کم شنوایی

آیا مصرف آنتی بیوتیک باعث ضعیف شدن شنوایی می شود؟

طی قرن بیستم باتوجه به دستاوردهای جذاب علم پزشکی، آنتی بیوتیک های قدرتمندتری برای کاهش درد و گاهی اوقات نجات دادن جان یک مریض از عفونت ها تولید شدند. اما آیا شما هرگز می دانید که برخی از آنتی بیوتیک ها می توانند باعث کم شنوایی شما شوند؟

یافته های محققان دانشگاه اورگن آمریکا نشان داد بیمارانی که مجبور به استفاده از دوز بالای آنتی بیوتیک ها برای کاهش عفونت های تنفسی شان هستند، ۴.۷۹ برابر بیشتر در معرض ناشنوایی دائمی قرار داشتند. این وضعیت می تواند بواسطه انزواطلبی، افسردگی و زوال شناختی در این بیماران تشدید شود.

گروهی از این اقسام ،معروف به آمینوگلایکوزیدها مانع از سنتز پروتئین باکتریایی می شوند و برای از بین بردن عفونت های مرگبار ضروری است اما در عین حال می تواند موجب کاهش عملکرد شنوایی در گوش درونی و همچینین عملکرد کلیه ها شود.

آمینوگلایکوزیدها می توانند هم به صورت خوراکی و هم به صورت تزریقی استفاده شوند. در ادامه به تشریح یک سری از آمینوگلایکوزیدهایی می پردازیم که از سوی سازمان FDA موارد مصرف و اثرات جانبی شان اعلام شده است:

جنتامایسین

مصارف این نوع دارو برای بیماری هایی مثل عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، عفونت دستگاه ادراری(کلیه و …)، عفونت های استخوان و عفونت های پوستی و التهاب دیواره ی روده بزرگ و …. می باشد.

استرپتومایسین

برای بیماری هایی مثل سِل، تب مالت، تولارمی(تب خرگوش)، طاعون و … تجویز می شود.

آمیکامایسین

معمولا برای درمان مننژیت و عفونت های کم پیشرفت دستگاه دفع ادرار از آمیکامایسین استفاده می شود.

نئومایسین

استفاده از این نوع آنتی بیوتیک در عفونت های پوستی، آنسفالوپاتی کبدی(سندرم مربوط به کبد)، بالابودن بیش از حد کلسترول خون رواج دارد.

توبرومایسین

اغلب برای بیماری هایی مثل عفونت دستگاه تنفسی تحتانی، کورک استخوانی(نوع التهاب استخوان) ،عفونت دستگاه ادراری یا گوارشی، مننژیت و عفونت های پوستی ، قابل استفاده است.

موارد فوق از آنتی بیوتیک ها ، برای عفونت های خیلی حاد هستند که جان بیمار را تهدید می کنند. این نوع داروهای قوی طبیعتا اثرات جانبی مضری برای بدن و مخصوصا شنوایی نیز دارند. علاوه بر اثراتی که معروف به اتوتوکسیت هستند؛ آنتی بیوتیک های استرپتومایسین و جنتامایسین ممکن است باعث گیجی و عدم تعادل بیمار بشوند. همچنین کانامایسین و آمیکامایسین و نئومایسین اغلب کم شنوایی دائمی ایجاد می کنند.

مصرف هرگونه آنتی بیوتیک از دسته ی آمینوگلاکوزیدها ممکن است باعث تولید رادیکال های آزاد ( اتم‌های ناپایداری هستند که سلول‌های بدن را تخریب می‌کنند و باعث بیماری می شوند) شود که درنهایت به سلول های مویی سالم حلزون و نورون های عصب شنوایی آسیب وارد می کند. و ممکن است باعث کم شنوایی دائمی بشود.

یکی از نشانه های شروع کم شنوایی در اثر مصرف آمینوگلایکوزیدها معمولا وزوز گوش است.

توصیه ما به شما این است که حتما در طول مصرف آنتی بیوتیک های ذکرشده سنجش شنوایی را انجام دهید( یک بار اوایل درمان و یک بار هنگام اتمام درمان) که از میزان شنوایی خود در صورت تغییر آگاه شوید. بهتر است که درصورت تغییر نسبتا زیاد شنوایی با دکترتان صحبت و مشورت کنید،درصورت امکان دارو را عوض کنند تا از بدترشدن و آسیب زدن دائمی به عصب گوش جلوگیری شود.

سخن آخر: درصورت مصرف و یا سابقه ی استفاده از آنتی بیوتیک( آمینوگلایکوزیدها) برای سنجش شنوایی به کلینیک های معتبر شنوایی سنجی مراجعه کنید.

برای مشاوره و تعیین وقت با شماره تلفن زیر تماس بگیرید.

کلینیک شنوایی آوای امید

09194707047