همه چیز در مورد گوش و شنوایی

جرم گوش خوب است یا نه؟

آیا جرم گوش خطرناک است؟

جرم گوش چیست؟ در گوش ماده ای به نام سرومن وجود دارد که در اصطلاح عام به آن جرم گوش و یا وکس گوش گفته می شود. گوش به طور طبیعی برای محافظت خود در برابر آسیب های خارجی این ماده را تولید می کند

فواید جرم گوش چیست

وظیفه اصلی جرم گوش حفاظت از گوش در برابر ورود گرد و غبارو ذرات خارجی است. خارش و خشکی پوست کانال گوش از عوارض فقدان سرومن در گوش است اگرجرم گوش به هر دلیلی تولید نشود خارش در گوش ایجاد می شود که بسیار شدید و آزار دهنده می تواند باشد.

تنها خاصیت جرم گوش جلوگیری از خارش گوش نیست بلکه این جرم دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که می تواند از رشد و گسترش باکتریها و قارچ ها در فضای گوش جلوگیری کند. جرم گوش در شرایطی می تواند تجمع پیدا کند و کانال گوش را مسدود کند در این صورت ایجاد در گوش و احساس پری و کم شنوایی و یا زنگ زدن گوش از عوارض آن است .

یکی از علایم رایج وجود جرم گوش در افراد احساس سنگینی فیزیکی و کم شنوایی است . مثلا بعضی از افراد در تاریخچه خود بیان می کنند که بعد از حمام کردن احساس کیپی شدیدی در گوش خود کرده اند که با خارش نیز همراه بوده است. البته احساس کیپی گوش از علایم بیماریهای جدی تری نیز می تواند باشد و در صورت رخداد ان باید سریعتر به مراکز کم شنوایی مراجعه شود.

تمام افراد در همه سنین ممکن است به تجمع جرم گوش دچار شوند. اما در سالمندان و افرادی که در محیط های دارای گرد و غبار کار می کنند این اتفاق بیشتر رخ می دهد .

PS

چرا جرم گوش ایجاد می شود

تولید جرم گوش تا حد زیادی به خصوصیات فیزیولوژیک فرد وابسته است مانند اینکه بعضی ها پوست خشک و بعضی ها پوست چرب دارند.چیزی که مهم است اینست که به دلیل ساختارگوش جرم های اضافی تولید شده خود به خود از گوش خارج خواهند شد ولی در شرایطی که فرد دستکاریهای اضافی در گوش انجام دهد مثلا سعی کند با گوش پاک کن جرم گوش را خارج کند یا از روش های کاملا غیر علمی مانند شمع گوش و استفاده از روغن های گیاهی مختلف باعث حبس شدن جرم در اعماق کانال گوش می شود و انسداد رخ می دهد.

علائم افزایش جرم گوش

علایم زیر می تواند به ما برای وجود جرم اضافی و انسداد گوش با سرومن هشدار دهد:

  • احساس پر بودن فیزیکی گوش
  • ایجاد هرنوع صدا در گوش ( وزوز گوش)
  • احساس کم شنوایی که قبلا وجود نداشته است
  • درد گوش
  • خارش در گوش
  • در مواردی احساس سرگیجه نیز ممکن است رخ دهد.
جرم گوش

علائم افزایش جرم گوش

یکی از علایم رخداد انسداد با سرومن ایجاد کم شنوایی به صورت ناگهانی است این اتفاق با رخداد کم شنوایی ناگهانی یا سکته گوشی که عارضه ای بسیار جدی است و غیر قابل برگشت است متفاوت است . در کم شنوایی ناگهانی فرصت درمان تنها 48 ساعت است بنابراین برای اینکه فرصت از دست نرود در صورتی وجود هر نوع احساس کم شنوایی که به صورت ناگهانی و بدون پیش زمینه خاصی رخ می دهد باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید.

چرا بعضی گوش ها نیاز به شستشوی هرساله دارند؟

در بعضی از گوش ها جرم گوش بیشتر از حد طبیعی تولید می شود به طوری که فرد مجبور است هرسال برای شستشوی گوش اقدام کند. از سوی دیگر در بسیاری از افراد ممکن است در کل زندگی خود هرگز نیاز به شستشوی گوش پیدا نکنند و گوش این افراد با مکانیسم طبیعی پاکسازی خود گوش تمیز می شود.

عواملی که باعث جرم ساز بودن یک گوش می شود چیست؟

  • فیزیولوژی بدن: مانند موی سر که در بعضی چرب و در بعضی دیگر خشک است ، جرم ساز بودن گوش نیز به فیزیولوزی بدن بستگی دارد که این مورد نیز توسط ژنتیک فرد تعیین می شود.
  • تحریک مداوم گوش: بعضی افراد عادت دارند که مدام با گوش های خود ور بروند و با گوش پاک کن به جان گوش خود بیفتند. تحریک گوش ها با هروسیله ای باعث ایجاد ترشحات بیشتر در گوش می شود. تجمع و فشرده شدن این ترشحات نیاز به شستشوی گوش را افزایش می دهد.
  • محیط فرد: بخش زیادی از تولید جرم گوش در فرد به شغل فرد وابسته است . مثلا در افرادی که در محیط های خاصی کار می کنند که ذرات گرد و غبار در آن محیط ها زیاد است تولید جرم گوش در این افراد بیشتر است. در افرادی که از سمعک استفاده می کنند و یا افرادی که مجبور به پوشاندن گوش خود برای کاهش صداهای اضافی هستند نیز تولید جرم گوش بیشتر می شود . گاهی شغل فرد به گونه ای است که ساعت های طولانی از هدفن و ایرپاد استفاده می کند که این عامل نیز باعث تجمع جرم گوش می شود.
  • شرایط پزشکی و بیماری های گوش: گاهی بعضی از بیماری ها باعث تولید و تجمع جرم اضافه در گوش می شوند از جمله این بیماری ها می توان به پسوریازیس و وجود اگزماها در گوش اشاره کرد. علاوه برای ن بیماری هایی که بر غدد تولید کننده سرومن گوش اثر دارند نیز می توانند باعث افزایش جرم گوش شوند مانند تعریق بیش از حد و یا ضخیم شدگی پوست کانال گوش.

آیا جرم گوش در کودکان نیز رخ می دهد:

پاسخ بله است. به طور طبیعی سرومن گوش در همه افراد در همه سنین می تواند رخ دهد. هرگز برای درآرودن جرم گوش کودکان از هیچ ابزاری حتی گوش پاک کن استفاده نکنید. این کار می تواند باعث ایجاد آسیب های جدی به گوش کودک، پارگی پرده گوش و عفونت شود.

از علایم وجود جرم انسداد با جرم گوش در کودکان احساس خارش شدید و دست زدن مداوم کودک به گوش ، کشیدن لاله گوش توسط کودک و احساس ایجاد کم شنوایی در کودک توسط والدین است. در صورت مشاهده هریک از این علایم بلافاصله به مراکز شنوایی مراجعه کنید.

درمان جرم گوش 

در صورتیکه جرم گوش به تشخیص متخصص نیاز به خارج کردن از گوش داشته باشد نیاز به انجام پروسه ای است که به آن در اصطلاح شستشوی گوش گفته می شد. شستشو با آب یا انجام ساکشن گوش هردو در اصطلاح شستشوی گوش نامیده می شوند که تنها باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام شود. این روش بی درد است ولی اگر توسط غیر متخصص انجام شود می تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد

در صورتیکه احساس کم شنوایی ناشی از وجود سرومن فشرده شده در گوش باشد پس از شستشو بلافاصله احساس باز شدن گوش و رفع کم شنوایی باید رخ دهد. در صورتیکه بعد از شستشویی گوش احساس های ناخوشایند بلافاصله برطرف نشد سریعا پزشک خود را در جریان بگذارید تا درمانهای دیگری را برای شما آغاز کند.

راههای خانگی درمان جرم گوش

تمامی راههای خارج کردن جرم گوش در خانه تنها به ازیاد آن  و فشرده شدن آن منجر می شود . گوش پاک کن ها با فشرده سازی جرم گوش به سمت پرده گوش حتی می توانند بدون برخود مستقیم خود با پرده گوش به دلیل فشار ناشی از هل دادن جرم گوش به سمت پرده باعث ایجاد پارگی در پرده گوش شوند.

بنابراین برای تمیز  کردن گوش از جرم لازم نیست  حتما چیزی به درون گوش فرستاده شود فقط کافی است با یک حوله یا پارچه تمیز بیرون گوش تمیز شود.

برای پاک کردن جرم  گوش می توان از محلول های ویژه حل کردن جرم گوش (محلول شستشوی گوش) استفاده کرد. این محلول ها شامل

  • گایسیرین
  • روغن بچه
  • قطره های گوش که از  پایه آب اکسیژنه یا سایر پراُکسیدها تولید شده اند
  • سرم شستشو برای گوش

برای پاک کردن جرم گوش با استفاده از این روش چند قطره از موارد گفته شده درون  گوش مود نظر چکانده می شود.  بعد از چکاندن محلول در گوش چند دقیقه به پهلوی مقابل دراز بکشید تا خوب جرم گوش با محلول ها خیس بخورد بعد از انجام این روش جرم گوش خود به خود بیرون میریزد.

دقت کنید در صورتیکه مشکلاتی مانند پارگی پرده گوش و یا عفونت در گوش خارجی و میانی دارید از این روش ها استفاده نکنید زیرا شرایط را برای شما بدتر می کند.

شمع گوش برای خارج کردن جرم گوش

روشی که جدیدا برای برطرف کردن وکس گوش مطرح شده است استفاده از شمع گوش است ما بارها در مقالات مختلف در همین سایت و در جاهای دیگر بر غیر علمی بودن این روش تاکید کرده ایم و آسیب هایی که با این روش برای فرد ایجاد می شود را بیان کرده ایم . برای کسب اطلاعات کامل مقاله عوارض شمع گوش را بخوانید

در صورت ایجاد هر نوع احساس کم شنوایی و مشکلات گوشی می توانید به مرکز شنوایی و سمعک آوای امید مراجعه کنید.

02144005315

09194707047

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *