کم شنوایی

کم شنوایی و خستگی

lazy

کم شنوایی و خستگی

اگر شما در انتهای روز بیشتر از حد معمول خسته می شوید ولی از نظر سلامت مشکل خاصی ندارید حتما شنوایی خود را بررسی کنید.ممکن است در اثر کم شنوایی دچار “خستگی شنوایی ” شده باشید. خستگی شنوایی اختلالیست که به علت افزایش تلاش فرد برای شنیدن و فهم گفتار به دلیل وجود کم شنوایی درمان نشده می تواند رخ دهد.

 

شنوایی عملکرد مغزی است:

مغز نقش مهمی درتوانایی شنیدن ، درک گفتار و صحبت کردن بازی می کند. سلول های حساسه شنوایی در گوش داخلی مسئول ترجمه صدای وارد شده به مجرای گوش و تبدیل آن به سیگنال الکتریکی هستند.این سیگنال الکتریکی از طریق عصب شنوایی به مغز منتقل می شود . هر سلول حساسه مسئول ترجمه  یک زیر و بمی خاص ( فرکانس) خاص است. وقتی این سلول ها از بین رفته یا آسیب می بینند سیستم شنوایی توانایی ترجمه آن فرکانس خاص را از دست می دهد و کار مغز را برای پردازش اطلاعات ورودی با مشکل مواجه می کند. وقتی شنوایی طبیعی است قسمت های مختلف مغز با سیستم شنوایی برای تفسیر صدا و تولید گفتار همکاری می کنند. در صورت وجود کم شنوایی مغز می بایست برای پردازش اطلاعات بیشتر تلاش کند که این باغث ایجاد خستگی ذهنی می شود.

سمعک کمک کننده است:

بسته به میزان کم شنوایی سمعک می تواند کم شنوایی و درک گفتار را بهبود ببخشد و به طور موثری خستگی شنوایی را کاهش دهد. مطالعات این اثر سمعک را به خوبی نشان داده اند. افراد زمانی که از سمعک استفاده می کنند نسبت به حالت بدون سمعک زمان واکنش سریعتر و خستگی کمتری را نشان داده اند.

مدیریت خستگی شنوایی:

حتی افرادی که شنوایی نرمال دارند ، گوش دادن های طولانی مدت می تواند برایشان ایجاد خستگی کند در ادامه چند نکته برای مقابله  با خستگی شنیداری در طول روز جدا از اینکه شنوایی شما نرمال باشد یا خیر ارائه می شود:

  • استراحت صوتی: بستن چشم ها و ریلکس کردن در محیط آرام در طول روز برای چند دقیقه بسیار مفید است. حتی اگر شما فرد بسیار پرکاری هستید سعی کنید مکان آرامی را در ساعت های ناهار یا میان وعده برای خود درنظر بگیرید.
  • تنفس عمیق: وقتی احساس خستگی و استرس دارید تنفس عمیق بسیار کمک کننده است و اینکار باعث کاهش استرس و فشار خون می شود.
  • صدای زمینه را حذف کنید: تا جای ممکن سعی کنید محیط صدای زمینه نداشته باشد. اگر محیط کار شما جایی است که به اجبار در آن سر و صدای زیادی هست دقایقی از محیط دور شده و به خود استراحت دهید. اگر می شود منبع صدا را خاموش کنید .
  • خواب نیمروز داشته باشید: 20-30 دقیقه خواب می تواند هوشیاری و عملکرد فرد را بهبود بخشد

 

با بهتر شنیدن به جنگ خستگی بروید

 

برای مشاوره و نوبت گیری با این شماره ها تماس بگیرید:

09194707047

02144005315

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *