همه چیز در مورد گوش و شنوایی

تقویت گوش و شنوایی -غذاهای تقویت کننده شنوایی

تقویت گوش و شنوایی

تقویت گوش و شنوایی یکی از مواردی است که افراد به دنبال آن هستند .اینکه چه مواد غذایی تقویت کننده شنوایی هستند و از کم شنوایی جلوگیری می کنند سوال مهمی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

آنچه ما به بدن خود وارد می کنیم تأثیر مستقیمی بر سلامت و تندرستی دارد. مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی برای حفظ سلامت و عملکرد صحیح بدن مورد نیاز هستند. با این اوصاف، یکی از راه هایی که می توانید از گوش خود محافظت کنید، خوردن بیشتر غذاهایی است که شنوایی را بهبود می بخشد. در حالی که هیچ چیز معجزه آسا نیست، خوردن درست به گوش شما و همچنین بدن شما کمک می کند و می تواند به سلامت گوش  کمک کند.

تقویت گوش

 

برای تقویت گوش چی بخوریم؟

اهمیت مواد غذایی در سلامت شنوایی و تقویت شنوایی گوش آنقدر زیاد است که می توان  آن را به عنوان روشی از حفاظت شنوایی  مانند هدفون و یا استفاده از گوش گیر در نظر گرفت.

رژیم غذایی مناسب در پیشگیری از مشکلات متعدد گوش از جمله کم شنوایی ، سرگیجه و وزوز گوش بسیار مهم و کمک کننده است ولی در صورت ابتلا به کم شنوایی دیگر رژیم غذایی کمک کننده نخواهد بود و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه چیزی که می خورید می تواند کاهش شنوایی را درمان کند وجود ندارد، اما یک رژیم غذایی سالم می تواند  به تاخیر یا کند کردن پیشرفت بیشتر کم شنوایی و تقویت گوش کمک کند.

هر چند ممکن است تعجب آور به نظر برسد، سلامت قلب بر سلامت عملکرد گوش تاثیر مستقیم دارد و رژیم غذایی سالم برای قلب همان رژیم غذایی مفید برای گوش است زیرا شنوایی طبیعی متکی به گردش خون خوب است.

سلول های مویی حساس در گوش داخلی امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند که مغز آنها را صدا تفسیر می کند. گردش خون ضعیف یا اکسیژن ناکافی به این سلول‌های حساس آسیب می‌زند، بنابراین برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل، مرغ بدون چربی و ماهی مهم است. علاوه بر این، به خاطر قلبتان ، اگر سیگاری هستید، آن را ترک کنید. کمی ورزش کنید و به یک برنامه خواب بهینه پایبند باشید.

تقویت شنوایی گوش با 11 ماده غذایی

۱۱ ماده غذایی که می توانند باعث کم شدن سرعت کم شنوایی و تقویت گوش و تقویت شنوایی شوند عبارتند از:

تقویت شنوایی گوش

1. فلفل دلمه ای

سرشار از فولات (ویتامین B9)، این خوراکی ترد به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کند که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند. محققان سطوح پایین را با خطر کم شنوایی مرتبط با افزایش سن مرتبط می دانند. برای تقویت گوش فلفل دلمه ای بخورید.

2. موز

موز غنی از پتاسیم به تنظیم سطح مایعات بدن کمک می کند.

3. طالبی

خربزه حاوی ماده معدنی پتاسیم است که به تنظیم مایع مفید برای حلزون گوش، اندام اصلی شنوایی کمک می کند.

4. هویج

بتاکاروتن، رنگدانه گیاهی که به هویج رنگ می دهد، ممکن است به کاهش خطر کاهش شنوایی کمک کند.

5. مرکبات

پرتقال، گریپ فروت، لیمو و سایر مرکبات حاوی فولات (معروف به ویتامین B9) هستند که به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کند. سطوح پایین فولات با خطر کم شنوایی مرتبط با افزایش سن مرتبط است.

6. سبزیجات با برگ سبز تیره

کلم بروکلی، کلم پیچ، شاتوت سوئیسی و اسفناج (البته) حاوی فولات (ویتامین B9) هستند که به سلامت گوش داخلی  و تقویت گوش کمک می کند.

 

مواد غذایی برای تقویت شنوایی

7. تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از ویتامین D است و با احتمال کمتری برای مشکلات شنوایی همراه است.

8. سیب زمینی، شیرین و سفید

هر دو غنی از روی هستند که به دفع عفونت هایی که می توانند بر گوش داخلی تأثیر بگذارند کمک می کند.

9. کدو تنبل

این میوه رنگارنگ که به خوبی با رنگدانه گیاهی بتاکاروتن عرضه شده است، ممکن است به کاهش خطر کاهش شنوایی کمک کند.

10. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی های غنی از پتاسیم – قرمز، زرد و حتی سبز – به تنظیم مایعات در گوش داخلی کمک می کنند.

11. ماهی

دو یا چند وعده هفتگی ماهی، مانند ماهی تن، سالمون یا شاه ماهی، با کاهش خطر کاهش شنوایی مرتبط است. ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. امتیاز: امگا 3 موجود در غذا ممکن است به کاهش خطر زوال عقل کمک کند.

تحقیقات نشان داده است که  خوردن میوه ها و سبزیجات، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های A، C و E با کاهش خطر ابتلا به کم شنوایی مرتبط است.

ویتامین برای تقویت شنوایی

کم شنوایی اغلب به اشتباه به عنوان یک همراه اجتناب‌ناپذیر در سالمندی در نظر گرفته می‌شود (پیرگوشی). هرچند که تحقیقات نشان داده است که با رژیم غذایی مناسب و شیوه زندگی درست می توان از بروز کم شنوایی پیشگیر یکرد.  خوردن غذاهای سرشار از کاروتنوئیدهای بتاکاروتن و بتا کریپتوکسانتین که در میوه ها و سبزیجات رنگارنگ مانند طالبی، فلفل دلمه ای، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین یافت می شودمی توانند  به جلوگیری از کم شنوایی و تقویت گوش و تقویت شنوایی کمک کنند.

ویتامین تقویت شنوایی

در ادامه ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای تیزی شنوایی آوردشده است:

1.آهن

کمبود آهن، که به عنوان کم خونی نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که بدن شما آهن کافی برای تولید هموگلوبین خود، بخشی از گلبول های قرمز خون که رنگ قرمز آن را به خون می دهد، نداشته باشد. هموگلوبین اکسیژن را از ریه ها به بافت های بدن می برد و دی اکسید کربن را از بافت ها به ریه ها برمی گرداند. مطالعه ای در ایالت پن در مورد مردان و زنان بالغ که در مجله منتشر شد، ارتباط بین کم خونی و کاهش شنوایی در بزرگسالان را نشان داد.

غذاهای غنی از آهن

گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ و بوقلمون دارای آهن هستند. ماهی قزل آلا و ماهی تن مانند انجیر، خرما و کشمش سرشار از آهن هستند. توفو که از دانه های سویا تهیه می شود، یک منبع عالی است. نخود فرنگی و عدس مانند کلم بروکلی، سبزی و لوبیا چیتی را تشکیل می دهند. و می توانید مقدار مناسبی آهن را از قارچ سفید پخته شده دریافت کنید. مصرف غذاهای سرشار از آهن می تواند باعث تقویت گوش شود.

2. پتاسیم
برای عملکرد صحیح بدن به پتاسیم نیاز دارد. پتاسیم به بدن کمک می کند سیگنال های عصبی ارسال کند و همچنین انقباضات ماهیچه ها و مایعات بدن را تنظیم می کند. انتهای عصب در حلزون حلزونی شکل در گوش داخلی ارتعاشات را دریافت کرده و به مغز می فرستد که آنها را تفسیر می کند و ما را قادر به شنیدن می کند. مایع به حلزون کمک می کند تا به خوبی کار کند.

غذاهای غنی از پتاسیم
با کمال تعجب، آووکادو پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد، که به طور کلی غذای مناسب برای این ماده معدنی در نظر گرفته می شود. سیب زمینی، چه سفید و چه شیرین، منبع خوبی است. فقط پوست را بگذارید و مطمئن شوید که قبل از پختن، سرخ کردن یا پختن آن را خوب بشویید. لوبیا، عدس و سویا مقدار زیادی از این قهرمان تغذیه ناشناخته را فراهم می کنند. گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی، آب هویج و آب پرتقال نیز حاوی پتاسیم هستند.

تیزی شنوایی

3. فولات
فولات و اسید فولیک دو شکل از ویتامین B9 محلول در آب هستند. این ویتامین B کمپلکس به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کند که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند. فولات شکل طبیعی است و اسید فولیک مصنوعی است. یک مطالعه در استرالیا سطوح پایین ویتامین های B، به ویژه B9، را با خطر کم شنوایی مرتبط با افزایش سن مرتبط می کند. محققان دریافتند افرادی که سطح پایینی دارند، بسیار بیشتر در معرض از دست دادن شنوایی هستند.

غذاهای غنی از فولات
خوشبختانه، برای یافتن غذاهایی که به طور طبیعی غنی از فولات هستند، نیازی به جستجوی دور ندارید. آنها به طور گسترده در دسترس هستند مارچوبه و چغندر منبع خوبی هستند. سبزیجات دارای برگ سبز تیره (به فکر شلغم سبز، اسفناج و کاهوی رومی باشید) پایه غنی از فولات برای سالاد فراهم می کنند.

روی مقداری بادام زمینی خرد شده و تخمه آفتابگردان بپاشید تا کمی ترد شود و اگر دوست داشتید روی آن را با یک تخم مرغ سفت پخته خرد شده روی آن بپاشید.چند تکه سینه مرغ سوخاری اضافه کنید تا به شنوایی شما کمک کرده و جوانه های چشایی خود را نیز ارضا کنید. و برای دسر؟ پرتقال یا نارنگی را پوست بگیرید. مرکبات همچنین حاوی فولات هستند. اسید فولیک به طور کلی به نان، آرد، غلات صبحانه و غذاهای غنی شده اضافه می شود.

4. روی
روی یک ماده معدنی قوی است که مستقیماً در متابولیسم نقش دارد، یک واکنش شیمیایی در بدن که غذا را به انرژی برای همه چیز از تفکر گرفته تا هضم تبدیل می کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که روی می‌تواند به محافظت در برابر میکروب‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، که ممکن است منجر به عفونت‌های گوش شود که بر شنوایی تأثیر می‌گذارد، کمک کند.

روی در سلول‌های سراسر بدن یافت می‌شود، اما گوش داخلی حاوی غلظت بالایی است. مطالعات ارتباط بین کمبود روی و وزوز گوش را گزارش می‌کنند، صدای زنگ آزاردهنده، زمزمه یا وزوز در گوش‌های شما که هیچ‌کس جز شما نمی‌تواند آن را بشنود. را

غذاهای غنی از روی
شما می توانید روی را در انواع گوشت ها، به ویژه گوشت قرمز و مرغ تیره پیدا کنید. حبوبات مانند نخود، عدس و لوبیا؛ آجیل، از جمله بادام هندی، بادام و بادام زمینی؛ تخم مرغ و لبنیات؛ و هم سیب زمینی شیرین و هم سیب زمینی سفید.

5.امگا 3
امگا 3 اغلب نادیده گرفته می شود، اما دریافت اسیدهای چرب کافی در رژیم غذایی می تواند به حفظ عملکرد صحیح گوش با افزایش سن کمک کند. اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به تاخیر یا جلوگیری از کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن کمک کنند، بنابراین مطمئن شوید که غذاهای زیر را به بشقاب خود اضافه کنید:
گردو، دانه کتان، دانه چیا، تخم مرغ غنی شده، شیر غنی شده، دانه شاهدانه، خرفه، کلم بروکسل، اسفناج، ساردین، ماهی تن، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، صدف و ماهی آزاد.

کم شنوایی و امگا 3

همانطور که ویتامینها برای سلامت کلی فرد مهم و ضروری هستند گروههایی از آنها که در ادامه بیان برای حفظ سلامت شنوایی بسیار مفید هستند:

6.ویتامین C:

به دلیل اینکه ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان است در پیشگیری از آسیب به سلول های مویی حلزون موثر است.همچنین  تقویت سیستم ایمنی با مصرف ویتامین c نیز در جلوگیری از ابتلا به عفونت های گوش مانند عفونت گوش میانی موثر است.

ویتامین c در پیشگیری از ابتلا به کم شنوایی ناشی از نویز نیز موثر است،دانشمندان در دانشگاه میشیگان در سال 2008 مطالعه ای انجام دادند و دریافتند ترکیب ویتامین های A،C و E به علاوه منیزیوم باعث جلوگیری از آسیب ناشی از نویز شده است.

7.ویتامینE:

ویتامین E علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی خود، جریان خون را بهبود میبخشد بهبود جریان خون بر عملکرد عروق خونی حلزون نیز تاثیر میگذارد.

8.ویتامین D:

این ویتامین مسئول سلامت عملکرد استخوانهاست. نقص ویتامین D می تواند ایجاد پوکی استخوان کند و یا اتواسکلروزیس (رشد غیر طبیعی استخوان  ) در استخوانچه های گوش میانی می شود و این بیماری می تواند ایجاد کم شنوایی و ناشنوایی می کند. با مصرف ویتامین D  به تقویت گوش خود کمک کنید. کمبود ویتامین D می تواند علت سرگیجه ناگهانی از نوع BPPV باشد.

ویتامین وکم شنوایی

 

9.ویتامین B12:

مطالعات نشان داده اند که افراد دارای نقص ویتامین B12 در ریسک خطر ابتلا به کم شنوایی ناشی از نویز و وزوز گوش  قرار دارند .

تاثیر ویتامین ها بر پیشگیری از کاهش شنوایی و وزوز گوش و تقویت گوش و تقویت شنوایی به اثبات رسیده است .برای گنجاندن ویتامین ها در رژیم غذایی خود با متخصص تغذیه مشورت نمایید. در صورتیکه در مورد وضعیت  شنوایی خود نگرانی دارید به متخصص شنوایی شناسی مراجعه کنید.

جهت مشاوره می توانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید:

44005315-44974855

 

1 نظر در “تقویت گوش و شنوایی -غذاهای تقویت کننده شنوایی

  1. المیرا گفت:

    خیلی عجیب و جالب بود
    مرسی از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *