سمعک

کم شنوایی و آلزایمر -اثر سمعک بر پیشگیری و درمان آلزایمر

کم شنوایی و الزایمر

کم شنوایی و آلزایمر با هم ارتباطات اثبات شده ای دارند. متخصصین ما در مرکز شنوایی و سمعک آوای امید در ادامه این ارتباط را برای ما توضیح می دهند و درمورد اثر پیشگیری سمعک بر آلزایمر در ادامه توضیح خواهیم داد

آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر یک اختلال مغزی است که به آرامی حافظه و مهارت های تفکر و در نهایت توانایی انجام ساده ترین کارها را از بین می برد. در اکثر افراد مبتلا به این بیماری علائم ابتدا در اواسط دهه 60 زندگی خود ظاهر می شوند این نوع آلزایمز ، آلزایمر دیررس نامیده می شود. آلزایمر زودرس بین 30 سالگی تا اواسط 60 سالگی رخ می دهد و بسیار نادر است. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل در میان سالمندان است.

زوال عقل ناشی از تغییراتی است که در مغز اتفاق می افتد و باعث می شود مسیرهای خاصی از مغز آسیب ببینند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد به زوال عقل مبتلا می شوند و انواع مختلفی از زوال عقل نیز وجود دارد اما آنچه که اثبات شده است اینست که کم شنوایی و آلزایمر بهم مرتبط هستند و کم شنوایی به عنوان یک عامل خطر جدی برای برای ابتلا به زوال عقل است و گفته می شود که کم شنوایی درمان نشده مهمترین عامل قابل تغییر در ابتلا به آلزایمر است.عامل قابل تغییر یعنی اینکه می توان آن را کنترل کرد.

 

رابطه کم شنوایی و آلزایمر

اثر کم شنوایی بر زوال عقل و آلزایمر

کم شنوایی و آزایمر به چند طریق بر هم اثر می گذارند و کم شنوایی می تواند باعث ایجاد آلزایمر و زوال عقل شود

افراد مبتلا به کم شنوایی بیشتر منابع مغزی خود را برای کمک به پردازش صداها اختصاص می دهندکه این می تواند به قیمت کاهش سایر فرآیندهای شناختی مانند حافظه تمام شود و زمینه ابتلا به دمانس را فراهم می کند.

همچنین کم شنوایی باعث ایجاد انزوای اجتماعی و افسردگی می شود که انزوای اجتماعی نیز خود باعث ایجاد زوال عقل می شود.ما می دانیم که فعالیت ذهنی منظم و ارتباط اجتماعی می تواند به ایجاد “ذخیره شناختی” فرد کمک کند. بکم شنوایی بر توانایی فرد برای ایجاد و محافظت از ذخیره شناختی خود تأثیر می گذارد و بنابراین احتمال ابتلا به الزایمر و زوال عقل را بیشتر می کند.

اثر کم شنوایی بر آلزایمر

علائم آلزایمر

مشکلات حافظه معمولاً یکی از اولین علائم آلزایمر است، اگرچه علائم اولیه ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. کاهش در سایر جنبه‌های تفکر، مانند یافتن کلمات مناسب، مسائل بینایی/فضایی، و اختلال در استدلال یا قضاوت، ممکن است نشانه‌ای از مراحل اولیه بیماری آلزایمر باشد. اختلال شناختی خفیف (MCI) وضعیتی است که می تواند نشانه اولیه آلزایمر باشد، اما همه افراد مبتلا به MCI به این بیماری مبتلا نمی شوند.

ارتباط کم شنوایی و آلزایمر

مطالعات مختلف اثبات کرده اند که  کم شنوایی در سالمندان و یا به اصطلاح پیر گوشی می تواند شروع زوال عقل را تسریع کند یا علائم زوال عقل را بدتر کند و زوال عقل می تواند تأثیر کم شنوایی را افزایش دهد. شنوایی سالم بخش مهمی از عملکرد نرمال مغز است

تحقیقات در مورد ارتباط بین کم شنوایی و آلزایمر و زوال عقل نشان داده اند که:

  • کم شنوایی حتی به میزان خفیف خطر ابتلا به زوال عقل را 2 برابر می کند
  • با کم شنوایی متوسط، خطر زوال عقل سه برابر می شود
  •  با کم شنوایی شدید درمان نشده احتمال ابتلا به زوال عقل پنج برابر بیشتر است

ارتباط کم شنوایی و الزایمر

مطالعات همچنان در حال بررسی ارتباط بین کم شنوایی و آلزایمر هستند اما چیزی که اثبات شده است اینست که استفاده از سمعک می تواند زوال عقل را کاهش دهد و اگر به موقع استفاده شود نقش پیشگیرانه دارد.

کم شنوایی ناشی از سن یا پیر گوشی سومین بیماری مزمن شایع دوران سالمندی است ولی علائم آن مخفی است و ممکن است تا زمانیکه به حد زیادی نرسیده باسد علائم آن تشخیص داده نشود. شنوایی معمولاً در مدت زمان طولانی بسیار آهسته تغییر می کند. این بدان معناست که تشخیص این که شنوایی شما به خوبی سابق نیست دشوار است، زیرا سطح شنوایی فعلی شما به “عادی” جدید شما تبدیل شده است.

اگر کم شنوایی خفیف یا متوسط ​​دارید، ممکن است برای شما دشوار باشد که مکالمه را در مکان های پر سر و صدا، مانند کافه یا رستوران، به طور کامل دنبال کنید. ممکن است احساس کنید که می توانید کلمات یا صداهای خاصی را در مکالمه از دست بدهید و متوجه شوید که مغز شما آنچه گفته شده را حدس می زند، که ممکن است همیشه درست نباشد. برخی افراد دنبال کردن برنامه های تلویزیونی را نیز دشوار می دانند، به خصوص اگر برنامه دارای موسیقی در پس زمینه یا جلوه های صوتی باشد.

با توجه به اینکه کم شنوایی می تواند عامل ایجاد زوال عقل و آلزایمر شود انجام ارزیابی های شنوایی سالانه ، شنوایی سنجی در افراد بالای 60 سال ضروری است.

کم شنوایی و الزایمر

 

اثر سمعک بر پیشگیری از آلزایمر

در حال حاضر، هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، اگرچه در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در توسعه و آزمایش درمان‌های جدید صورت گرفته است. چندین دارو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان افراد مبتلا به آلزایمر تایید شده است.با افزایش سن جمعیت جهان، تعداد افراد مبتلا به زوال عقل و سایر انواع اختلالات شناختی همچنان در حال افزایش است. مداخلات ایمن و مقرون به صرفه برای جلوگیری یا کند کردن زوال شناختی مرتبط با افزایش سن بسیار مورد نیاز است.

بین کم شنوایی و آلزایمر رابطه وجود دارد .کم شنوایی می‌تواند باعث کاهش عملکرد شناختی فرد شود و دلایل این اتفاق پیچیده هستند. برخی از علل کاهش شناختی غیرقابل اجتناب هستند، مانند ژنتیک، اما دیگر علل قابل کنترل هستند. خبر خوب این است که کم شنوایی به نظر می‌رسد در دسته علت های قابل  کنترل ابتلا به آلزایمر قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه درمانی برای آلزایمر وجود ندارد پیشگیری از این بیماری و تلاش برای توقف آن در مراحل اولیه بسیار مهم است . یکی از روش های پیشگیری و درمان اولیه الزایمر که اکنون به خوبی شناخته شده است استفاده از سمعک است . برای آگاهی بیشتر مقاله خرید سمعک را بخوانید.

 

سمعک پیشگیری از آلزایمر

درمان مراحل اولیه زوال عقل  و پیشگیری از آلزایمر با سمعک

یک بررسی بین‌المللی در مجله پزشکی The Lancet که در سال 2020 منتشر شد، نشان داد که کم شنوایی یکی از دوازده عامل خطر کلیدی برای زوال عقل است ولی قابل پیشگیری است

این بررسی نشان داد که اگر افرادکم شنوایی خود را درمان کنند از هر سه مورد یک مورد از زوال عقل می توان پیشگیری کرد. بجز کم شنوایی سایر موارد خطر کلیدی برای زوال عقل عبارتند از انزوای اجتماعی، سیگار کشیدن و افسردگی.

برخی تئوری ها بیان می کنند که چون سمعک به شما کمک می کند واضح تر بشنوید، انرژی مغز کمتری برای فهمیدن آنچه گفته می شود و انجام مکالمه مورد نیاز است. به دلیل کاهش تلاش گوش دادن، «فشار» کمتری بر مغز وارد می‌شود که به این معنی است که مغز «انرژی» بیشتری برای مقابله با تغییرات دژنراتیو (ضعیف) مغز دارد که می‌تواند به زوال عقل تبدیل شود.

زوال عقل و کم شنوایی

هم زمانی کم شنوایی و آلزایمر

گاهی فرد هم به کم شنوایی مبتلا است و هم آلزایمر دارد در این صورت زندگی با هر دو شرایط دشوارتر از زندگی با هر یک به تنهایی است. هم زوال عقل و هم کم شنوایی می توانند بر نحوه برخورد روزانه افراد تأثیر بگذارند – برای مثال، برقراری ارتباط را سخت تر می کنند. که می تواند منجر به افزایش انزوای اجتماعی، از دست دادن استقلال و مشکلات مربوط به فعالیت های روزمره شوند و در نتیجه زوال عقل فرد را بدتر به نظر برسانند. بنابراین اگر در اطراف خود شخصی هست که به آلزایمر مبتلاست برای بهبود کیفیت زندگی او شنوایی سنجی دوره ای را انجام دهید و در صورت وجود مشکل بلافاصله اقدام به تهیه سمعک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *