بزرگسال, شنوایی سنجی

علت دوبار شنیدن صدا یا اکوی صدا در گوش چیست

دوبار شنیدن صدا در گوش

به دوبار شنیدن صدا در گوش دیپلاکیوسیس میگویند. دوبار شنیدن یک مشکل شنوایی است که افراد ممکن است گاهی در طول زندگی با ان مواجه شوند.

برای اکثر افراد، گوش‌های ما به صورت هماهنگ عمل می‌کنند و صداها را به عنوان یک “واحد” به مغزمان منتقل می‌کنند. حتی اگر گوش‌ها فرکانس‌های کمی متفاوت را دریافت کنند، مغز ما هنوز می‌تواند آنها را به عنوان یک منبع صدا مشابه تفسیر کند. این مشابه کارکرد چشم‌هایمان است؛ ما یک زمینه بصری را می‌بینیم، نه دو تصویر جداگانه.

اما برای برخی از افراد، گوش‌ها صداها را به عنوان یک صدای واحد تفسیر نمی‌کنند و به جای آن، آنها با یک حالتی دوبار شنیدن صدا یا دیپلوکوزیس روبرو می‌شوند.

دوبار شنیدن صدا در گوش چگونه است؟

سیستم شنوایی انسان مکانیزمی بسیار پیچیده دارد که تمامی صداهای محیط را جمع آوری کرده و پردازش میکند و آنرا به مغز منتقل میکند و مغز بر این اساس تصمیمهای متفاوتی میگیرد.صداهایی که فرکانس و ریز و بم یکسانی دارند یا به هم نزدیک باشند توسط گوش به عنوان یک صدا تشخیص داده شده  و مغز آنها را به صورت یک صدا دریافت میکند.

بر طبق مطالعه اخیر دیپلاکیوسیس یک بدشکلی در درک می باشد که به موجب آن صدای یکسان به شکلی درک می شود که انگار زیر و بمی متفاوتی دارد و بستگی به این دارد که در گوش راست یا چپ ارائه شده باشد. همانطور که شما تصور می کنید این احساس مخرب بوده و در افرادی که آن را تجربه میکنند مشکل ساز می باشد.بر طبق عقیده متخصصان مراقب سلامتی دیپلاکیوسیس زمانی اتفاق می افتد که یک گوش کاهش شنوایی بیشتری نسبت به دیگری داشته باشد.

همانطور که می‌توانید تصور کنید، این احساس دوبار شنیدن صدا در گوش که اغلب به آن “دوشنوایی” می‌گویند، برای افرادی که این تجربه را دارند، مزاحم و نگران‌کننده است. این مشکل می‌تواند بر همه افراد تأثیر بگذارد، اما بیشترین شیوع را در افرادی دارد که یک گوش آنها ناشنوا است یا در حال از دست دادن شنوایی خود هستند.

اصطلاح دیگری هم وجود دارد به نام اکوی صدا در گوش .اکوی صدا در گوش یک حالت است که در آن شخص صداهای تولید شده در داخل گوش خود را به صورت بازتابی تجربه می‌کند. به عبارت دیگر، شخص ممکن است صدایی که از طریق گوش ایجاد می‌شود را به صورت تکراری و تاخیر دیده و شنود کند.

این اکوی صدا معمولاً به دلیل وجود اختلال در عملکرد گوش داخلی یا مشکلات در گوشتان است که باعث تداخل در انتقال صدا و بازتاب آن می‌شود. اکوی صدا ممکن است به صورت موقت یا مزمن باشد و می‌تواند در هر گروه سنی اتفاق بیفتد. در صورت تجربه اکوی صدا در گوش، مراجعه به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی توصیه می‌شود تا علت و مورد بررسی و درمان قرار گیرد.

ps

دوبار شنیدن صدا در گوش

علت دوبار شنیدن صدا یا اکوی صدا در گوش

افرادی که دیپلاکوسیس دارند معمولا آن را به صورت ناگهانی بعد از قرارگیری در معرض نویز بلند با عفونت گوش یا ترومای سرحس می کنند. همانطور که شما تصور می کنید افراد موسیقیدان به آسانی این شرایط را نسبت به بقیه افراد حس می کنند چون گوش هایشان نسبت به زیر و بمی و صدا حساس است. علاوه بر شنیدن دوتایی افراد مبتلا به دوبار شنیدن صدا در گوش همچنین ممکن است یک وزوز یا نویز نامشخص در گوش متاثر داشته باشند.

علاوه بر دوبار شنیدن صدا ممکن است همچنین با وزوز، یعنی صدای زنگ زدن یا آواز خواندن در گوش متاثره همراه باشند. برخی افراد مبتلا به بیماری منیر هم ممکن است با دوشنوایی مواجه شوند.

دیپلوکوزیس می‌تواند ناشی از فرسودگی و آسیب به سلول‌های حساس مویی گوش داخلی به دلیل موارد زیر باشد:

– ناشنوایی ناشی از صدا (NIHL)
– صدمه به سر
– برخی داروها
– اختلالات ایمنی خود بدن از جمله کاهش هورمون‌های تیروئید
– ناشنوایی مرتبط با سن

اکوش صدا در گوش یا به اصطلاح دوبار شنیدن صدا در گوش همچنین می‌تواند ناشی از مسدود شدن گوش به دلیل موارد زیر باشد:

– عفونت گوش
– گرفتگی گوش‌ها یا سینوس‌ها ناشی از عفونت تنفسی یا آلرژی
– انباشت واکس گوش
– وجود تومور، مانند نوروما آکوستیک (Acoustic neuroma)

دیپلاکیوسیس ممکن است به وسیله آسیب به گوش داخلی ایجاد شود:

نتیجه ای از کاهش شنوایی ناشی از نویز ضربه به سر داروهای خاص دیپلاکیوسیس همچنین ممکن است توسط یک انسداد در گوش شنیده شود که این انسداد یا گرفتگی ممکن است در نتیجه عفونت گوش،پر شدن سینوس،وکس اضافه گوش و یا تومور ایجاد شود.

تست تشخیصی علت دوبار شنیدن صدا در گوش

 توجه به اینکه علت دوبار شنیدن صدا در گوش ممکن هر بخشی از گوش از جمله گوش خارجی تا عصب شنوایی باشد بنابراین انجام ارزیابی های جامع شنوایی در تشخیص این بیماری ضروری است. این ارزیابی ها شامل شنوایی سنجی (ادیومتری ) ، تست وجود عفونت در گوش میانی (تمپانومتری ) ، تست رفلکس اکوستیک و در مواردی ارزیابی های دقیق تر مانند ABR می باشد.

انواع دیپلاکیوزیس

Diplacusis echoica: زمانی اتفاق می افتد که تنظیم زمان صداها در هر گوش کمی متفاوت است. به عنوان نتیجه٬ فرد صدای یکسان را مکرر و به صورت اکو می شنود.

Diplacusis binauralis: زمانی اتفاق می افتد که فرد یک صدای یکسان را به شکل متفاوتی در هر گوش می شنود. مثلا یک گوش ممکن است صدایی را در زیر و بمی مختلف یا زمان متفاوتی نسبت به گوش دیگر بشنود.

Diplacusis monaural: زمانی اتفاق می افتد که یک گوش صدای یکسان را به صورت دو صدای متفاوت می شنود.

Diplacusis dysharmonica: متداول ترین نوع دیپلاکیوسیس می باشد. زمانی اتفاق می افتد که صدا در یک گوش به صورت نرمال درک شده اما با زیر و بمی متفاوتی در گوش دیگر شنیده می شود.

درمان دوبار شنیدن صدا در گوش یا اکوی گوش

بسته به اینکه علت دوبار شنیدن صدا در گوش چه چیزی باشد درمان نیز متفاوت است .اگر دیپلاکیوسیس شما در نتیجه یک انسداد ایجاد شده باشد مانند عفونت یا جرم  با رفع انسداد شنوایی و درمان عفونت ممکن است شنوایی به حالت نرمال برگردد .

اگر اکوی صدای  ایجاد شده در اثر کاهش شنوایی حسی-عصبی باشد خود به خود درمان نمی شود و ممکن است ممکن است شما نیاز به استفاده از سمعک یا سایر وسایل کمک شنوایی داشته باشید.

اگر شما علایم دوبار شنیدن صدا در گوش را دارید یا به از دست دادن حس شنوایی خود مشکوک هستید هرچه سریعتر به متخصص شنوایی مراجعه کنید. چرا که هرچه زودتر مراجعه کنید راه های پیش رو برای درمان مشکل شما بیشتر است اما اگر زمان زیادی بگذرد شاید در درمان خود آن مقدار رضایتی که مایل هستید را به دست نیاورید.

تیم تخصصی ارزیابی شنوایی کلینیک سمعک آوای امید خدماتی جامع و کامل نظیر ارزیابی دقیق شنوایی بزرگسالان و کودکان( نوزادان)، هم چنین آگاهی از سلامت شنیداری خود را برای تمامی شما هموطنان عزیز فراهم کرده است.

برای رزرو نوبت با شماره 09194707047 تماس بگیرید.

 

4 نظر در “علت دوبار شنیدن صدا یا اکوی صدا در گوش چیست

  1. نگین گفت:

    سلام وقت بخیر من حالت سرماخوردگی یا آنفولانزا دارم از دیروز امروز که خواب بودم یهو احساس کردم هوا داره به گوشم فشار میاره دقیقا مثل زمانی که توی استخر هست آدم ،و بعد احساس درد توی مجرای گوش و احساس میکردم چیزی مداوم وارد گوشم میشه و خارج میشه و خیلی صداهارو آروم و کم میشنیدم آلن هم هرکس حرف میزنم توی همین گوش راستم انگار صدا یکبار دیگه آروم تکرار میشه کلا انگار گوشم گرفته و توی استخر هستم چیکار باید بکنم

    1. پری گفت:

      وای منم مثل شمام البته با این تفاوت که مت گوشم خود بخود اینجوری شده

    2. رویا گفت:

      سلام دقيقا منم اینجوریم چیکار کردید برای درمان

  2. فرناز گفت:

    سلام وقت بخیر هنگام تدریس صدای خودم تو گوشم منعکس میشه طوری که انگار توی گوشم پنکه باز کردن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *