وزوز گوش

اثر سروتونین بر وزوز گوش

lazy

 

سروتونین می‌تواند باعث بدتر شدن  وزوز گوش شود

اثر سروتونین بر وزوز گوش

اثر سروتونین بر وزوز گوش

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان  از احساس مداوم زنگ زدن و یا سوت کشیدن گوش ها و یا احساس صدا در سر که در اصطلاح ” وزوز گوش ” نامیده می شود رنج می برند. وزوز گوش  باعث ایجاد احساس آزردگی همیشگی  در برخی از افراد  و اضطراب شدید برای عده‌ای دیگر می شود.

اثر سروتونین بر وزوز گوش چیست

اخیرا مطالعاتی توسط دانشمندان OSHU انجام شده است که نشان می دهد که یک داروی ضدافسردگی بسیار رایج می تواند باعث بدتر شدن وزوز گوش شود

 این مطالعه که در 22 آگوست در مجله cell reports  منتشر شد عملکرد ” سروتونین”  را به عنوان یک مدولاتور عصبی مهم در مغز مورد بررسی قرار داد.به این منظور محققان بافت مغز را در موش، به ویژه  در هسته حلزونی خلفی ( dorsal cochlear nucleus ) جایی که تلفیق حسی و وزوز گوش رخ می دهد مورد بررسی قرار دادند.

محققان کشف کردند که نورون های که در این بخش قرار دارند و به  نام fusiform  شناخته می شوند وقتی در معرض سروتونین قرار می گیرند فعالیتشان افزایش یافته و میزان حسا سیتشان نیز بیشتر می شود.

اگر این یافته‌ها   انجام تحقیقات  بیشتر را به دنبال داشته باشد دقیق تر می توان در مورد اثرات گروه معروفی از داروهایی ضد افسردگی  که SSRI ( selective serotonin reuptake inhibitors ) ( گروه مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین ) که برای بهبود علایم افسردگی های متوسط تا شدید به کار برده می شود صحبت کرد. این گروه از داروها با  افزایش سطح سروتونین در مغز باعث کاهش علایم افسردگی در فرد می شوند.سروتونین یک ماده شیمیایی است که به عنوان یک نوروترانسمیتر عمل می کند که مسئول حفظ تعادل خلق و خوی فرد ( مود فرد) است . با توجه به مطالعات انجام شده می توان بیان کرد که داروهای ضد افسردگی SSRI می تواند باعث بدتر شدن وزوز گوش شود.

وزوز گوش به صورت احساس وجود یک صدای دایمی در گوش در حالیکه هیچ منبع صدای داخلی و یا خارجی برای ایجاد آن وجود ندارد تعریف می شود. حدودا 10 درصد افراد از وجود وزوز گوش رنج می برند.

بعضی از این افراد همزمان از احساس افسردگی و یا اضطراب نیز رنج می برند. ممکن است که پزشک برای درمان افسردگی و یا اضطراب در این افراد داروههای SSRI را تجویز کند. و از طرفی این داروها می تواند وزوز گوش را بدتر کند.

بسیاری از بیماران افزایش وزوز گوش را در مدت زمان کوتاهی  بعد از استفاده از داروههای  SSRI گزارش کرده اند.

محققین OSHU   جدیدا در حال بررسی یک نوع از کانال یونی در غشاء نورون ها هستند که توسط سروتونین فعال می شوند.اگر دانشمندان موفق به شناسایی  روشی برای غیر فعال کردن این کانال ها شوند می توانند همچنان اثرات مثبت دارو های ضد افسردگی را حفظ کنند در حالیکه این داروها وزوز گوش را بدتر نکند.

 

 

2 نظر در “اثر سروتونین بر وزوز گوش

  1. نعیمی گفت:

    سلام من دوسال هست بخاطر اضطراب و تغییر خلق و خوی روزانه نصف اسنترا 50 میخورم ولی چند ماه ک وزوز گوشم خیلی زیاد شده ازطرفی نمیخوام اسنترا رو هم قطع کنم چون ترس بازگشت بیماری رو دارم ولی میگن اسنترا برای وزوز خوب نیست چی کنم لطفا کمکم کنید

  2. ناديا گفت:

    سلام ببخشيد من براي صداي گوشم كه خيلي بالاست رفتم پزشك اين دارو رو به من دادند آيا داروي مناسبي هستش؟باعث بهتر شدن گوشم ميشه يا خير

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *