وزوز گوش

وزوز گوش – علت صدای گوش چیست معرفی جدیدترین درمان وزوز گوش

وزوز گوش

 وزوز گوش ، صدای گوش و در اصطلاح تخصصی “وزوز گوش” ،به وجود صدا در گوش و یا در سر بدون اینکه این صدا از یک منبع خارجی تولید شده باشد،اطلاق می شود . وزوز گوش ممکن است ممتد و یا منقطع باشد و  معمولا به صورت وجود صدای زنگ در گوش و یا سر احساس می شود ولی گاهی می تواند به شکل صداهای دیگر هم باشد مثل صدای خش خش، غرش،ضربان، صدای آب ،تق تق.

انواع وزوز گوش

انواع صداهایی که در هنگام وزوز گوش ممکن است طی چندین سال توسط متخصصین مرکز شنوایی و سمعک آوای امید جمع آوری شده اند و در فایل زیر آورده شده است. با کلیک برروی صداهای مختلف ببینید که صدای وزوز گوش شما مشابه کدام صدا است.

  بجز موارد آورده شده در فایل های لیست بالا ، وزوز گوش می تواند به صورت ملودیک باشید که در آن  صورت ارزیابی های متفاوتی را نیاز دارد.

وزوز گوش دو نوع است:

وزوز گوش ذهنی وزوز گوشی است که فقط شما می توانید بشنوید. این شایع ترین نوع وزوز گوش است. این می تواند به دلیل مشکلات گوش در گوش خارجی، میانی یا داخلی شما ایجاد شود. همچنین می تواند به دلیل مشکلات اعصاب شنوایی یا بخشی از مغز شما باشد که سیگنال های عصبی را به عنوان صدا (مسیرهای شنوایی) تفسیر می کند.

وزوز گوش عینی وزوز گوشی است که پزشک هنگام معاینه می تواند بشنود. این نوع وزوز گوش نادر ممکن است به دلیل مشکل عروق خونی، وضعیت استخوان گوش میانی یا انقباضات عضلانی ایجاد شود.

 

گوش ps 3

انواع وزوز گوش

علت وزوز گوش

علت وزوز گوش موارد مختلفی می تواند باشد .وزوزگوش اختلال  شایعی است و تقریبا همه افراد درطول زندگی خود دست کم یکبار صدای وزوز را تجربه کرده اند .وزوز هم در کودکان و هم در بزرگسالان میتواند رخ دهد ولی شیوع آن با افزایش سن بیشتر می شود 27% مردان و 15% زنان 45 سال و بالاتر وزوز را تجربه می کنند.

در بسیاری از افراد این صدا به صورت  صدای زنگ ملایم  ویا هر نوع صدای دیگر  با مدت زمان  کوتاه است .اما در برخی از افراد وزوز دایمی و شدید تر می شود که میتواند بسیار آزاردهنده شود  به طوریکه باعث ایجاد اختلال در خواب و عدم توانایی تمرکز شده و حتی جنبه های مختلف زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل ایجاد وزوز گوش

  • صدمه به اعصاب گوش در اثر صداهای بلند
  • مواد شیمیایی و داروهایی که می تواندد به گوش داخلی آسیب بزنند .با خواندن مقاله کم شنوایی در اثر دارو  دراین سایت می توانید با این داروها آشنا شوید . (مثل آسپرین)
  • وجود جرم و مایع در گوش
  • پارگی پرده گوش
  • عفونت گوش میانی(اوتیت مدیا)
  • الرژی، التهاب سینوس، عفونت
  • اتواسکلوروزیس
  • بیماری منیر یا دیگر اختلالات مایع اندولنف
  • اکوستیک نوروما
  • کولستاتوما
  • افزایش یا کاهش فشار خون
  • بیماری های متابولیک مانند دیابت، پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید

در صورتیکه وزوز گوش برای بیشتر از شش ماه وجود داشته باشد و با درمان بیماریهای فوق از بین نرود وزوز مزمن نامیده می شود.

تقریبا 90% وزوزهای مزمن با درجاتی از کم شنوایی حسی عصبی همراه هستند.

 

وزوز ps

وزوز گوش و کم شنوایی

علت وزوز گوش در کودکان

وزوز گوش در کودکان نیز رخ می دهد و معمولا نشان دهنده عفونت گوش میانی است . کودکان اصطلاحات متفاوتی برای بیان وزوز گوش دارند مثلا می گویند” انگار یک مورچه در گوش من راه می رود”، یا” گوشم صدای ضربان قلب می دهد” یا “گوشم صدای قطار یا صدای کشتی می دهد” در صورت بیان هر صدای عجیب توسط کودکان برای بررسی های بیشتر سریعتر مراجعه نمایید. 

بیماریهای ایجاد کننده وزوز گوش

تعدادی از شرایط سلامتی می توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش شوند. در بسیاری از موارد، هرگز علت دقیق آن یافت نمی شود.

علت شایع وزوز گوش، آسیب سلولهای مویی گوش داخلی است. سلول های موهای ریز و ظریف گوش داخلی شما در ارتباط با فشار امواج صوتی حرکت می کنند. این باعث می شود سلول ها سیگنال الکتریکی را از طریق عصب از گوش (عصب شنوایی) به مغز شما آزاد کنند. مغز شما این سیگنال ها را به عنوان صدا تفسیر می کند. اگر سلول های مویی داخلی گوش داخلی شما خم شده و یا شکسته شده باشد، می توانند تکانه های الکتریکی تصادفی را به مغز شما “نشت” دهند و باعث وزوز گوش شوند.

سایر دلایل وزوز گوش شامل سایر مشکلات گوش، شرایط مزمن سلامتی و آسیب ها یا شرایطی است که بر اعصاب گوش یا مرکز شنوایی مغز شما تأثیر می گذارد.

دلایل شایع وزوز گوش

در بسیاری از افراد، وزوز گوش ناشی از یکی از این موارد است:

  • کاهش شنوایی مربوط به سن. برای بسیاری از افراد، شنوایی با افزایش سن بدتر می شودکه به این اتفاق در اصطلاح پیرگوشی می گویند. پیر گوشی معمولاً از حدود 60 سالگی شروع می شود. کاهش شنوایی می تواند باعث ایجاد وزوز گوش شود. اصطلاح پزشکی این نوع کاهش شنوایی، پیرگوشی است.

 

  • قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد. صداهای بلند، مانند صدای تجهیزات سنگین، اره های برقی و سلاح گرم،  کاهش منابع اصلی کم شنوایی مربوط به صداهای بلند هستند. دستگاه های موسیقی قابل حمل مانند آی پادو ام پی تری نیز  می توانند باعث کاهش شنوایی مربوط به سر و صدا شوند. وزوز گوش ناشی از قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت، مانند شرکت در یک کنسرت با صدای بلند، معمولاً از بین می رود. قرار گرفتن در معرض صدای بلند به صورت کوتاه مدت و طولانی مدت می تواند باعث آسیب دائمی شود.

 

  • انسداد با جرم گوش. جرم گوش با به دام انداختن آلودگی و کند شدن رشد باکتری ها از مجرای گوش شما محافظت می کند. وقتی بیش از حد جرم گوش جمع شود، شستشوی طبیعی آن خیلی سخت می شود، که باعث کاهش شنوایی یا تحریک پرده گوش می شود، که می تواند به وزوز گوش منجر شود.

مصرف داروها: برخی از داروها قابلیت ایجاد سمیت برای گوش دارند. اولین علامت سمیت گوش ایجاد وزوز گوش است . در مقاله داروهای ایجاد کننده کم شنوایی و وزوز گوش می توانید لیست داروهای ایجاد کننده وزوز گوش را مشاهده کنید.

 

  • تغییر استخوان گوش . سفت شدن استخوان های  گوش میانی (اتوسکلروز) ممکن است بر شنوایی شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد وزوز گوش شود. این وضعیت، ناشی از رشد غیر طبیعی استخوان، در خانواده ها ایجاد می شود.

 

شایع وزوز ps

مهمترین دلایل وزوز گوش

سایر دلایل وزوز گوش

برخی از دلایل وزوز گوش  کمتر شایع می باشند، از جمله:

  • بیماری منیر. وزوز گوش می تواند یک شاخص اولیه از بیماری منیر باشد، یک اختلال گوش داخلی است که ممکن است در اثر فشار غیر طبیعی مایع گوش داخلی ایجاد شود.
  • مشکلات مفصل گیجگاهی فکی. اختلالات مفصل هر طرف سر در مقابل گوش های شما، جایی که استخوان فک پایین شما با جمجمه شما در ارتباط قرار دارد، می تواند باعث ایجاد وزوز گوش شود.
  • آسیب های سر یا آسیب گردن. ضربه به سر یا گردن می تواند بر گوش داخلی، اعصاب شنوایی یا عملکرد مغز مرتبط با شنوایی تأثیر بگذارد. چنین صدماتی معمولاً فقط در یک گوش باعث ایجاد وزوز گوش می شود.
  • اکوستیک نوروما. این تومور غیرسرطانی (خوش خیم) بر روی عصب جمجمه ای ایجاد می شود که از مغز شما به گوش داخلی شما می رسد و تعادل و شنوایی را کنترل می کند. این بیماری که شوانوم دهلیزی نیز نامیده می شود، به طور کلی فقط در یک گوش باعث ایجاد وزوز گوش می شود.
  • اختلال عملکرد لوله استاش. در این شرایط، لوله موجود در گوش شما که گوش میانی را به حلق فوقانی متصل می کند، همیشه منبسط می ماند و همین امر باعث می شود گوش شما احساس پری کند. از دست دادن مقدار قابل توجهی از وزن، بارداری و پرتودرمانی می تواند باعث ایجاد این نوع اختلال شود.
  • اسپاسم عضلات در گوش داخلی. عضلات گوش داخلی ممکن است متشنج شوند (اسپاسم)، که می تواند منجر به وزوز گوش، کاهش شنوایی و احساس پری در گوش شود. این اتفاق بعضی اوقات بدون دلیل قابل توضیح رخ می دهد، اما می تواند ناشی از بیماری های عصبی، از جمله مولتیپل اسکلروزیس نیز باشد.
کمتر شایع وزوز ps

دلایل وزوز گوش

اختلالات عروق خونی مرتبط با وزوز گوش

در موارد نادر ، وزوز گوش ناشی از اختلال رگهای خونی است. به این نوع وزوز گوش، وزوز ضربانی گوش می گویند. علل آن عبارتند از:

  • تصلب شرایین. با افزایش سن و تجمع کلسترول و سایر رسوبات، رگهای اصلی خونی نزدیک به گوش میانی و داخلی شما برخی از قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند – توانایی انعطاف پذیری یا انبساط کمی با هر ضربان قلب – این باعث می شود که جریان خون بیشتر شود و تشخیص ضربان را برای گوش شما راحت تر کند. به طور کلی می توانید این نوع وزوز گوش را در هر دو گوش بشنوید.
  • تومورهای سر و گردن. توموری که به رگهای خونی سر یا گردن شما فشار می آورد (نئوپلاسم عروقی) می تواند باعث وزوز گوش و سایر علائم شود.
  • فشار خون بالا. فشار خون بالا و عواملی که باعث افزایش فشار خون می شوند، مانند استرس، الکل و کافئین  می توانند وزوز گوش را بیشتر نمایان کنند.
  • جریان خون آشفته. باریک شدن یا انقباض  شریان گردن (شریان کاروتید) یا ورید  گردن (ورید ژوگولار) می تواند باعث جریان خون متلاطم و نامنظم شود و منجر به وزوز گوش شود.
  • بدشکلی مویرگ ها. وضعیتی به نام ناهنجاری شریانی ( اتصالات غیرطبیعی بین عروق و رگها ) می تواند منجر به وزوز گوش شود. این نوع وزوز گوش به طور کلی فقط در یک گوش وجود دارد.

 

  • وزوز ضربانی

داروهایی که می توانند وزوز گوش ایجاد کنند:

تعدادی از داروها ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش شوند. به طور کلی، هرچه دوز این داروها بیشتر باشد، وزوز گوش بدتر می شود. با قطع مصرف این داروها اغلب صدای ناخواسته از بین می رود. داروهایی که باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش می شوند عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک ها  از جمله پلی میکسین، اریترومایسین، وانکومایسین و نئومایسین
  • داروهای سرطان ، از جمله متوترکسات و سیس پلاتین
  • قرص های ادرارآور (دیورتیک ها) مانند بومتانید، اسید اتاکرینیک و فروزماید
  • داروهای کویینین که برای مالاریا یا سایر شرایط سلامتی استفاده می شود.
  • داروهای ضد افسردگی خاص، که ممکن است وزوز گوش را بدتر کند.
  • آسپرین در دوزهای زیاد غیر معمول (معمولاً 12 یا بیشتر در روز) مصرف شود.
  • علاوه بر این ، برخی از مکمل های گیاهی مانند نیکوتین و کافئین می توانند باعث وزوز گوش شوند.

عوامل خطر

هر کس می تواند وزوز گوش را تجربه کند، اما این عوامل ممکن است خطر شما را افزایش دهد:

  • قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدای زیاد می تواند به سلولهای ریز حسی گوش که باعث انتقال صدا به مغز شما می شوند، آسیب برساند. افرادی که در محیط های پر سر و صدا کار می کنند – مانند کارگران کارخانه و ساختمان ، نوازندگان و سربازان – به ویژه در معرض خطر هستند.
  • سن. با افزایش سن، تعداد فیبرهای عصبی در گوش شما کاهش می یابد و احتمالاً باعث مشکلات شنوایی  مرتبط با وزوز گوش می شود.
  • جنسی. مردان بیشتر دچار وزوز گوش می شوند.
  • سیگار کشیدن. خطر ابتلا به وزوز گوش در افراد سیگاری بیشتر است.
  • مشکلات قلبی عروقی. شرایطی که بر جریان خون شما تأثیر می گذارد، مانند فشار خون بالا یا تنگی عروق (تصلب شرایین)، می تواند خطر وزوز گوش را افزایش دهد.
ps

انواع صدا در گوش

اولین تجربه وزوز گوش

اولین تجربه وزوز گوش همیشه با ایجاد تغیرات روحی  و استرس در فرد همراه است .  هنگامی که اولین بار این صدا را  می شنوید  به یاد داشته باشید که وزوز گوش هرچند که بیماری خطرناکی نیست ولی می بایست  به سرعت بررسی شود زیرا می تواند نشان دهنده یک بیماری فعال در گوش و یا یک اختلال سیستماتیک باشد. هرچقدر درمان وزوز گوش زودتر اغاز شود نتایج مثبت و بهتری را به همراه خواهد داشت.

نکته ای که باید به آن توجه کرد اینست که  کم شنوایی ناگهانی که به “سکته گوشی” نیز معروف است گاهی تنها با یک وزوز گوش ناگهانی و بدون سابقه قبلی اغاز می شود. و در ساعت ها و روز های آتی کم شنوایی هم به این وزوز گوش اضافه می شود. کم شنوایی ناگهانی بیماری جدی است که فرصت درمان آن محدود است و باید در ساعات اولیه ابتلا تشخیص و درمان آن اغاز شود در غیر این صورت به یک آسیب دایمی تبدیل خواهد شد.

بنابراین هرزمانی که وزوز گوش برای اولین بار در شما اغاز شد حتی اگر همراه با احساس کم شنوایی و درد گوش نبود  فرصت را از دست ندهید و برای بررسی های بیشتر سریعتر اقدام کنید.

 

شما میبایست  با مراجعه به مراکز شنوایی شناسی علت را بررسی کرده  و هرچه سریعتر در پروسه درمان قرار بگیرید

تست وزوز گوش

وزوز گوش به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شده باشد . در صورتیکه وزوز گوش دارید هرچه سریعتر برای انجام تست وزوز و تشخیص علت و درمان آن به مرکز آوای امید مراجعه کنید. ارزیابی هایی که برای وزوز گوش انجام می شود. ابتدا باید شنوایی سنجی کامل و جامع شامل ادیومتری ،تمپانومتری ، رفلکس اکوستیک، ارزیابی های تخصصی وزوز شامل تعیین شدت و بلندی و فرکانس وزوز گوش است.

در ارزیابی های تخصصی وزوز گوش باید قابلیت پوشش پذیری به منظور تعیین نوع درمان احتمالی انجام شود. در این ارزیابی ها صداهایی مختلف برای فرد ارائه می شود تا نزدیک ترین نوع صدا به وزوز گوش فرد تعیین شود. پس از تعیین نوع وزوز تست هایی نیز برای تعیین اینکه کدام درمان موثر است انجام می شود.

درمان وزوز گوش

مهمترین اقدام در جهت درمان وزوز، تشخیص دقیق و درست عامل ایجاد کننده آن است. پس از شناسایی علت،در صورتیکه  قابل برطرف شدن باشد می بایست بسته به مورد، سریعا اقدام لازم به عمل بیاید ولی در صورتی که وزوز بدون علت شناخته شده ای باشد  چند روش برای درمان آن وجود دارد که شامل :خرید سمعک،درمان به شیوه بازآموزی،واتنش درمانی،بیوفیدبک، صدا درمانی، لیزرتراپی و تی آر تی است که انتخاب هریک ارزاین روش ها نیز مستلزم بررسی کامل شرایط است.

درمان وزوز گوش و کم شنوایی

طبق گفته ی بسیاری از بیماران مراجعه کننده به کلینیک شنوایی آوای امید، از زمانی که کم شنوایی آن ها شروع شده صداهای ریز را کمتر می شنوند اما تنها چیزی که بهتر شنیده می شود صدای زنگ زدن خود گوش ها می باشد.

این صدا، حتما مثل صدای زنگ نیست و می تواند صداهایی مثل سوت، خش خش، تق تق، صدای آب باشد که به وزوز گوش یا تینیتوس (tinnitus) معروف می باشد و با شروع و پیشرفت کم شنوایی چنین صداهایی که در کل وزوز نامیده می شوند نیز در گوش یا سر شروع به شنیده شدن می کنند.

ارتباط کم شنوایی و وزوز

شاید برایتان جالب باشد که کم شنوایی و وزوز ارتباط بسیار نزدیکی بهم دارند. مهمترین اقدام در جهت درمان وزوز، تشخیص دقیق و درست عامل ایجاد کننده آن است. پس از شناسایی علت،در صورتیکه  قابل برطرف شدن باشد میبایست بسته به مورد، سریعا اقدام لازم به عمل بیاید ولی در صورتی که وزوز بدون علت شناخته شده ای باشد  چند روش برای درمان آن وجود دارد که شامل :استفاده از سمعک،درمان به شیوه بازآموزی،واتنش درمانی،بیوفیدبک، صدا درمانی، لیزرتراپی و تی آر تی است که انتخاب هریک ارزاین روش ها نیز مستلزم بررسی کامل شرایط است.

وزوز یا کم شنوایی، کدام یک در ابتدا ظاهر می شوند؟

برای بعضی از افراد نشانه های وزوز گوش همراه با آغاز کم شنوایی شان ظاهر می شوند اما برای یک سری از بیماران، خود کم شنوایی باعث آماده کردن مقدمات برای ظهور وزوز می شود.

یکی از تئوری های موجود این است که زمانی، عصب شنوایی از بیرون محرک خارجی مثل صوت دریافت نکند، خود سلول های عصب شروع به فرستادن سیگنال هایی به سمت مغز می کنند. درنهایت مغز این سیگنال ها را بعنوان صدا شناسایی می کند و از آن به بعد فرد کم شنوا صدایی اضافه در گوش خود مثل سوت، خش خش و موارد اینچنینی را ممکن است بشنود.

علت ها و درمان ها

اولین تجربه وزوز گوش همیشه با ایجاد تغیرات روحی  و استرس در فرد همراه است .  هنگامی که اولین بار این صدا را  می شنوید  به یاد داشته باشید که وزوز گوش هرچند که بیماری خطرناکی نیست ولی می بایست  به سرعت بررسی شود. هرچقدر درمان وزوز گوش زودتر آغاز شود نتایج مثبت و بهتری را به همراه خواهد داشت.

در ابتدا این جمله تعجب انگیز به نظر می رسد اما یکی از بهترین راهکارها برای مواجهه با وزوز گوش ایجاد صدایی در محیط برای غلبه بر وزوز گوش است . وزوز گوش دشمن سکوت است و در محیطی که صدای دیگری برای رقابت با وزوز وجود ندارد بسیار خودنمایی می کند.

بنابراین وجود یک صدای پس زمینه آرام مثل صدای هواکش یا یک صدای موزیک ارام و یا پخش یک  صداهای آرامبخش مانند موج دریا یا باد می تواند وزوز گوش را در شرایط رقابتی قرار دهد و باعث کم شدن بلندی وزوز گوش شود.

یکی از معمولترین توصیه ها برای خود مدیریتی وزوز گوش آرام نگه داشتن ذهن است. هدف این روش اجتناب از استرس با کاهش استرس های پیرامون فرد است. در کل برای داشتن خوابی آرام باید آموخت که قبل از به رختخواب رفتن دغدغه های خود را حل کنید و در رختخواب به آن ها فکر نکنید.

فراموش نکنید که اولن راهکار برای مواجهه با وزوز گوش مراجعه به متخصص شنوایی شناسی است متخصص شنوایی شناس با بررسی ماهیت و دلایل ایجاد وزوز گوش راهکارهای مناسب برای درمان را به شما توصیه خواهد کرد. راههای درمان موجود برای وزوز گوش زیاد و متفاوت هستند وشامل استفاد از سمعک ، استفاده ازتینیتوس مسکرها ، کاشت حلزون و تحریک عصب شنوایی می شود.

متاسفانه کم شنوایی ناشی از افزایش سن که به پیرگوشی معروف است همراه با تخریب سلول های مویی حلزون و عصب می باشد که تا به اینجا، علم پزشکی نتوانسته درمان مدیکال و جراحی برای بازگشت کم شنوایی ابداع کند اما استفاده از سمعک یکی از بهترین گزینه های پیش رو می باشد. چرا که یک تیر با دو نشان زده می شود، یعنی هم کم شنوایی و هم وزوز گوش درمان خواهد شد.

فرد کم شنوایی که صدای وزوز گوشش به شدت او را آزار می دهد بعد از تجویز سمعک من باب برطرف شدن صدای وزوز بسیار ابراز خشنودی و رضایت مندی می کند. هم چنین دیگر قادر است که در مهمانی ها حضور پیدا کند و از ارتباط برقرار کردن با هم نوعان خود لذت ببرد، هم چنین قدرت تشخیص کلمات و درک گفته ها افزایش پیدا می کند.

پس این موضوع را فراموش نکنید که هرقدر زودتر به کلینیک شنوایی سنجی مراجعه کنید رضایت مندی شما از درمان وزوز و کم شنوایی بالاتر می رود. خوش بختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی سمعک های بسیار هوشمند عرضه شده اند که حتی با کوچکترین سایز که به یک بند انگشت نمی رسند هم دارای برنامه برای سرکوب وزوز می باشند.

در صورتیکه وزوز گوش همراه با کم شنوایی باشد استفاده از سمعک یک درمان بسیار سودمند محسوب می شود

چگونه وزوز گوشمان را کنترل کنیم (زندگی با وزوز) 

یکی از مهمترین مطالب برای کنار آمدن با وزوز آشنایی با سیکل آن است.  وزوز گوش،خستگی،عصبانیت و افسردگی یک سیکل را تشکیل می دهند که هر کدام روی دیگری تاثیر می گذارد .به این ترتیب که مثلا با افزایش خستگی، وزوز بیشتر می شود  که این به نوبه خود باعث اختلال در خواب و  افزایش خستگی می شود

Ps 2

سیکل وزوز گوش

 

 با کنترل یکی از موارد این سیکل میتوان وزوز را کنترل کرد و از آزار دهندگی آن کاست.

  توصیه‌های زیر نیز در بهبود وزوز موثر است:

  •  پرهیز از صداهای بلند و محیط‌های شلوغ
  •  خودداری از مصرف الكل، كافئین، كوكائین، نیكوتین، ماری جوانا و آسپرین 
  • متعادل نگه داشتن فشار و چربی خون  

وزوز و بی خوابی

یک روز خسته کننده را گذراندید و اکنون انتظار یک خواب شبانه عالی را دارید . بعد از مسواک زدن و شب خیر گفتن به رختخواب می روید به محض اینکه سر خود را روی بالش می گذارید شروع به شنیدن صداهایی در گوش و یا سر خود می کنید که شما را آزار می دهد . شروع به بستن گوش ها می کنید یا موقعیت بالشت خود را جا به جا می کنید ، پهلو به پهلو می شوید اما هیچ یک از این راهکارها جواب نمی دهد .

کم کم شروع به ور رفتن با گوشی موبایل خود می کنید و یا تلویزیون را روشن می کنید و شروع به عوض کردن کانالها به صورت بی هدف می کنید . رویای خواب شیرینی که در سر داشتید از بین رفته است و به صبح نزدیک می شوید. اینکه تجربه شما از وزوز گوش چیست و اینکه آیا آن را به صورت زنگ زدن ، غرش، سوت کشیدن یا هر صدایی دیگی می شنوید مهم نیست مسئله اصلی اینست که این صدا مانع خوابیدن شما شده است.

وزوز گوش 30 میلیون نفر را در ایالات متحده آمریکا درگیر خود کرده است. و از این تعداد تقریبا 50 درصد بیان کرده اند که با وزوز گوش خود مشکل دارند و به درجات مختلف در خوابیدن دچار مشکل هستند. خبر خوب اینکه وزوز گوش راه درمان دارد و شما می توانید یک شب خوب و راحت را پس از درمان سپری کنید. راههای درمان را پیگیری کنید به نتایج خوشایندی خواهید رسید.با مراجعه به مرکز شنوایی سنجی و سمعک آوای امید از راهای درمان وزوز گوش آگاه شوید.

و وزوز ps

وزوز گوش و بی خوابی

راهکارهایی برای داشتن خواب آرام با وجود وزوز گوش

آتش را با آتش خاموش کنید و صدا را با صدا!!! در ابتدا این جمله تعجب انگیز به نظر می رسد اما یکی از بهترین راهکارها برای مواجهه با وزوز گوش ایجاد صدایی در محیط برای غلبه بر وزوز گوش است . وزوز گوش دشمن سکوت است و در محیطی که صدای دیگری برای رقابت با وزوز وجود ندارد بسیار خودنمایی می کند. بنابراین وجود یک صدای پس زمینه آرام مثل صدای هواکش یا یک صدای موزیک ارام و یا پخش یک  صداهای آرامبخش مانند موج دریا یا باد می تواند وزوز گوش را در شرایط رقابتی قرار دهد و باعث کم شدن بلندی وزوز گوش شود.

 از نور آبی ( blue light) اجتناب کنید: تلویزیون ، گوشی تلفن همراه و کامپیوترها همه چیزی دارند که بی خوابی ناشی از وزوز (وزوز گوش و بی خوابی ) گوش را بدتر می کنند . نور آبی باعث برهم خوردن ریتم سیرکاردین می شود. در معرض این نور آبی بودن به ویژه درست قبل از به خواب رفتن باعث تحریک بیش از حد و اختلال در به خواب رفتن می شود. برای جلوگیری از این مشکل حداقل یک ساعت قبل از خواب در معرض نور آبی نباشید. به جای تماشای تلویزیون یا گشتن در صفحات مجازی با تلفن همراه نور را کم کنید و یک کتاب زیبا بخوانید.

ذهن خود را خالی کنید: یکی از معمولترین توصیه ها برای خود مدیریتی وزوزگوش آرام نگه داشتن ذهن است. هدف این روش اجتناب از استرس با کاهش استرس های پیرامون فرد است. در کل برای داشتن خوابی آرام باید آموخت که قبل از به رختخواب رفتن دغدغه های خود را حل کنید و در رختخواب به آنها فکر نکنید.

راهکارهای مفید برای خواب بهتر را فراگیرید:

  • دوش آب گرم در ابتدای شب باعث ایجاد احساس سبکی و آرامش می شود و معمولا خواب بهتری را به همراه خواهد داشت
  • دقیقا قبل از خوابیدن ورزش نکنید زیرا ورزش کردن دمای بدن را بالا می برد و این افزایش دمای بدن باعث ایجاد بی خوابی می شود
  • از مصرف کافیین چند ساعت قبل از خواب بپرهیزید
  • نیکوتین و الکل می توانندباعث ایجاد بی خوابی شوند.

اگر در مراحل قبلی موفق نبودید برای کمک به متخصص مراجعه کنید

اگر اختلال شدیدی در خوابیدن با وزوز گوش دارید به متخصص شنوایی شناسی مراجعه کنید او راهکارهای مناسب را با توجه به سبک زندگی شما به صورت اختصاصی به شما خواهد گفت. البته فراموش نکنید که اولن راهکار برای مواجهه با وزوز گوش مراجعه به متخصص شنوایی شناسی است متخصص شنوایی شناس با بررسی ماهیت و دلایل ایجاد وزوز گوش راهکارهای مناسب برای درمان را به شما توصیه خواهد کرد.

راههای درمان موجود برای وزوز گوش زیاد و متفاوت هستند وشامل استفاد از سمعک ، استفاده ازتینیتوس مسکرها ، کاشت حلزون و تحریک عصب شنوایی می شود. صدای سوت ناشی از وزوز در برخی از افرد آنقدر بلند است که میتواند خواب شبانه را دچار اختلال نماید.

راهکارهای زیر برای خواب بهتر توصیه می شود

  • برای شام غذای سبک بخورید.از نوشیدن زیاد مایعات در آخر شب بپرهیزید. تا حد امکان مصرف چای ،قهوه و نوشابه را د رهنگام شب کاهش دهید
  • ورزش در اوایل عصر باعث تخلیه تنش ها ی بدنی و هیجانی می شود و به خواب راحت در شب کمک می کند.
  • زمانی كه احساس خواب آلودگی می‌كنید، به رختخواب بروید. اگر طی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خوابتان نبرد، بلند شوید و به اتاق دیگری بروید و كاری آرام‌بخش مثل كتاب خواندن انجام دهید و دوباره به رختخواب بروید.
  • تختخواب و تشک باید کاملا راحت بوده و دمای اتاق را در حد متعادل باشد
  • سعی نکنید که با اجبار به خواب بروید
  • هنگامی كه در رختخواب هستید، از تماشای تلویزیون و كتاب خواندن بپرهیزید زیرا موجب می‌شود هوشیاری‌تان بیشتر شده و خواب از سرتان بپرد.
  • ازتجهیزات پوششی برای کاهش صدای وزوز استفاده نمایید. تجهیزات پوششی مولد های نویزی کوچکی هستند که با تولید یک صدای خارجی می توانند صدای وزوز را کم کنند و در شما آرامش ایجاد کنند.                                     
ps 4

بدتر شدن وزوز گوش

بدتر شدن وزوز گوش

اگر به وزوز گوش مبتلا هستید هیچ کس جز خودتان نمیداند که چه چیز باعث بدتر شدن  وزوز گوش شما می شود. اما مواردی وجود دارد که قطعا باعث بدتر شدن وزوز گوش می شود . در اینجا ما به عاداتی که باعث بدتر شدن وزوز گوش می شود اشاره خواهیم کرد:

مواردی که وزوز گوش را بدتر می کند:

  • در معرض صدای بلند نباشید:

دوری از صدای بلند در زندگی امروز غیر ممکن است . این صدای بلند ممکن است بخشی از شغل یا حتی مربوط به تفریحات پر سر و صدا مثل شرکت در کنسرت ها و مهمانی های با صدای بلند باشد .این صدا ها و انواع دیگر صداهای بلند میتواند ایجاد کم شنوایی دایمی کند. برای بسیاری از مردم وزوز گوش علامت اولیه از شروع کم شنوایی است که می تواند پیشرونده باشد.

برای جلوگیری از آسیب های بیشتر همین الان

  • استفاده از محافظ های شنوایی از را آغاز کنید.
  • تا جای ممکن زمان کمتری را در محیط های پر سر و صدا سپری کنید
  •   با بلند کردن موسیقی گوش های خود را نابود نکنید.
بلند و وزوز ps

وزوز گوش و صدای بلند

به داروهایی که مصرف می کنید دقت کنید:

بسیاری از داروها می توانند باعث ایجاد شدن وزوز گوش شوند و در صورتی که  فرد مبتلا به وزوز گوش است باعث بدتر شدن آن شوند. این داروها شامل داروهایی است که بدون نسخه به فروش می رسند و بنابراین اغلب افراد تصور می کنند که بی ضرر هستند.

داروهایی که می توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش شوند شامل :مسکن ها مانند ایبوپروفن و ژلوفن ، آسپرین ، یک سری از دیورتیک ها ، داروهای ضد افسردگی، آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد سرطان هستند. این داروها علاوه بر ایجاد وزوز گوش می توانند کم شنوایی دایمی نیز ایجاد کنند.

اگر شما هریک از این داروها را مصرف می کنید . با پزشک خود درباره امکان جایگزینی این داروها صحبت کنید و از پزشک بخواهید در صورت امکان این داروها را با دارویی که وزوز گوش جزو عوارض آن نیست جایگزین کند. و در صورتیکه می توانید سبک زندگی خود را به گونه ای تغییر دهید که به استفاده از این داروها کمتر نیاز پیدا کنید.

  • ریلکس باشید

در دنیای پر استرس امروز بسیاری از ما فراموش کرده ایم که چگونه ریلکس کنیم. برخی از ما اگر همیشه در حال انجام کاری نباشیم احساس بی فایده بودن می کنیم. یا اجازه می دهیم استرس زندگی ما را احاطه کند بدون اینکه قدمی برای حل شدن آن برداریم.

زمانی را به خودتان اختصاص دهید . کارهایی که دوست دارید انجام دهید. زمانی را به استراحت بپردازید .  ورزش و مدیتیشن را برا ی دور کردن استرس فرا بگیرید.

  • به سخن بدن خود گوش دهید:

وزوز گوش یک علامت هشدار دهنده است که نشان می دهد یک چیزی درست نیست و یا یک چیزی آسیب رسان است. این عامل آسیب رسان ممکن است صدای بلند باشد، استرس، دارو و یا حتی غذایی که می خورید باشد.

بله غذا ها هم می توانند به عنوان عامل آسیب رسان باشند و باعث بدتر شدن وزوز گوش شوند. در واقع غذاها می توانند نقش محرک داشته باشند. بعضی از افراد مبتلا به وزوز گوش بیان کرده اند که مواد دارای شیرینی مصنوعی و کافئین باعث بدتر شدن وزوز گوش آنها می شود . شما نیز بگردید و عوامل محرک وزوز گوش خود را پیدا کنید.

  • گو شهایتان با جرم پر شده است

یکی از دلایل وزوز گوش می تواند پر شدن گوش با جرم باشد .

البته این قضیه تاییدی بر استفاده از گوش پاک کن نیست. پاک کردن گوش ها با گوش پاک کن می تواند باعث هل داده شدن جرمهای قدیمی در عمق کانال گوش و نزدیک پرده گوش شود. همچنین استفاده از گوش پاک کن به دلیل تحریک کانال گوش باعث تولید هرچه بیشتر جرم می شود.

 برای خارج کردن جرم از گوش به متخصصین این کار مراجعه کنید .

  • فشار خونتان  را چک کنید شاید افزایش پیدا کرده است

یکی از علل شایع وزوز گوش افزایش فشار خون است . در افرادی که از افزایش فشار خون رنج می برند در هنگاهی که فشارخونشان به اصطلاح بالا است صدای وزوز گوش بلندتر می شود.

  • بی خوابی

اختلال خواب یا در اصطلاح insomnia می تواند اثرات منفی زیادی بر بدن داشته باشد. اگر نیمه های شب از خواب بیدار می شوید و یا نمی توانید 7-8 ساعت در روز بخوابید می بایست اقدامات لازم را شروع کنید.

فعالیتهای خاصی می توانند بر روی طول مدت و کیفیت خواب اثر بگذارند  بعضی از این موارد اثر گذار در اینجا ذکر شده است:

  • مصرف کافئین یا شکر در شب
  • استفاده از دستگاهها مانند موبایل و یا تماشای تلویزیون قبل از خواب
  • نوشیدن الکل در روز
  • فعالیت بدنی کم در طول روز
  • استرس داشتن

 برای بهبود وزوز گوش این موارد زمینه ای را حل کنید.

  • آن کار کوچکی که بهای سنگینی برایتان دارد را شناسایی کنید

مثلا شما می دانید که با خوردن یک غذای خاص وزوز گوش در شما شدت پیدا می کند ولی وسوسه نمیگذارد نخورید. یا مثلا میدانید که نباید در معرض صدای بلند باشید ولی از طرفی نمی توانید بر  وسوسه انداختن ترقه در مراسم چهارشنبه سوری غلبه کنید . اینها کارهای کوچکیست که تبعات طولانی مدت در پی خواهد داشت. یکی دیگر از مواردی که به شدت بر وزوز گوش اثر می گذارد نوشیدن مشروبات الکلی است . مصرف الکل از مواردی است که افراد مبتلا به وزوز گوش بهای سنگینی برای استفاده از ان باید بپردازند که شامل افزایش شدت و ماندگاری وزوز گوش است.

  • همچنان سیگار می کشید

سیگار کشیدن یکی از عادات مخربی است که می تواند اثرات نامطلوبی بر سیستم شنوایی داشته باشد .  اگر وزوز گوش شما را اذیت می کند همین الان تصمیم به ترک سیگار بگیرید .

و سیگار ps

وزوز گوش در سیگاری ها

بدتر شدن وزوز گوش در سفر

 جرا مسافرت با هواپیما موجب بدتر شدن وزوز می شود؟آیا شما دایما در حال سفر هستید و بدتر شدن وزوزتان در طول سفر شما را اذیت میکند؟

در اینجا به مرور یک سری اطلاعاتی می پردازیم که بتوانید از زنگ زدن گوش هایتان و گرفتگی آن ها در طول پرواز رهایی پیدا کنید.

تفاوت مسافرت های امروزی با قبل این است که شرایط بسیار آسان تر شده و ما آپشن های زیادی برای جابجایی از یک شهر به شهری دیگر پیش رو داریم˛هرچند که بعضی از این ها ایده آل ما نباشند.

مسافرت هوایی در بعضی مواقع تنها راه انتخابی برای طی کردن یک مسافت طولانی است اما اگر وزوز داشته باشید یک مسافرت هوایی ساده می تواند برای شما بسیار طاقت فرسا شود. با این حال اگر شما متوجه شوید که چطور مسافرت هوایی روی وزوز تاثیر می گذارد˛ می توانید یک سری راه هایی برای فراغت از اینگونه علائم پیدا کنید و به مسافرت کردن با هواپیما ادامه بدهید و با خیال آسوده سفر کنید.

Airplane ear چیست؟

تغییرات گوش در  هواپیما زمانی اتفاق می افتد که فشاری به پرده ی گوش و گوش میانی متعاقب با تغییرات فشارهوا وارد شود.

علامت و نشانه آن احساس پری در گوش و بم (خفه) شنیدن صداها می باشد که می تواند درانواع و شدت های مختلفی  (یک گوش یا دوگوشی) رخ دهد.

این حالت بیشتر در زمان بلند شدن و نشستن و تغییر سریع ارتفاع هواپیما ایجاد می شود.این شرایط معمولا مدت زمان کوتاهی طول می کشد و سریع برطرف می شود اما اگر چند ساعت ادامه پیدا کند بایستی به دکتر یا متخصص شنوایی شناسی مراجعه کنید.

افرادی که از وزوز گوش  رنج می برند درطی مسافرت هوایی خیلی دقیق تر متوجه این تغییرات ناگهانی هوا می شوند. بایستی توجه داشت که این تغییرات در زمان اوج گرفتن هواپیما و نشستن بیشتر احساس می شود˛  و گوش داخلی می بایستی سریع خود را با ارتفاع جدید وفق دهد.

سروصدا(نویز) بر وزوز(بسته به اینکه چه نوع وزوزی داشته باشید) تاثیر می گذارد. بیشتر افراد وزوز با صدای فرکانس زیر دارند بنابراین علائم آن ها با صداهایی که فرکانس زیر دارند بدتر می شود. صدای موتور جت معمولا در طیف میانی فرکانس ها است پس ممکن است هیچ علائمی از بدتر شدن وزوز در طی پرواز نداشته باشید و به راحتی سفر کنید.

اما اگر شما وزوزی داشته باشید که صدای آن در طیف میانی فرکانس قرار گیرد هرصدای بلندی میتواند موجب تشدید صدای وزوزتان شود پس پرواز کردن با هواپیما بدون هیچ برنامه ریزی می تواند برای شما ناخوشایند شود.

بیشتر مردم با احساس گرفتگی گوش شان هنگام اوج و فرود هواپیما کنار می آیند اما آن هایی که وزوز دارند تحمل این مورد برایشان خیلی سخت است.

پشت پرده ی گوش˛در گوش میانی لوله ای بنام شیپور استاش وجود دارد که این لوله مسئولیت یکسان کردن فشار در دوطرف پرده گوش را به عهده دارد. لوله استاش توسط خالی کردن مقداری هوا به گوش میانی عمل برابرسازی فشار هوا را انجام می دهد. اگر شیپور استاش مسدود شود یا عملکرد خوبی نداشته باشد˛ نمی تواند به درستی کار کند.

اگر استاش کارش را به درستی انجام ندهد درنتیجه مکشی ایجاد می شود که پرده ی گوش به سمت داخل کشیده می شود. این حالت باعث کشیده شدن غیرطبیعی لایه های پرده ی گوش می شودکه در نهایت باعث می شود صداها دچار اعوجاج شده و فرد دچار درد در گوش می شود. این حالت روی افرادی که وزوز دارند بیشتر تاثیر می گذارد زیرا  صدای وزوز گوششان با کشیده شدن پرده گوش بلندتر می شود.

در این حالت آن دسته از افرادی که وزوز با شدت کم دارند ناگهان متوجه شنیدن صدای وزوز بلندتری می شوند و  آن هایی که وزوز با سطح شدت خیلی زیاد دارند سروصدا را خیلی بلندتر از گروه قبل و غیرقابل تحمل تر می شنوند.

وزوز گوش در هواپیما

وزوز گوش در هواپیما

چطور از بدترشدن وزوز طی پرواز جلوگیری کنیم؟

  • از هدفون استفاده کنید. لازم نیست کل مدت سفر روی گوشتان باشد. بیشترافراد احساس ناخوشایندی هنگام بلند شدن هواپیما دارند.
  • از گوشگیر استفاده نکنید چراکه باعث می شود صدای وزوز تقویت شود.
  • از مسئولین بخواهید که جایی دور از موتور هواپیما (در جلوی هواپیما) به شما بدهند.
  • موقع اوج گرفتن هواپیما چیزی بخورید یا خمیازه بکشید˛ هر حرکتی که باعث تحرک فک تان شود کمک به باز ماندن لوله های استاش می کند که درنهایت باعث می شود کارشان را بهتر انجام دهند. جویدن آدامس هم بسیار کمک کننده ست.
  • در طی اوج گرفتن و فرود هواپیما بیدار باشید چراکه درهنگام خواب کار شیپور استاش ها سخت تر می شود.
  • خودتان را با موسیقی یا کتاب خواندن در طول پرواز سرگرم کنید. این کارها می تواند حواستان را نسبت به صداهایی که می شنوید پرت کند. سعی کنید با بغل دستی تان صحبت کنید.

چند توصیه دیگر

  • قبل پرواز˛ ریلکس کنید. دوری از استرس باعث کاهش فشار خون و متعاقبا کاهش علائم می شود. شب قبل خواب خوبی داشته باشید. ورزش هایی مثل یوگا انجام دهید. عمیق نفس کشیدن را تمرین کنید.
  • غذاهای آهن دار میل کنید. کمبود آهن ارتباط با وزوز و کم شنوایی دارد پس سعی کنید غذاهایی مثل گوشت-لوبیا و یک سری سبزیجات بخورید.
  • از سمعک خود طی بلند شدن و نشستن هواپیما استفاده کنید.

اگر با همه ی این موارد علائمتان طی پروازتشدید شد حتما با شنوایی شناس صحبت کنید تا تست های مخصوص از شما گرفته شود و همچنین درمورد آپشن های دیگر برای خلاصی از این موارد با دکترتان صحبت کنید.

پیشگیری از وزوز گوش

وزوز گوش همیشه قابل پیشگیری نیست و علل و عوامل زیادی در ایجاد آن نقش دارد. در اینجا چند نمونه از کارهایی که در پیشگیری از ایجاد وزوز گوش نقش دارد آورده شده است.

عفونت ها:

وزوز گوش می تواند به دلیل عفونت گوش ایجاد شود . اگر به وزوز گوش مبتلا هستید با تست شنوایی از عدم ابتلا به عفونت گوش  اطمینان حاصل کنید . برای پیشگیری از ابتلا به عفونت گوش از وارد کردن چیزی به درون گوش اجتناب کنید حتی گوش پاک کن. در صورتی که زیاد به استخر می روید از قالب های ضد آب استفاده کنید.

استرس و عصبانیت:

صدای گوش گاهی به دنبال استرس و عصبانیت ایجاد می شود . بنابراین تلاش کنید تا حد امکان از استرس دوری کنید. خود را در محیط های استرس زا قرار ندهید ، غذاهای سالم بخورید و از زندگی لذت ببرید

استفاده از قالب ضد صدا:

اگر در محیط کاری خود در معرض صداهای بلند هستید حتما و حتما از قالب های ضد صدای استاندارد استفاده کنید. مطالعات نشان داده حتی صداهای مانند صدای چرخ خیاطی و یا مته دندانپزشکی نیز می تواند وزوز گوش ایجاد کند.

نزدیک بلندگوها نباشید:

اگر به مهمانی ها و یا کنسرت یا مراسم مذهبی میروید تا جای ممکن از بلندگوها دوری کنید

در هنگام استفاده از هدفون مراقب باشید:

اگر موسیقی را از طریق هدفن گوش می دهید اطمینان حاصل کنید که سطح صدا ایمن است. گوش انسان به بلندی صدا عادت می کند اگر همیشه سطح صدا را بلند کنید به همان سطح عادت می کنید و اگر سطح صدا را کم کنید نیز به همان سطح عادت خواهید کرد.

به گوش هایتان استراحت دهید:

اگر در محیط های پرسر و صدا هستید و سبک زندگی پرسر و صدایی دارید گاهی به گوش های خود استراحت دهید.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر باکلینیک شنوایی آوای امید 44005315 تماس بگیرید

مرکز شنوایی سنجی و سمعک آوای امید

02144005315

09194707047

 

 

4 نظر در “وزوز گوش – علت صدای گوش چیست معرفی جدیدترین درمان وزوز گوش

  1. حسام گفت:

    سلام من مدتهاست صدایی مثل صدای شماره ۲ رو توی گوشم میشنوم چیکار باید بکنم؟ خیلی اذیت میشم

    1. دکتر شهیدی پور گفت:

      سلام دوست عزیز
      ابتدا باید به مرکز شنوایی مراجعه کنید تا ارزیابی های کامل وزوز گوش برای شما انجام شود و بر اساس اطلاعات دقیق از شرایط شما بتوانیم راهنمایی مفید انجام دهیم

  2. پری گفت:

    باورم نمیشه ادما این صداهارو تو گوششون ممکنه بشنون… بازم خداروشکر حداقل این مشکلو نداریم

  3. مهسا گفت:

    سلام من یه مدت کوتاهی هست صدای شماره ۱۱ رو گوش چپم میده بیشترم شب ها موقع خواب متوجهش میشم مشکلم چیه خیلی نگرانم کرده؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *