سمعک

سلول های بنیادی جدید ترین درمان کم شنوایی بدون سمعک

سلول بنیادی و کم شنوایی

کم شنوایی یکی از شایعترین بیماری ها در همه سنین در دنیای امروز و سومین بیماری شایع مزمن در دوران سالمندی است . این بیماری از نظر میزان شیوع در سالمندان بعد از آرتریت و فشار خون رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

با توجه به شیوع بالای کم شنوایی و اثرات منفی آن بر زندگی فرد و حتی اطرافیان او ، روش های درمانی مختلفی برای آن وجود دارد که یکی از مهمترین این روش ها استفاده از سمعک است .برای اطلاع از چگونگی خرید سمعک مقاله خرید سمعک درهمین سایت را مطالعه کنید.

سالانه تحقیقات زیادی از مورد روش های مختلف درمان کم شنوایی انجام می شود و استفاده از سلول های بنیادی یکی از روش های درمانی جدید است که توجه زیادی را به خود جلب کرده است. اگر درمان کم شنوایی با استفاده از سلول های بنیادی موفقیت آمیز شود می تواند دریچه جدید برای درمان بدون سمعک کم شنوایی باشد.

تحقیقات جدید نشان می دهد که یک روش سلول درمانی  با استفاده از سلول های بنیادی برای بهبود شنوایی موثر است که می تواند زندگی میلیون ها نفر از افراد مبتلا به کم شنوایی را متحول کند.

سلول های بنیادی

کم شنوایی افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. سه دسته اصلی کم شنوایی عبارتند از کم شنوایی حسی عصبی، کم شنوایی انتقالی و کم شنوایی مختلط.

کم شنوایی حسی عصبی

این نوع کم شنوایی زمانی رخ می دهد که گوش داخلی یا خود عصب شنوایی  آسیب ببیند. این نوع کم شنوایی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که برخی از سلول‌های مویی در حلزون گوش آسیب ببینند.

کم شنوایی حسی عصبی شایع ترین نوع کم شنوایی است. و می تواند در نتیجه افزایش سن، قرار گرفتن در معرض صدای بلند، آسیب، بیماری، برخی داروها یا یک بیماری ارثی باشد. این نوع کم شنوایی معمولاً از نظر پزشکی یا جراحی قابل درمان نیست و تنها درمان آن استفاده از سمعک است.

کم شنوایی انتقالی

این نوع کم شنوایی در اثر وجود مشکل در  گوش خارجی یا میانی رخ می دهد  و بنابراین در این صورت  امواج صوتی قادر به انتقال کامل به گوش داخلی نیستند و بنابراین فرد صداها را کمتر می شنود . عوامل ایجاد این نوع کم شنوایی عبارتند از جرم یا جسم خارجی در کانال گوش ، عفونت در گوش میانی ، ناهنجاری های استخوانچه ای، و یا پارگی پرده گوش.

این نوع کم شنوایی معمولا  از درمان پزشکی بهبود می یابد و در واقع می توان گفت که کم شنوایی در این حالت از نوع کم شنوایی موقتی است . کم شنوایی انتقالی در کودکانی که ممکن است عفونت های مکرر گوش داشته باشند یا اجسام خارجی را وارد کانال گوش خود می کنند، شایع تر است.

کم شنوایی مختلط

گاهی اوقات افراد ممکن است ترکیبی از کم شنوایی حسی عصبی و انتقالی داشته باشند که به آن کم شنوایی مختلط گفته می شود.

سه دسته اصلی کم شنوایی

جدیدترین درمان کم شنوایی بدون سمعک

روش های مختلفی برای درمان کم شنوایی بسته به نوع آن وجود دارد که یکی از این روش ها که جدیدا مطرح شده است درمان با سلول های بنیادی است. مطالعاتی نیز اخیرا در این رابطه انجام شده است که در ادامه به آن می پردازیم

درمان  کم شنوایی با سلول های بنیادی اولین کارآزمایی بالینی یک درمان با سلول های بنیادی برای کم شنوایی است که بر اساس تحقیقات قبلی ای  انجام می شود که در آن تحقیقات این روش منجر به بهبود شنوایی 40 درصدی در آزمایشات پیش بالینی شده است.

این کار آزمایی بالینی  توسط شرکت بیوتکنولوژی Rinri Therapeutics مستقر در شفیلد انجام می شود و این محقیقین  امیدوارند که در دو سال آینده آزمایش‌های بالینی را بر روی افراد مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق ناشی از افزایش سن یعنی پیر گوشی ، آغاز کنند.

بر اساس گزارشات منتشر شده  موسسه RNID، کم شنوایی بر 12 میلیون نفر در بریتانیا تاثیر می گذارد و با افزایش سن این میزان کم شنوایی نیز افزایش می یابد و بیش از 40٪ افراد بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد و به 70٪ افراد بالای 70 سال می رسد.

درمان کم شنوایی با سلول بنیادی

افراد مبتلا به کم شنوایی  با موانع ارتباطی زیادی مواجه هستند که این موانع زندگی فردی ، اجتماعی و حتی شغل آنها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

در افراد مبتلا به کم شنوایی احتمال ابتلا به مشکلات روانی، از جمله افسردگی، دو برابر بیشتر است و احتمال ابتلا به زوال عقل تا پنج برابر بیشتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ارتباط کم شنوایی و آلزایمر در همین سایت را بخوانید.جمعیت بالایی از سالمندان در سراسر دنیا کم شنوایی شدیدی دارند که قادر به شنیدن بیشتر گفتارهای مکالمه نیستند.

این نوع درمان در صورتیکه موفقیت آمیز باشد برای افرادی که به دلایل مختلف شخصی و بیماری های خاص گوشی نمی خواهند و یا نمی توانند از سمعک استفاده کنند بسیار امید بخش خواهد بود.

جدیدترین روش درمان کم شنوایی

این روش سلول درمانی جدید می تواند آسیب به عصب شنوایی را ترمیم کند و از این طریق شنوایی را بهبود بخشد، بنابراین می تواند انقلابی برای میلیون ها نفر از افراد مبتلا به کم شنوایی باشد و آزمایشات بالینی آن در دو سال آینده آغاز خواهد شد.

جدیدترین روش درمان کم شنوایی

جزیئات روش سلول درمانی شنوایی

در این روش درمانی که اکنون در مرحله کارآزمایی بالینی است بیماران Rincell-1 را دریافت خواهند کرد که نورون های شنوایی را بازسازی می کند و انتقال سیگنال های عصبی را از گوش داخلی به مراکز شنوایی مغز برای معکوس کردن کاهش شنوایی برقرار می کند. اگر آزمایش‌های بالینی موفقیت‌آمیز باشد، Rincell-1 می‌تواند به عنوان درمانی برای افراد مبتلا به کم شنوایی طی 5 تا 10 سال آینده در دسترس باشد.

برای اندازه‌گیری اینکه آیا سلول‌درمانی آنها مؤثر است، در آزمایش‌های First-in-Human، Rinri پیشنهاد می‌کند Rincell-1 را با کاشت حلزون شنوایی – دستگاه‌هایی که برای دور زدن سلول‌های موی آسیب‌دیده و تحریک مستقیم نورون‌های شنوایی طراحی شده‌اند، پیشنهاد می‌کند. کاشت حلزون می‌تواند به‌عنوان یک حسگر ضبط کننده برای دریافت سیگنال‌های تولید شده توسط حلزون در حین ارسال اطلاعات صوتی به عصب شنوایی عمل کند، بنابراین این به محققان این امکان را می‌دهد تا به جای تکیه بر معیارهای ذهنی مانند تشخیص گفتار، معیارهای عینی سلامت حلزون را ثبت کنند.

جزیئات روش سلول درمانی شنوایی

مطالعات قبلی در زمینه درمان کم شنوایی با سلول های بنیادی
کار پیشگامانه Rinri  بر اساس تحقیقات پیشگام در سلول درمانی احیا کننده، به رهبری پروفسور مارسلو ریولتا در دانشگاه شفیلد، پایه گذاری شد. تیم آزمایشگاهی او با بودجه موسسه RNID کشف کردند که چگونه سلول های بنیادی پرتوان را به سلول های عصبی شنوایی تخصصی تبدیل کنند که اطلاعات را به مغز منتقل می کنند. این سلول ها توانستند کاهش شنوایی را معکوس کنند و در نتیجه تقریباً باعث بهبود 40٪ در آستانه شنوایی فرد شدند.

کار رینری در حال حاضر در مرحله پیشرفته توسعه بالینی است و این شرکت امیدوار است در دو سال آینده آزمایش‌های بالینی را با بیماران مبتلا به نقص در عصب شنوایی، مانند افرادی که کم شنوایی مرتبط با افزایش سن شدید تا عمیق دارند، آغاز کند. این روش سلول درمانی  Rincell-1 برای بیماران مبتلا به نوروپاتی شنوایی بسیار امیدوار کننده خواهد بود،

درمان کم شنوایی بدون سمعک

نوروپاتی شنوایی نوعی از کم شنوایی است که زمانی رخ می دهد که صداها از طریق گوش دریافت و پردازش می شوند ولی این صداهای دریافتی هنگام حرکت به مغز از طریق اعصاب گوش ،مختل می شوند. رینری می گوید بیماران مبتلا به نوروپاتی شنوایی 25 درصد از جامعه کم شنوایی حسی عصبی را تشکیل می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *