همه چیز در مورد گوش و شنوایی

درمان کم شنوایی – بهترین و جدیدترین درمان کم شنوایی

درمان کم شنوایی

وقتی فردی دچار کم شنوایی می شود بعد از انجام ارزیابی های دقیق و طی مراحل مختلف سوالی که دارد اینست که درمان کم شنوایی چیست؟ درمان کم شنوایی به موراد مختلفی ازجمله موقتی و یا دائمی بودن آن بستگی دارد. در این مقاله ما به راههای درمان کم شنوایی دایمی می پردازیم . برای آگاهی از کم شنوایی موقتی و درمان آن مقاله مرتبط با آن در همین سایت را بخوانید.

کم شنوایی در سالمندان

 

درمان کم شنوایی

پیشرفت های پزشکی و تکنولوژی منجر به بسیاری از درمان های جدید برای کاهش شنوایی شده است. با وجود تعداد زیادی انتخاب، چگونه می توانید بدانید که کدام یک برای شما بهترین است؟ انتخاب تا حدی به نوع کم شنوایی شما بستگی دارد.بنابراین درابتدا انواع کم شنوایی را مرور می کنیم

  • کم شنوایی انتقالی. این نوع زمانی اتفاق می افتد که گوش خارجی یا میانی نمی تواند صدا را به گوش داخلی برساند. در مورد علل کم شنوایی هدایتی بیشتر بدانید.
  • کم شنوایی حسی عصبی. این زمانی شروع می شود که گوش داخلی، عصب شنوایی یا مغز دیگر امواج صوتی را به طور معمول تشخیص نمی دهد.
  • کم شنوایی مختلط. این ترکیبی از انواع انتقالی و حسی عصبی است. فرقی نمی کند که چه نوعی دارید، درمان کم شنوایی به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت باید در اولویت باشد.

انواع کم شنوایی

سمعک برای درمان کم شنوایی

سمعک ها بهترین گزینه درمانی برای کم شنوایی های حسی عصبی دایمی هستند و از نظر تکنولوزی به دو گروه آنالوگ و دیجیتال نقسیم می شوند.

سمعک های آنالوگ

این سمعک ها صدا را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند و سپس آنها را بلندتر می کنند. آنها مانند یک میکروفون متصل به یک تقویت کننده کار می کنند. می توانید آنها را برای محیط های مختلف، مانند یک اتاق کوچک یا یک رستوران شلوغ، استفاده کنید.

سمعک دیجیتال

سمعک های دیجیتال صدا را به کدی از اعداد تبدیل می کنند، سپس آنها را دوباره به صدا تبدیل می کنند. این سمعک ها می توانند تنظیم و برنامه ریزی شوند و  می توان آنها را طوری برنامه ریزی کنید که فقط فرکانس هایی را که در آنها کم شنوایی دارید تقویت کنند. به طور کلی، دستگاه های دیجیتال انعطاف پذیری بیشتری نسبت به نوع آنالوگ دارند اما هزینه بیشتری دارند. امروزه سمعک ها از نوع دیجیتال هستند.

هر دو نوع در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند، برای آشنایی با مدل های سمعک مقاله انواع سمعک را بخوانید.  مدل های سمعک :

جدید ترین درمان کم شنوایی

پشت گوشی. این سمعک ها برای کم شنوایی خفیف تا شدید بهتر است و این سمعک ها پشت گوش قرار می گیرند و صدا از طریق یک قالب گوش که در گوش خارجی قرار می گیرد به داخل گوش هدایت می شود. این سمعک ها تا حدودی بزرگ هستنداما قدرت بسیار زیادی دارند.

قالب باز. این سمعک ها از نوع پشت گوشی هستند ولی به جای قالب و تیوب از طریق یک سیم باریک صدا را به کانال گوش وارد می کنند. بر خلاف سمعک های پشت گوش معمول ، سمعک های  قالب باز به کانال اجازه می‌دهند که باز بماند.این سمعک ها مزایایی دارند از جمله

  • این سمعک ها به شما احساس «کیپ شدن گوش» نمی‌دهند.
  • کوچکتر هستند، و کمتر دیده می شوند

 

سمعک داخل گوشی

این مدل سمعک کم شنوایی خفیف تا شدید را پوشش می دهند. قطعات آنقدر کوچک هستند که کاملاً داخل گوش خارجی شما قرار می گیرند. مانند برخی از سمعک های پشت گوشی، برخی از سمعک های داخل گوش نیز دارای یک سیم پیچ مغناطیسی کوچک هستند که به آن تله کویل می گویند. این باعث می شود که صحبت با تلفن راحت تر شود.

سمعک داخل کانال

 این سمعک ها برای کم شنوایی خفیف تا متوسط ​​بهترین است.  به اندازه کافی کوچک هستند این دسته از سمعک ها  می توانند سمعک نامرئی نیز باشند . برای آگاهی از بهترین سمعک های موجود در دنیا مقاله بهترین سمعک را مطالعه کنید.

 درمان کم شنوایی با سمعک

دستگاه های کمک شنوایی قابل کاشت

تکنولوژی جدی برای درمان کم شنوایی فن آوری معرفی کرده است که قابل کاشت هستند و قدرت های زیادی دارند. این وسایل کم شنوایی که برای درمان کم شنوایی استفاده می شوند برای همه افراد مناسب نیستند و عبارتند از

کاشت گوش میانی. در این روش درمان کم شنوایی جراح دستگاه کوچکی را به یکی از استخوان‌های گوش میانی شما متصل می‌کند تا بتواند آنها را مستقیماً حرکت دهد، این دستگاه  ارتعاشات صوتی قوی‌تری را به گوش داخلی می‌فرستد. ایمپلنت ها به افراد مبتلا به کم شنوایی حسی عصبی کمک می کنند. این ایمپلنت‌ها یکی از جدیدترین فن آوری ها هستند،بنابراین مهم است که با یک متخصص که تجربه کاشت این پروتز ها را دارد صحبت کنید. این پروتز ها چون در گوش میانی گذاشته می شوند تقریباً کاملاً پنهان هستنداما معایبی نیز دارند و برای تافراد خاصی استفاده یم شوند.

سمعک لنگر استخوانی

سمعک های لنگر استخوانی. این سمعک ها صدا را از طریق جمجمه به گوش داخلی منتقل می کنند. و با جراحی یا در زیر پوست کاشته می‌شوند و یک پردازشگر صدای خارجی سیگنال را مستقیماً به دستگاه کاشته شده ارسال می‌کند. این سمعک ها برای موارد زیر مناسب هستند:

  • کم شنوایی در یک گوش (ناشنوایی یک طرفه)
  • وجود اشکال در شکل مجرای گوش فرد
  • کاهش شنوایی انتقالی یا مختلط با عفونت های طولانی مدت گوش

کاشت حلزون. اگر گوش داخلی آسیب شدیدی داشته باشدبه میزانی که قوی ترین سمعک نیز نمی تواند شنوایی شما را بازگرداند. در این صورت، پزشک ممکن است کاشت حلزون را توصیه کند. این روش بخش‌های آسیب‌دیده گوش را دور می‌زند و سیگنال‌هایی را مستقیماً به عصب شنوایی فرد می‌فرستند که صدا را به مغز منتقل می‌کند. کاشت حلزون دارای یک میکروفون است که پشت گوش و یک فرستنده زیر پوست قرار می گیرد. اطلاعات صوتی به الکترودهایی می رود که پزشک از طریق جراحی در گوش داخلی شما قرار می دهد.

کاشت حلزون گوش

 

بهترین درمان کم شنوایی

درمان کم شنوایی به علت و شدت کم شنوایی و همچنین سبک زندگی و نیازهای شنوایی فرد بستگی دارد. به این منظور  ممکن است دارو یا جراحی  برای رفع مشکلات اساسی توصیه شود. در موارد دیگر که درمان دارویی کارساز نباشد مانند کم شنوایی های حسی عصبی بهترین درمان خرید سمعک است .

بهترین سن برای درمان کم شنوایی

اگر بخواهیم با یک جمله به این سوال که چه سنی برای درمان کم شنوایی بهترین سن است باید بگوییم :درمان کم شنوایی:هرچه سریعتر ، بهتر. همه ما این جمله را شنیده ایم که “پیشگیری بهتر از درمان است”

اکنون به خوبی می دانیم که کم شنوایی از نوع پیرگوشی سومین بیماری شایع در دوران سالمندی ( بعد ازآرتریت و فشار خون ) است. این به این معنی نیست که با افزایش سن از 60 سالگی ، یک روز صبح از خواب بیدار می شویم و متوجه می شویم که مبتلا به کم شنوایی شده ایم . به هیچ وجه اینگونه نیست. فرآیند کم شنوایی تدریجی و پیشرونده است و بسیاری از متخصصین بر این باورند که از دهه 40 زندگی آغاز می شود.

کم شنوایی ناشی از سن(پیرگوشی) همیشه قابل پیشگیری نیست. بهترین کاری که برای آن می توان انجام داد انجام شنوایی سنجی منظم در دوران بزرگسالی و استفاده از سمعک به محض تشخیص وجود کم شنوایی است.

قانون استفاده از عضلات و مفصلها در مورد شنوایی نیز صدق می کند . این قانون در مورد عضلات بیان می کند که یا عضله را روزانه به کار ببر و تقویتش کن و یا اینکه در صورت عدم استفاده تحلیل می رود. دانستن وجود کم شنوایی وآشنایی با روش های درمانی موجود مانند استفاده از سمعک  باعث می شود تا زمان از دست نرفته است، از تحلیل شنوایی جلوگیری شود.

بهترین سن درمان کم شنوایی

ولی من برای استفاده از سمعک خیلی جوانم!

حتی نوزادان،کودکان، جوانان و نوجوانان ممکن است که به کم شنوایی مبتلا شوند بنابراین اینکه شما در سن 40 سالگی هستید برای درمان کم شنوایی زود نیست. اگرچه همه به خوبی می دانیم که سلولهای مویی گوش داخلی که مسئول انتقال و تقویت صدا هستند با افزایش سن از بین می روند و در سن 65 سالگی از هر سه نفر یک نفر به کم شنوایی مبتلا می شود ولی این پدیده از سنین پایینتر به صورت تدریجی اغاز می شود.

آمار منشتر شده نشان داده است که 65 درصد افراد مبتلا به کم شنوایی سنی کمتراز 65 سال دارند. بیشتر از 6 میلیون آمریکایی در سن 18 تا 44 سال به کم شنوایی مبتلا هستند و 1.5 میلیون در سنین مدرسه به کم شنوایی مبتلا هستند. بنابراین واقعیت اینست که هیچ سنی برای ابتلا به کم شنوایی و استفاده از سمعک زود نیست.

چرا درمان کم شنوایی را باید سریع آغاز کرد؟

اثرات نامطلوب عدم درمان کم شنوایی را از دو جنبه می توان بیان کرد

اثر برروی سیستم مرکزی مغز: گوشها صدا را تقویت کرده و به مغز منتقل می کنند اما کار اصلی تجزیه و تحلیل به عهده نیمکره های مغزی است. در صورتیکه فرد به دلیل وجود کم شنوایی  صدا را به خوبی دریافت نکند مانند قاعده “استفاده از ماهیچه های بدن” قسمت شنوایی مغز به تدریج با مشکلاتی مواجه می شود و تیزی شنوایی از بین می رود.

کم شنوایی به تدریج باعث ایجاد اختلال در عملکرد حافظه شنوایی و حافظه کوتاه مدت  می شود و عوارضی نظیر کاهش عملکرد شناختی و ابتلا به آلزایمر را به همراه دارد. در این مورد مقاله کم شنوایی و آلزایمر را مطالعه کنید.

اثر برروی زندگی فرد:کم شنوایی برروی جنبه های مختلف زندگی فرد، از میزان درآمد و موفقیت شغلی گرفته تا ایجاد افسردگی دخیل است. مطالعات نشان داده اند کم شنوایی می تواند ایجاد مشکلات عاطفی، احساسی، روانشناختی کند و ارتباط و مهارت های زبانی را تحت تاثیر قرار دهد.

هرچقدر فرد زودتر برای درمان کم شنوایی اقدام کند عوارض ایجاد شده کمتر خواهد بود. لازم به ذکر است که درمان کم شنوایی تنها محدود به استفاده از سمعک نمی باشد گاهی با یک آموزش ساده ی تقویت حافظه شنوایی  و یا مهارت های شنوایی   به راحتی می توان از عوارض کم شنوایی مصون ماند.

درمان سریع کم شنوایی

کدام درمان می تواند شنوایی را برگرداند؟

متاسانه پس از آسیب به  عصب شنوایی و سلول های حساس گوش قابلیت ترمیم وجود ندارد. و تنها گزینه درمان کم شنوایی در این صورت ،بسته به شدت آسیب، سمعک یا کاشت حلزون می باشد.

جدیدترین درمان کم شنوایی

همان طور که می دانید، هرچه تکنولوژی پیشرفت می کند تا رده های ممتاز سمعک تولید و قابل دسترسی بشوند، قابلیت هوشمندی سمعک ها افزایش یافته که این امر موجب می شود صدای رساتر و شفاف تری داشته باشند و سایر گزینه های موجود برای یک سمعک هوشمند بیشتر فراهم شود.

امروزه یک تغییر و تحول بزرگی در زمینه سمعک و تکنولوژی های مربوط به آن رخ داده است. نگرانی از بابت نشنیدن صداهای عزیزانمان و صداهای محیطی برطرف شده چرا که با استفاده از سمعک می توانید شنوایی سابق را به دست آورد اما دقت کنید که با سمعک هیچگاه مشکل کم شنوایی شما درمان نخواهد شد.

اصلا نباید انتظار بیجا و بیش از اندازه ای از سمعکتان داشته باشید و این باور را برای خود شکل دهید که کم شنوایی ما را خوب می کند و عصب گوش(شنوایی) ضعیف شده را به شکل قبل بازمی گرداند.

treating hearing loss

این طبیعت آدمی ست که با افزایش سن کم کم دارایی های خود را از دست بدهد و مشکلاتی مثل پیرگوشی و پیرچشمی به سراغش بیاید. بنابراین سمعک فقط می تواند به بهبود شنوایی شما کمک کند و کیفیت زندگی را افزایش دهد.

دانشمندان سال هاست که در تلاشند راه های درمان کم شنوایی را پیدا کنند، این تلاش آن ها خوشبختانه مثمرثمر بوده ولی هنوز نیاز به اندکی تلاش درآتی نیز می باشد. پژوهشگران این حیطه در تلاش هستند که برای انواعی از کم شنوایی ها یک راه درمان طولانی مدت کشف کنند و به مرحله ی اجرا برسانند.

در ادامه به رویکردهای شکل گرفته جهت درمان کم شنوایی می پردازیم. دقت کنید که هرکدام از موارد مختص به درمان یک سری کم شنوایی های خاص می باشد. با ما همراه باشید.

ژن درمانی یکی از جدیدترین انواع درمان کم شنوایی

محققان به دنبال راهی هستند که درمان آن به سادگی تزریق آنتی بیوتیک یا خوردن قرص مسکن جهت بهبود وضعیتان باشد. یکی از این موارد ژن درمانی می باشد. ژن درمانی برای کم شنوایی حسی عصبی کارایی دارد که در سنین بالاتر رخ می دهد.طبق یافته های اخیر دانشمندان، یک سری ژن هایی در بدن نوزاد متولد شده وجود دارد که در ابتدا موجب کم شنوایی نمی شود بلکه وقتی سن بالاتر رفت ناگهان بروز پیدا می کنند.

با جایگزین کردن ژن های سالم بجای ژن های معیوب از یک سری اتفاقات ناخوشایند پیشگیری می شود و دیگر کودکان در سال های اول زندگی شان مبتلا به کم شنوایی نمی شوند که بخواهد پروتز کاشت حلزون یا سمعک دریافت کنند که این خبر، خبر امیدوارکننده ای است.

ژن درمانی کم شنوایی

تزریق ویتامین و مواد معدنی

یکی دیگر از انواع جدیدترین درمان کم شنوایی ، درمان تحت عنوان تزریق ویتامین و مواد معدنی می باشد. جالب است بدانید این روش برای پیشگیری از مشکلات ایجادشده توسط رادیکال های آزاد( اتم‌های ناپایداری هستند که سلول‌های بدن را تخریب می‌کنند و باعث بیماری می شوند) طراحی شده است.اگر که تولید رادیکال های آزاد کنترل شود گوش ها مقاومت بالاتری در برابر نویز و سر وصدای محیط پیدا می کنند.

این مورد یعنی تزریق ویتامین و مواد معدنی برای متوقف کردن رادیکال های آزاد احتیاج به بررسی های بیشتری دارد و نتایج کمی در دسترس می باشد. باید صبر کرد و دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.

تولید دوباره ی سلول های مویی

همانطور که در مطالب پیشین موجود در سایت گفته شده، سلول های مویی معروف به استریوسیلیا در حلزون مسئول دریافت صدا و انتقال سیگنال به عصب شنوایی می باشند.بعضی از انواع کم شنوایی مربوط به تخریب همین سلول های مویی می باشد. زمانی که این سلول های مویی از بین بروند دیگر چیزی از نو بوجود نمی آید و کم شنوایی دائمی رخ می دهد.

انسان ها جزو تعداد معدودی از پستانداران هستند که توانایی شکل گیری مجدد این سلول های مویی حلزون در بدنشان وجود ندارد و به همین دلیل است که محققان دنبال راهی برای برطرف کردن این مورد هستند تا از وقوع یک سری کم شنوایی ها پیشگیری بشود.

درمان سلول مویی

نکته مهم در مورد جدیدترین درمان کم شنوایی

این روش های جدید درمان کم شنوایی در حال حاظر در مرحله تحقیقات هستند و هنوز عملی نشده اند .

و اینکه اینگونه نیست که با استفاده از این روش ها در سطح جهانی دیگر احتیاج به وسایل کمک شنوایی ندارید، خیر این طور نیست، چراکه زمانی کم شنوایی حسی عصبی رخ دهد برای متخصصان شنوایی شناسی یادآور دو موضوع است: 1) استفاده از سمعک 2) راه های پیشگیری جهت جلوگیری از پیشرفت کردن کم شنوایی.

سمعک های امروزی چنان تکنولوژی هوشمندی برایشان بکار برده شده است که از خیلی مشکلات شما را حل می کنند و مواردی مثل سرعت زوال عقل را کاهش می دهد یا حتی جلوی پیشرفت آن را می گیرد. پس قدرت سمعک را دست کم نگیرید.

اگر شما جزو آندسته از افرادی هستید که معتقدند شنوایی شان خوب است ما به شما تبریک می گوییم ولی چک سالیانه را فراموش نکنید زیرا کم شنوایی بسیار موذی و تدریجی است.

اولین درمان کم شنوایی

 

3 نظر در “درمان کم شنوایی – بهترین و جدیدترین درمان کم شنوایی

  1. پیشگری بهتر از درمانه

  2. علیرضا خلیلی گفت:

    سلام خدمت شما. علیرضا خلیلی هستم 18 ساله از شمال. به دلیل پیوند کلیه دچار کم شنوایی شدم و عصب شنوایم قطع شده ولی همچنان صداهای اطرافو ضعیف میشنوم تقریبا 4 ساله به این وضع دچارم میخواستم بدونم درمانی برای این مشکل وجود داره لطفا راهنمایی کنید!

  3. سایت گفت:

    با مراجعه به کلینیک آوای امید و بعد از انجام تست های کامل برای وضعیت شنوایی شما تصمیمی گرفته میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *