سمعک

درمان صدای گوش

درمان صدای گوش

درمان صدای گوش یا صدای سر کاملا به علت و عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد . در این مقاله از مرکز شنوایی سنجی و سمعک آوای امید ما به همه درمان های ممکن برای وزوز گوش می پردازیم . برای آگاهی ازروش های درمان صدای گوش  مقاله را تا انتها بخوانید.

وزوز گوش یک بیماری نیست بلکه علامتی است که ما را به وجود مشکل در سیستم گوش و شنوایی و یا در سایر سیستم های مرتبط هدایت می کند بنابراین برای شروع پروسه درمان علت شناسی و تشخیص صحیح بسیار حائز اهمیت است.

وزوز گوش ادراک صدایی است که منبع خارجی ندارد، بنابراین افراد دیگر نمی توانند آن را بشنوند. فردی که وزوز گوش دارد احساس می کند صدایی می شنود در حالیکه این صدا در واقعیت وجود ندارد. وزوز گوش انواع مختلفی دارد ولی وزوز گوش معمولاً به عنوان صدای زنگ توصیف می شود، اما برخی افراد انواع دیگری از صداها مانند غرش یا سوت یا صدای هوا  را می شنوند برای آگاهی از انواع صدای گوش مقاله وزوز گوش چیست در این سایت را مطالعه کنید.

درمان وزوز گوش

دلایل صدای سر چیست؟

دلایل صدای گوش متعدد است ، اما اکثر افرادی که به آن مبتلا هستند معمولا آسیبی در حلزون و یا عصب گوش دارند. وزوز گوش به ندرت با یک مشکل جدی پزشکی همراه است و در اکثر اوقات به دلیل وجود کم شنوایی رخ می دهد و معمولاً آنقدر شدید نیست که در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند. با این حال در برخی از افراد شدن آزاردهندگی آن آنقدر زیاد می شود که بر خلق و خو و توانایی آنها برای خواب یا تمرکز تأثیر می گذارد. در موارد شدید، وزوز گوش می تواند منجر به اضطراب یا افسردگی نیز شود.

علائم وزوز گوش چیست؟

علائم وزوز گوش می تواند به طور قابل توجهی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. شما ممکن است صداهای فانتوم را در یک گوش، در هر دو گوش و در سر خود بشنوید. صدای فانتوم ممکن است مثل صدای زنگ باشد، احساس ویز و ویز، غرش، سوت، زمزمه، کلیک، هیس یا جیغ باشد. صدا ممکن است ملایم یا بلند و ممکن است کم یا زیاد باشد. ممکن است بیاید و برود یا همیشه حضور داشته باشد.

گاهی اوقات، حرکت دادن سر، گردن یا چشم‌ها یا لمس قسمت‌های خاصی از بدن ممکن است علائم وزوز گوش ایجاد کند یا به طور موقت کیفیت صدای درک شده را تغییر دهد. اکثر موارد وزوز گوش ذهنی هستند، به این معنی که فقط شما می توانید صداها را بشنوید. در موارد نادر، صدا به صورت ریتمیک، اغلب در زمان ضربان قلب شما می تپد. در این موارد، پزشک ممکن است بتواند صداها را با گوشی پزشکی بشنود و اگر چنین باشد، وزوز عینی در نظر گرفته می شود. اغلب، وزوز عینی یک علت قابل شناسایی دارد و قابل درمان است.

رهایی از وزوز گوش

 

علت وزوز گوش چیست؟

شناسایی علت صدای گوش اصلی ترین بخش در پروسه درمان صدای گوش است بنابراین قبل از بیان روش های درمان وزوز گوش به آن می پردازیم .علت های احتمالی وزوز گوش عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض نویز. بسیاری از افراد پس از قرار گرفتن در معرض صدای بلند در محیط کار یا در یک رویداد ورزشی یا کنسرت، وزوز گوش را تجربه می کنند. وزوز گوش همچنین شایع‌ترین ناتوانی مرتبط با خدمات در میان جانبازان به دلیل صدای بلندی است که ممکن است از تیراندازی، ماشین‌آلات، انفجار بمب یا سایر منابع مشابه تجربه کرده باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیشگیری از ایجاد کم شنوایی مقاله پیشگیری از کم شنوایی در همین سایت را مطالعه کنید.

کم شنوایی. کاهش شنوایی، که می تواند ناشی از عواملی مانند افزایش سن یا قرار گرفتن در معرض صدای بلند باشد، به شدت با وزوز گوش مرتبط است. با این حال، برخی از افراد مبتلا به کم شنوایی هرگز دچار وزوز گوش نمی شوند. پیرگوشی چیست در همین سایت را مطالعه کنید.

داروها: وزوز گوش می تواند یک عارضه جانبی مصرف برخی داروها باشد، به خصوص اگر آنها در دوزهای بالا مصرف شوند. داروهای مرتبط با وزوز گوش شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین)، آنتی‌بیوتیک‌های خاص، داروهای ضد سرطان، داروهای ضد مالاریا و داروهای ضدافسردگی هستند.

جرم گوش یا عفونت گوش :انسداد مجرای گوش توسط جرم گوش یا مایع ناشی از عفونت گوش می تواند باعث وزوز گوش شود.

آسیب های سر یا گردن. آسیب به سر/گردن می‌تواند به ساختارهای گوش، عصبی که سیگنال‌های صوتی را به مغز منتقل می‌کند، یا مناطقی از مغز که صدا را پردازش می‌کند، آسیب برساند و باعث وزوز گوش شود.

سایر بیماری های ایجاد کننده وزوز گوش عبارتند از:

بیماری منییر. وزوز گوش می تواند نشانه ای از بیماری منییر باشد، بیماری منییر که به افزایش فشار گوش داخلی نیز معروف است یک اختلال گوش داخلی است که همچنین می تواند باعث سرگیجه و کم شنوایی شود.

مشکلات مفصل فک. مفصلی که فک پایین را به جمجمه متصل می کند نزدیک به گوش است. دندان قروچه می تواند به بافت اطراف آسیب برساند و باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش شود.

اختلالات مرتبط با تومور شوانوم دهلیزی: نوروم آکوستیک یک تومور خوش خیم روی عصبی است که از گوش داخلی به مغز منتهی می شود. نوروم های آکوستیک و سایر تومورهای سر، گردن و مغز می توانند باعث وزوز گوش شوند.

مشکلات عروق خونی :فشار خون بالا، آترواسکلروز یا ناهنجاری در رگ های خونی، به ویژه اگر در داخل یا نزدیک گوش باشند، می توانند جریان خون را تغییر داده و باعث وزوز گوش شوند.

بیماری های مزمن : دیابت، میگرن، اختلالات تیروئید، کم خونی و برخی اختلالات خودایمنی مانند لوپوس و مولتیپل اسکلروزیس از جمله بیماری های مزمنی هستند که با وزوز گوش مرتبط هستند.

در حالی که علل احتمالی زیادی برای وزوز گوش وجود دارد، برخی افراد بدون دلیل شناخته شده به آن مبتلا می شوند.

چرا وزوز گوش دارم

صدای گوش چقدر شایع است؟

پیش از توضیح در مورد روش های درمان صدای گوش باید بدانیم  که  وزوز گوش نسبتا شایع است، مطالعات نشان داده اند که  که 10 تا 25٪ از بزرگسالان به وزوز گوش مبتلا هستند. کودکان همچنین ممکن است  وزوز گوش داشته باشند. برای کودکان و بزرگسالان، وزوز گوش ممکن است با گذشت زمان بهبود یابد یا حتی از بین برود، اما در برخی موارد، با گذشت زمان بدتر می شود. هنگامی که وزوز گوش برای سه ماه یا بیشتر طول بکشد، مزمن در نظر گرفته می شود.

مراحل درمان وزوز گوش

اگر وزوز گوش دارید، برای درمان صدای گوش ابتدا به مرکز شنوایی آوای امید مراجعه کنید، در این مرکز ابتدا علت های احتمالی بروز وزوز گوش مورد بررسی قرار می گیرد ابتدا با یک معاینه اتوسکوپی وجود جرم گوش یا مایع ناشی از عفونت گوش که می تواند مجرای گوش را مسدود کند، بررسی می شود. پزشک شما همچنین در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد تا دریابد که آیا یک بیماری زمینه ای یا یک دارو ممکن است باعث وزوز گوش شما شده باشد یا خیر.

در مرحله بعد، باید تست و معاینات تخصصی توسط شنوایی شناس انجام شود این تست ها شامل شنوایی سنجی و سایر تست های تخصصی وزوز است . این تست ها و معاینات عبارتند از :

  • اتوسکوپی
  • تست ادیومتری
  • تست تمپانومتری
  • تست رفلکس اکوستیک
  • تست ABR برای بررسی عصب گوش
  • تست ECOG
  • تست OAE
  • تست ارزیابی فرکانس وزوز گوش
  • تست ارزیابی بلندی وزوز گوش
  • تست قابلیت پوشش پذیری وزوز
  • تصویربرداری MRI و یا CT  اسکن  در صورت لزوم ( این تست در مرکز تصویربرداری انجام می شود)

مراحل درمان وزوز گوش

درمان وزوز گوش

درمان  علائم وزوز گوش از فردی به فرد دیگر متفاوت است زیرا افراد مختلف صداهای متفاوتی را با الگوهای مختلف می شنوند. نتایج مطالعات تصویربرداری مغز در افراد مبتلا به وزوز گوش نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

دانشمندان با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از شرکت‌کنندگان در مطالعه که وزوز گوش خود را با استفاده از یک اپلیکیشن گوشی هوشمند ردیابی می‌کنند، همراه با داده‌های تصویربرداری مغزی، در تلاش هستند تا اشکال مختلفی را که این بیماری می‌تواند داشته باشد، مشخص کند. هدف آنها توصیف پروفایل های وزوز گوش و شناسایی موثرترین روش های درمانی برای هر یک است.

بسته به علت ایجاد کننده وزوز گوش درمان متفاوت است مثلا هنگامی که وزوز گوش یک علت فیزیولوژیکی زمینه‌ای مانند جرم گوش یا مشکلات مفصل فک دارد، درمان علت می‌تواند علائم را از بین ببرد یا تا حد زیادی کاهش دهد. اما برای بسیاری از افراد، وزوز گوش به علت آسیب به حلزون یا عصب گوش رخ می دهد و همراه با کم شنوایی است در این صورت علائم می‌ توانند ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته باشند و درمان صدای سر در این حالت گزینه های مختلفی است که در ادامه به آن می پردازیم .

1-سمعک برای درمان صدای گوش

وزوز گوش و کم شنوایی اغلب با هم اتفاق می افتد. ممکن است شما بلافاصله بگویید من وزوز گوش دارم ولی احساس کم شنوایی ندارم اما ما باز هم تاکید می کنیم اغلب وزوز گوش ها با کم شنوایی همراه است و احتمالا شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که همراه وزوز گوش کم شنوایی دارید ولی به علت ماهیت و فرکانس های درگیر ممکن است اصلا آن را احساس نکنید و تنها زمانی که تست شنوایی انجام می دهید در یک یا دو فرکانس خاص وزوز را احساس کنید که اتفاقا فرکانس وزوز نیز در همان منطقه است .

بیش از 70 سال است که از سمعک برای درمان وزوزگوش یا درمان صدای گوش استفاده می شود. سمعک یکی از اصلی ترین گزینه های درمانی برای مبتلایان به وزوز گوش است که کم شنوایی دارند برای اینکه سمعک بهترین اثر را بر صدای گوش شما داشته باشد باید فرکانس سمعک مطابق با فرکانس وزوز گوش شما تنظیم شود برای این منظور باید حتما متخصص شنوایی مسلط به درمان وزوز سمعک را برای شما تجویز و تنظیم کند.

سمعک‌های قدیمی برای وزوز گوش با تقویت صداهای اطرافتان، صدای زنگ گوش‌های شما را پنهان می‌کنند. اگر وزوز گوش و کم شنوایی دارید، ممکن است شنیدن صداهای خارجی دشوار باشد. سمعک‌های قدیمی تر تنها با بلندتر کردن صداهای اطراف باعث می شوند که احتمال شنیده شدن صدای گوش کمتر شود یا کمتر متوجه وزوز گوش‌ خود شوید. هرچند که سمعک های قدیمی تر نیز با همین مکانیسم رضایت بسیار زیادی در درمان صدای گوش داشتند.

سمعک برای درمان وزوز گوش

در سمعک های جدیدتر امکان صدا درمانی به سمعک اضافه شده است هدف از این کار از بین بردن وزوز گوش است. در حالی که بسیاری از سمعک‌ها از نویز سفید برای مهار صدای گوش و  وزوز گوش استفاده می‌کنند، این سمعک‌ها با پخش صداهای دلپذیر و آهنگ‌های موسیقی کار می‌کنند.

بعضی از سمعک ها نیزاز فناوری کاهش نویز و میکروفون های جهت دار برای دریافت صداهای اطراف استفاده می کنند، این سمعک ها نیز برای برخی از افراد مبتلا به وزوز گوش بسیار موثر است. این سمعک ها می توانند میزان صدای وزوز گوش را که می شنوید کاهش دهند و در عین حال صدای اطرافیانتان را تقویت کنند.

برخی از مدل‌های جدیدتر سمعک تقویت‌کننده را با صدا درمانی ترکیب می‌کنند. این سمعک‌ها صداهای آرامش‌بخش تصادفی را پخش می‌کنند تا توجه شما را از صدای زنگ در گوش‌هایتان منحرف کنند. صداهایی که پخش می‌کنند نیز می‌توانند اثر آرام‌ بخشی داشته باشند تا به آرامش شما کمک کنند. کاهش استرس ممکن است به تسکین علائم وزوز گوش شما نیز کمک کند. صداهای آرام‌بخش به‌طور تصادفی پخش می‌شوند تا مغز شما از سازگاری و در نتیجه نادیده گرفتن آنها جلوگیری کند. صدا درمانی در سمعک ممکن است به کاهش استرس و اضطراب نیز کمک کند ، استرس و اضطراب  از علل بالقوه وزوز گوش هستند .

2-صدا درمانی برای درمان وزوز گوش

صدا درمانی یا صوت درمانی یکی از روش های پیشنهادی برای  درمان صدای گوش است . در این روش درمانی وزوز گوش ،از نویز خارجی برای تغییر ادراک یا واکنش فرد به وزوز گوش استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که صدا درمانی می تواند به طور موثری وزوز گوش را در برخی افراد سرکوب کند.

صدا درمانی یا صوت درمانی برای درمان صدای سر تا حدی بر ین دیدگاه استوار است که وزوز گوش از تغییرات در مدارهای عصبی در مغز ناشی از کم شنوایی ناشی می شود. برخی شواهد نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض صدا می تواند برخی از این تغییرات عصبی را معکوس کند و به خاموش کردن وزوز گوش کمک کند. صدا درمانی همچنین ممکن است با پوشاندن صداهای وزوز گوش، کمک به عادت کردن شما به آنها یا پرت کردن حواس شما کار کند.

بنابراین صدا درمانی برای درمان وزوز گوش با دو مکانیسم عمل می کند:  ماسک کردن و عادت کردن .

صدا درمانی

در روش ماسکینگ برای درمان وزوز گوش، فرد در معرض یک نویز پس زمینه مانند نویز سفید ، صداهای طبیعت یا صداهای محیطی قرار می گیرد تا صدای وزوز گوش را بپوشاند یا توجه را از آن دور کند. این کار باعث می شود تا شنیدن  وزوز گوش کم شود.روش ماسکینگ را می توان حتی با دستگاههای خانگی مانند پنکه های برقی، هواکش ،رادیو و تلویزیون نیز انجام داد .

بسیاری از افراد مبتلا به وزوز گوش نیز درجاتی از کاهش شنوایی دارند سمعک های جدید مجهز به سیستم های ماسکینگ نیز هستند که می توان از آن برای پوشاندن وزوز گوش استفاده کرد به گفته انجمن وزوز گوش آمریکا، این  سمعک ها به ویژه زمانی که کم شنوایی و وزوز گوش در محدوده فرکانسی یکسانی رخ می دهد، بسیار خوب عمل می کنند.

از مولدهای صوتی  نیز می توان برای پوشش وزوز گوش استفاده کرد این دستگاهها دستگاه های الکترونیکی کوچکی هستند که مانند سمعک در گوش جای می گیرند و صداهای ملایم و دلپذیری را منتشر می کنند. از آنجایی که این دستگاه‌ها قابل حمل هستند، می‌توانند به طور مداوم وزوز گوش را در طول روز تسکین دهند.

برای تولید این صداها می توان  از برنامه های گوشی های هوشمند نیز استفاده کرد.دستگاه های ترکیبی که مانند سمعک در گوش قرار می گیرند، تقویت صدا و تولید صدا را در یک دستگاه فراهم می کنند. این دستگاه ها گزینه دیگری برای درمان وزوز گوش در افراد کم شنوایی هستند.

تولید کننده های صدای رومیزی یا گوشی های هوشمند معمولاً به عنوان کمکی برای آرامش یا خواب استفاده می شوند. در نزدیکی تخت خود، می توانید یک ژنراتور را برنامه ریزی کنید یا یک برنامه گوشی هوشمند را تنظیم کنید تا صداهای دلپذیری مانند امواج، آبشارها، باران یا صداهای یک شب تابستان را پخش کند. همچنین می توانید از تولید کننده های صوتی دیگر مانند رادیو یا پنکه خانگی استفاده کنید. اگر وزوز گوش شما خفیف است، این ممکن است تمام چیزی باشد که برای به خواب رفتن شما نیاز دارید.

تشخیص صدای گوش

3-دارو برای درمان صدای سر

هیچ دارویی به طور خاص برای درمان وزوز گوش وجود ندارد، اما پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی یا ضد اضطراب را برای بهبود خلق و خو یا کمک به خواب برای فرد مبتلا به وزوز گوش تجویز کند. در حالی که برخی از ویتامین‌ها، عصاره‌های گیاهی و مکمل‌های غذایی معمولاً به‌عنوان درمان این بیماری تبلیغ می‌شوند، هیچ‌یک از این‌ها در درمان وزوز گوش موثر نیستند برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله بهترین قرص وزوز گوش در همین سایت را مطالعه کنید.

4-رفتاردرمانی

مشاوره می تواند با کمک به کاهش تاثیر وزوز بر زندگی ، کیفیت زندگی را بهبود بخشد. رفتار درمانی بر کاهش اضطراب و استرس ناشی از وزوز گوش تمرکز دارد .آموزش در مورد وزوز گوش می تواند با کمک به فرد در تشخیص این که این وضعیت، در بیشتر موارد، بعید است که با یک وضعیت پزشکی جدی مرتبط باشد، اضطراب را کاهش دهد.

از طریق مشاوره، می‌توانید تکنیک‌ها و استراتژی‌های مقابله را یاد بگیرید تا از بدتر شدن علائم جلوگیری کنید، مثلا با مشاوره یاد میگیرید که با کنترل  قرار گرفتن در معرض صدای بلند می توانید از شدیدتر شدن وزوز گوش پیشگیری کنید.

رفتار درمانی صدای گوش

5-درمان شناختی رفتاری وزوز گوش

درمان شناختی رفتاری به شما می آموزد که چگونه افکار منفی را که باعث ناراحتی شما می شوند شناسایی کنید. مشاور شما به شما آموزش می دهد که واکنش خود را به افکار منفی تغییر دهید و روی تغییرات مثبتی که می توانید برای کاهش تأثیر وزوز بر زندگی خود ایجاد کنید تمرکز کنید. مطالعات نشان داده اند که این نوع درمان می تواند به بهبود رفاه افراد مبتلا به این بیماری کمک کند.

جدیدترین درمان وزوز گوش

شواهد نشان می دهد که وزوز گوش به دلیل تغییرات در شبکه های عصبی در مغز ایجاد می شود، بنابراین بسیاری از تلاش های تحقیقاتی با هدف آزمایش مزایای تحریک مغناطیسی یا الکتریکی مغز انجام می شود.

تحریک الکتریکی

مطالعات نشان داده شده است که کاشت حلزون علاوه بر بازگرداندن شنوایی عملکردی در افرادی که کم شنوایی شدید تا عمیق دارند، وزوز گوش را سرکوب می کند اما از کاشت حلزون تنها برای افراد مبتلا به کم شنوایی شدید و عمیق می توان استفاده کرد، با توجه به این نکته دانشمندان روشی را ابداع کردند که در آن با استفاده از تحریک الکتریکی می توان صدای گوش را درمان کرد. محققان از تحریک الکتریکی غیر تهاجمی در بخش‌هایی از گوش داخلی برای سرکوب وزوز گوش استفاده می‌کنند و در عین حال به شنوایی فرد آسیب نمی‌رسانند.

تحریک دووجهی تحریک صوتی ممکن است با سایر انواع تحریک الکتریکی روی زبان، نواحی سر یا گردن یا عصب واگ ترکیب شود تا تسکین طولانی مدت وزوز گوش را فراهم کند.

تحریک الکتریکی ترانس جمجمه ای غیرتهاجمی یا با حداقل تهاجم الکتریکی ممکن است گزینه درمانی مطلوبی برای وزوز گوش باشد زیرا می تواند فیبرهای عصبی شنوایی را فعال کند در حالی که خطری برای شنوایی ندارد.تحریک الکتریکی غیرتهاجمی یا کم تهاجمی را می توان با صوت درمانی، کاشت حلزون تهاجمی، یا سایر اشکال تحریک هماهنگ ترکیب کرد تا یک استراتژی سیستماتیک برای درمان وزوز گوش یا حتی درمان ارائه کند.

درمان وزوز گوش با تحریک الکتریکی

تحریک مغناطیسی rTMS:

در این روش بدون درد و غیر تهاجمی، پالس های مغناطیسی کوتاه با استفاده از دستگاهی به نام سیم پیچ الکترومغناطیسی به مغز ارسال می شود. آزمایشات اولیه rTMS نتایج متفاوتی به همراه داشته است، بنابراین محققان اکنون در حال مطالعه قرار دادن کویل ایده آل و تعداد دفعات بازدید از بیمار هستند.

تحریک عمیق مغز

تحریک عمیق مغز یا (DBS) یک روش درمان وزوز گوش است که در مرحله آزمایش است. این روش معمولاً برای درمان افراد مبتلا به انواع خاصی از اختلالات حرکتی یا شرایط عصبی روانی استفاده می شود. برخی از افراد تحت درمان با DBS دریافتند که این روش به طور غیرمنتظره ای علائم وزوز گوش را کاهش می دهد.

برخلاف rTMS، DBS تهاجمی است و شامل جراحی برای کاشت الکترود در عمق مغز است. در حالی که نتایج اولیه در مورد استفاده از DBS برای وزوز گوش دلگرم کننده بوده است، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این روش برای درمان وزوز گوش به تنهایی ضروری است یا خیر، مورد نیاز است.

درمان صدای گوش ناگهانی

وزوز گوش اغلب اوقات به تدریجی اتفاق می افتد ولی گاهی به صورت ناگهانی بروز می کند . وزوز گوش ناگهانی که به صورت سوت کشیدن و یا صدای زنگ و هوهو ناگهانی خود را بروز می دهد می تواند نشانه ای از سکته گوشی باشد. کم شنوایی ناگهانی یا سکته گوشی یک مورد اورژانس پزشکی است که تنها می بایست در 48 ساعت اول بروز آن درمان شود . بنابراین برای درمان وزوز گوش ناگهانی اقدامی را خودسرانه انجام ندهید و به سرعت به مرکز شنوایی و یا پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کم شنوایی ناگهانی مقاله با عنوان کم شنوایی ناگهانی و خطر سکته گوش را مطالعه کنید در همین سایت را مطالعه کنید.

حتی اگر وزوز گوش اغلب خوش خیم است، برخی علائم خاص وجود دارد که باید به افراد هشدار دهد تا به دنبال ارزیابی پزشکی باشند:

  • وزوز ضربان دار از هر نوع
  • وزوز گوش فقط در یک گوش
  • وزوز گوش آزار دهنده که نمی توان نادیده گرفت
  • وزوز گوش همراه با احساس چرخش اتاق (یا سرگیجه)
  • وزوز گوش همراه با تغییرات یا نوسانات ناگهانی در وضعیت شنوایی

 صدای گوش ناگهانی

درمان خانگی وزوز گوش

وزوز گوش در صورتی که ناگهانی باشد باید بسیار سریع شناسایی و درمان شود . ولی اگر از وزوز گوش طولانی مدت رنج می برید راهکارهای زیر به عنوان درمان خانگی وزوز گوش موثر خواهد بود:

1. سطوح استرس را مدیریت کنید

مدیریت سطح استرس هنگام زندگی با وزوز گوش بسیار مهم است، زیرا استرس می تواند وضعیت را بدتر کند. هر چیزی که شما را آرام کند برای علائم شما عالی خواهد بود، از جمله ورزش سبک، مدیتیشن  یا حتی گوش دادن به چیزی آرامش بخش که باعث می شود احساس بهتری داشته باشید.

2. سیگار را ترک کنید

وقتی صحبت از وزوز گوش به میان می‌آید، سیگار کشیدن تأثیر دوگانه دارد. اولاً، می‌تواند به جریان خون به سلول‌های عصبی حساسی که شنوایی شما را کنترل می‌کنند آسیب برساند و در نتیجه مشکلات بیشتری برای خود گوش‌ها ایجاد کند. دوم، سیگار کشیدن به عنوان یک محرک در بدن شما نیز عمل می کند، که می تواند صدای زنگ در گوش شما را بلندتر کند. ترک این عادت می تواند به کاهش قابل توجه اثرات این علائم کمک کند.

3. مصرف الکل را کاهش دهید

کاهش مصرف الکل می تواند گامی ارزشمند در مدیریت علائم وزوز گوش باشد. الکل به عنوان یک ضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی عمل می کند و مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به تغییراتی در جریان خون شود و بر ساختارهای ظریف گوش داخلی تأثیر بگذارد. این به نوبه خود ممکن است به درک وزوز گوش کمک کند.

علاوه بر این، الکل می تواند با الگوهای خواب تداخل داشته باشد و اختلال در خواب با افزایش شدت وزوز در ارتباط است. با تعدیل مصرف الکل، افراد مبتلا به وزوز ممکن است بهبودی در سلامت کلی خود و کاهش بالقوه در شدت علائم خود را تجربه کنند.

4. هر روز زمانی را برای استراحت اختصاص دهید

کاهش استرس کلید کاهش تاثیر وزوز گوش است. وقت گذاشتن هر روز برای استراحت از طریق فعالیت هایی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا می تواند به طور قابل توجهی کمک کند. استرس و اضطراب اغلب وزوز گوش را بدتر می کند، بنابراین یافتن لحظات آرامش ضروری است. این تمرین‌های آرام‌سازی می‌توانند شدت علائم را کاهش دهند و مقابله با آن را آسان‌تر کنند.

5. اپلیکیشن صدا درمانی را دانلود کنید

اپلیکیشن های صدا درمانی راهی عالی برای کاهش علائم وزوز گوش هستند. در انواع پلتفرم‌ها موجود است، می‌توانید به هر آنچه که دوست دارید گوش دهید، از جمله آهنگ نهنگ‌ها، زنگ‌های باد و بارش باران. آنها همچنین در صورت نیاز و در صورت نیاز در دسترس هستند، بنابراین به خودتان لطف کنید و یک برنامه صوتی درمانی را به عنوان بخشی از برنامه درمان وزوز گوش خانگی خود در خانه دانلود کنید.

درمان خانگی وزوز گوش

6. سر و صدا را بپوشانید

پوشاندن آرام صدای زنگ در گوش با صدای دیگری می تواند به تسکین بسیار مورد نیاز از اثرات وزوز گوش کمک کند. یک لیست پخش با آهنگ‌های نرم مورد علاقه‌تان روی آن ممکن است به طرز دلپذیری حواس‌تان را پرت کند، اما اگر کار نکرد، یک فن یا استاتیک رادیویی با صدای کم هر دو گزینه‌های موثری هستند – فقط مطمئن شوید که در یک محیط آرام استفاده می‌کنید.

7. محصولات محافظ شنوایی را امتحان کنید

به عنوان یک فرد مبتلا به وزوز گوش، محافظت از گوش در برابر صداهای بلند بهترین دفاع در برابر بدتر شدن علائم است. بنابراین، شما باید روی طیف گسترده ای از محصولات محافظ شنوایی سرمایه گذاری کنید. گوش گیر یا هدفون حذف نویز دو مورد عالی برای داشتن در اطراف خانه هستند. هنگام قرار دادن گوش های خود در معرض صداهای بلند در خانه، حتما از مته ها یا قیچی های پرچین استفاده کنید.

8. از محرک های احتمالی دوری کنید

فقط شما محرک های وزوز گوش خود را می دانید. شناسایی این موارد اولین گام در توسعه استراتژی هایی است که به شما در مدیریت شرایط کمک می کند. صداهای بلند، کافئین و نیکوتین همگی نمونه هایی از محرک های رایج وزوز گوش هستند، اما اغلب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در صورت نیاز به کمک با یک متخصص صحبت کنید تا بفهمید چه چیزی ممکن است شما باشد و چگونه با آنها کنار بیایید.

9. در صورت وجود جرم گوش برای شستشوی گوش اقدام کنید

تجمع جرم گوش یکی از دلایل بالقوه وزوز گوش است. اگر جرم بیش از حد گوش ریشه احتمالی مشکل وزوز گوش شما باشد، علائم باید کاهش یافته و پس از درمان انسداد ناپدید شوند. برداشتن موم گوش در خانه یک فرآیند ظریف است و می‌خواهید از جوانه‌های پنبه یا نفوذ هر گونه جسم خارجی به گوش خودداری کنید. یک یا دو قطره روغن زیتون یک یا دو بار در هفته به جلوگیری از تجمع موم کمک می کند و اجازه می دهد به طور طبیعی از گوش خارج شود.

10. استراحت کافی داشته باشید

علائم وزوز گوش اغلب در صورت احساس خستگی یا خستگی بیشتر مشخص می شود. حتی خواب‌آلودگی خفیف می‌تواند یک زمزمه آرام را به غرشی بلند تبدیل کند، که آخرین چیزی است که هر مبتلا به وزوز گوش می‌خواهد با آن دست و پنجه نرم کند. حفظ یک برنامه خواب منظم هفت روز در هفته (بله، آخر هفته ها نیز!) برای داشتن چشم کافی و کنترل علائم وزوز گوش کلیدی است.