سمعک

اثر سمعک بر مغز

lazy

امروزه مزایای استفاده از سمعک بر کسی پوشیده نیست و سمعک ها باعث بهبود عملکرد فرد نه تنها در شنوایی بلکه در سایر موارد نیز می شوند . اثر سمعک بر مغز موضوع جالب و جدیدی است که در ادامه به آن می پردازیم

اثر سمعک بر مغز

مطالعات اخیر نشان داده اند که استفاده از سمعک در افراد مبتلا به کم شنوایی باعث بهبود عملکر مغز در این افراد می شود.
کم شنوایی، در صورتی که درمان نشود می تواند منجر به مشکلات عاطفی و اجتماعی جدی ای شود. همچنین کاهش کارایی در محیط های کاری و از بین رفتن کیفیت زندگی از جمله پیامدهای کم شنوایی درمان نشده است. کم شنوایی درمان نشده همچنین در عملکرد شناختی فرد نیز تاثیرگذار است ، زیرا افراد کم شنوا نیاز به تلاش زیاد برای فهم گفتار وجود دارد.

اثر کم شنوایی بر مغز

کم شنوایی می تواند باعث شود که مغز سخت تر کار کند و مغز را مجبور می کند برای شنیدن تحت فشار قرار گیرد. 2 علت مطرح است که چرا کم شنوایی باعث اثر بر مغز می شود

  • برای این کار مغز باید به حدس کلمات نشنیده مجبور شود که این کار  که به قیمت کاهش انرژی سایر سیستم های تفکر و حافظه تمام می شود.
  • کم شنوایی باعث می شود که زوال عقل سریعتر رخ دهد . برای اطلاع بیشتر مقاله کم شنوایی و آلزایمر را مطالعه کنید.
  • کم شنوایی افراد را منزوی می کند و  مشارکت اجتماعی آنها را کاهش می دهد، مشارکت اجتماعی برای حفظ انگیزه فکری بسیار مهم است. اگر خیلی خوب نمی شنوید، ممکن است زیاد بیرون نروید، بنابراین مغز کمتر درگیر و فعال است.

اثرات منفی کم شنوایی در زندگی فرد

کم شنوایی می تواند به سه طریق بر روی فرد تأثیر بگذارد:

  • فرصت های تحصیلی و شغلی کمتر به دلیل اختلال در ارتباطات
  • کناره گیری اجتماعی به دلیل کاهش دسترسی به خدمات و مشکلات در برقراری ارتباط با دیگران
  • مشکلات عاطفی ناشی از کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس

چگونگی بهبود عملکرد مغز با استفاده از سمعک

اگر شما به کم شنوایی مبتلا هستید و تاکنون برای استفاده از سمعک اقدام نکرده اید ممکن است حتی بتوانید وقتی فردی جمله ای را به شما می گوید با دانش و معلومات خود کلماتی را که نشنیده اید حدس زده و پر کنید و مفهوم جمله را نهایتا بتوانید بیان کنید ولی برای انجام اینکار نیاز به استفاده از منابع شناختی زیادی است و بنابراین از توان مغز استفاده می شود که می تواند بسیار انرژی بر و خسته کننده باشد.

با افزایش سن ، عملکردهای شناختی پایه ای ، حافظه کاری، توانایی توجه به گوینده در محیط های پر سر و صدا و توانایی پردازش اطلاعات با سرعت بالا ، شروع به کاهش یافتن می کند و بنابراین فرد برای حدس زدن کلماتی که نشنیده است به توان مغزی بیشتری نیاز دارد که این خود فرد را با چالش های بیشتری مواجه می کند.

برای درک بهتر اثرات استفاده از سمعک برروی عملکرد شناختی مطالعه ای ترتیب داده شد در این مطالعه افراد 50 تا 60 سال که مبتلا به کم شنوایی دو گوشی بوده اند و تاکنون از سمعک استفاده نکرده اند و در این مطالعه برای اولین بار استفاده از سمعک را آغاز کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. به این منظور عملکرد شناختی این افراد توسط ازمونهایی که حافظه کاری، توجه انتخابی و سرعت پردازش اطلاعات را بررسی می کرد قبل و بعد از استفاده از سمعک مورد بررسی قرار گرفت.
در این مطالعه بعد از دو هفته استفاده از سمعک این ارزیابی ها بهبود درصد نمرات برای یاداوری کلمات در حافظه کاری و بهبود توجه انتخابی را نشان دادند. در این افراد سرعت پردازش اطلاعات که نشاندهنده بهبود عملکرد مغز است  نیز افزایش یافته بود. در پایان مطالعه بهبود قابل توجهی در عملکرهای شناختی این افراد مشاهده شد .

بسیاری از افراد در طول زندگی خود به درجاتی به کم شنوایی مبتلا می شوند. بیابید نگاهی گذرا به افرادی که در سالهای کاری خود دچار کم شنوایی هستند و از سمعک استفاده نمی کنند بیندازیم. این افراد بخش عمده ای از توان ذهنی خود را برای شنیدن گفتار دیگران صرف می کنند . مسلما این افراد نمی توانند به خوبی نیز کار کنند و حتی اگر هم بتوانند بسیار خسته تر از دیگران می شوند زیرا باید بسیار سخت تر کار کنند . این افراد در پایان روز کاری بسیار خسته تر هستند و این قضیه بهای سنگین تری برای آنها دارد که کاهش کیفیت کلی زندگی است.

میزان ابتلا به کم شنوایی در ایالات متحده آمریکا بیش از 9 میلیون نفر در سن بالای 65 سال و بیش از 10 میلیون نفر در سن 45 تا 64 سال گزارش شده است ولی تنها 20 درصد این افراد از سمعک استفاده می کنند. یکی از دلایل مهم عدم استفاده از سمعک در اکثریت افرادی که از آن استفاده نمی کنند عدم اطلاعات کافی و باورهای غلط در مورد کم شنوایی و این وسیله کمک شنوایی است.

اثر کمکی سمعک بر مغز

با توجه به اثر سمعک بر مغز و اثرات منفی کم شنوایی بر عملکرد مغز به محض شک به کم شنوایی برای انجام شنوایی سنجی و خرید سمعک اقدام کنید.

سمعک های امروزی بسیار متفاوت از آن چیزیست که در تصور ما قرار دارد . سمعک های جدید دارای سیستم های پردازشی بسیار هوشمندی هستند که بهترین وضوح و راحتی شنیداری را فراهم می کند. سایز و اندازه های سمعک های جدید بسیار کوچک شده است (می توانید انواع سمعک را در مقاله ببینید) و امروزه سمعک نامرئی با قدرت پوشش دهی بالا برای انواع کم شنوایی ها طراحی شده است.

 

 

 

 

1 نظر در “اثر سمعک بر مغز

  1. الهه گفت:

    مطلب مفیدی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *