سمعک

سوت زدن سمعک – 5 علت سوت زدن سمعک و 5 راه حل

lazy

علت سوت زدن سمعک چیست و  چطور می توانم آن را متوقف کنم؟افرادی که از سمعک استفاده می کنند گاهی اوقات از سوت زدن سمعک شکایت دارند و به دنبال دلایل احتمالی سوت کشیدن سمعک خود هستند. در این مقاله ما به تمام علت های سوت زدن سمعک و راهکارهای ممکن برای حل این مشکل می پردازیم.

سوت زدن سمعک خود را با یک صدای ناگهانی و تیز و بلند نشان می دهد در اصلاح تخصصی “فیدبک” نامیده می شود. فیدبک به دلیل مکانیسم عملکردی سمعک رخ می دهد . ولی آیا سمعک باید سوت بزند؟ چه سوت زدن هایی طبیعی هستند و راه حل سوت های غیر طبیعی کدامند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.پیش از خرید سمعک حتما به اطلاعات آن در مورد سیستم مهار سوت زدن یعنی فیدبک کنترل آن دقت کنید.

علت سوت زدن سمعک

سوت زدن سمعک علت های مختلفی دارد که در ادامه به مهمترین های انها اشاره خواهیم کرد. به عنوان یک قانون کلی سمعک صدا را تقویت و منتقل می کند و اگر این صدای تقویت شده در خروجی به هر وسیله ای مسدود شود سمعک شروع به سوت کشیدن می کند.

سوت زدن سمعک ps

علت سوت زدن سمعک

جرم گوش یکی از علت های سوت زدن است.

سمعک صدا را به درون کانال گوش منتقل می کند .اگر این صدای خروجی به کانال گوش در کانال گوش به وسیله جرم مسدود شود فیدبک ایجاد می شود که باعث شنیدن صدای سوت در سمعک می شود. هرچه میزان این جرم بیشتر باشد مسدودیت بیشتری ایجاد خواهد و صدای سوت شنیده شده بلند تر و ممتدتر خواهد بود

راه حل

هرچه سریعتر به یک متخصص برای بررسی این مشکل و خارج کردن جرم از گوش اقدام کنید. شستشوی گوش به عهده متخصص گوش حلق و بینی می باشد از اوبخواهید که تمام جرم ها ار خارج کند تا هیچ مانعی بر سر راه عملکرد صحیح سمعکتان باقی نماند.

بلند کردن صدای سمعک تا حد آخر

اگر ولوم سمعک خود را در آخرین حد قرار دهید چون حجم صدا افزایش می  یابد مقداری از آن از کانال گوش با فشار به بیرون فرار می کند و سمعک شروع به سوت زدن خواهد کرد.این مشکل در سمعک های آنالوگ قدیمی تر بیشتر رخ می دهد سمعک های جدید با امکانات پردازشی بسیار مناسب و سیستم های حذف سوت امکان افزایش ولوم تا اخرین حد را فراهم می کنند.

گاهی شما چندین سال از یک سمعک استفاده کرده اید و در حال حاضر به دلیل بدتر شدن میزان کم شنوایی نیاز به بیشتر کردن صدای سمعک دارید . در این شراط قبل از اینکه خودتان ولوم سمعک را زیاد کنید که باعث ایجاد فیدبک شود به متخصص شنوایی مراجعه کنید . متخصص شنوایی قبل از بلند کردن صدای سمعک قالب های شما را تعویض و کیپ تر خواهد کرد به طوری که حتی با افزایش صدای سمعک شما فیدبک را احساس نکنید.

راه حل

با سمعک آنالوگ خود خداحافظی کنید و از سمعک هایی دارای پردازش های جدید و سیستم های حذف فیدبک استفاده کنید.در صورتیکه می خواهید از سمعک های آنالوگ استفاده کنید برای جلوگیری از فیدبک ولوم را کم کنید و یا اگر به قدرت زیاد برای شنیدن نیاز دارید از سمعک هایی با قدرت بالاتر استفاده کنید که نیاز نباشد ولوم را تا سطح آخر بالا ببرید.

سوت زدن سمعک

سوت زدن سمعک

فیتینگ نامناسب سمعک

اگر سمعک به درستی تنظیم نشده باشد امکان سوت کشیدن وجود دارد. سالیان سال است که سمعک ها به سیستم حذف فیدبک مجهز شده اند . اگر شما از سمعک های دیجیتال و سمعک های هوشمند استفاده می کنید ولی سوت میزند ممکن است تنظیمات آن درست نباشد به متخصص شنوایی برای فیتینگ مجدد سمعک مراجعه کنید و مشکل را با وی مطرح کنید.

شکسته شدن یا شل شدن اجزا

در اغلب اوقات سوت زدن سمعک نشانه وجود نشتی در یک یا چند بخش سمعک است که در این شرایط باید بلافاصله اجزا عوض شوند.

سمعک ها انواع مختلفی دارند. سمعک داخل گوشی ، سمعک پشت گوشی و سمعک ریک

  • در سمعک های داخل گوشی شکستگی های ریز در پوسته می تواند عامل سوت در سمعک شود.
  • در سمعک های پشت گوشی وجود شکستگی در پوسته سمعک و پارگی در قالب و تیوب باید بررسی شود.
  • در سمعک های ریک وجود نشتی از بخشی که وارد گوش می شود باید بررسی شود
  • خراب شدن تیوب
  • خراب شدن قالب
  • جدا شدن میکروفن
  • چاق و لاغر شدن

در صورتیکه شما در یک ماه بیشتر از 4 کیلو چاق و یا لاغر شده باشید سایز کانال گوش شما تغییر خواهد کرد و بنابراین قالب و پوسته قبلی سمعک برای شما مناسب نخواهد بود و بنابراین سمعک در هنگام استفاده سوت خواهد زد.

راه حل

قالبگیری مجدد و ساخت قالب و پوسته با سایز جدید.

زدن سمعک 4 ps

سوت کشیدن سمعک

سایر عوامل

معمولا بعضی از کارها می تواند باعث ایجاد سوت سمعک شود این کارها شامل:

پوشیدن کلاه، روسری و پوشاندن سر با هرچیزی است . زیرا این موارد می توانند باعث مسدود شدن میکروفن سمعک و ایجاد فیدبک شوند

  • بغل کردن دیگران
  • حرکات زیاد فک مثلا در حین جویدن و خندیدن
  • دراز کشیدن و خوابیدن با سمعک : اگر در حالیکه سمعک روی گوش شماست دراز بکشید ممکن است رسیور سمعک مسدود شود و ایجاد فیدبک مستمر کند.

به این دلیل که همه عوامل گفته شده فاکتورهای محیطی هستند که خود شما می توانید آنها را اصلاح کنید بنابراین در این مورد نیاز به مراجعه به متخصص شنوایی وجود ندارد.

علت سوت زدن سمعک

حل مشکل سوت زدن سمعک

تکنولوژی جدید به این معنی است که اغلب سمعک ها  طوری طراحی شده اند که مجهز به سیستم حذف خودکار فیدبک هستند. هرچند که ممکن است همچنان شما گاهی سوت کشیدن را ترجبه کنید ولی این سوت کاملا با آن سوتی که از سمعک پدربزرگهای خود در سالیان قبل شنیده اید متفاوت است. در ادامه مراحل حل مشکل سوت زدن سمعک گام به گام آورده شده است.

زدن سمعک 3 ps

فیدبک سمعک

گام اول : مطمین شوید که میکروفن سمعک شما با چیزی مسدود نشده باشد مثلا کلاه ، روسری و موارد دیگر

گام دوم :چک کنید که گوش شما جرم زیادی که باعث مسدود شدن سمعک شود ندارد

گام سوم : تیوب و قالب و پوسته سمعک را به درستی بررسی کنید که پارگی ، سوراخ ، خرابی و هرگونه نشتی نداشته باشد

گام چهارم: سایز قالب و پوسته سمعک را بررسی کنید که کوچک یا بزرگ نباشد. در صورتیکه چاق یا لاغر شده اید برای تعویض سایز پوسته و قالب اقدام کنید

گام پنجم: در صورتیکه هیچ یک از موارد گفته شده وجود نداشت به متخصص شنوایی مراجعه کنید تا سمعک را از نظر قطعات داخلی و تنظیمی بررسی کند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *