته باشد .بعضی از عواملی که در ادامه گفته می شود می توانند عامل کم شنوایی باشند، از جمله:

1. سن:با پیشروی سن، قدرت شنوایی ممکن است کاهش یابد و افراد با سن بالاتر به طور طبیعی کاهش  شنوایی را تجربه کنند.

2. عوامل مرتبط با محیط: افرادی که در معرض صداهای شدید، نویزهای محیطی یا مواد شیمیایی ضررآور قرار می‌گیرند، ممکن است خطر کم شنوایی بیشتری داشته باشند. دیده شده که سیگار کشیدن هم می تواند علت ایجاد کم شنوایی باشد.

3. عوامل وراثتی: برخی از موارد کاهش شنوایی به علت عوامل ژنتیکی و وراثتی رخ می‌دهد.

4. عوامل مرتبط با بیماری: برخی بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مانند عفونت‌های گوش، اختلالات در سیستم عصبی، دیابت، فشار خون بالا و مصرف بعضی داروها می‌توانند عامل کم شنوایی باشند.

کم شنوایی می‌تواند تأثیرات جدی بر روی کیفیت زندگی فرد داشته باشد. اگر شما یا کسی در اطرافتان علائم کم شنوایی دارید، توصیه می‌شود به مرکز شنوایی سنجی مراجعه کنید تا با انجام  تست های شنوایی علت کم شنوایی شما به طور دقیق تشخیص داده شود و راهنمایی‌های لازم جهت درمان کم شنوایی و یا خرید سمعک برای شما انجام گیرد.

علل کم شنوایی

آیا کم شنوایی مختص به سالمندان است؟

بجز کم شنوایی در سالمندان که به آن پیرگوشی گفته می شود ، تقریبا 20 درصد افراد غیر سالمند در جوامع مختلف به درجاتی به کم شنوایی مبتلا هستند. به علاوه اینکه نرخ کم شنوایی در کودکان ،5 کودک در هر هزار تولد در  آمریکاست. کاهش شنوایی به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد  از جمله کم شنوایی در اثر دارو و مصرف داروهای اتوتوکسیک ، کم شنوایی محیط کار پرسر و صدا، در معرض صدای بلند بودن به صورت تفریحی و اختلالات ژنتیکی.، ابتلا به بیماریهای خاص و مصرف داروها در برخی موارد نیز علت کم شنوایی ناشناخته است.

امروزه با گسترش استفاده از وسایلی مانند هدفن ها و یا سیستم های پخش کننده موسیقی با صدای بلند ،نوجوانان و بزرگسالان جوان در ریسک خطر ابتلا به کم شنوایی ای قراردارند که کاملا قابل پیشگیری است. کم شنوایی ناشی از صدا یکی از مهمترین علل ایجاد کم شنوایی است که 26 میلیون آمریکایی بین سن 20 تا 69 سال را درگیر کرده است. بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها 16 درصد نوجوانان 2 تا 19 سال درجاتی از کم شنوایی ناشی از صدا را نشان می دهند

 

عوامل ایجاد کم شنوایی

برای دانستن علت کم شنوایی به کجا مراجعه کنم؟

اخرین باری که به پزشک خانوادگی خود مراجعه کردید آیا برای شما ارزیابی شنوایی توصیه کرده است؟ احتمالا خیر. زیرا تعداد کمی از پزشکان خانوادگی این کار را انجام میدهند. 

پزشکان به شکایت خود فرد برای توصیه به انجام آزمایشات و ارزیابی ها تکیه می کنند. شما نباید انتظار داشته باشید که پزشک خانوادگی شما  درمعاینات روتین یک حفره کوچک درون دندان شما را ببیند  .بنابراین همین قدر محتمل است که پزشک بتواند تغییرات ایجاد شده در شنوایی شما را تشخیص دهد مگر اینکه کم شنوایی ناگهانی رخ دهد و یا تغییرات شنوایی بسیار مشهود و همراه با تب و علایم بالینی باشد.

بنابراین در هنگامی که احساس کم شنوایی دارید به مرکز شنوایی معتبر مراجعه کنید متخصصین شنوایی برای تجویز و انجام شنوایی سنجی  تخصص لازم را دیده اند. این متخصصین وجود کم شنوایی را شناسایی و راهکارهای درمانی ممکن را توصیه می کنند . متخصصین شنوایی در مرکز شنوایی و سمعک آوای امید بهترین گزینه برای مراجعه هستند.

 

کم شنوایی

کم شنوایی یک گوش:

  کم شنوایی در اغلب موارد دو گوشی است ولی گاهی پیش می آید که کم شنوایی یکی از گوش ها را درگیر کند در این صورت این موضوع پیش می آید که چون فقط یکی از گوشهام یه کم کمتر می شنود پس شنوایی من خوب است:

مغز بسیار شگفت انگیز است. مغز برای شنیدن به اطلاعات رسیده از دو گوش نیاز دارد کم شنوایی در یک گوش می تواند اختلالاتی در شنیدن ایجاد کند . از جمله مشکل در درک گفتار در محیط شلوغ، عدم توانایی تشخیص منبع صدا . کم شنوایی یک گوشی در انجام سایر کارها هم می تواند تداخل ایجاد کند به این ترتیب که وقتی به صدایی گوش می دهید چون باید انرژی زیادی برای درک آن صدا به کار ببرید مغز خسته می شود و عملکرد شناختی کاهش می یابد.

کم شنوایی یک طرفه را بی اهمیت در نظر نگیرید و دقت کنید که این نوع کم شنوایی در بسیاری از موارد قابل درمان است فقط باید برای شروع به متخصص شنوایی شناسی مراجعه کنید.

 

درمان کم شنوایی

در صورتی که به کم شنوایی از هرنوع دچار شده اید هرچه زودتر به مرکز شنوایی آوای امید مراجعه کنید . متخصصین ما در این مرکز به شما کمک خواهند کرد تا علت کم شنوایی خود را شناسایی و درمان مطابق با آن را دریافت کنید

 بسیاری از انواع کم شنوایی قابل بهبود یافتن هستند چه با سمعک یا با دارو و یا جراحی و یا حتی با کار ساده ای مانند جرم گیری گوش. اگر به متخصص مراجعه نکنید نخواهید دانست که علت و درمان کم شنوایی شما کدام مورد است.دنیای علم شنوایی روز به روز در حال تغیر است کم شنوایی ای که چند سال قبل غیر قابل درمان بود اکنون به لطف پیشرفت تکنولوژی کاملا قابل درمان است.

 

درمان کم شنوایی

کم شنوایی ما بر خانواده ما نیز اثر گذار است

برخی از افراد معتقدند که چون ما انسانهای پر طاقتی هستیم اکنون که به کم شنوایی مبتلا شده ایم آن را تحمل کرده و با آن کنار می آییم. لحظه ای خود را جای افراد خانواده و دوستان بگذارید . همسر، فرزندان، دوستان و همکاران برای اینکه بتوانند با شما صحبت کنند و منظور خود را به شما منتقل کنند گاهی لازم است که جمله ای را چندین بار و با صدای بلند تکرار کنند که این کار باعث ایجاد خستگی و دلسردی در انها می شود .

به یاد داشته باشید که کاهش شنوایی اثر بسیار زیادی برروی روابط شما با عزیزانتان دارد. یا به عنوان مثال تصور کنید در منزل برای تماشای تلویزیون شما باید صدای آن را بلند کنید در حالیکه این صدا برای بقیه آزار دهنده است.  حتی اگر نمیخواهید به خودتان کمک کنید برای کمک به روابطتان با افرادی که دوستشان دارید و کمک به آنها به دنبال درمان کم شنوایی باشید.

علائم کم شنوایی در بزرگسالان

هميشه با بيماراني مواجه مي شويم که بيان مي کنند احساس مي کنيم توجه ما نسبت به صدا کم شده است. حال وقتي برای آنها شنوایی سنجی  انجام می شود متوجه مي شويم کم شنوايي دارند اما اکثر آنها کاهش شنوايي خود را انکار مي کنند و بيان مي کنند ما مشکل شنوايي نداريم و در حين تست حواسمان پرت شده است يا تمرکز نداشته ايم.

اما مي خواهيم 10 علامتي که مي توانيد به سلامت شنوايي خود شک کنيد را براي شما بيان کنيم. اگر اين علائم را داريد حتما به متخصص شنوايي شناسي مراجعه کنيد.

1.اگر در شنيدن صداي تلويزون مشکل داريد و ولوم صداي تلويزيون را هميشه بر روي ولوم بالا قرار مي دهيد. اگر حتي وقتي محيط ساکت است ولوم صداي تلويزيون را بر روي صداي بالا قرار مي دهيد بايد يک بار تست هاي شنوايي را انجام دهيد.

2. اگر در شنيدن صداي تلفن مشکل داريد و در حين مکالمات اشتباهي متوجه مي شويد اگر ولوم صداي تلفن را هميشه بر روي ولوم بالا قرار مي دهيد. اگر حتي وقتي محيط ساکت است ولوم صداي تلفن را بر روي صداي بالا قرار مي دهيد بايد يک بار تست هاي شنوايي را انجام دهيد.

3.اگر هنگامي که با يک نفر در حين گفتگو هستيد و براي درک بهتر به لب هاي او نگاه مي کنيد بايد يک بار تست هاي شنوايي را انجام دهيد.

4. اگر گاهي اوقات گوش هاي شما سوت مي کشد و به اصطلاح علمي گوش هاي شما وزوز مي کند بايد يک بار تست هاي شنوايي را انجام دهيد.

5.اگر هنگامي که با يک نفر يا چند حرف مي زنيد صدا را مي شنويد اما کلمات را واضح نمي شنويد بايد يک بار تست هاي شنوايي را انجام دهيد.

6.اگر در شنيدن صداي پچ پچ مانند و صداهايي که از فاصله دور مي آيند مشکل داريد بايد يک بار تست هاي شنوايي را انجام دهيد.

7. اگر دائما فکر ميکنيد بقيه افراد خانواده يا دوستانتان آهسته حرف مي زنند يا تمرکز نداريد بايد يک بار تست هاي شنوايي را انجام دهيد.

8. اگر دائما فکر ميکنيد بقيه افراد خانواده يا دوستانتان آهسته حرف مي زنند يا تمرکز نداريد بايد يک بار تست هاي شنوايي را انجام دهيد.

9. اگر احساس مي کنيد با هندفري يا هدفون صداي تلفن يا صداي موسيقي را بهتر مي شنويد بايد يک بار تست هاي شنوايي را انجام دهيد.

10. اگر احساس مي کنيد در حمام يا محيط هايي که صدا اکو مي شود صداها را بهتر مي شنويد بايد يک بار تست هاي شنوايي را انجام دهيد.

علائم کم شنوایی

پیرگوشی بسیار آرام و خاموش ایجاد می شود ولی در صورت درمان نشدن می تواند مشکلات دیگری به همراه داشته باشد مانند بدخلقی،افسردگی،انزواو …

مطالعات نشان داده اند که کاهش شنوایی درمان نشده فرد را در معرض خطر جدی تری به نام آلزایمر قرار می دهد.

توصیه آخر: در صورتي هر کدام يا چند مورد از علائم بالا را داريد حتما به متخصص شنوايي شناسي مراجعه کنيد. در صورتي که کم شنوايي سريع تشخيص داده شود مي توان با استفاده از سمعک از بدتر شدن آن جلوگيري کرد. سمعک سبب مي شود علاوه بر اينکه صداها را بشنويد از بدتر شدن کم شنوايي شما جلوگيري مي کند. سمعک همچون عينک عمل مي کند.

 

پیشگیری از کم شنوایی

مرکز سمعک آوای امید تهران ، بهترین و مجهزترین مرکز خرید سمعک در غرب تهران است . متخصصین این مرکز برای مشاوره در خدمت شما هستند.

 

همین حالا برای بررسی وضعیت شنوایی خود به مراکز شنوایی شناسی مراجعه کنید

مرکز شنوایی آوای امید

44005315

09194707047

1 نظر در “کم شنوایی – کم شنوایی چیست

  1. Zahra گفت:

    سلام خانم دکتر به کمک شما شنوایی دو گوشم خیلی بهبود پیدا کرد یه دنیا ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *