سمعک

ارتباط تیروئید و کم شنوایی و وزوز

تیروئید و کم شنوایی

آیا می دانستید که بین بیماری تیروئید و کم شنوایی ارتباط وجود دارد؟ در واقع، از هر 4 نفر مبتلا به بیماری تیروئید، 1 نفر درجاتی از کاهش شنوایی را تجربه می کند. اگر اخیراً به اختلال تیروئید مبتلا شده اید، ممکن است بخواهید یک آزمایش شنوایی انجام دهید – به خصوص اگر علائمی مانند کم شنوایی یا وزوز گوش را تجربه می کنید.

سطوح غیرطبیعی تیروئید با صدای زنگ در گوش که به اصطلاح تخصصی وزوز گوش گفته می شود همراه است. و از آنجایی که وزوز گوش بسیار با کم شنوایی مرتبط است، انجام آزمایش شنوایی برای رد هرگونه کم شنوایی مهم است. در اینجا نحوه ارتباط اختلالات تیروئید، وزوز گوش و کاهش شنوایی آمده است.

تیروئید و وزوز گوش

تیروئید و کم شنوایی

پیش از هرچیز باید بدانیم که غده تیروئید چگونه کار می کند (و وقتی این کار را نمی کند چه اتفاقی می افتد)
تیروئید یکی از مهم ترین غدد هورمونی است. این یک جریان ثابت از هورمون ها را آزاد می کند که به تنظیم ضربان قلب، دما، متابولیسم، رشد و بسیاری از عملکردهای دیگر بدن کمک می کند.

بین بیماری تیروئید و کم شنوایی ارتباط وجود دارد؟ در واقع، از هر 4 نفر مبتلا به بیماری تیروئید، 1 نفر درجاتی از کاهش شنوایی را تجربه می کند. اگر اخیراً به اختلال تیروئید مبتلا شده اید، ممکن است بخواهید یک آزمایش شنوایی انجام دهید – به خصوص اگر علائمی مانند کم شنوایی یا وزوز گوش را تجربه می کنید.

سطوح غیرطبیعی تیروئید با صدای زنگ در گوش همراه است. و از آنجایی که وزوز گوش بسیار با کم شنوایی مرتبط است، انجام آزمایش شنوایی برای رد هرگونه کم شنوایی مهم است. در اینجا نحوه ارتباط اختلالات تیروئید، وزوز گوش و کاهش شنوایی آمده است.

غده تیروئید چگونه کار می کند (و وقتی این کار را نمی کند چه اتفاقی می افتد)
تیروئید یکی از مهم ترین غدد هورمونی است. این یک جریان ثابت از هورمون ها را آزاد می کند که به تنظیم ضربان قلب، دما، متابولیسم، رشد و بسیاری از عملکردهای دیگر بدن کمک می کند.

غده تیروئید

اگر تیروئید بیش از حد هورمون آزاد کند – یا خیلی کم – می تواند این عملکردها را مختل کند و مشکلاتی ایجاد کند. به عنوان مثال، سطوح پایین هورمون تیروئید می تواند باعث خستگی و خستگی شود، در حالی که سطوح بالا ممکن است باعث ضربان قلب سریع یا ایجاد اضطراب شود.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به بیماری تیروئید هستند؟

با توجه به ارتباط بین تیروئید و کم شنوایی باید بدانیم که بیماری های تیروئید بسیار شایع هستند – حدود 20 میلیون نفر در ایالات متحده به نوعی اختلال تیروئید مبتلا هستند. احتمال ابتلابه تیروئید به زنان بسیار بیشتر از مردان است – احتمال ابتلا به بیماری تیروئید در زنان 5 تا 8 برابر بیشتر است.

زنان بالای 50 سال به دلیل تغییرات هورمونی یائسگی در معرض خطر بیشتری هستند. علاوه بر جنسیت، یکی دیگر از عوامل خطر اصلی، سابقه خانوادگی بیماری تیروئید است. اختلالات خود ایمنی مانند دیابت نوع 1 نیز می تواند خطر ابتلا به بیماری تیروئید را افزایش دهد.

تیروئید در زنان

انواع بیماری های تیروئید

دو نوع اصلی اختلالات تیروئید وجود دارد: تولید کم هورمون و تولید زیاد هورمون. اکثر افراد مبتلا به بیماری تیروئید به ترتیب به کم کاری یا پرکاری تیروئید ناشی از کم کاری یا پرکاری تیروئید مبتلا هستند.

برخی از بیماری‌های خودایمنی مانند بیماری هاشیموتو یا بیماری گریوز نیز می‌توانند بر غده تیروئید تأثیر بگذارند، اگرچه این شرایط بسیار نادرتر هستند. رشد، مانند گواتر، یا سرطان تیروئید نیز می تواند با عملکرد تیروئید تداخل داشته باشد.

دو نوع اصلی بیماری تیروئید عبارتند از:

کم کاری تیروئید – غده تیروئیدی که کم کار است و هورمون کافی تولید نمی کند.
پرکاری تیروئید – یک غده تیروئید پرکار که هورمون های زیادی ترشح می کند.
بیماری‌های خودایمنی که تیروئید را تحت تأثیر قرار می‌دهند عبارتند از:

بیماری هاشیموتو – سیستم ایمنی به سلول‌های تولیدکننده تیروئید حمله می‌کند و در نتیجه از تولید هورمون‌های کافی تیروئید مانند کم‌کاری تیروئید جلوگیری می‌کند.
بیماری گریوز – سیستم ایمنی باعث تولید بیش از حد غده تیروئید می شود، مانند پرکاری تیروئید.

دو نوع اصلی تیروئید

تشخیص بیماری تیروئید

بیشتر بیماری های تیروئید را می توان از طریق آزمایش خون تشخیص داد. پزشک شما نمونه خون را برای ارسال به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل می گیرد.

چندین آزمایش خون وجود دارد که می تواند به تشخیص اختلالات تیروئید کمک کند:

  • آزمایشات TSH میزان هورمون محرک تیروئید را اندازه گیری می کند تا به پزشکان در تشخیص شایع ترین اختلالات تیروئید کمک کند. سطوح بالای TSH نشان دهنده کم کاری تیروئید است، در حالی که سطوح پایین TSH نشان دهنده پرکاری تیروئید است.
  • تست‌های T4 مقدار هورمون تیروئید T4 (تیروکسین) را اندازه‌گیری می‌کنند تا سطوح غیرطبیعی بالا یا پایین را بررسی کنند.
  • آزمایش‌های TPO میزان آنتی‌بادی‌های تیروئید را در خون اندازه‌گیری می‌کنند تا به تشخیص اختلالات خودایمنی مانند بیماری هاشیموتو یا گریوز کمک کنند.

آزمایش های تیروئید

با این حال، برخی از بیماری های تیروئید همیشه با آزمایش خون قابل تشخیص نیستند. رشد، مانند گواتر و سرطان، ممکن است بر سطح هورمون های تیروئید در خون شما تأثیر نگذارد. اگر توده یا تورم در گلوی شما وجود داشته باشد، پزشک ممکن است بیوپسی یا سونوگرافی را برای آزمایش سرطان تیروئید توصیه کند.

درمان بیماری تیروئید

در بیشتر موارد، اختلالات تیروئید را می توان با داروهای روزانه درمان کرد. قرص های جایگزین هورمونی مانند ال-تیروکسین می توانند سطح هورمون را برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید تثبیت کنند. برای درمان پرکاری تیروئید، پزشکان داروهای ضد تیروئید تجویز می کنند که تولید هورمون را تنظیم می کنند.

درمان تیروئید

جراحی برای درمان سرطان تیروئید دارای درصد موفقیت بسیار بالایی است، اما در برخی موارد ممکن است کل غده تیروئید برداشته شود. بدون غده تیروئید، داروهای روزانه برای شبیه سازی عملکرد تیروئید ضروری خواهد بود.

ارتباط بین بیماری تیروئید و کم شنوایی

ارتباط بین اختلالات تیروئید و کم شنوایی در سال 1907 مشخص شد و از آن زمان تاکنون به خوبی مستند شده است. اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری برای تعیین رابطه دقیق بین تیروئید و سیستم شنوایی مورد نیاز است، مطالعات نشان می دهد که تغییرات در سطح هورمون تیروئید می تواند باعث کاهش شنوایی شود.

هم کم کاری تیروئید و هم پرکاری تیروئید همراه با بیماری هاشیموتو و گریوز با کم شنوایی مرتبط هستند. از دست دادن شنوایی می تواند به خودی خود رخ دهد یا می تواند با علائم دیگری مانند وزوز گوش یا سرگیجه همراه باشد.

بیماری هاشیموتو

انواع کم شنوایی ناشی از بیماری تیروئید

مطالعات نشان داده اند که اختلالات تیروئید می تواند باعث کاهش شنوایی حسی عصبی و انتقالی و همچنین ترکیبی از این دو شود. تیروکسین در رشد سیستم شنوایی و عملکرد گوش داخلی مورد نیاز است.

  • کم شنوایی حسی عصبی به دلیل آسیب به گوش داخلی یا عصب شنوایی رخ می دهد. ممکن است به تدریج یا ناگهانی اتفاق بیفتد. برای اطلاعات بیشتر در مورد کم شنوایی ناگهانی مقاله با عنوان گرفتگی گوش در همین سایت را بخوانید.
  • کم شنوایی انتقالی  زمانی اتفاق می افتد که صداها از ورود به گوش داخلی جلوگیری می کنند. به عنوان مثال، موم بیش از حد در مجرای گوش یا مایع پشت پرده گوش می تواند به شنوایی شما آسیب برساند.

انواع مختلف بیماری های تیروئید بر شنوایی تأثیر می گذارد:

  • کم کاری تیروئید از دیرباز با کم شنوایی حسی عصبی همراه بوده است. در واقع، کم شنوایی حدود 25 درصد از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید اکتسابی را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین با کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی (SSNHL) مرتبط است.
  • پرکاری تیروئید با SSNHL و همچنین شرایط شنوایی مانند وزوز گوش مرتبط است.
  • التهاب ناشی از بیماری هاشیموتو می تواند به گوش داخلی آسیب برساند و شنوایی را مختل کند.
  • بیماری گریوز باعث پرکاری تیروئید می شود و می تواند باعث کاهش شنوایی ناگهانی یا وزوز گوش شود.

کم شنوایی ناشی از تیروئید

تیروئید و وزوز گوش

وزوز گوش، یا صدای زنگ در گوش، اغلب از علائم کم شنوایی است. در واقع، 90 درصد از افراد مبتلا به وزوز گوش نیز بخشی از توانایی شنوایی خود را از دست می دهند. همانطور که بیماری تیروئید می تواند باعث کاهش شنوایی شود، همچنین می تواند باعث وزوز گوش شود.

زنگ زدن در گوش و سایر علائم وزوز اغلب قبل از کاهش تدریجی شنوایی ناشی از کم کاری تیروئید و بیماری هاشیموتو است. پرکاری تیروئید خود در واقع می تواند یک عامل خطر برای ایجاد وزوز گوش باشد.

تیروئید و زنگ زدن گوش

بسیاری از داروهای رایج می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث وزوز گوش شوند، از جمله برخی از داروهای ضد تیروئید که برای درمان بیماری گریوز و پرکاری تیروئید استفاده می شوند. اگر در گوش‌هایتان زنگ می‌زند و همچنین پروپیل تیواوراسیل (PTU) مصرف می‌کنید، ممکن است به دلیل مصرف دارو دچار وزوز گوش شده باشید.

درمان وزوز گوش برای افراد مبتلا به اختلالات تیروئید

اگر یک بیماری تیروئید تشخیص داده نشده دارید، احتمالاً پس از شروع درمان، وزوز گوش شما شروع به کاهش می کند. مصرف روزانه داروهای تیروئید تعادل هورمونی شما را بازیابی می کند، شنوایی شما را بهبود می بخشد و علائم وزوز مربوط به تیروئید را تسکین می دهد.

درمان وزوز گوش در تیروئید

در حقیقت، یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که درمان جایگزینی تیروئید قادر به بهبود شنوایی در 50٪ از بیماران مورد مطالعه و معکوس کردن کامل کاهش شنوایی در 15٪ از آنها بود. اگر هنوز از وزوز گوش رنج می برید، درمانی وجود دارد که می تواند علائم شما را به حداقل برساند یا به طور کلی آنها را تسکین دهد. درمان بازآموزی وزوز گوش برای 80 درصد از افرادی که آن را امتحان می کنند مؤثر بوده است.

وزوز گوش را نمی توان با جراحی یا دارو درمان کرد، اما یک رویکرد کلی نگر و درمانی می تواند علائم شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. لازم نیست اجازه دهید وزوز گوش تمرکز شما را مختل کند یا بر شنوایی شما تأثیر بگذارد – کارشناسان در سطح جهانی ما می توانند به شما در یافتن تسکین پایدار کمک کنند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *