شنوایی سنجی, کودکان

شنوایی سنجی کودکان

lazy

شنوایی سنجی کودکان یک کار تخصصی است که نیاز به ابزارها و تخصص خاصی دارد که در  همه مراکز شنوایی یافت نمی شود. شنوایی سنجی کودکان با روش های شنوایی سنجی معمولی که برای بزرگسالان استفاده می شود و حتی با روش شنوایی سنجی نوزادان نیز متفاوت است و نیاز به مهارت و تخصص و ابزارهای خاص خود دارد.

داشتن شنوایی طبیعی برای کودکان مهم است زیرا رشد مهارت های گفتاری و زبانی و آینده ی کودکان به شنیدن آنها وابسته است . به همین دلیل امروزه تست های غربالگری بدو تولد و چکاپ های سالیانه دوران کودکی اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

شنوایی سنجی کودکان با بزرگسالان کمی متفاوت است، یک سری تست هایی وجود دارند که وابسته به همکاری خود کودک است . یک سری آزمون های دیگر که معروف به آزمون های الکتروفیزیولوژیک می باشند، نیازی به همکاری و پاسخ دهی کودک ندارد.

آزمون های الکتروفیزیولوژیک شامل تست های OAE، ABR و ASSR می باشد که از دستگاه از طریق الکترودها امواج عصب شنوایی را دریافت و ثبت می کند. در این نوع تست ها فقط احتیاج است که کودک در وضعیت آرام باشد . ما به والدین توصیه می کنیم که فرزندتان خواب باشد چراکه میزان دقت و حساسیت ثبت امواج بیشتر خواهد شد.

اما دسته ی دیگری از آزمون های سنجش شنوایی وجود دارد که وابسته به همکاری کودک است. برای مشخص شدن دقیق آستانه ها در محدوده ی فرکانس های بم تا زیر انجام می شود.

بسته به سن کودک و میزان همکاری وی، راه های متفاوتی برای سنجش شنوایی وجود دارد.

سنجی کودکان 1PS

شنوایی سنجی کودکان

روش های شنوایی سنجی کودکان 

دو نوع روش کلی برای شنوایی سنجی کودکان وجود دارد . روش الکتروفیزیولوژیک و روش شنوایی سنجی رفتاری.

در روش شنوایی سنجی کودکان به روش الکتروفیزیولوزیک نیاز به همکاری کودک نیست . تنها کودک باید خوابیده باشد . برای این منظور در این روش داروی خواب اور برای کودک تجویز می شود.

در روش شنوایی سنجی رفتاری اما کودک باید بیدار باشد و فعالانه به آنچه شنیده است پاسخ دهد و همکاری کند. در ادامه روش های شنوایی سنجی رفتاری مخصوص کودکان توضیح داده می شود.

شنوایی سنجی کودکان به روش ثبت پاسخ های رفلکسی

شنوایی سنجی رفلکسی یک نوع شیوه ی سنجش شنوایی که از رفلکس های مشاهده کودک استفاده می شود. در این روش، صداهایی از طریق بلندگو ارائه می شود و متخصص شنوایی بادقت به واکنش های کودک نگاه می کند تا هرگونه رفتار رفلکسی از کودک را در قبال صدا و سطح شدتی آن بررسی نماید.

شنوایی سنجی کودکان به روش VRA

این روش یک روش ارزیابی شنوایی کودکان برای سنین 7 ماه تا 2 سال و نیم است. در این روش کودک روی پای والدین یا روی صندلی در کنار والدین می نشیند و اصوات با شدت و فرکانس مشخص از طریق بلندگو ، هدفون و یا بون ویبراتور برای او فرستاده می شود. چرخش سر و یا چشم کودک به سمت منبع صدا نشان دهنده شنیده شدن صدا توسط کودک در آن سطح و فرکانس خاص است. نتایج این آزمون به صورت آستانه شنوایی کودک به تفکیک برای فرکانس های مختلف ثبت می شود. با استفاده از این تست آستانه های شنوایی با دقت قابل قبولی ثبت می شوند.

VRA PS

شنوایی سنجی رفتاری

شنوایی سنجی کودکان به روش  Play audiometry

از سنین دو سال به بالا کودکان می توانند به صورت فعال تری در آزمایش ها شرکت کنند. یک نوع دیگر شنوایی سنجی، به صورت بازی کردن است که به کودک گفته می شود با شنیدن صداها، اسباب بازی های کوچک مثل لوگوی بازی را به داخل سطل بیندازد یا پازلی را کامل کند.

بسته به سن و نوع همکاری کودک، صدا می تواند از طریق بلندگو یا هدفون ارائه گردد و سپس پاسخ های کودک ثبت می شود. لازم به ذکر است که انجام تست از طریق بلندگو مدت زمان کوتاه تری نسبت به هدفون نیاز دارد. اما به دلیل اینکه هردوگوش باهم صدا را می شنوند و جدا از هم آزمایش نمی شوند دقت بالاتری نسبت به ارائه صدا از طریق هدفون ندارد.

این نوع آزمون رفتاری برای ارزیابی شنوایی کودکان 2 و نیم تا 5 ساله انجام می شود. این آزمون مشابه ادیومتری تون خالص است تنها نحوه پاسخگویی کودک به آن متفاوت است.

انجام این تست برای کودکان جذابیتی زیادی دارد . در مرکز شنوایی آوای امید این تست با صبر و حوصله متخصصین این مرکز به بهترین صورت انجام می شود و خاطره خوبی برای کودک ایجاد می شود.

بازی PS

شنوایی سنجی بازی

نکات مهم در شنوایی سنجی کودکان

نکته مهمی که در شنوایی سنجی کودکان باید به آن توجه کرد و در پروتکل های جهانی بر آن تاکید شده است اینست که برای به دست آوردن سطح دقیق شنوایی در هر فرکانس در کودک تنها یک آزمون کافی نیست و باید نتایج چندین ازمون در کنار هم قرار بگیرند و تفسیر شوند تا پاسخ درست حاصل شود.

بنابراین گاهی ممکن است برای اطمینان از میزان شنوایی نیاز به انجام تنها یک آزمون از لیست بالا باشد و گاهی نیاز است چندین آزمون برای یک کودک انجام شود. گاهی نیز باید از آزمون های الکتروفیزیولوژیک در کنار آزمون رفتاری استفاده شود تا دقیق ترین پاسخ حاصل شود.

تشخیص اینکه چه تعداد آزمون برای یک کودک و چه نوع ازمونی مورد نیاز است تنها به نظر شنوایی شناس بستگی دارد و در حین انجام تست ها مشخص می شود.

انجام تست شنوایی سنجی  با سمعک برای ارزیابی عملکرد سمعک در کودکان

یکی از انواع شنوایی سنجی در کودکان تست شنوایی با سمعک به منظور ارزیابی کارایی سمعک در کودکان است. کودکان مانند بزرگسالان قادر به بیان مشکلات سمعک و تنظیم نامناسب نیستند. بنابراین در پروسه تجویز سمعک برای کودکان تنها انتخاب و تنظیم اولیه کافی نیست و در این گروه مهمترین عامل برای موفقیت در استفاده از سمعک وجود ارزیابی های دوره ای سمعک است.

پس بخش عمده پروسه خرید سمعک برای کودکان تازه بعد از قرار گرفتن سمعک برروی گوش کودک آغاز می شود  که بدون این ارزیابی های دوره ای استفاده از سمعک به اندازه کافی مفید نخواهد بود .مرکز شنوایی سنجی و سمعک آوای امید مجهز به تجهیزات تست با سمعک و سیستم فری فیلد برای ارزیابی عملکرد کودک با سمعک است.

تست های مخصوص کودکان دچار مشکلات خاص شنوایی مانند ضعف املا و درک گفتار

اختلال پردازش شنوایی در گودکان 2 الی 5 درصد کودکان در سنسن مدرسه را درگیر می کند . اختلال در پردازش شنوایی مرکزی عبارت است از نقص در پردازش ادراکی محرکات شنوایی و فعالیت های نوروبیولوژیکی زمینه در آن پردازش ها. اختلال پردازش شنوایی احتمالا ناشی از بازنمایی عصبی ناهنجار اصوات گفتاری و غیر گفتاری در دستگاه عصبی مرکزی شنوایی است.

این اختلال یادگیری کودکان را در تمامی مراحل زندگی چه از لحاظ تحصیل در مدرسه و چه از لحاط تطبیق با جامعه دچار مشکل می کند. چرا که پردازش شنوایی پایه و اساس یادگیری زبان است و اختلال آن باعث ناهنجاریهایی در حوزه های زبان، خواندن،هجی کردن، حافظه، املا و درک مفاهیم می شود.

مرکز شنوایی و سمعک آوای امید مجهز به تست هایی برای ارزیابی این اختلالات می باشد و در صورت وجود چنین مشکلاتی مشاوره ، توانبخشی و درمان مبتنی بر هر فرد طراحی می شود.

شنوایی سنجی کودکان در کلینیک شنوایی آوای امید

تیم تخصصی “آوای امید” با مدیریت دکتر زهرا شهیدی پور( دکترای تخصصی شنوایی شناسی و محقق و مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران )مفتخر است خدماتی نوین در زمینه ی بهبود سلامت شنیداری در کشور برای تمامی سنین نوزادان، کودکان و بزرگسالان ارائه دهد.

این مرکز شنوایی به پیشرفته ترین سیستم های انجام آزمون های فیزیولوژیک والکتروفیزیولوژیک مجهز شده است . در راستای فراهم سازی امکانات مورد نیاز جهت شنوایی سنجی کودکان و نوزادان توسعه یافته است. قابلیت های ویژه دستگاه های این کلینیک شنوایی سنجی باعث می شود تا بتوان آزمون های حساسی همچون ASSR ، ABR و OAE را انجام داد. هم چنین با داشتن بخش مخصوص شنوایی سنجی کودکان و نوزادان، محیطی را فراهم کرده ایم تا فرزند خود در محیطی آرام و بدور از استرس و تنش همکاری لازم را انجام داده و درنهایت با اطمینان تام سنجش شنوایی از او بعمل خواهد آمد.

در صورت مراجعه جهت شنوایی سنجی کودک و نوزاد خود به کلینیک شنوایی آوای امید با شماره تلفن 09194707047 تماس حاصل فرمایید.

2 نظر در “شنوایی سنجی کودکان

  1. فضیلتی گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم شما تست با سمعک هم برای کودکان انجام میدید؟

    1. دکتر شهیدی پور گفت:

      با سلام
      بله یکی از خدماتی که در مرکز آوای امید انجام می شود ارزیابی کارایی سمعک با انجام تست فری فیلد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *