کم شنوایی

کم شنوایی گوش راست – گوش چپ- کم شنوایی یکطرفه

کم شنوایی گوش راست

کم شنوایی گوش راست / گوش چپ و در واقع کم شنوایی یکطرفه نوعی از کم شنوایی است که در آن فرد احساس می کند یکی از گوش هایش کم می شنود در حالیکه گوش دیگر سالم است .کم شنوایی یکطرفه در صورتیکه گوش دیگر مشکلی ندارد و سالم است جزو دسته ای از انواع کم شنوایی است که باید با دقت بررسی شود. از نظر فیزیولوژی کم شنوایی ها  باید هردو گوش را تحت تاثیر قرار دهند مگر اینکه مشکل خاصی وجود داشته باشد.

کم شنوایی گوش چپ

بنابراین کم شنوایی و احساس گرفتگی تنها در یک گوش تنها نشان دهنده وجود مشکلی غیرطبیعی است که باید به سرعت بررسی شود.

هشدار در مورد کم شنوایی گوش چپ و راست

در صورتیکه به طور ناگهانی به کم شنوایی یک گوش یعنی کم شنوایی گوش راست یا چپ مبتلا شده اید ممکن است این نوع کم شنوایی به دلیل بروز سکته گوشی اتفاق افتاده باشد و بنابراین باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

برای اطلاع بیشتر در مورد کم شنوایی ناگهانی می توانید مقاله مربوط در همین سایت با عنوان گرفتگی گوش و کم شنوایی ناگهانی را مطالعه کنید. 

 

اولیه ps

کم شنوایی گوش چپ

علت کم شنوایی  گوش راست / چپ کم شنوایی یک طرفه:

کم شنوایی یکطرفه بجز در موارد ناگهانی که مورد اورژانس محسوب می شود معمولا به دلایل زیر اتفاق می افتد:

  • کم شنوایی ژنتیکی یا ارثی
  • ابنورمالی های گوش خارجی ، میانی یا داخلی
  • برخی از سندرم ها
  • برخی بیماریها و یا عفونت ها ( مانند اوریون )
  • مصرف برخی از داروها( کم شنوایی در اثر دارو)
  • ضربه به سر
  • در معرض صدای بلند بودن
  • آسیب های مغزی

علت کم شدن شنوایی گوش چپ

کم شنوایی یک گوشی چگونه است؟ (کم شنوایی گوش راست – گوش چپ)

آیا شما هنگام صحبت دیگران یک گوش خود را به سمت آنها می گردانید؟ قبل از شرکت در یک جلسه جای خود را طوری انتخاب می کنید که دیگران در سمت گوش بهتر شما قرار بگیرند؟ آیا دوستان شما در مورد شنوایی شما گیج شده اند چون گاهی خوب می شنوید( زمانی که گوینده در سمت بهتر شما است) و گاهی اصلا متوجه نمی شوید(زمانیکه گوینده در سمت گوش بدتر شما است)؟احتمالا شما به کم شنوایی یک طرفه مبتلا هستید.
بسیاری از افراد از کم شنوایی یک طرفه رنج می برند و آمار نشان داده است که 24 درصد از این افراد به خاطر کم شنوایی یک طرفه خود خواسته و یا به اجبار از کارکناره گیری کرده اند.یکی از اثرات جانبی بسیار ظریف که کمتر به آن توجه می شود کناره گیری تدریجی افراد با کم شنوایی یک طرفه از موقعیت هایی است که نیاز به شنیدن دارد. کم شنوایی در یک گوش می تواند عوارض جانبی جدی ای با پیامد های اساسی در رابطه با سلامت، روابط اجتماعی و نوع زندگی ایجاد کند.
با اینحال خیلی ها برای کم شنوایی یک طرفه اقدامی نمی کنند این افراد تصور می کنند که کم شنوایی یکطرفه اختلال نیست زیرا با گوش دیگر می شنوند.
کم شنوایی یک طرفه تنها مختص به بزرگسالان نیست و می تواند در کودکان نیز رخ دهد تقریبا از هر 1000 کودک یک کودک با کم شنوایی یک طرفه متولد می شود.و 3 درصد کودکان در سنین مدرسه به کم شنوایی یک طرفه مبتلا هستند.کودکان مبتلا به کم شنوایی یک طرفه در ریسک خطر بالاتری برای بروز اختلالات تحصیلی ، اجتماعی – عاطفی و اختلالات گفتاری قرار دارند.
اینکه کم شنوایی یک گوش تا چه میزان بر فرد تاثیر گذار باشد به فاکتورهای مختلفی مانند سن شروع کم شنوایی یکطرفه، میزان کم شنوایی در گوش مبتلا ، الگوی فرکانسی کم شنوایی در آن گوش ، و وضعیت گوش سالم شما بستگی دارد.

ایجاد کم شنوایی یکطرفه ps

تشخیص کم شنوایی یکطرفه

این نوع کم شنوایی در صورتیکه از بدو تولد اتفاق افتاده باشد معمولا برای شخص قابل تشخیص نیست و در خیلی از موارد زمانی که فرد تصادفی برای انجام شنوایی سنجی مراجعه می کند متوجه این مشکل می شود. امروزه با انجام شنوایی سنجی های دوره ای از بدو تولد تا سنین بالاتر معمولا این نوع کم شنوایی زود تشخیص داده می شود.

کم شنوایی یکطرفه مشکلاتی نیز در زندگی روزانه فرد ایجاد می کنند که در ادامه لیستی از این مشکلات را بیان می کنیم.

کم شنوایی یکطرفه

کم شنوایی یک طرفه چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند؟

اشکال در تشخیص گفتار در محیط های شلوغ در کم شنوایی های یکطرفه:

اکر به کم شنوایی یک طرفه مبتلا هستید مهمترین مشکلی که می تواند وجود داشته باشد دشواری تشخیص گفتار در محیط های پر سر و صداست . این مشکل می تواند تا حدی زیاد باشد که شما را از رفتن به محیط های پر سر و صدا مانند مهمانی و یا رستوران منصرف کند.

اشکال در تفکیک شنیده های سمت چپ از سمت راست در کم شنوایی یکطرفه

وقتی شما یک گوش مبتلا به کم شنوایی دارید گو ش بهتر شما می تواند صداهایی را که از سمت گوش مبتلا به کمش نوایی می آید بشنود اما سر شما این امواج صوتی را مسدود و دچار اعوجاج می کند . ام.اج صوتی می توانند موانع را دور بزنند اما همینطور که در حال دور زدن موانع هستند از انرژی آنها کاسته می شود و دچار اعوجاج می شوند. برای تصور این نوع کم شنوایی می توان اینطور تصور کرد که مثلا صدای تلویزیون از اتاق دیگر شنیده می شود. این اعوجاج می تواند منجر به بد شنیدن صدای گوینده می شود .

اختلال در مکان یابی صدادر کم شنوایی های یکطرفه

کم شنوایی یکطرفه همچنین می تواند باعث اشکال در جهت یابی و مکان یابی صدا شود . مثلا وقتی فرد مبتلا به کم شنوایی یک طرفه در دریک مکان عمومی و یا جلسه گروهی است تشخیص اینکه صدا از کجا امده است بسیار دشوار است.

کم شنوایی یمطرفه ps

عوارض کم شنوایی گوش راست و چپ

درمان کم شنوایی های یکطرفه- کم شنوایی در یک گوش

کم شنوایی های یکطرفه بسته به عامل ایجاد کننده آن درمان های متفاوتی دارند. مثلا درمان کم شنوایی یکطرفه ناشی از عفونت یک گوش دارودرمانی است . درمان کم شنوایی های یکطرفه ناگهانی باید در عرض 24 ساعت الی 48 ساعت اول انجام شود تا فرصت طلایی درمان از بین نرود.

در مواردیکه کم شنوایی یک گوش ( کم شنوایی گوش راست – کم شنوایی گوش چپ) مزمن شده باشد و یا درمان پزشکی نداشته باشد فرد می تواند برای کاهش مشکلات ناشی از این نوع کم شنوایی اقدام به خرید سمعک کند.

در زیر انواع وسایل و سمعک هایی که افراد دارای کم شنوایی یک گوشی می توانند از ان استفاده کنند آورده شده است.

سیستم های CROS/BICROS
در کم شنوایی ها ی یک طرفه عمیق قرار دادن دستگاههای خاصی برای انتقال صدا از سمت گوش مبتلا به کم شنوایی به سمت گوش سالم می تواند مشکل درک گفتار در محیط های پر سر و صدا را حل کند. این وسیله به میزان قابل توجهی می تواند شنوایی را بهبود دهد. سیتم های CROS/BICROS جدید بسیار بهبود یافته اند.

درمان کم شنوایی گوش چپ با سمعک
استفاده از میکروفن های بی سیم (wireless microphones):
با استفاده از این ابزرا می توان هم بر مشکل شنیدن در محیط های پر سر و صدا و هم بر مشکل مکان یابی صدا غلبه کرد.

استفاده از سمعک:
برای بسیاری از افراد مبتلا به کم شنوایی یک طرفه که شروع به استفاده از سمعک می کنند بسیار هیجان انگیز است که می توانند صدا را از دو گوش بشنوند . این افراد بیان کرده اند که شنیدن با دو گوش برای انها وضوح بسیار زیادی دارد و راحتتر می شنوند.
طبیعی است که شنوایی با دو گوش کاملا بهتر از شنوایی با یک گوش است.
برای انتخاب راه درمان مناسب ، ابتدا باید میزان کم شنوایی و الگوی ان تعین شود برای این کار به مراکز شنوایی سنجی معتبر مراجعه کنید و در صورتیکه به تشخیص شنوایی شناس خود با سمعک کم شنوایی شما جبران می شود سریع برای گرفتن سمعک اقدام کنید. متخصص شنوایی شناسی با انجام فیتینگ مناسب می تواند مشکل شما را به طور کامل حل کند.
کم شنوایی درمان نشده نه تنها با گذشت زمان می تواند بدتر شود بلکه این اختلال می تواند بر عملکرد گوش بهتر نیز اثر بگذارد.

درمان کم شنوایی گوش راست و چپ

کاشت حلزون :
در صورتیکه یکی از گوش ها به کم شنوایی عمیق مبتلا باشد و هیچ کدام از راهکارهای بالا کارآمد نباشد می توان از کاشت حلزون استفاده کرد . برای آشنایی با کاندیداتوری کاشت حلزون به مراکز شنوایی سنجی معتبر مراجعه کنید.

 

مرکز شنوایی سنجی و سمعک آوای امید

0214005315

09194707047

1 نظر در “کم شنوایی گوش راست – گوش چپ- کم شنوایی یکطرفه

  1. کریمی گفت:

    با سلام مادر من دچار کم شنوایی ناگهانی شده بود که با مراجعه به موقع درمان شد . با تشکر از زحمات خانم دکتر عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *