همه چیز در مورد گوش و شنوایی

علت کم شنوایی – 18 عامل ایجاد کننده کم شنوایی

lazy

اگر شما به تازگی به کم شنوایی مبتلا شده اید و به دنبال علت کم شنوایی هستید در ادامه ما شما را با همه دلایل ایجاد کم شنوایی در بزرگسالان و همچنین بیماری های ایجاد کننده کم شنوایی آشنا می کنیم

تعریف کم شنوایی و ناشنوایی

بر طبق نظر سازمان جهانی بهداشت اگر فردی در نتیجه تست ادیومتری در مجموعه تست های شنوایی سنجی میزان آستانه های شنوایی  20 دسی بل یا بهتر در هر دو گوش داشته باشد از نظر شنوایی طبیعی و در صورتی که میزان شنوایی فرد بیشتر از این مقدار باشد به اصطلاح دچار کم شنوایی است . کاهش شنوایی ممکن است خفیف، متوسط، شدید یا عمیق باشد و می تواند یک گوش یا هر دو گوش را درگیر کند و منجر به مشکل در شنیدن گفتار مکالمه یا صداهای آرام شود.

“کم شنوا” به افرادی اطلاق می شود که از کم شنوایی خفیف تا شدید رنج می برند. افرادی که کم شنوا هستند معمولا از طریق زبان گفتاری ارتباط برقرار می کنند و می توانند از سمعک، کاشت حلزون و سایر وسایل کمکی  بهره ببرند.

تعریف کم شنوا

افراد «ناشنوا»  افرادی هستند که عمدتاً دچار کم شنوایی عمیق هستند که به معنای کم شنوایی یا عدم شنوایی است. آنها اغلب از زبان اشاره برای ارتباط استفاده می کنند.

تعریف نا شنوا

حقایق کلیدی در مورد کم شنوایی

بر طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی پیش بینی می شود تا سال 2050 نزدیک به 2.5 میلیارد نفر درجاتی از کم شنوایی داشته باشند و حداقل 700 میلیون نفر به توانبخشی شنوایی نیاز خواهند داشت.
بیش از 1 میلیارد جوان در معرض خطر کم شنوایی دائمی که قابل پیشگیری است قرار دارند که این به دلیل در معرض صدای بلند بودن است.

علت کم شنوایی چیست؟

علت کم شنوایی مواد مختلف و بیماری هایی است که می تواند عامل ایجاد کم شنوایی در بزرگسالان باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

• آسیب به سلول های حساسه گوش داخلی
  • پیرگوشی
  • کیپ شدن گوش با جرم
  • در معرض صدای بلند بودن
  • داروهای اتوتوکسیک
  • عفونت های گوش
  • پارگی پرده گوش
  • اتواسکلروز
  • بیماری منییر
  • بیماری خود ایمنی گوش
  • کم شنوایی ناگهانی
  • نروم اکوستیک
  • آسیب فیزیکی به سر
  • کم شنوایی ارثی تاخیری
  • بیماری قلبی
  • استرس

علت کم شنوایی

آسیب به سلول های مویی گوش داخلی

افزایش سن و صدای بلند می تواند باعث فرسودگی سلول های مویی یا سلول های عصبی حلزون شود که سیگنال های صوتی را به مغز می فرستند. سلول های مویی یا سلول های عصبی آسیب دیده یا از دست رفته سیگنال های الکتریکی را به خوبی ارسال نمی کنند. این باعث ایجاد کم شنوایی می شود. عواملی که باعث آسیب یا از بین رفتن موها و سلول های عصبی گوش داخلی می شوند عبارتند از:

• افزایش سن.  سلول های حساسه گوش داخلی به مرور زمان تخریب می شوند و با آسیب به سلول های حساسه گوش علت کم شنوایی هستند.
    صدای بلند. قرار گرفتن درمعرض صداهای بلند می تواند به سلول های گوش داخلی آسیب برساند. آسیب می تواند با قرار گرفتن در اطراف صداهای بلند در طول زمان اتفاق بیفتد. یا آسیب می تواند ناشی از یک انفجار کوتاه ولی شدید باشد، مانند تیراندازی.صداهایتفریحی نیز می تواند باعث اسیب به شنوایی شوند .
  • وراثت .ژن‌ افراد با یکدیگر تفاوت دارد و این باعث می شود که یک نفر بیشتر از دیگری به صداهای بلند و عوامل از بین برنده سلول های حساسه گوش داخلی ، حساس باشد.
  • برخی از داروها
دلایل کم شنوایی

چرا سلول های حساسه از بین می رود

تجمع جرم در گوش

تجمع جرم گوش با گذشت زمان، جرم گوش می تواند مجرای گوش را مسدود کند و مانع از عبور امواج صوتی شود. حذف جرم گوش با استفاده از شسشتوی گوش یا ساکشن گوش  می تواند به بازیابی شنوایی کمک کند.

عفونت گوش

عفونت گوش یا رشد غیرمعمول استخوان یا تومور. در گوش خارجی یا میانی، هر یک از این موارد می تواند باعث کاهش شنوایی شود.

پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش که به عنوان سوراخ پرده تمپان نیز شناخته می شود. صدای بلند، تغییرات ناگهانی فشار، ضربه زدن به پرده گوش با جسم و عفونت می تواند باعث ایجاد سوراخ و یا پارگی پرده گوش شود.

اتواسکلروز

اتواسکلروز  یک بیماری گوش میانی است. در این بیماری  استخوان های ریز گوش میانی سخت می شوند و قابلیت ارتعاش و انتقال صدا توسط آنها کاهش می یابد و  باعث کم شنوایی هدایتی می شود. این بیماری اغلب با جراحی درمان می شود و می توان به عنوان علت کم شنوایی در جوانان از آن نام برد.

بیماری منییر

این بیماری یک مشکل گوش داخلی است و به آن افزایش فشار گوش داخلی نیز گفته می شود. علت بیماری منییر مشخص نیست. معمولاً در افراد بین 30 تا 50 سال شروع می شود. فرد مبتلا به این بیماری اغلب دچار کم شنوایی حسی عصبی می شود. سرگیجه و وزوز گوش در این بیماری دیده می شود. حساسیت به صداهای بلند نیز ممکن است رخ دهد. کم شنوایی در این بیماری از نوع نوسانی است، اما با گذشت زمان دائمی می شود.

بیماری خود ایمنی گوش داخلی

اختلال خود ایمنی اختلالی است که بدن شما به خود حمله می کند. این نوع  بیماری که می تواند علت کم شنوایی سریع اتفاق می افتد. اگر ناگهان شنوایی خود را از دست دادید باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. درمان پزشکی می تواند به کاهش کاهش شنوایی کمک کند.

صدای بسیار بلند

صدای بلند می تواند باعث از دست دادن دائمی شنوایی شود. کم شنوایی ناشی از سر و صدا بدون درد است و معمولاً با گذشت زمان اتفاق می افتد. شنیدن صدای بسیار بلند، مانند انفجار، می تواند باعث کاهش شنوایی ناگهانی شود. برای اطلاع بیشتر از میزان بلندی های صدا ، مقاله بلندی صدا در همین سایت را مطالعه کنید.

اکوستیک نوروما

این نمونه ای از توموری است که علت کم شنوایی می شود. همچنین می تواند باعث زنگ زدن در گوش و احساس پر بودن گوش شود. برای نوروم آکوستیک به درمان پزشکی نیاز دارید.

آسیب فیزیکی به سر

آسیب مغزی تروماتیک (TBI)، سوراخ در پرده گوش و آسیب به گوش میانی می تواند باعث کم شنوایی شود.

پیرگوشی

پیرگوشی یک کم شنوایی حسی عصبی است که با افزایش سن اتفاق می افتد. از علائم این نوع کم شنوایی ابهام در درک گفتار، درخواست از دیگران برای تکرار گفته ها یا بلند کردن صدای تلویزیون است.پیرگوشی علت کم شنوایی و شایعترین بیماری مزمن دوران سالمندی است.

دیابت علت کم شنوایی در بزرگسالی

براساس گزارش سازمان دیابت آمریکا، تقریبا 30 ملیون نفر در سال 2012 از دیابت رنج میبرده اند. و 86 میلیون نفر هم در مرحله پیش دیابتی قرار دارند که در این گروه گلوکز خون بالاتر از حد نرمال است ولی هنوز به حد بیماران دیابتی نرسیده است. بین دیابت و کم شنوایی ارتباط وجود دارد به طوری که بیماران مبتلا به دیابت ، 2 برابر سایر افراد به کم شنوایی مبتلا می شوند و در میان افراد پیش دیابتی هم نرخ کم شنوایی 30 در صد بیشتر از افراد نرمال است.

و کم شنوایی ps

کم شنوایی و دیابت

علت ابتلای افراد دارای دیابت به کم شنوایی هنوز مورد مطالعه است ولی به نظر می رسد که سطوح بالای گلوکز می تواند به عروق خونی کوچک و اعصاب موجود در گوش داخلی آسیب وارد کرده و ایجاد کم شنوایی کند.

• افراد دیابتی و پیش دیابتی می بایست هرساله مورد ارزیابی های شنوایی قرار گیرند .
  • ورزش روزانه،مانیتور کردن سطح گلوکز خون،حفظ وزن متعادل بدن در بیماران دیابتی برای پیشگیری از ابتلا به کم شنوایی حایز اهمیت است.
  • افراد مبتلا به دیابت درمورد استفاده از هدفون می بایست بسیار مراقبت نموده و از سطوح صدای بلند پیشگیری کنند.

کم شنوایی به علت دیابت

داروها و آنتی بیوتیک ها

برخی داروها اینها شامل آنتی بیوتیک جنتامایسین، سیلدنافیل (ویاگرا) و داروهای خاصی است که برای درمان سرطان استفاده می شود که می تواند به گوش داخلی آسیب برساند. دوزهای بسیار بالای آسپرین، سایر مسکن ها، داروهای ضد مالاریا یا دیورتیک های لوپ می توانند اثرات کوتاه مدتی بر شنوایی داشته باشند. ای داروها عوارضی را ایجاد می کنند که علاوه بر کم شنوایی می تواند وزوز گوش هم ایجاد کند.

کم شنوایی به علت دارو

آنی بیوتیک های معمول می توانند کم شنوایی ایجاد کنند در حالیکه ارزش آنتی بیوتیک ها در حفظ و نجات زندگی انسان غیر قابل انکار است ولی برخی از آنها می توانند کم شنوایی ایجاد کنند از جمله عوارض دیگر این آنتی بیوتیک ها می توان ایجاد وزوز گوش و سرگیجه را نیز نام برد.

• آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید، مانند استرپتومایسین، نئومایسین، یا کانامایسین
  • مقدار زیادی آسپرین
  • دیورتیک‌های لوپ، مانند اسید لازیکس یا اتاکرینیک اسید
  • برخی از داروهای شیمی درمانی

از جمله آنتی بیوتیک های ایجاد کننده کم شنوایی خانواده  آمینوگلیکوزیدها را می توان نام برد خوشبختانه امروزه مصرف این آنتی بیوتیک ها محدود به یکسری خاصی از بیماریهای باکتریایی خطرناک شده است.

• توصیه می شود قبل استفاده از آنتی بیوتیک ها در مورد عوارض جانبی از پزشک خود راهنمایی بگیرید.

اثر دارو بر کم شنوایی

چاقی و کم شنوایی:

چه ارتباطی میان چاقی و کم شنوایی وجود دارد؟مطالعه ای در طی سالهای 1989 تا 2009 برروی 68000 زن در ارتباط با کم شنوایی و چاقی انجام شد ، نتایج نشان داده اند که خطر ابتلا به کم شنوایی با افزایش BMI افزایش می یابد . به نظر می رسد که این ارتباط به دلیل اینست که وزن اضافه مانعی را بر سر راه انتقال اکسیژن از طریق عروق ایجاد می کند. کاهش اکسیژن رسانی به سلولهای حساس حلزون که سلولها بسیار به اکسیزن وابسته هستند باعث مرگ دایمی شان می شود.

متاسفانه جوانترها نیز از این علت کم شنوایی محفوظ نیستند .مطالعات جدید نشان داده اند که نوجوانانی که BMI بیشتر از حد طبیعی دارند دوبرابر سایرین در ریسک خطر ابتلا به کم شنوایی قرار داردند. ولی خبر خوش در مورد نوجوانان اینکه با رژیم غذایی و ورزش امکان اصلاح کم شنوایی در آن ها وجود دارد.

و کم شنوایی ps

چاقی و کم شنوایی

بیماری قلبی یک علت کم شنوایی:

گوش داخلی بیشتر از سایر اندامهای بدن  به تغییرات جریان خون حساس است. و ارتباط مهمی بین کم شنوایی و مشکلات قلبی عروقی وجود دارد تا آنجا که محققین براین عقیده اند که بروز کم شنوایی می تواند نشان دهنده وجود مشکلات قلبی-عروقی باشد. در این مقالات ذکر شده است که مشکلات قلبی عروقی علت کم شنوایی است.

بیماری قلبی علت کم شنوایی

کاهش و یا قطع ناگهانی جریان خون به گوش داخلی از جمله علت کم شنوایی ناگهانیست.

استرس علت ناشناخته کم شنوایی

به خوبی میدانیم که استرس می تواند به سلامت فرد آسیب وارد کند شنوایی نیز یکی از این موارد است و استرس علت کم شنوایی است. استرس همچنین می تواند ایجاد گرفتگی گوش و کم شنوایی ناگهانی کند . وززو گوش یکی از مواردیست که بسیار تحت تاثیر استرس است.استرس مشکلات فیزیکی مانند فشار خون بالا و و بیماریهای قلبی را ایجاد می کند که این بیماریها به نوبه خود باعث آسیب به گوش داخلی و ایجاد کم شنوایی می شوند.

استرس و کم شنوایی

بررسی اجمالی

بیش از 5 درصد از جمعیت جهان – یا 430 میلیون نفر – برای رفع کم شنوایی ناتوان کننده خود به توانبخشی نیاز دارند (432 میلیون بزرگسال و 34 میلیون کودک). تخمین زده می شود که تا سال 2050 بیش از 700 میلیون نفر – یا از هر 10 نفر یک نفر – دچار کم شنوایی ناتوان کننده خواهند شد.

افت شنوایی “غیرفعال” به کاهش شنوایی بیشتر از 35 دسی بل (dB) در گوش  بهتر اشاره دارد. نزدیک به 80 درصد از افراد مبتلا به کم شنوایی ناتوان کننده در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​زندگی می کنند. شیوع کم شنوایی با افزایش سن افزایش می‌یابد، در بین افراد بالای 60 سال، بیش از 25 درصد تحت تأثیر کم شنوایی هستند.

در صورتیکه به هریک از بیماریهای ذکر شده مبتلا هستید برای چکاپ شنوایی می توانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید:

1 نظر در “علت کم شنوایی – 18 عامل ایجاد کننده کم شنوایی

1. a گفت: