کم شنوایی, همه چیز در مورد گوش و شنوایی

میگرن و کم شنوایی

lazy

میگرن و کم شنوایی

اگر از میگرن رنج می برید در مورد کم شنوایی ناگهانی هوشیار باشید.
اگر به میگرن مبتلا باشید به خوبی می دانید که چگونه یک روز خیلی خوب با عود میگرن به طور ناگهانی می تواند تبدیل به یک روزی شود که فقط دعا می کنید زودتر تمام شود .
آنچه در اینجا برای ما مهم است این است که مبتلایان به میگرن دوبرابر بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کم شنوایی ناگهانی قرار دارند.
در اینجا مواردیکه دانستن انها مفید است اورده شده است:

میگرن چیست؟

میگرن تنها یک سردرد آزار دهنده و طاقت فرسا نیست . بلکه یک اختلال نورولوژیک است که با درد شدید و خسته کننده و غالبا در یک سمت سر مشخص می شود. این نوع سردر ها می تواند :

  • با صدا یا نور بدتر شود
  • حالت تهوع و یا استفراغ به همراه داشته باشد.
  • قبل از شروع سردرد خود فرد حس می کند که تا ساعاتی دیگر سردرد او آغاز می شود.

محققین مطالعات زیادی در سالهای طولانی برای پیدا کردن علل میگرن انجام داده اند . پس از سالها دریافته اند که مغز افراد مبتلا به میگرن با افراد غیر مبتلا متفاوت است.
ابتدا محققین تصور می کردند که اتساع عروق مغزی می تواند عامل ایجاد میگرن باشد ولی اکنون دانشمندان می دانند که میگرن در نتیجه تحریک نادرست عصب تری ژمینال مغزی (عصب سه قلو ) اتفاق می افتد . این عصب زمانیکه چیزی در حال آسیب رساندن به ناحیه صورت است با سیگنالهای درد به مغز هشدار می دهد . میگرن ممکن است ناشی از فعالیت بیش از حد بخشی از این عصب باشد.
حتی اگر ابنورمالیهای نورولوژیک عامل ایجاد میگرن باشد خود سردرد می تواند باعث تغییر محتوای شیمیایی مغز شود.

چگونه میگرن ایجاد کم شنوایی می کند؟

جدیدترین مطالعات نشان داده اند که حلزون گوش در مبتلایان به میگرن با افراد سالم متفاوت است و دارای مشخصات غیر طبیعی است .که این غیر نرمالی ها می تواند باعث ایجاد کم شنوایی شود. مطالعه دیگری نشان داده است که ساختارعروق خونی در افراد مبتلا به میگرن در مقایسه با افراد غیر مبتلا متفاوت است . در افراد مبتلا به میگرن 27 درصد بیشتر از سایرین چرخه ویلیس ناکامل وجود دارد. چرخه ویلیس متشکل از مجموعه سرخرگ هایی است که در کف مغز به یکدیگر می پیوندند و حلقه ای را ایجاد می کنند که در هنگام انسداد یکی از سرخرگها این حلقه خونرسانی کمکی به مغز را انجام می دهد.

این شبکه از عروق مسئول خونرسانی به مغز است. وقتی این چرخه به طور کامل رخ ندهد شارش جریان خون با تاخیر همراه می شود و این باعث ایجاد انبورمالی های حسی بسیار جدی و آسیب های حسی دائمی می شود.
این تفاوت ساختار می تواند بیان کند که چرا در افراد مبتلا به سردردهای میگرنی احتمال رخداد کم شنوایی ناگهانی بیشتر است.
نهایتا افراد مبتلا به میگرن اغلب از علایم میگرن دهلیزی نیز رنج می برند. این علایم شامل احساس گیجی ناگهانی و احساس عدم تعادل است که در 50 درصد مواقع بدون وجود سردرد رخ می دهد.

حفظ تعادل مانند شنوایی به یکی از عملکردهای گوش داخلی است .

هرچند که به مطالعات بیشتری برای اطلاع از جزئیات ارتباط میان میگرن و کم شنوایی نیاز است ولی اکنون به طور قطع می دانیم که قطع خونرسانی به گوش باعث مرگ سلول های موئی بسیار ظریف واقع در حلزون که برای شنیدن مورد نیاز هستند می شود. این سلول ها به محض اینکه دچار مرگ شوند قادر به بازسازی خود نیستند . این مرگ سلولی همان چیزیست که عامل ایجاد کم شنوایی حسی عصبی است که در پیر گوشی نیز دیده می شود.
وجود یک حلزون گوش غیر نرمال همراه با جریان خون کم دو  پیش نیاز مناسب هستند که می تواند باعث ایجاد ریسک خطر ابتلا به کم شنوایی تا این حد شود.

جه کاری می توان انجام داد؟

اگر شما مبتلا به میگرن هستید در برابر آن بی توجه نباشید با مراجعه به پزشک می توانید تعداد رخداد و طول دوره ابتلا به حملات میگرن را کاهش دهید .
اگر مدت زمان طولانی است که به میگرن مبتلا شده اید بدانید که با گذشت زمان احتمال رخداد کم شنوایی در شما افزایش می یابد . کم شنوایی بسیار موذیانه در فرد نفوذ می کند . و زمانی که این اتفاق رخ دهد می تواند جنبه های مختلف زندگی فرد را به صورت ناخوداگاه تحت تاثیر قرار دهد.
کاری که اکنون باید انجام دهید اینست که به مرکز شنوایی سنجی مراجعه کنید و با انجام ارزیابی های شنوایی بدانید در کجای کار قرار دارید. اگر به کم شنوایی مبتلا هستید متخصص شنوایی شناسی می تواند به شما کمک کند تا راهکارهای درمانی و پیشگیری را اغاز کنید. در حال حاضر بهترین راه درمان برای ابتلا به کم شنوایی استفاده از سمعک است.

مرکز شنوایی سنجی و سمعک آوای امید

44005315

44974855

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *