کودکان

تست ABR گوش – مرکز تست ABR در تهران از نوزادی تا بزرگسالی

تست ABR

تست ABR  گوش که به آن در اصطلاح عامیانه تست عصب گوش گفته می شود یکی از انواع تست های تخصصی در مجمموعه تست های شنوایی سنجی است .که در بعضی از مراکز تست شنوایی در تهران و از جمله در مرکز شنوایی سنجی آوای امید انجام می شود. این تست یکی از انواع شنوایی سنجی نوزادان و کودکان است که البته در بزرگسالان نیز برای شناسایی ضایعات عصب شنوایی کاربرد دارد.

تست ABR دو کاربرد عمده دارد اول اینکه می تواند برای تشخیص وجود اختلال در عصب شنوایی به کار رود و از طرف دیگر برای تشخیص سطح شنوایی در کودکان و نوزادان که از روش های معمول قادر به پاسخگویی و انجام تست های روتین شنوایی نیستند به کار رود. اکثرا والدین کودکان از ما در مورد این تست سوال می کنند در این مقاله سعی شده است تا اطلاعات اولیه و مفیدی در مورد آزمون ABR ارایه شود.

تست ABR چیست و کاربرد تست ABR

تست شنوایی سنجی ABR در موارد زیر کاربرد دارد:

  • اندازه گیری میزان شنوایی در کودکان و نوزادان
  • تخمین آستانه شنوایی در افرادی که بیماریهای خاصی مانند اوتیسم یا عقب ماندگی ذهنی دارند و قادر نیستند که درروش های شنوایی سنجی معمولی پاسخگو باشند.
  • بررسی سلامت عصب شنوایی در کودکان و بزرگسالان
abr ps

چرا ABR

آمادگی لازم برای تست ABR

با توجه به سن و هدف انجام آزمون آمادگی مورد نیاز برای انجام این آزمون متفاوت است. برای انجام این آزمون فرد باید آرام و بی حرکت باشد . در بزرگسالان و کودکان بزرگتر با توضیحات ساده می توان آموزش داد که چگونه آرامش خود را در طی آزمون ABR حفظ کنند ولی در کودکان کوچکتر و نوزادان این کار غیر ممکن است بنابراین برای حفظ آرام بودن و حرکت نکردن کودک مجبور به استفاده از داروهای خواب آور هستیم.

در کودکان زیر شش ماه به دلیل اینکه کودک حرکات زیادی ندارد و بیشتر ساعات روز در خواب است با یک برنامه ریزی و هماهنگی درست می توان تست را زمانی انجام داد که کودک در خواب طبیعی است تا نیازی به استفاده از داروی خواب آورنباشد.

در صورت نیاز به داروی خوای اور دارو می بایست توسط متخصص اطفال یا گوش و حلق و بینی تجویز و دوز آن تعیین گردد.

خطای تست ABR

بسیاری از افراد که در تست ABR کم شنوایی نشان می دهند این سوال را مطرح می کنند که آیا ممکن است نتیجه تست اشتباه باشد و به طور کلی خای تست ABR چقدر است. تست ABR آزمون دقیقی است که با سیستم بسیار مجهزی انجام می شود . این سیستم دقت بالایی دارد و خطای آن کم است. ولی در صورتیکه به نتیجه شک دارید می توانید تست را در زمانی دیگر و یا مرکز دیگری تکرار کنید.

تست  ABR آزمون دقیقی است که بدون نیاز به پاسخ گویی فرد قابل انجام است اما این به این معنی نیست که این آزمون از سایر آزمونها دقیق تر است و بهتر است به جای سایر آزمونهای شنوایی از آن استفاده کنیم . هرکدام از آزمون های شنوایی با توجه به نیاز دقت خوب و کافی دارند و معمولا تست های شنوایی باید در قالب چندین تست در یک مجموعه تفسیر شوند تا ارزش تشخیصی بسیار بالایی داشته باشند.

abr 2 ps

زمان لازم برای انجام تست ABR چقدر است

در صورتیکه فرد آزمون شونده بزرگسال باشد و دستورالعمل ها را با دقت انجام دهد زمان انجام این تست برای هر گوش به ده دقیقه و حتی کمترمی تواند برسد و اما در صورتیکه آزمون شونده کودکی باشد که دارو اثر لازم را نداشته و وسط آزمون از خواب بیدار شود گاهی زمان لازم برای انجام تست به دو ساعت نیز ممکن است برسد.

عوارض تست ABR

این آزمون بدون درد و بدون عارضه است . در این آزمون نه از اشعه آسیب رسان استفاده می شود و نه ماده خارجی وارد بدن می شود بنابراین حتی برای خانمهای باردار و افراد دارای محدودیت های و شرایط خاص قابل انجام و کاملا بی خطر است . از نظر ظاهری شاید بتوان گفت که مانند انجام آزمون نوار مغزی است . چند الکترود به پیشانی و پشت گوش وصل می شود . از طریق ایرفون مخصوص صدایی به گوش ارسال می شود و پاسخ های دریافتی از مراکز پردازش شنوایی ثبت می گردد.

ABR 3 PS

تست ABR گوش

داروی خواب آور برای تست ABR نوزادان و کودکان

در نوزدان و کودکان برای انجام تست ABR باید نوزاد یا کودک در خواب عمیق باشد در نوزادان زیر 6 ماه خواب طبیعی امکان پذیر است ولی در نوزادان و کودکان بزرگتر حتما باید از داروی خواب آور استفاده کرد . داروی خواب آوری که برای کودکان معمولا انجام می شود کلرال هیدرات است که تنها تحت نظر متخصص باید انجام شود و در صورت مصرف خودسرانه عوارض جدی ای خواهد داشت.

معمولا برای چه افرادی این تست باید انجام شود

نوزادانی که در ارزیابی اولیه شنوایی رد شده باشند

در صورتی که ریسک فاکتور ابتلا به کم شنوایی درنوزاد وجود داشته باشد . ریسک فاکتورها شامل

  • ازدواج فامیلی
  • بستری بودن در NICU برای بیشتر از 5 روز
  • نارس بودن (زود به دنیا آمدن)
  • ابتلا به زردی بالا و یا ماندگار
  • وزن کم در هنگام تولد
  • سابقه خانوادگی کم شنوایی
  • دفرمیتی در سر و صورت

رشد گفتار و زبان به صورت ناقص و یا با تاخیر

عدم همکاری برای انجام آزمونهای معمول

شناسایی تومور و یا سایر اختلالات عصب شنوایی

فاکتور abr ps

چه افرادی باید ABR انجام دهند

 

جواب تست ABR

جواب تست ABR همزمان با انجام تست آماده می شود . جواب تست ABR  به صورت چند برگه که در آن پاسخ عصب شنوایی فرد به صدا و میزان شنوایی به صورت امواج ثبت شده و همچنین گزارش متخصص شنوایی به شما ارائه خواهد شد و همزمان متخصص شنوایی در مورد پاسخ ها و تفسیر ان به شما توضیح خواهد داد.

جواب تست ABR یا طبیعی است و عدم وجود کم شنوایی را نشان می دهد و یا غیر طبیعی است و کم شنوایی و میزان آن را نشان می دهد . در صورتیکه به شما گفته شود کودک کم شنوایی دارد در برگه گزارش پاسخ میزان آن نیز مشخص شده است که از ملایم تا شدید و عمیق می تواند باشد. در صورت وجود کم شنوایی معمولا به شما توصیه خواهد شد که تست را در زمان دیگری تکرار کنید به زمانی که برای تست دوم شما تعیین شده است دقت کنید.

در صورت وجود کم شنوایی در تست ABR انجام سایر تست ها مانند تست تمپانومتری ، تست رفتاری و ASSR ضروری است.

کلینیک آوای امید با توسعه بخش شنوایی سنجی نوزادان و شنوایی سنجی کودکان و مجهز بودن به پیشرفته ترین و دقیق ترین دستگاه های سنجش شنوایی  و تجویز سمعک کودکان و بزرگسالان همواره آماده ی خدمت رسانی به هموطنان عزیزمان می باشد.

درصورت دریافت نوبت جهت شنوایی سنجی اطفال و بزرگسالان  با شماره تلفن 09194707047 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *