سمعک

ضعیف شدن صدای سمعک به چه علت است؟

ضعیف شنیدن صدای سمعک به چه علت است؟

ضعیف شدن صدای سمعک مشکلی است که معمولا افراد بعد از خرید سمعک و مدتی استفاده از سمعک با آن مواجه می شوند . در این شرایط افراد متوجه می شوند صدای سمعک مانند قبل نیست و ضعیف شده است اگر شما این مشکل را دارید نوشته را مطالعه کنید.

در صورتی که با مشکل ضعیف شدن صدای سمعک واجه هستید برای حل مشکل و اینکه خودتان بتوانید مشکل را برطرف کنید خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم. در این مقاله ما سعی کردیم راهکارهایی ارائه دهیم تا مراجعات مکرر شما را که باعث صرف هزینه و زمان می شود کم کنیم.

اولین چیزی که ابتدا در هنگام کم شدن صدای سمعک  به ذهن می رسد ضعیف شدن باتری است شما در این شرایط به سراغ باتری نو می روید و فکر می کنید که ممکن است به علت تمام شدن باتری صدای سمعک  ضعیف شده باشد. اما میبینید که بعد از تعویض باتری همچنان صدای سمعک شما صدای گرفته ای است و همه صداها را مثل قبل دیگر نمی شنوید. وقتی که در گوگل سرچ می کنید که علت این مشکل چیست، اغلب راهکار تعویض باتری سمعک را به شما می دهند. ما در اینجا راهکارهای مفیدی به شما ارائه می دهیم

علت کم شدن صدای سمعک

بسته به نوع و مدل سمعک ، مدت زمان خریداری سمعک و استفاده از آن عوامل مختلفی می تواند باعث ضعیف شدن صدای سمعک شود 

ضعیف شدن باتری سمعک:

اکثر افراد هنگامی که صدای سمعک ضعیف می شود ابتدا به سراغ باتری سمعک می روند . نکته مهمی که باید به خاطر داشته باسید اینست که باتری سمعک مانند باتری ساعت نیست که اگر ضعیف شود  ابتدا عملکرد کند شود و سپس کلا قطع شود.

باتری سمعک  از نظر ظاهر مشابه باتری ساعت است ولی این تفاوت عمده را دارد که دارای ولتاژ ثابت است یعنی اگر قرار است باتری 10 روز کار کند تا روز دهم ماکزیمم عملکرد خود را حفظ می کند و ناگهان خاموش می شود . بنابراین اگر صدای سمعک ضعیف شده است ارتباطی به اتمام باتری ندارد . مگر اینکه سمعک کلا خاموش شود که در آن صورت می توان گفت که عمر باتری تمام شده است. 

اگر صدای سمعک ضعیف شده است ارتباطی به باتری ندارد سایر موارد را چک کنید. ولی اگر صدای سمعک کاملا قطع شده باشد ابتدا باتری را چک کنید.

 جرم گوش و ضعیف شدن صدای سمعک

در گوش همه افراد به طور طبیعی ماده ای زرد و یا قهوه ای رنگ و چسبنده به نام سرمن و یا جرم گوش وجود دارد.بهتر است بدانیم که جرم گوش ماده ی بدی نیست. یعنی کاربردهای زیادی دارد، مثلا گوش شما را از ورود ذرات خارجی حفظ کرده و خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ دارد.

اگر جرم گوش زیاد شود و کل کانال گوش را مسدود کند مانند سد عمل می کند و نمیگذارد صدا به طور کامل به پرده گوش برسد. در این شرای وقتی سمعک در گوش قرار داده می شود صدا توسط سمعک تقویت می شود و از سمعک خارج شده و به سمت پرده گوش هدایت می شود. ولی جرم گوش باعث می شود صدای خارج شده از سمعک به جرم برخورد کرده و منعکس  شود و میزان کمی از آن به پرده گوش و گوش داخلی برسد.

بنابراین فرد احساس می کند که سمعک ضعیف شده است در حالیکه سمعک ضعیف نشده و عملکرد درست خود را انجام می دهد ولی پر شدن گوش از جرم مانع ورود صدا به گوش می شود.

اثر دیگری که جرم گوش برروی عملکرد سمعک می گذارد اینست که ممکن است نه تنها فرد احساس کند که صدای سمعک کم شده است بلکه صدای سوت مانندی را نیز از سمعک بشنود. گاهی اوقات جرم فشرده از گوش مانند مانع عمل می کند و باعث برگشت صدا و ایجاد فیدبک در سمعک می کند که به صورت صدای سوت شنیده می شود.

اگر صدای سمعکتان کم شده است و مانند قبل با سمعک نمی شنوید قبل از هر کاری برای بررسی جرم گوش اقدام کنید تا در صورت وجود جرم شستشوی گوش انجام شود.

فیلتر  سمعک / وکس گارد سمعک کیپ شده است

برروی قسمت خروجی سمعک های داخل گوشی یعنی سمعک های CIC و یا نامرئی یک توری قرار دارد که در اصطلاح فیلتر سمعک یا وکس گارد و یا محافظ سمعک نامیده می شود .این محافظ جر م های درون گوش را در خود جمع می کند و مانع از وارد شدن جرم به سمعک می شود. وارد شدن جرم در سمعک باعث خرابی رسیور سمعک می شود.

مقادیر کم جرم گوش با تمام فوایدی که دارد ولی معمولا در کار سمعک تداخل ایجاد می کند چرا که ممکن است ذراتی از جرم گوش وارد سمعک بشود و باعث سوختن رسیور سمعک شود یا ممکن است فرد احساس کند که صدای سمعک گرفته شده است.سمعک های امروزی برای پیشگیری از چنین مشکلاتی وکس گارد یا محافظ جرم گوش دارند.

یکی از مهم ترین لوازم جانبی سمعک در حین خرید سمعک های داخل گوشی، wax guard  یا توری ظریفی است که بر روی رسیور سمعک قرار می گیرد و مانع از ورود جرم به داخل سمعک می گردد. وکس گارد در سمعک های پشت گوشی وجود ندارد و تنها مورد استفاده آن در حیطه سمعک های داخل گوشی می باشد.اگر وکس گارد با جرم زیاد مسدود شود باعث ضعیف شدن صدای سمعک  و یا حتی قطع شدن صدا می شود.

کم شدن صدای سمعک

کم شدن صدای سمعک

تعویض فیلتر سمعک:

اگر می خواهید که صدای سمعک قطع نشود می بایست فیلتر سمعک را به طور مرتب  تمیز کنید و بعد از مثلا حدود هر 2 الی 3 مام فیلتر را به طور کامل عوض کنید. وکس گارد می تواند توسط یک مورد خیلی کوچک بسته شود و دیگر صدا مثل گذشته واضح و شفاف نباشد. گاهی اوقات فرد می گوید که من با چشم خود جرمی را در فیلتر مشاهده نکردم و بنابراین برای تعویض آن اقدامی نکردم . باید بدانید که گاهی یک قطهر عرق و یا چربی بدون اینکه اثر ظاهری روی سمعک بگذارند ولی می توانند فیلتر را مسدود کنند و باعث قطع شدن صدای سمعک شوند.

وکس گارد هم مثل سایر وسایل دیگر بعد از مدتی خاصیت خود را از دست می دهد و برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است به وجود آید بایستی نسبت به تعویض آن آگاه باشید و بسته به میزان جرم گوش خود هرچندوقت یکبار آن را بکل عوض کنید.

باید بدانید که لوازم جانبی هر سمعک مختص به همان برند می باشد .پس نباید از وکس گارد برند سمعک های دیگر برای سمعک دیگر استفاده کنید. زیرا حتی اگر با فشار بخواهید آن را جاگیر کنید اول اینکه به زودی پوسته سمعک ترک می خورد و دوم اینکه عملکرد درست سمعک را مختل می کند.

سمعک من پشت گوشی است ولی صدای آن ضعیف شده است:

گفتیم که فیلتر برروی خروجی سمعک های داخل گوشی قرار می گیرد و مانع از ورود جرم به سمعک می شود . در مدل سمعک های پشت گوشی که خود سمعک در پشت گوش قرار می گیرد صدا از طریق یک لوله و قالب وارد کانال گوش می شود و بنابراین در سمعک پشت گوشی فیلتر وجود ندارد که با تعویض فیلتر بتوان مشکل را حل کرد در آن صورت چه کار باید کرد.

اگر قالب سمعک پشت گوشی شما از قالب های معمولی است باید قالب را از سمعک جدا کرده و بشویید و با برس مخصوص جرم ها را خارج کنید و سپس با سشوار ملایم قالب را کاملا خشک کرده و به سمعک متصل کنید. هیچ چیزی را اعم از سنجاق و سوزن و حتی فرچه به داخل سمعک فرو نکنید.هر زمان که سمعک خود را از گوشتان در میاورید حتما به دقت نگاه کنید و بررسی کنید که خود سمعک کثیف نباشد. چراکه این کثیف بودن سمعک یا قالب گوشتان می تواند روی کیفیت صدا اثر بگذارد.

چکاپ دوره ای سمعک نزد متخصص شنوایی خود را فراموش نکنید چرا که متخصص شنوایی می تواند متوجه شود وضعیت عملکرد سمعک شما چطور است و اگر مشکلی وجود داشته باشد می تواند در راستای برطرف کردن مشکل اقداماتی انجام دهد.

بعد از تعویض وکس گارد  و تمیز کردن قالب سمعک پشت گوشی حالا نوبت آن می رسد که سمعک را در گوشتان بگذارید و متوجه می شوید که صداها بسیار شفاف تر هستند و شما میتوانید به خوبی با اطرافیانتان ارتباط برقرار کنید. پس می توان گفت که هروقت شما با مشکل صدای ضعیف سمعک روبرو شدید درحالیکه باتری، فول شارژ است ، وکس گارد سمعک را تعویض کنید.

از کجا بفهمم قطع شدن صدای سمعک از باتری یا فیلتر یا جرم گوش است؟

وقتی صدای سمعک قطع شد موارد زیر را به ترتیب انجام دهید تا متوجه شوید مشکل دقیقا چیست؟

1- ابتدا سلامت باتری را چک کنید: در همه پیکیج های سمعک دستگاهی به نام تستر باتری وجود دارد که با آن می توانید چک کنید آیا باتری مشکلی دارد یا خیر؟

2-در صورتی که باتری سالم است باتری را در سمعک قرار داده و سمعک را روش کرده و در مشت خود نگه دارید در این حالت اگر صدای سوت سمعک نیامد و سمعک از نوع داخل گوشی بود  فیلتر را با آچار مخصوص طبق فیلم خارج کنید در این صورت اگر مشکل از کیپ شدن فیلتر باشد ناگهان صدای سوت سمعک می آید و خب قطع بودن صدای سمعک به دلیل کیپ شدن فیلتر بوده است اکنون فیلتر نو را جایگزین کرده و با خیال راحت از سمعک استفاده کنید .

ولی اگر سمعک از نوع پشت گوشی بود قالب و شلنگ را از هوک جدا کنید در ان صورت اگر صدای سمعک در امد پس مشکل از جرم درون قالب بوده است آن را طبق دستوالعمل بالا از سمعک جدا کرده بشویید و خشک کنید و دوباره به سمعک وصل کنید.

هرگز هرگز  سمعک  داخل گوشی را بدون فیلتر استفاده نکنید.

برای دریافت مشاوره رایگان و تعیین نوبت با شماره 09194707047 تماس بگیرید.

2 نظر در “ضعیف شدن صدای سمعک به چه علت است؟

  1. امامی گفت:

    بسیار مفید بود…ممنون

    1. دکتر شهیدی پور گفت:

      خواهش می کنم. انشالا که مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *