بزرگسال, شنوایی سنجی

کم شنوایی در فرکانس های زیر

کم شنوایی در فرکانس های زیر

کم شنوایی در فرکانس های زیر

یکی از شایع ترین انواع کم شنوایی، کم شنوایی در فرکانس های زیر است که معروف به high frequency hearing loss است. برای اینجور افراد شنیدن صداها با پایه ی فرکانس بالا بسیار سخت می شود و جالب است بدانید که این مشکل ممکن است در هر سنی رخ دهد، مخصوصا وقتی کسی سابقه مواجهه با صدای بلند مثل جبهه، تیراندازی و … را دارد و لزوما برای افراد مسن نیست.

علائم کم شنوایی در فرکانس های زیر

اگر فردی از این این موضوع رنج می برد یک سری مشکلاتی دارد. بعنوان مثال زمانی که شنونده ی یک مکالمه می باشد، ممکن است برای شنیدن کلماتی که با یک سری هم خوان ها مثل س/ش/ف شروع می شوند به چالش کشیده شود.

اصلی ترین شکایت این افراد که از نوع کم شنوایی در فرکانس های بالا رنج می برند این است که : موقع تلفن صحبت کردن،تلویزیون دیدن و صحبت در یک محیط پرسروصدا، صدا گُنگ است و تجربه ثابت کرده که اکثر مراجعین به کلینیک شنوایی سنجی آوای امید از این موضوع که صداها را می شنوند اما متوجه صحبت طرف مقابلشان نمی شوند، شاکی هستند.

همچنین صدای بچه ها و خانم ها را که پایه ی فرکانس زیر بیشتری دارند و صدای پرندگان مشغول به آواز صبحگاهی را هم ممکن است سخت تر و کمتر بشنوند.

چرا فردی مبتلا به این نوع کم شنوایی می شود؟

علت اصلی این است که سلول های شنوایی درون حلزون که معروف به استریوسیلیا هستند بعلت یک سری عوامل زمینه ای آسیب می بینند. این نوع سلول های موجود در حلزون مسئول تبدیل صدا به پالس های الکتریکی است که در نهایت به عصب شنوایی انتقال داده و به سوی مغز فرستاده می شود.

علل ایجاد کم شنوایی در فرکانس های زیر

بسیاری از افراد ممکن است در هر سنی که باشند ممکن است گرفتار این موضوع شوند. علت های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود:

افزایش سن

کم شنوایی که ممکن است در فرد مسن رخ دهد معروف به پیرگوشی است که اغلب دوگوش را به صورتی برابر درگیر می کند. تشخیص این مورد ممکن است به تاخیر بیفتد چراکه هیچ کدام از گوش ها از لحاظ شنوایی برتری ندارند. یکی از نشانه های بارز، سخت فهمیدن صحبت های اطرافیان در یک محیط پرسروصدا می باشد.

نویز و سروصدای بلند

بسیاری از افراد به علت مواجهه طولانی مدت با سروصدای زیاد دچار کم شنوایی ناشی از نویز می شوند. این عارضه می تواند به علت مواجهه ناگهانی و یک مرتبه با صدای بلند مثل انفجار رخ دهد یا اینکه مثلا محیط کار فرد طوری باشد که نویز پیوسته ای در طول ساعات کاری وجود داشته باشد که این مسئله در نهایت منجر به کم شنوایی می شود.

ژنتیک

اگر در خانواده کسی از اطرافیان وجود دارد که دچار کم شنوایی در فرکانس های زیر می باشد پس احتمال وجود دارد که بعدا گریبانگیر فرزندان و نوه ها و … بشود.

استفاده از داروهای اتوتوکسیک

داروهای اتوتوکسیک می توان منجر به ایجاد کم شنوایی شود .هم چنین از سایر علایم این موضوع می توان به ایجاد حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه و عدم تعادل نام برد. یک سری داروهایی مثل آمینوگلایکوزیدها برای گوش و شنوایی سمی هستند.

سابقه بیماری

بیماری مثل منیر که به گوش داخلی آسیب می رساند و در بین خانم های 30 تا 50 ساله شیوع بیشتری دارد ممکن است در فازهای آخر این سندرم منیر کم شنوایی نوسانی رخ می دهد. همچنین سایر علامت هایی مثل وزوز گوش،سرگیجه و گیجی نیز وجود دارند. عفونت های مزمن که بیشتر در کودکان زیر 5 سال رخ می دهد، می تواند کم شنوایی رخ دهد که در صورت درمان نکردن کم شنوایی دائمی می شود.

راهکار درمانی و توانبخشی برای کم شنوایی در فرکانس های زیر

زمانی که فرد با شکایت کم شنوایی به کلینیک شنوایی سنجی مراجعه می کند تست شنوایی از او گرفته می شود، معمولا این افزاد یک میزان افتی در فرکانس های بین 2هزار هرتز تا 8هزار هرتز دارند. متاسفانه راه جبران بهبود عصب شنوایی وجود ندارد اما جالب است بدانید که با زدن نوع خاصی از سمعک می توان جبران خوبی برای بیمار باشد.

بایستی گفت بعلت اینکه این نوع بیماران صداهای بم را خوب می شنوند و باید از نوعی سمعک استفاده شود که صداهای بم را مثل همانطوری که می شنود، خروجی داشته باشد و فقط سمعک صداهای با ماهیت فرکانس زیر را تقویت کند. این نوع سمعک معروف به رسیوردرکانال است که با دام در کانال گوش جایگذاری می شود.

بسیاری از افراد تمایل دارند که سمعک داخل گوشی و نامرئی برایشان تجویز شود. اما سمعک داخل گوشی که داخل کانال گوش قرار می گیرد صداهای بم را که فرد خوب می شنود، می تواند برای فرد خروجی صداهای بم بصورت گرفته و خفه داشته باشد و مریض نسبت به حالت عادی صداهای بم را بدتر می شنود و ممکن است که از سمعک خود رضایت کامل را نداشته باشد. پس چه بهتر که به متخصص شنوایی شناس خود اعتماد کنید.

در بعضی موارد شما می توانید از ابتلا به کم شنوایی پیشگیری کنید. مثلا زمانی که می دانید قرار است در معرض صدای با شدت بلند قرار بگیرید بهتر است که از محافظ های گوش استفاده کنید تا شدت ورودی صدا کمتر به گوش منتقل شود یا اگر قرار است در یک محیط کاری با نویز بالاتر از 85 دسی بل در مدت زمان طولانی مشغول بکار شوید می توانید از محافظ گوش یا قالب های ضدصوت استفاده کنید تا از آسیب دیدن احتمالی گوش ها جلوگیری بشود.

در هر صورت اگر خودتان یا یکی از اطرافیانتان از مواردی که در این مقاله ذکر شد، رنج می برد بهتر است که هرچه سریعتر به کلینیک شنوایی سنجی مراجعه کرده و انواع تست های سنجش را انجام دهد و در صورت وجود کم شنوایی و یا حتی کم شنوایی به همراه وزوز باتوجه به نظر متخصص شنوایی شناس سمعک مناسب نوع و میزان کم شنوایی خود را دریافت کرده تا از شنیدن اصوات محروم نماند.

در صورت دریافت مشاوره رایگان و تعیین نوبت با شماره تلفن 09194707047 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *