شنوایی سنجی, کودکان

شنوایی سنجی نوزادان – OAE ،ABR غربالگری شنوایی نوزادان

شنوایی سنجی نوزادان

شنوایی سنجی نوزادان یکی از مهمترین تست های انجام شده در دوران نوزادی است . شنوایی سنجی نوزادان یک روش تشخیصی است که برای ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان کوچک استفاده می‌شود. این آزمون‌ها به منظور تشخیص مشکلات شنوایی در این گروه سنی انجام می‌شوند. این آزمون‌ها می بایست توسط متخصص شنوایی در بیمارستان و یا در مراکز شنوایی سنجی مجهز به سیستم شنوایی سنجی نوزادان انجام می شود.

سالهای نخست زندگی برای رشد مهارت های گفتاری و زبانی اهمیت بسیار دارد. کم شنوایی مشکلات عاطفی، روحی و آموزشی زیادی را برای کودک ایجاد می کند و تا حد بسیاری آینده او و زندگی خانواده او را دچار آسیب خواهد کرد.

از آنجائی که مهمترین مرحله یادگیری زبان قبل از سه سالگی است، اگر بتوانیم کم شنوایی را درسن زیر 3 ماهگی تشخیص و قبل از 6 ماهگی درمان یا توانبخشی نمائیم می توانیم از مشکلات زیادی که به علت دیر تشخیص دادن کم شنوایی بوجود می آیند، پیشگیری کنیم.

OAE pS

روش های شنوایی سنجی  نوزادان با شنوایی سنجی بزرگسالان متفاوت است . برای نوزادان می بایست تست های انجام شود که نیاز به همکاری فرد نداشته باشد و در زمان کوتاهی دقیق ترین پاسخ را به ما بدهد.

بجز تفاوت بین تست شنوایی نوزادان و بزرگسالان تست های شنوایی نوزادان حتی با کودکان نیز متفاوت است.

شنوایی سنجی نوزادان شامل تست های ABR و TEOAE و DPOAE و ASSR  است و در حال حاضر تمامی نوزادان و شیرخواران بلافاصله پس از تولد بایستی با روشهای فوق آزمایش شوند. در ادامه به توضیح این تست ها می پردازیم.

تست OAE

در تست OAE یک پروب کوچک داخل مجرای گوش نوزاد قرار می گیرد و دستگاه بصورت یک اسکن شنوایی به طور اتوماتیک صدایی را وارد گوشی نوزاد کرده و بازتاب آن را پردازش می کند. خوشبختانه انجام این آزمایش محدودیت سنی ندارد.برای انجام این تست نیاز به خواب عمیق نیست فقط کودک باید آرام باشد و گریه نکند. بنابراین در مرکز شنوایی سنجی آوای امید این تست در حین شیرخوردن نیز قابل انجام است.

نتایج تست OAE  به دو صورت PASS  و  FAIL  گزارش می شود .در صورت سلامت مسیر انتقال صدا به گوش میانی و عدم وجود هرگونه عفونت در گوش میانی و نیز سلامت سیستم حلزون شنوایی، نتیجه تست OAE (گذر) خواهد بود و در صورت وجود مشکل در هر یک از قسمت های فوق نتیجه REFER (ارجاع) گزارش می شود.

رد شدن تست شنوایی نوزاد

رد شدن تست شنوایی سنجی نوزاد نگرانی است که در ابتدای تولد نوزاد والدین زیادی با آن مواجه می شوند. تست OAE تستی است که در بدو تولد در بیمارستان انجام می شود و حدود 10 درصد نوزادان این تست را رد می شوند. رد شدن به معنی قبول نشدن و فقدان پاسخ است. 

جواب ندادن گوش نوزاد

چندین عامل را می توان برای رد شدن نوزاد در تست اولیه مطرح کرد

  • وجود سر وصدا در محیطی که تست در حال انجام است
  • گریه کردن نوزاد
  • صداهای ایجاد شده به دلیل حرکات انقباضی نوزاد
  • وارد شدن مایع جنینی به گوش میانی نوزاد
  • وجود کم شنوایی به هر میزان

OAE PS

مرحله دوم شنوایی سنجی نوزاد

انجام مرحله دوم تست شنوایی سنجی نوزادان برای همه نوزادان ضروری است . در صورتیکه نوزاد به هر دلیلی در مرحله اول رد شود تست باید در دوهفته الی یک ماه بعد تکرار شود. ولی در نوزادانی که مرحله اول را پاس شده اند مرحله دوم در 3 ماهگی انجام می شود.

اینکه در مرحله دوم شنوایی سنجی نوزادی چه تستی باید انجام شود بستگی به پاسخ مرحله اول و وجود ریسک فاکتورهای خطر کم شنوایی در نوزاد دارد. در اکثر کودکان تست OAE  انجام می شود ولی اگر کودکی این ریسک فاکتورهای گفته شده را داشته باشد به جای تست OAE  در مرحله دوم تست ABR انجام می شود که در ادامه راجع به آن توضیح خواهیم داد.

ریسک فاکتورهای نیاز به انجام تست ABR در شنوایی سنجی نوزادان

  • ازدواج فامیلی
  • نارس بودن نوزاد
  • وزن کم در هنگام تولد
  • زردی بالا که باعث تعویض خون شود و یا مدت زمان زیادی ماندگار باشد
  • بستری بودن در NICU  برای بیشتر از 5 روز
  • دو قلو بودن
  • عدم پاسخ در تست شنوایی سنجی OAE در دو مرحله بدو تولد و تکرار در یک ماهگی

تست ABR

تست ABR  تستی است که در موارد خاص به عنوان شنوایی سنجی نوزادان انجام می شود .در صورت وجود ریسک فاکتورهای گفته شده در قسمت قبل تست ABR انجام می شود. ABR ، رایج ترین پاسخ برانگیخته شنوایی است که به عملکرد عصب و راه های شنوایی ساقه مغز، حساس است. از این آزمایش برای تعیین حساسیت شنوایی مانند تعیین آستانه های شنوایی در نوزادان وعملکرد عصب شنوایی و ساقه مغز استفاده می شود.

برای انجام ABR ، نوزاد بهتر است خوابیده باشد و یا ثابت باشد و در حین انجام تست حرکت نکند. به این دلیل که رفتار نوزادان قابل پیش بینی نیست و بعضی از نوزادان در حین انجام تست شنوایی سنجی ABR گریه می کنند و حرکت می کنند بنابراین استفاده از خواب آورها برای انجام این تست توصیه می شود. در مرکز شنوایی سنجی و سمعک آوای امید تا سن 4 ماهگی این تست بدون نیاز به مصرف خواب اورها توصیه می شود.

برای انجام تست ABR نوزاد ،سه الکترود برروی پیشانی و پشت گوش ها چسبانده می شود. یک پروب در گوش قرار می گیرد که صدا را در گوش منتقل می کندو پاسخ عصب گوش به صدا توسط دستگاه مجهز به انالیزور های امواج صوتی ثبت می شود. 

ABR PS

جواب تست ABR چگونه تفسیر می شود

جواب تست ABR مانند تست OAE نیست که تنها رد یا قبول باشد . این تست سطح و میزان شنوایی را مشخص می کند . در واقع با این تست می توان آستانه شنوایی را به طور کلی و در هر فرکانس تعیین کرد . 

در صورتی که نوزاد نرمال باشد و سطح ABR  تا  25 دسی بل و کمتر قابل مشاهده باشد در آن صورت شنوایی در محدوده طبیعی است اما اگر سطح ABR در میزانی بالاتر از 25 باشد نشاندهنده وجود کم شنوایی است هرچه این میزان بیشتر باشد یعنی میزان کم شنوایی بیشتر است.

از آنجائی که کم شنوایی اکتسابی نیز می تواند بعد از تولد و طی چند ماه اول زندگی شیرخوار و یا کودک را دچار کند، در صورتی که ریسک فاکتورهای خطر کم شنوایی وجود داشته باشد بهتر است پس از غربالگری شنوایی تا سن 5 سالگی در دوره های 6 ماهه یا یک ساله مجدداً آزمایش تکرار شود تا طی مراحل رشد از سلامت کامل شنوایی هر دو گوش مطمئن باشیم.

تست ASSR

ASSR یکی از آزمایش های جدید در حیطه پاسخ های برانگیخته شنوایی است که از قابلیت های منحصر به فردی برخوردار است. انجام این آزمایش، محدودیت سنی ندارد و از سطح هوشیاری فرد متأثر نمی گردد. با انجام ASSR می توان بدون نیاز به همکاری فرد، آستانه های شنیداری را در فرکانس های مختلف اندازه گیری کرد، و وضعیت شنوایی فرد را از حد شنوایی طبیعی تا کم شنوایی عمیق، به طور دقیق مشخص نمود.

با این تست می توان وضعیت شنوایی در کلیه کودکان و افراد سخت آزمون ( کم توان ذهنی، طیف اوتیسم، اختلالات رشدی و یادگیری، متمارض و غیره ) را مشخص نمود.

در صورتیکه در تست ABR وجود کم شنوایی مشخص شود آزمون ASSR می تواند در بعضی از موارد برای دقت بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. البته این به این معنی نیست که آزمون ASSR  دقت بیشتری نسبت به ABR دارد بلکه فقط در بعضی از موارد ضروری است.

تست تمپانومتری در نوزادان

یکی از تست هایی که ممکن است در مرکز شنوایی برای نوزاد شما انجام داده شود تست تمپانومتری است . معمولا در صورتیکه نوزاد چندین بار در تست های غربالگری رد شود برای اطمینان از عدم وجود مشکلات گوش میانی که می تواند باعث حذف پاسخ های حلزون گوش و تست های غربالگری شود ، این تست انجام می شود. در صورتیکه در این تست وجود مایع در گوش میانی یا مشکلی در گوش میانی وجود داشته باشد و ابتدا باید این مشکل حل شود و تست های تشخیصی مجددا تکرار شود.

سنجی

شنوایی سنجی نوزادان در کلینیک آوای امید

کلینیک شنوایی آوای امید مجهز به پیشرفته ترین فناوری های ارزیابی سیستم شنوایی سنجی نوزادان می باشد. این کلینیک شامل بخش های : آزمون های الکتروفیزیولوژیک ( شامل ABR OAE، ASSR ) جهت ارزیابی شنوایی نوزادان – بخش تجویز سمعک مخصوص کودکان و نوزادان و مشاوره کاشت حلزون می باشد.برای مشاوره جهت خرید سمعک این مقاله را مطالعه کنید.

این مرکز شنوایی به پیشرفته ترین سیستم های انجام آزمون های فیزیولوژیک والکتروفیزیولوژیک برای انجام شنوایی سنجی نوزادان مجهز شده است و در راستای فراهم سازی امکانات مورد نیاز جهت تعیین آستانه های دقیق شنوایی نوزادان توسعه یافته است. قابلیت های ویژه دستگاه های این کلینیک شنوایی سنجی باعث می شود تا بتوان آزمون های حساسی همچون ASSR ، ABR و OAE را انجام داد.

جهت انجام تست های شنوایی سنجی نوزادان و تعیین وقت قبلی با شماره 09194707047 تماس حاصل فرمایید.

2 نظر در “شنوایی سنجی نوزادان – OAE ،ABR غربالگری شنوایی نوزادان

  1. طلابان گفت:

    سلام
    تست abr هم در مرکز شما انجام میشه؟

    1. دکتر شهیدی پور گفت:

      با سلام
      بله انجام تست ABR تشخیصی و آستانه یابی برای کودکان و بزرگسالان در مرکز آوای امید انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *